Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2004, 18:40   #1
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard Turkije wil geen nieuwe EU-voorwaarden

Turkije zal niet accepteren dat de leiders van de Europese Unie (EU) op hun top van 17 december met nieuwe voowaarden komen waaraan Turkije moet voldoen om EU-lid te worden. De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan heeft laten weten een aanbod tot onderhandelingen mogelijk zelfs af te wijzen als dat gebeurt.

Volgens Erdogan moet Turkije alleen voldoen aan een aantal criteria die de EU-landen eind 2002 in Kopenhagen zijn overeengekomen. Die betreffen onder meer naleving van de mensenrechten.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Gül vindt dat Turkije een duidelijke datum voor het begin van de onderhandelingen moet krijgen. Ook hij wil geen andere voorwaarden.

Afgelopen maandag kwamen nog geheime voorstellen van EU-voorzitter Nederland in de openbaarheid. Die houden onder meer in dat een groep van minimaal negen lidstaten tijdens de onderhandelingen op elk moment de gesprekken kan schorsen of stoppen als de Turken bepaalde voorwaarden niet goed nakomen.

Bron : http://www.volkskrant.nl/ANP/BUI/ANP-041204-90-anp.html

Turkije bepaalt niet aan welke voorwaarden het land moet voldoen, dat bepaalt de EU wel. En anders wordt Turkije maar geen EU-lid .
Oud 4 december 2004, 18:45   #2
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Turkije zal niet accepteren dat de leiders van de Europese Unie (EU) op hun top van 17 december met nieuwe voowaarden komen waaraan Turkije moet voldoen om EU-lid te worden. De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan heeft laten weten een aanbod tot onderhandelingen mogelijk zelfs af te wijzen als dat gebeurt.

Volgens Erdogan moet Turkije alleen voldoen aan een aantal criteria die de EU-landen eind 2002 in Kopenhagen zijn overeengekomen. Die betreffen onder meer naleving van de mensenrechten.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Gül vindt dat Turkije een duidelijke datum voor het begin van de onderhandelingen moet krijgen. Ook hij wil geen andere voorwaarden.

Afgelopen maandag kwamen nog geheime voorstellen van EU-voorzitter Nederland in de openbaarheid. Die houden onder meer in dat een groep van minimaal negen lidstaten tijdens de onderhandelingen op elk moment de gesprekken kan schorsen of stoppen als de Turken bepaalde voorwaarden niet goed nakomen.
Het enige wat Turkije wil is duidelijkheid niet 300 extra voorwaarden per dag.
Gewoon 1 duidelijk antwoord: Ja of Nee
Dit is al een 40 jaar lang durend spelletje en daarom vind ik dat Turkije nu een duidelijk antwoord moet krijgen en niet dat het nog eens 10 jaar wordt opgeschoven.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 19:08   #3
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

lol
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 19:40   #4
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

't is ja of nee. Sinan heeft gelijk.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 20:25   #5
liesl
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968

Turkije bepaalt niet aan welke voorwaarden het land moet voldoen, dat bepaalt de EU wel. En anders wordt Turkije maar geen EU-lid .
misschien dat al bij al dit nog het beste is....
men is er niet klaar voor.
liesl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 20:32   #6
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bron : http://www.volkskrant.nl/ANP/BUI/ANP-041204-90-anp.html

Voila sé! Monsieur Erdogan kan ook druk uitoefenen

Laatst gewijzigd door JusticeLover : 4 december 2004 om 20:32.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 20:36   #7
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liesl
misschien dat al bij al dit nog het beste is....
men is er niet klaar voor.
Precies!

Nu Grieks-Cyprus lid is van de Europese Unie kan het natuurlijk niet zo zijn dat Turkije het nog steeds niet officieel erkent. Ook de andere nieuwe voorwaarden zijn niet onredelijk. Komt ook bij dat Turkije niet veel heeft te willen, de EU bepaalt aan wat voor voorwaarden een kandidaatlidstaat moet voldoen om te mogen toetreden, het kan natuurlijk niet zo zijn dat een kandidaatlidstaat dat zelf (deels) mag bepalen.
Oud 4 december 2004, 20:45   #8
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Precies!

