Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2020, 11:06   #1
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard Zeeeeeer goedgelovige mensen gezocht

Het is al langer bekend dat schrijvers van scam emails (je weet wel, ik ben een Nigeriaanse prins en jij krijgt miljoenen zodra je een good fate payment van enkele tonnen naar mij overmaakt) niet bepaald mikken op de kritische lezer. Hun mails bevatten duidelijke spelfouten en onprofessioneel taalgebruik om iedereen die al een beetje een idee heeft waar dit heen gaat snel te laten afhaken en alleen de mensen die mogelijk echt geld op zouden sturen over te houden. Demente bejaarden, digibeten, [vul hier een forumlid naar eigen keuze in], dat soort mensen. Maar ik heb nu een mailtje gehad dat daar wel heel ver in gaat. In hun zoektocht naar mensen die mogelijk voor een scam mail zouden vallen richten ze zich op... mensen die al eens eerder voor een scam mail gevallen zijn. De niet-ezels die zich een tweede maal aan dezelfde tonnen kostende steen zouden stoten. Ik moet zeggen, van zoveel vindingrijkheid in het zoeken naar de meest goedgelovige mensen wordt ik toch wel even stil. Vandaar dus dat ik het ook even wilde delen. Zou er iemand zijn die hier geld naar overmaakt?

Citaat:
I am mr. Chusak Jaidee, the newly appointed accountant general of Kitnakin Bank Thailand. I have been assigned to your compensation funds payment case file for the verification and remittance of your compensation funds of $10.7 Million Dollars from the World Bank and International Monetary Fund IMF. You have been selected by the world bank and IMF to receive the above funds as compensation for being a victim of scam.
Het gaat overigens nog verder. De scammer (of de Accountant General van een Thaise bank die mails stuurt vanaf een gmail adres dat uit een random generator lijkt te zijn gerold, een van die twee) claimt vervolgens dat mijn geld dat ik krijg als compensatie voor gescamd worden op het punt staat om gescamd te worden door een fictieve derde scammer (scamception, scamception!), een Koreaan die zichzelf tot mijn advocaat benoemd heeft en op het punt staat al mijn miljoenen aan compensatie naar zijn eigen rekening te laten overschrijven. Wat een schurk.

Citaat:
As it stands now, Mr. Koh Younhuem has completed all the funds remittance statutory obligations and my bank have recognized him as the beneficiary of the funds, so if nothing is done as soon as possible to stop him, the international remittance department of my bank will effect the transfer to his account immediately.
Volgens mij heb ik het plot gevonden voor 's wereld domste spionnenthriller.

Beste scammers: never stop entertaining.
Oud 17 november 2020, 11:19   #2
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Nigeriaanse prinsen heb ik al even niet meer gezien. Maar laatst kreeg ik wel een mail van een Afrikaanse (het land ben ik vergeten) dat ik 1.500.000 CHF krijg en dat ze me eeuwig liefheeft
Oud 17 november 2020, 11:27   #3
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Die mannen van Neveneffecten hebben eens een geweldige actie gedaan om zo'n mannen dagen lang aan het lijntje te houden
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 12:29   #4
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Ik vind soms een reclamebriefje in de bus van een helderziende

Dat hij denkt dat hij een kans maakt op mijn centjes toont aan dat hij niet zo helderziend is
Oud 17 november 2020, 13:18   #5
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Die mannen van Neveneffecten hebben eens een geweldige actie gedaan om zo'n mannen dagen lang aan het lijntje te houden
Er bestaan ganse communities die letterlijk jarenlang met hun voeten spelen en hen het ganse Afrikaanse continent doen afreizen, met als belangrijkste doel hen de tijd af te nemen waarin ze kunnen scammen.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 16:39   #6
Bovenbuur

Standaard

Ik heb er nog eens goed over nagedacht, en ik vind de mail steeds briljanter worden. De scamception gaat namelijk nog één oplichter dieper dan ik dacht. Ik ging er namelijk van uit dat de doelgroep mensen waren die al eens opgelicht waren. Maar nu denk ik dat dit helemaal niet zo is. De doelgroep zijn mensen die denken dat ze per ongeluk onterecht een vergoeding voor opgelicht zijn toegewezen hebben gekregen. Dus de echte oplichter, die zegt een bank te zijn, probeert zogenaamd iemand een vergoeding gegeven omdat ze door de tweede, fictieve oplichter opgelicht zijn, maar heeft deze vergoeding per ongeluk toegewezen aan mij. Een derde, ook fictieve oplichter probeert zich voor te doen als mijn advocaat en het geld weg te sluizen en ik, als ontvanger van de mail, moet hierin een kans zien om zelf de echte oplichter, waarvan ik dus zou denken dat hij een bank is, op te lichten, waardoor ik oplichter nummer vier wordt.

