![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() .....lijkt een parameter te zijn die de ernst van een Covids-aandoening beinvloedt...
Dat is wat onderzoekers van AZ-Delta (Roeselare) zouden gevonden hebben uit de (vele) patientendata die ze dit jaar al (noodgedwongen) verwerkt hebben. https://www.brusselstimes.com/belgiu...-d-deficiency/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Oud nieuws.
Iedereen is dan ook de laatste weken extra vit. D aan het nemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem is dat men niet weet of er een causaal verband is. Men heeft al verschillende keren vastgesteld dat vitamine-D tekort:
1) gecorreleerd is met een hogere kans op infectie 2) gecorreleerd is met een slechter verloop maar men heeft nog geen test op oorzakelijkheid gedaan, ttz, mensen vitamine D geven (zoals een vaccin) en zien of het helpt. Niettemin is er een redelijke kans dat er een oorzakelijk verband is. Aangeraden om vitamine D te slikken dus, vooral nu in de winter. In de zomer is het een minder goed idee tenzij je in burka rondloopt (geen mop: een Israelische studie toonde aan dat moslim vrouwen 1) meer corona opdoen 2) een veel te laag niveau van vitamine D hebben) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik tracht biologische groenten en vlees te eten (moeilijk te "controleren"), en doe elke week 3 sessies intensieve sport. (roeien, krachttraining en cross-trainer) Ik neem extra multi-vitaminen, vit.D, curcuma, visolie (krill) en magnesium voor de spieren. In het weekend komt er dan een bakske westmalle uit de kast.... Ik hoop met andere woorden gezond dood te gaan ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik prop me vol met vitaminen en allerhande supplementen al 40 jaar. Elke morgen een twaalftal pillen met een glas water, geen ontbijt helaas maar zware grote espresso koffies. It keeps me going.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik neem 's morgends 'altijd' een levertraan capsule.
Spijtig dat levertraan niet veel meer in lopende vorm in flesjes te vinden is want ik begon dat echt graag te mogen. ![]() Dan zijn er nog de A & D vitamienen. (zaten die beide niet in zonlicht?) Met beiden is het opletten geblazen want teveel ![]() Ik neem om de maand al wel eens een D-CURE 25.000 I.E. capsule. ![]() Soms eet ik nog een lepeltje pollen die véél aminozuren (24) bevatten die ons lichaam zelf niet aanmaakt. Goed voor de darmflora ook die pollen. ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
https://www.azdelta.be/nl/verband-vi...rt-en-covid-19 De cijfers van Engeland laten duidelijk zien dat de mensen met een donkere huidskleur zwaarder getroffen worden door covid. Aangezien vit D vetoplossend is hebben obese personen lagere serumwaarden wat als mogelijk gevolg heeft dat ze ernstigere gevolgen ondervinden door een covid besmetting. Vit D gebrek is ook gecorreleerd met diabetes eveneens een morbiditeit die zwaar doorweegt bij een corona besmetting. Positief effect van vit D bij griep https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4463890/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6121423/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7385774/ Mogelijk heeft vit D geen rechtstreeks effect op het tegengaan van de besmetting maar is het zeer belangrijk bij het bestrijden van het virus of vooral de pathologische effecten die het virus veroorzaakt. https://www.wur.nl/nl/show/5-vragen-...-op-corona.htm https://www.frontiersin.org/articles...019.00065/full https://www.sciencedirect.com/scienc...764?via%3Dihub |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Vit A zorgt ervoor dat de huid bruin wordt onder invloed van de zon. Een teveel aan vit D is zeer onwaarschijnlijk want een dag in de zon tot een lichtrode huid geeft al 10.000 tot 20.000 UI. Vergiftiging treed pas op bij Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor de gemiddelde persoon die toch wat beweging heeft, af en toe wel eens buitenkomt en een afwisselend voedingspatroon heeft, zijn vitaminesupplementen onnodig, en kunnen zelfs negatieve gevolgen hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Doorgaans worden die afgescheiden in de urine of de stoelgang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is misschien fout om het vinden van "oorzakelijkheid" als doel te zien..Wat is tenslotte "oorzakelijkheid" van griep of kanker of zo hé?
Houden we het gewoon maar op "kansen" oplijsten waarbij het verkeerd zou kunnen aflopen.Dat kan dan passen in preventieve geneeskunde.... Laatst gewijzigd door kelt : 11 november 2020 om 22:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Geef mij dan eens de ultra lange lijst van mensen die gestorven zijn van megadosissen aan vitamines.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is wel degelijk belangrijk om oorzakelijkheid vast te stellen. Immers, zonder oorzakelijkheid is gelijk welke therapie zinloos. De bedoeling van een therapie is wel degelijk dat het iets veroorzaakt, namelijk een verbetering, of een bescherming. Bekijk het zo: je kan een statistische correlatie vaststellen tussen mensen die een Rolex aan hun pols hebben, en mensen die rijk zijn. Maar het is niet omdat je mensen een Rolex aan hun pols gaat doen, dat ze rijk worden. Maw, "een rolex dragen" is wel degelijk gecorreleerd met "rijk zijn", maar is niet causaal in "rijk zijn". Het helpt totaal niet om een Rolex aan te doen om meer kans te hebben dat je rijk zal worden. Met vitamine D weet men niet of een laag gehalte aan vitamine D OORZAAK is van grotere kans op infectie, of van slechter verloop van de ziekte, of gewoon een SYMPTOOM dat wel betrouwbaar laat aangeven dat die persoon meer risico heeft, maar het bestrijden van dat symptoom (door vit. D te slikken) gewoon die indicator wist, maar niks verandert aan het gegeven dat die persoon meer kans heeft om ziek of zwaar ziek te worden. Maw, als het gewoon een indicator is, dan is het totaal nutteloos om vit. D te slikken. Daarentegen als er een causaal verband is, is het heel zinvol. Nog een ander voorbeeld: men kan vaststellen dat mensen met goeie punten op hun rapport voor het vak wiskunde, beter wiskunde problemen kunnen oplossen. Maar beslissen om mensen nu allemaal een goed rapport te geven voor het vak wiskunde, maakt niet dat die mensen plots beter wiskunde vraagstukken kunnen oplossen. Men heeft, door hen een beter rapport te schrijven, gewoon de indicator veranderd, maar geen causale verbetering van hun wiskunde kennis veroorzaakt. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 november 2020 om 04:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vitamine D in de winter slikken is ongevaarlijk. VEEL TE LANG een overdosis vitamine D slikken, kan wel een te hoog calcium niveau veroorzaken, dat, wanneer het te lang aanhoudt (we spreken van jaren), problemen kan beginnen geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn schoonzusje werkt bij de proffen van de univ van Leuven die zich met dit covid gedoe bezig houden. Die zeggen al maanden dat extra vitamine D het verschil kan maken tussen opgenomen worden op intensieve of niet, bij een besmetting met dit virus. 'k Heb dat hier trouwens weken geleden al ergens geschreven.
En helpt het niet, dan kan het ook geen kwaad m dat een paar weken/maanden als supplement te nemen.
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
It keeps me going ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Maart April trouwens het geval met Vitamine C. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Officieel heeft een groot deel van de bevolking een vitamine D tekort. Maar dat komt vooral omdat de WHO het 'normale' niveau op instructie van de producenten artificieel hoog heeft gezet. Als je gezond leeft hoef je je geen zorgen te maken over tekorten. En waarschijnlijk hoef je je dan ook geen zorgen te maken over covid19... Maar als je twijfelt kan het wellicht geen kwaad om deze winter een pilletje toe te voegen.
|
![]() |
![]() |