Nu Grieks-Cyprus lid is van de Europese Unie kan het natuurlijk niet zo zijn dat Turkije het nog steeds niet officieel erkent. Ook de andere nieuwe voorwaarden zijn niet onredelijk. Komt ook bij dat Turkije niet veel heeft te willen, de EU bepaalt aan wat voor voorwaarden een kandidaatlidstaat moet voldoen om te mogen toetreden, het kan natuurlijk niet zo zijn dat een kandidaatlidstaat dat zelf (deels) mag bepalen.
Ik ben al blij dat u onderscheid maakt tussen Grieks en Turks-Cyprus.

Om lid te kunnen worden van EU moet men voldoen aan Kopenhagen criteria. Grieks-Cyprus had grensproblemen en is probleemloos lid geworden. Nochtans ze een referendum over de hereniging van het eiland hebben afgewezen. Grieken stemden massaal (75%) tegen de hereniging.

Grieken hebben het beste voor hun eigen gekozen want:
men voert geen handelsembargo
je wordt automatisch lid van EU (wat maakt het uit of je herenigt of niet herenigt)
je gaat aan de Turken evenveel rechten geven als rijkere Grieken.

Maar de Turken die voorstanders waren van vrede op eiland en herenigen zijn eigenlijk afgestrafd. Ja, want men moest de EU lidmaatschap niet veiligstellen voor Grieks-Cyprus. Hadden ze gezegd van er moet eerst vrede op eiland komen en dan pas mogen jullie samen of apart toetreden, dan was dit probleem volgens mij TOEN opgelost.

Laatst gewijzigd door JusticeLover : 4 december 2004 om 20:46.
Oud 4 december 2004, 20:50   #9
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Voila sé! Monsieur Erdogan kan ook druk uitoefenen
Als er iemand het recht heeft om druk uit te oefenen dan is het Europa! wel.
En niet Erdogan!

Cyprus erkennen.
Genocide Armeense kwestie erkennen.
Turks Cyprus loslaten.
Wetten doorvoeren in de praktijk.
Anders gelovigen dezelfde rechten geven als moslims (zie opendoors.nl).
Gezonde economie en geen monocomie leunend op enkel zware industrie en landbouw 30%.
Milieueisen ratificeren.
Leger verminderen
Suculariteit binden aan het lidmaatschap van de Unie ipv leger.
Democratische hervormingen doorvoeren.
Ander kiesstelsel.
Koerden net zoveel rechten geven als Turken.
Mensenrechten.
etc etc etc.

De punten zijn eindeloos, veel zijn te vinden : http://www.cda.nl/domains/cda/pages/...10000000000033

Als Turkije deze voorwaarden niet wil na gaan, dan sluiten ze zich maar aan met Rusland.
Oud 4 december 2004, 20:54   #10
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
En niet Erdogan!

Cyprus erkennen.
Turks Cyprus loslaten.
Wetten doorvoeren in de praktijk.
Anders gelovigen dezelfde rechten geven als moslims (zie opendoors.nl).
Gezonde economie en geen monocomie leunend op enkel zware industrie en landbouw 30%.
Milieueisen ratificeren.
Leger verminderen
Suculariteit binden aan het lidmaatschap van de Unie ipv leger.
Democratische hervormingen doorvoeren.
Ander kiesstelsel.
Koerden net zoveel rechten geven als Turken.
Mensenrechten.
[size=7]etc etc etc.[/size]

De punten zijn eindeloos, veel zijn te vinden : http://www.cda.nl/domains/cda/pages/...10000000000033

Als Turkije deze voorwaarden niet wil na gaan, dan sluiten ze zich maar aan met Rusland.