Waarom is dit zo'n goed slecht filmplot? Als ik denk dat het geld per ongeluk aan mij is toegewezen en ik er stiekem en illegaal met 10 miljoen aan andermans geld vandoor kan gaan dan stel ik geen lastige vragen om de situatie te verduidelijken, want dan zou het kunnen uitkomen dat ik helemaal geen vergoeding zou moeten krijgen. Dus ga ik, oplichter 4, maar snel zonder vragen te stellen in zee met oplichter 1 voordat oplichter 3 er met het geld vandoor zou gaan dat ter beschikking gesteld is vanwege oplichter 2.

Scamtastic.
Oud 17 november 2020, 16:54   #7
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Deze is fantastisch: https://youtu.be/sRMMwpDTs5k
Oud 17 november 2020, 18:41   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht

Nigeriaanse prinsen heb ik al even niet meer gezien. Maar laatst kreeg ik wel een mail van een Afrikaanse (het land ben ik vergeten) dat ik 1.500.000 CHF krijg en dat ze me eeuwig liefheeft
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 18:45   #9
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik heb er nog eens goed over nagedacht, en ik vind de mail steeds briljanter worden. De scamception gaat namelijk nog één oplichter dieper dan ik dacht. Ik ging er namelijk van uit dat de doelgroep mensen waren die al eens opgelicht waren. Maar nu denk ik dat dit helemaal niet zo is. De doelgroep zijn mensen die denken dat ze per ongeluk onterecht een vergoeding voor opgelicht zijn toegewezen hebben gekregen. Dus de echte oplichter, die zegt een bank te zijn, probeert zogenaamd iemand een vergoeding gegeven omdat ze door de tweede, fictieve oplichter opgelicht zijn, maar heeft deze vergoeding per ongeluk toegewezen aan mij. Een derde, ook fictieve oplichter probeert zich voor te doen als mijn advocaat en het geld weg te sluizen en ik, als ontvanger van de mail, moet hierin een kans zien om zelf de echte oplichter, waarvan ik dus zou denken dat hij een bank is, op te lichten, waardoor ik oplichter nummer vier wordt.

Waarom is dit zo'n goed slecht filmplot? Als ik denk dat het geld per ongeluk aan mij is toegewezen en ik er stiekem en illegaal met 10 miljoen aan andermans geld vandoor kan gaan dan stel ik geen lastige vragen om de situatie te verduidelijken, want dan zou het kunnen uitkomen dat ik helemaal geen vergoeding zou moeten krijgen. Dus ga ik, oplichter 4, maar snel zonder vragen te stellen in zee met oplichter 1 voordat oplichter 3 er met het geld vandoor zou gaan dat ter beschikking gesteld is vanwege oplichter 2.

Scamtastic.
Als experiment zou je die mail kunnen forwarden naar een VB, Sean Dhondt bijvoorbeeld, of Peter Van de Veyre, of hoe heet die derde alweer.... met de boodschap dat jij nooit slachtoffer geweest bent van een scam en dat die mail dus waarschijnlijk per abuus naar jou gestuurd is, omdat je email adres maar een letter verschilt.

Laatst gewijzigd door Zucht : 17 november 2020 om 18:46.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 22:24   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er worden dus "Zeeeeeeer goedgelovige mensen" gezocht die wel behoorlijk goed zijn in het volgen van allerlei ingewikkelde plots,in het Engels dan nog....

Dat beperkt de doelgroep nogal dunkt me.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2020, 22:28   #11
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er worden dus "Zeeeeeeer goedgelovige mensen" gezocht die wel behoorlijk goed zijn in het volgen van allerlei ingewikkelde plots,in het Engels dan nog....

Ja,in Wallonië kunnen ze dus bijgevolg op beide oren verder slapen...

Laatst gewijzigd door Svennies : 17 november 2020 om 22:28.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2020, 01:46   #12
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En, gij en de vriendin blij?

Oud 18 november 2020, 03:51   #13
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Pas op voor de zere schenen hé Jay....

