Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2020, 11:01   #1
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard Maatregelen doden rechtstreeks meer mensen dan Covid-19 (?)

Er is momenteel een oversterfte van 3-4000 mensen opgelopen tijdens de lockdown, alles werd afgesloten van winkels tot ziekenhuizen. Behandelingen uitgesteld en mensen opgesloten en vastgebonden in rusthuizen. Is die oversterfte nu van de Corona of van de maatregelen vraag ik me af?

Graag jullie ervaringen betreft de doodsoorzaak van mensen in jullie kenniskring of gehoord via via, we krijgen geen uitgebreide informatie van de overheid dus moeten we voortgaan op eigen ervaring.

De enige corona doden waar ik persoonlijk van gehoord heb zijn 2 gepensioneerde oud collega's van een vriend van me en de moeder van een kennis die in een rustoord zat. Ik hoor echter ook doden vanwege de maatregelen, iemand van 40 die geen kankeroperatie kreeg en stierf, 2 ouders die stierven van eenzaamheid in het rusthuis (ze begrepen niet waarom niemand ze kwam opzoeken), nog iemand haar vader van hetzelfde.

Om maar te zeggen, ik ken dus meer doden vanwege de maatregelen dan van Corona.

Nog een kennis van me lag in het ziekenhuis na een kankeroperatie en kreeg daar Corona, ze hadden hem opgegeven en bij de Corona patienten gelegd om dood te gaan. Gaan kankerbehandeling en geen kinese meer tot na een maand duidelijk werd dat hij niet dood ging, alles dan toch maar weer opstartten wanneer al z'n spieren zo goed als verdwenen waren.

Als ik er al van weet in mijn beperkte kring dan moeten het er over heel het land duizenden zijn, duizenden oversterfte door de Corona maatregelen. Met een oversterfte van slechts 3000-4000 stuks kunnen we dus ernstig afvragen of de maatregelen niet dodelijker waren dan de ziekte zelf.

De cijfers worden natuurlijk wazig vanwege Corona doden die zijn gestorven aan iets anders, het zal moeilijk worden de juiste dodenaantallen en oorzaken te achterhalen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 12:33   #2
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Er is momenteel een oversterfte van 3-4000 mensen opgelopen tijdens de lockdown, alles werd afgesloten van winkels tot ziekenhuizen. Behandelingen uitgesteld en mensen opgesloten en vastgebonden in rusthuizen. Is die oversterfte nu van de Corona of van de maatregelen vraag ik me af?

Graag jullie ervaringen betreft de doodsoorzaak van mensen in jullie kenniskring of gehoord via via, we krijgen geen uitgebreide informatie van de overheid dus moeten we voortgaan op eigen ervaring.

De enige corona doden waar ik persoonlijk van gehoord heb zijn 2 gepensioneerde oud collega's van een vriend van me en de moeder van een kennis die in een rustoord zat. Ik hoor echter ook doden vanwege de maatregelen, iemand van 40 die geen kankeroperatie kreeg en stierf, 2 ouders die stierven van eenzaamheid in het rusthuis (ze begrepen niet waarom niemand ze kwam opzoeken), nog iemand haar vader van hetzelfde.

Om maar te zeggen, ik ken dus meer doden vanwege de maatregelen dan van Corona.

Nog een kennis van me lag in het ziekenhuis na een kankeroperatie en kreeg daar Corona, ze hadden hem opgegeven en bij de Corona patienten gelegd om dood te gaan. Gaan kankerbehandeling en geen kinese meer tot na een maand duidelijk werd dat hij niet dood ging, alles dan toch maar weer opstartten wanneer al z'n spieren zo goed als verdwenen waren.

Als ik er al van weet in mijn beperkte kring dan moeten het er over heel het land duizenden zijn, duizenden oversterfte door de Corona maatregelen. Met een oversterfte van slechts 3000-4000 stuks kunnen we dus ernstig afvragen of de maatregelen niet dodelijker waren dan de ziekte zelf.