Ik had het niet beter kunnen uitleggen wat de Turken verstonden onder nieuwe voorwaarden.
Oud 4 december 2004, 21:10   #11
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik had het niet beter kunnen uitleggen wat de Turken verstonden onder nieuwe voorwaarden.
Tja, dat is natuurlijk een beetje een onzinnig standpunt van Erdogan, situaties veranderen en het is helemaal niet vreemd dat de EU de toetreding van Turkije, en alles wat daarmee samenhangt, steeds opnieuw tegen het licht houdt. Nu (Grieks-)Cyprus lid is van de Europese Unie is het noodzakelijk dat Turkije het erkent, dat lijkt met overduidelijk. Ook de andere nieuwe voorwaarden vind ik niet onredelijk, de verdeeldheid over het Turkije-vraagstuk is nog steeds heel erg groot, en daarom moeten tegenstanders de mogelijkheid krijgen onderhandeling stop te zetten, omdat toetreding van een land alleen plaats mag vinden als iedereen het er mee eens, niet eerder. Ook de mogelijkheid om Turkse werknemers tijdelijk te weren bij toetreding vind ik niet onredelijk, dit is gewoon noodzakelijk om grootschalige migratiestromen te voorkomen, of i.i.g. het risico daarop zoveel mogelijk uit te sluiten.

Maargoed, Turkije mag van mij de onderhandelingen afbreken hoor, geen enkel probleem. Net zoals de EU dat óók eenzijdig mag doen.
Oud 4 december 2004, 21:17   #12
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, dat is natuurlijk een beetje een onzinnig standpunt van Erdogan, situaties veranderen en het is helemaal niet vreemd dat de EU de toetreding van Turkije, en alles wat daarmee samenhangt, steeds opnieuw tegen het licht houdt. Nu Grieks-Cyprus lid is van de Europese Unie is het noodzakelijk dat Turkije het erkent, dat lijkt met overduidelijk. Ook de andere nieuwe voorwaarden vind ik niet onredelijk, de verdeeldheid over het Turkije-vraagstuk is nog steeds heel erg groot, en daarom moeten tegenstanders de mogelijkheid krijgen onderhandeling stop te zetten, omdat toetreding van een land alleen plaats mag vinden als iedereen het er mee eens, niet eerder. Ook de mogelijkheid om Turkse werknemers tijdelijk te weren bij toetreding vind ik niet onredelijk, dit is gewoon noodzakelijk om grootschalige migratiestromen te voorkomen, of i.i.g. het risico daarop zoveel mogelijk uit te sluiten.

Maargoed, Turkije mag van mij de onderhandelingen afbreken hoor, geen enkel probleem. Net zoals de EU dat óók eenzijdig mag doen.
Tijdelijk weren mogen ze van mij ook best, klinkt logisch. Turkije zal Grieks-Cyrpus erkennen wanneer Turks-Cyprus wordt erkend dat is overduidelijker.
De vraag is: komt Turkije erbij of niet.
Oud 4 december 2004, 21:32   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En niet Erdogan!

Cyprus erkennen.
....
etc etc etc.
Algemeen:
De EU moet haar eigen wetgeving toepassen. Als ze meer eisen of niet dezelfde eisen zou stellen aan Turkije als aan de andere ex-kandidaat-lidstaten, dan kan Erdogan de EU aanvallen voor het Hof van Straatsburg.
Je bent een rechtsstaat of je bent het niet.

Betreft de quote:
Ik vind dat belgië en vooral de Waalsgezinde politici moeten erkennen dat al 174 jaar Vlaanderen uitgezogen wordt door de frankofonie. Zoniet moeten ze belgië maar uit de EU sjotten.
Wat ik daarmee wil zeggen: we zijn zelf verre van een modelstaat. In Noord-Ierland, in Baskenland, in Corsika ... zijn andere landen ook verre van een modelstaat ...
Wat zit gij dan te bulken met sommige eisen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 21:48   #14
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Algemeen:
De EU moet haar eigen wetgeving toepassen. Als ze meer eisen of niet dezelfde eisen zou stellen aan Turkije als aan de andere ex-kandidaat-lidstaten, dan kan Erdogan de EU aanvallen voor het Hof van Straatsburg.
Je bent een rechtsstaat of je bent het niet.