Er gaan er hier een paar zich aangesproken voelen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2020, 06:42   #14
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Pas op voor de zere schenen hé Jay....
Er gaan er hier een paar zich aangesproken voelen...
Denk je? Bedankt voor de bezorgdheid. Ik heb er anders wel vertrouwen in.
't Is KK hier, en Pol.be's finest old éclairs zijn gereputeerd voor hun tolerantie & amayzink gevoel voor zelfhumor, toch?
Da zit dus wel goed, ofni?
Oud 18 november 2020, 10:53   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het is al langer bekend dat schrijvers van scam emails (je weet wel, ik ben een Nigeriaanse prins en jij krijgt miljoenen zodra je een good fate payment van enkele tonnen naar mij overmaakt) niet bepaald mikken op de kritische lezer. Hun mails bevatten duidelijke spelfouten en onprofessioneel taalgebruik om iedereen die al een beetje een idee heeft waar dit heen gaat snel te laten afhaken en alleen de mensen die mogelijk echt geld op zouden sturen over te houden. Demente bejaarden, digibeten, [vul hier een forumlid naar eigen keuze in], dat soort mensen. Maar ik heb nu een mailtje gehad dat daar wel heel ver in gaat. In hun zoektocht naar mensen die mogelijk voor een scam mail zouden vallen richten ze zich op... mensen die al eens eerder voor een scam mail gevallen zijn. De niet-ezels die zich een tweede maal aan dezelfde tonnen kostende steen zouden stoten. Ik moet zeggen, van zoveel vindingrijkheid in het zoeken naar de meest goedgelovige mensen wordt ik toch wel even stil. Vandaar dus dat ik het ook even wilde delen. Zou er iemand zijn die hier geld naar overmaakt?

Het gaat overigens nog verder. De scammer (of de Accountant General van een Thaise bank die mails stuurt vanaf een gmail adres dat uit een random generator lijkt te zijn gerold, een van die twee) claimt vervolgens dat mijn geld dat ik krijg als compensatie voor gescamd worden op het punt staat om gescamd te worden door een fictieve derde scammer (scamception, scamception!), een Koreaan die zichzelf tot mijn advocaat benoemd heeft en op het punt staat al mijn miljoenen aan compensatie naar zijn eigen rekening te laten overschrijven. Wat een schurk.

Volgens mij heb ik het plot gevonden voor 's wereld domste spionnenthriller.

Beste scammers: never stop entertaining.
Ooit eens een uitzending gezien van hoe dat allemaal in zijn werk gaat dat scammen.

In de uitzending kwam in Nigeria een zaal stampvol met mensen die achter pc's gezeten waren en de héle dag niets anders zaten te doen dat scam berichten te versturen over héél de wereld.

Die scam berichten uit oogpunt van eigen geldgewin natuurlijk.

Meer tekst en uitleg is te vinden op, zie onderstaande:

419 scam Tracker

Bekijkt u op de site ook even de kaart

Hoe dacht u dat die daar aan zoveel geld geraakten in die landen buiten de vele gelden die zij van hulporganisaties krijgen?

The Spamhaus Project

Laatst gewijzigd door Universalia : 18 november 2020 om 10:53.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2020, 10:57   #16
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In een wreed ver verleden heb ik zo eens een mailtje gekregen dat blokletterde dat ik een erfenis kom trekken van een verre tante.

Alles van die mail opgeslagen, broncode en nog zowat en aan de bank gegeven voor verder onderzoek.

Op de pc waar ik nu met ben draait niet eens een mail programma daar ik dat niet nodig heb als thuisgebruiker.

In de meeste gevallen zijn mensen nog steeds véél te goedgelovig kijk maar naar die verpleegsters die Corona tests gaan uitvoeren maar hun eigenlijke doel is mensen bestelen.

Toch zijn er mensen die dat geloven als die zich weten aan te melden aan de deur????

Laatst gewijzigd door Universalia : 18 november 2020 om 11:01.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2020, 11:02   #17
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ja,in Wallonië kunnen ze dus bijgevolg op beide oren verder slapen...
comprends pas
Oud 18 november 2020, 12:23   #18
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Ja vooruit, misschien worden er toch meer mensen gezocht waarbij het verschil tussen hie slim ze denken dat ze zijn en hoe slim ze werkelijk zijn zo groot mogelijk is.

... Misschien moet ik toch maar antwoorden.
Oud 18 november 2020, 12:23   #19
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Als experiment zou je die mail kunnen forwarden naar een VB,
Schitterend idee om dat naar een VB-er te zenden.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2020, 12:30   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Punt is natuurlijk dat we helaas niet lang moeten zoeken naar die zeeer goedgelovige mensen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be