De cijfers worden natuurlijk wazig vanwege Corona doden die zijn gestorven aan iets anders, het zal moeilijk worden de juiste dodenaantallen en oorzaken te achterhalen.
In Cambodja zijn officieel geen besmetten. Of ze daar al één iemand hebben getest ( buiten wat prominente figuren) denk ik niet.

Die laatste leider van de Rode Khmer is verleden week overleden .....doodsoorzaak ; longproblemen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 15:51   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Momenteel ken ik geen sterfgevallen gerelateerd aan corona, noch in de familie, noch in onze kennissenkring.

Daarbuiten: niemand loopt er mee te koop.

Facts and figures worden toch door de overheid verspreid mij dunkt.

Laatst gewijzigd door Rudy : 11 september 2020 om 15:52.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 15:53   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In Cambodja zijn officieel geen besmetten. Of ze daar al één iemand hebben getest ( buiten wat prominente figuren) denk ik niet.

Die laatste leider van de Rode Khmer is verleden week overleden .....doodsoorzaak ; longproblemen.
Hoe weet je dat allemaal ?
Oud 11 september 2020, 15:55   #5
denkimi
Banneling

Standaard

Ik ken persoonlijk niemand die er ziek van geweest is. Ik ken enkel mensen die besmet geweest moeten zijn, maar die het nooit gemerkt hebben.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 16:11   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik persoonlijk ken maar één mens die overleden is sedert half maart. De weduwe van een collega. Ze moet toch tegen de 80 jaar oud geworden zijn, schat ik zo. Maar de precieze doodsoorzaak weet ik nog niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 16:28   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik persoonlijk ken maar één mens die overleden is sedert half maart. De weduwe van een collega. Ze moet toch tegen de 80 jaar oud geworden zijn, schat ik zo. Maar de precieze doodsoorzaak weet ik nog niet.
Dat is het punt juist: wij kennen maar zelden veel meer dan 100 mensen heel close. Ja, we "kennen" (we weten dat ze bestaan en hebben er misschien al een paar keer mee gesproken) meer mensen, maar als er 100 mensen zijn waarvan hun leven echt belang heeft voor U zal het veel zijn.

Elk jaar sterft normaal gezien 1 op 100 personen. Afhankelijk van de leeftijdsverdeling van uw kennissenkring, heb je dus meestal 1 overlijden per jaar in uw "dichtere kring".

Gezien covid-19 een overlijdensdistributie heeft die nogal nauw aansluit bij de natuurlijke overlijdensdistributie (veel meer ouderen dan jongeren), kan men besluiten dat zolang covid-19 minder overlijdens veroorzaakt dan 1 op 100, je daarvan het effect kleiner zal vinden dan wat je gewoon bent aan overlijdens. Maw, zonder "aangegeven reden" zou men, puur uit het AANTAL doden uit zijn kring, eigenlijk niet echt merken dat er zoiets is als een dodelijke covid-19 epidemie.

Het is pas als covid-19 meerdere % van de bevolking zou doden, dat dat "gemerkt" zou worden in zijn eigen kring, van "aanmerkelijk meer dan gewoonlijk".

Dat is dan ook de reden waarom ik er altijd van uit gegaan ben dat, op media-effecten na, gewoon in uw eigen kring kijkende, geen enkele epidemie die minder dan een paar procenten van de bevolking doodt, opgemerkt zou worden, en dus eigenlijk ook geen grote maatschappelijke gevolgen kan hebben.

Laat dat nu toevallig ook overeenkomen met wat we "kleine minderheden, onder de kiesdrempel" zouden noemen.

Maw, alles wijst erop dat het maatschappelijk a priori geen impact zou hebben van belang, en dat het persoonlijk ook geen impact zou hebben, als er een epidemie langs komt waarvan de dodelijkheid minder dan enkele procenten is, en waarvan de overlijdenscurve vergelijkbaar is met de normale overlijdenscurve (ttz, vooral ouderen raakt).