Betreft de quote:
Ik vind dat belgië en vooral de Waalsgezinde politici moeten erkennen dat al 174 jaar Vlaanderen uitgezogen wordt door de frankofonie. Zoniet moeten ze belgië maar uit de EU sjotten.
Wat ik daarmee wil zeggen: we zijn zelf verre van een modelstaat. In Noord-Ierland, in Baskenland, in Corsika ... zijn andere landen ook verre van een modelstaat ...
Wat zit gij dan te bulken met sommige eisen ...
Kom op zeg, dit kun je niet serieus menen, ik hoop dat je sarcastisch bent. De problemen in N-Ierland, Baskenland, Corsika staan natuurlijk in geen verhouding met de problemen in Turkije, dat mag duidelijk zijn. Kijk de Amnesty rapporten er bijvoorbeeld eens op na.

Landen verschillen onderling en ieder land heeft zo z'n eigen problemen. Het is helemaal niet vreemd dat de toetredingscriteria per land verschillen, dat is juist ontzettend logisch, het zou juist vreemd zijn als dat niet zo was.

Laatst gewijzigd door Andro : 4 december 2004 om 21:50.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 21:56   #15
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tijdelijk weren mogen ze van mij ook best, klinkt logisch. Turkije zal Grieks-Cyrpus erkennen wanneer Turks-Cyprus wordt erkend dat is overduidelijker.
De vraag is: komt Turkije erbij of niet.
Het is helemaal nog niet zeker of Turkije ooit toe zal treden tot de Europese Unie. Dat is Turkije nooit beloofd. De EU heeft Turkije onderhandelingen tot toetreding beloofd, dat is een groot en essentieel verschil.
Oud 4 december 2004, 22:04   #16
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is helemaal nog niet zeker of Turkije ooit toe zal treden tot de Europese Unie. Dat is Turkije nooit beloofd. De EU heeft Turkije onderhandelingen tot toetreding beloofd, dat is een groot en essentieel verschil.
Ja ik zie geen link tussen mijn tenkst en die van jou
Oud 4 december 2004, 22:05   #17
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Kom op zeg, dit kun je niet serieus menen, ik hoop dat je sarcastisch bent. De problemen in N-Ierland, Baskenland, Corsika staan natuurlijk in geen verhouding met de problemen in Turkije, dat mag duidelijk zijn. Kijk de Amnesty rapporten er bijvoorbeeld eens op na.

Landen verschillen onderling en ieder land heeft zo z'n eigen problemen. Het is helemaal niet vreemd dat de toetredingscriteria per land verschillen, dat is juist ontzettend logisch, het zou juist vreemd zijn als dat niet zo was.
Amnesty had ook zo'n rapport over Belgisceh gevangenissen als ik me niet vergis.
Oud 4 december 2004, 23:16   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amnesty had ook zo'n rapport over Belgisceh gevangenissen als ik me niet vergis.
En in welke hoek werd het rapport over de menswaardige opvang van Vlamingen en Brusselse ziekenhuizen ook weer gegooid?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2004, 23:35   #19
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Het enige wat Turkije wil is duidelijkheid niet 300 extra voorwaarden per dag.
Gewoon 1 duidelijk antwoord: Ja of Nee
Dit is al een 40 jaar lang durend spelletje en daarom vind ik dat Turkije nu een duidelijk antwoord moet krijgen en niet dat het nog eens 10 jaar wordt opgeschoven.
Sorry, maar dit is NIET een 40-jaar durend spelletje. De meest recente aanvraag van Turkije om lid te worden dateert van minder dan 10 jaar geleden. Een eerdere werd door de Commissie-Delors verworpen, maar tegenwoordig hebben de Europese leiders niet zoveel moed meer.
Eigenlijk geloof ik dat de Turken èn de EU-burgers wel een duidelijk antwoord verdienen. Dat antwoord zou, als we eerlijk zijn, moeten zijn dat Turkije geen EU-lid kan worden maar dat we wel een gepriviligeerd partnerschap met Turkije willen uitbouwen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2004, 02:33   #20
JusticeLover
Banneling

Standaard

Laatst gewijzigd door JusticeLover : 5 december 2004 om 02:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be