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat elk individueel overlijden geen impact heeft, maar dat is ook zo met andere sterfte: wie van kanker sterft, of van een hartaanval, of van een auto ongeluk, maakt evenveel lokale miserie. Sterven is niet leuk, naasten zien sterven nog minder. Maar dat is nu eenmaal het onherroepelijke lot dat bij "leven" hoort.

Op dit ogenblik is de hoogste waargenomen dodelijkheid op landelijke bevolkingen in België en zo gevonden, en van de orde van 0.1%. Maw, in een willekeurige kring ga je dit jaar 10 keer meer "normale" overlijdens vinden, dan covid-19 overlijdens.

Je gaat 10 normale doodsoorzaken moeten betreuren, en 10 keer het lijden van een normale dood van een naaste moeten meemaken, om 1 keer het leed van een covid-19 dode mee te maken.

Wereldwijd is het van de orde van 0.01%. Belgie heeft 10 keer meer covid overlijdens per miljoen inwoners dan "de wereld". Het is goed mogelijk dat de wereld Belgie voor een deel zal bijbenen, maar op dit ogenblik zit de wereld dus ongeveer aan 0.01% doden. Er werd ongeveer 1% voorspeld, iets minder. De onheilsprofeten zaten er in Belgie (en in de "getroffen" landen) dus een factor 10 naast, en in de wereld, een kleine factor 100. Maar ZELFS al hadden ze gelijk, dan nog zou het zo goed als ongemerkt geweest zijn, zonder media poespas. Dan nog zou elke persoon niet merkelijk meer personen in zijn omgeving zien sterven, dan een ander jaar. Maar op dit ogenblik is het nog 10 tot 100 keer minder dan dat.

Mocht men niet geweten hebben dat er covid-19 was, dan zou men het NOOIT GEMERKT HEBBEN.

Daarentegen, de maatregelen, die heeft iedereen gemerkt. Daarvan is de impact niet onzichtbaar. Die doen van alles kapot, voor heel veel mensen.

En de enige reden voor die keuze is totale irrationaliteit, ingegeven door kwakzalvers die denken dat ze hun remedies die niet kunnen werken, de wereld mogen opsolferen met geweld, en waanzinnigen die bestuurlijke macht hebben en daar mee meegaan. Er bestaat geen enkele goeie reden meer voor die maatregelen, en de enige reden die bestond in maart was al dan niet geveinsde onwetendheid.

Dat wil niet zeggen dat voor bejaarde mensen, het geen tijd is om op te letten. Maar dat is het griepseizoen ook.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 september 2020 om 16:33.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 17:42   #8
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Momenteel ken ik geen sterfgevallen gerelateerd aan corona, noch in de familie, noch in onze kennissenkring.

Daarbuiten: niemand loopt er mee te koop.

Facts and figures worden toch door de overheid verspreid mij dunkt.
Dat gaan we maar later weten, dan heb ik het over de extra doden vanwege de maatregelen, meer dan gemiddelde hartfalen, kankers, zelfmoorden enz.

Als ze die niet bijgeteld hebben bij de corona natuurlijk, dat hoor je nog meer.
Oud 11 september 2020, 20:35   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe weet je dat allemaal ?
Door nieuwsfeiten te lezen of wat dacht je ?
Oud 11 september 2020, 20:38   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Ik ken persoonlijk niemand die er ziek van geweest is. Ik ken enkel mensen die besmet geweest moeten zijn, maar die het nooit gemerkt hebben.
Mij tante is 90 en verblijft in een WZC. Was in April officieel besmet en moest worden afgezonderd. Ik vreesde toen dat haar laatste uur was geslagen. Ze heeft er niks van gemerkt en heeft geen enkel symptoom gehad.
Oud 11 september 2020, 21:07   #11
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat gaan we maar later weten, dan heb ik het over de extra doden vanwege de maatregelen, meer dan gemiddelde hartfalen, kankers, zelfmoorden enz.

Als ze die niet bijgeteld hebben bij de corona natuurlijk, dat hoor je nog meer.
Ik moet toegeven dat niet kunnen reizen naar Azië onder andere of andere landen zéér zwaar op me weegt. Dat is en was mijn leven, nu ben ik gevangen. Vroeger kon ik de carcan en routine hier tijdelijk verlaten en een ander leven leven en van ginder hier alles in een ander perspectief plaatsen. Dat is weg, dan zijn er zwarte gedachten. Ik heb gans mijn leven plichtbewust mijn kloten afgedraaid met substituten die de routine dragelijk maakten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 21:37   #12
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik moet toegeven dat niet kunnen reizen naar Azië onder andere of andere landen zéér zwaar op me weegt. Dat is en was mijn leven, nu ben ik gevangen. Vroeger kon ik de carcan en routine hier tijdelijk verlaten en een ander leven leven en van ginder hier alles in een ander perspectief plaatsen. Dat is weg, dan zijn er zwarte gedachten. Ik heb gans mijn leven plichtbewust mijn kloten afgedraaid met substituten die de routine dragelijk maakten.
Nog even volhouden, na november zou het moeten verbeteren want de media zit het op te jutten tot aan de verkiezingen. Veel langer kunnen ze het toch niet uithouden.
Oud 11 september 2020, 21:45   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ken niemand die ziek of overleden is aan covid.
Ook geregeld de overlijdens in de krant vluchtig bekeken.
Niks anders dan anders gezien.
Ps ik loop dagelijks tussen veel mensen met mijn masker altijd halfstok of kinnenbak.
Niks te merken.

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 september 2020 om 21:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2020, 22:05   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er zullen meer doden zijn doordat mensen consultaties uitstellen door de vrees voor enige tijd van de buitenwereld afgesloten te worden.
Dit fenomeen is ondertussen al min of meer gekend.
Cijfers ? We zullen het nooit weten. Behalve door cijfers in oversterfte misschien. Statistisch dus.
Oud 11 september 2020, 22:32   #15
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zullen meer doden zijn doordat mensen consultaties uitstellen door de vrees voor enige tijd van de buitenwereld afgesloten te worden.
Dit fenomeen is ondertussen al min of meer gekend.
Cijfers ? We zullen het nooit weten. Behalve door cijfers in oversterfte misschien. Statistisch dus.
Ja, via oversterfte cijfers maar dan ogen ze niet bijgeteld worden als corona dode. Oeh oeh, die ziet er wat blouw uit, zet maar op de corona lijst.

Hospitals saw fewer heart attacks and strokes as the coronavirus pandemic struck — and nobody knows why
https://www.cnbc.com/2020/08/04/coro...isits-why.html
Oud 12 september 2020, 08:57   #16
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog even volhouden, na november zou het moeten verbeteren want de media zit het op te jutten tot aan de verkiezingen. Veel langer kunnen ze het toch niet uithouden.
Niet alleen België beslist daarover ook Aziatische landen waar je gewoon niet kan gaan zoals Indonesië of Thailand. China waar je eventueel kan gaan maar eerst daar in quarantaine van 14 dagen moet gaan en kom je terug naar Hong Kong bijvoorbeeld moet je weer 14 dagen in quarantaine.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 12 september 2020 om 08:58.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2020, 09:04   #17
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Niet alleen België beslist daarover ook Aziatische landen waar je gewoon niet kan gaan zoals Indonesië of Thailand. China waar je eventueel kan gaan maar eerst daar in quarantaine van 14 dagen moet gaan en kom je terug naar Hong Kong bijvoorbeeld moet je weer 14 dagen in quarantaine.
Iedereen lijkt de amerikaanse media te volgen in de gekte, als die stoppen met zot doen dan gaan ze hier vlug volgen. Azië zou inderdaad wat lastiger kunnen zijn, zeker als je rondreist al kunnen ze dat ook niet zo lang volhouden zonder een massa doden om het te rechtvaardigen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be