Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 januari 2021, 12:42   #1
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.967
Standaard Antwerpen tweede dodelijkste stad door luchtverontreiniging

Hier wordt een mens niet vrolijk van Antwerpen tweede dodelijkste stad door luchtverontreiniging

en het kost ons handenvol geld: Luchtverontreiniging kost Antwerpenaar jaarlijks 1.493 euro aan gezondheidskosten

Met dat geld kan iedereen een gratis bakfiets aankopen.

Maar alle gekheid op een stokje: Ondertussen blijft N-VA man Marc Descheemaecker De Lijn steeds verder om zeep helpen, zijn metrohaltes Kerkstraat en Drink nog steeds niet open, ...

Tijd voor een radicaal omdenken op vlak van mobiliteit.
__________________
r

Laatst gewijzigd door koe de poing : 21 januari 2021 om 12:43.
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2021, 13:54   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Hier wordt een mens niet vrolijk van Antwerpen tweede dodelijkste stad door luchtverontreiniging

en het kost ons handenvol geld: Luchtverontreiniging kost Antwerpenaar jaarlijks 1.493 euro aan gezondheidskosten

Met dat geld kan iedereen een gratis bakfiets aankopen.

Maar alle gekheid op een stokje: Ondertussen blijft N-VA man Marc Descheemaecker De Lijn steeds verder om zeep helpen, zijn metrohaltes Kerkstraat en Drink nog steeds niet open, ...

Tijd voor een radicaal omdenken op vlak van mobiliteit.
En dan moet je die weinig relevante excuses eens lezen in die link.

Luchtverontreiniging stapelt zich met de jaren steeds meer op in het lichaam, het zijn dagelijkse dosissen NOx en het nog ergere ultrafijnstof (vooral uit de uitlaten) die sporen nalaten omdat ze diep indringen.

Of toen Duitsland met zijn emissiezones in 2007-2008 startte, lagen ze in Antwerpen of andere Belgische steden nog te slapen.

Citaat:
“In het bijzonder Antwerpen en Brussel scoren abominabel. In Antwerpen is maar liefst 7% van de jaarlijkse natuurlijke overlijdens toe te schrijven aan stikstofdioxide. In Brussel is dat 6%.”

De Vlaamse overheid moet volgens Greenpeace haar Luchtbeleidsplan 2030 in lijn brengen met de Europese regels. “Dat plan moet een duidelijk tijdskader aangeven met ambitieuze maatregelen zoals ultralage-emissiezones, een slimme kilometerheffing en grotere investeringen in fiets, openbaar vervoer en deelmobiliteit”, zegt Thijs.

Cijfers uit 2015

Antwerps schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (sp.a) wijst erop dat de cijfers in deze studie van 2015 zijn en dat er toen nog geen sprake was van de lage-emissiezone. De toegangscriteria werden in 2020 zelfs nog verstrengd.

Uit meer recente gegevens, zoals het Vlaamse luchtkwaliteitsrapport van Antwerpse agglomeratie uit 2019, blijkt dat op bijna alle vaste meetstations de stikstofnormen worden gehaald.

“Naast deze metingen meten we sinds 2017 ook NO2 met kleinere meetstations”, zegt Antwerps schepen van Leefmilieu Tom Meeuws. “Dit geeft een fijnmaziger beeld, onder meer in streetcanyons en langs drukke invalswegen. Deze kleinere meetstations tonen een duidelijke verbetering aan.” svw
Dat moest er nog aan mankeren. Of ze nu ook alles meten is dé vraag, want wat je niet meet, niet deert.

Citaat:
Luchtverontreiniging kost Antwerpenaar jaarlijks 1.493 euro aan gezondheidskosten

Antwerpen - De kostprijs aan medische zorgen en gezondheidsproblemen als gevolg van vervuiling door voertuigen bedraagt voor de stad Antwerpen jaarlijks 744,3 miljoen euro of gemiddeld 1.493 euro per inwoner. Voor Brussel is dat zelfs 1,5 miljard per jaar en voor Gent 386,4 miljoen euro.
Allemaal leugens gaan de blinde autofans en neezeggers hier verkondigen, wedden?

Citaat:

(Bron: VRTNWS en Tranport Mobility Leuven)

Op basis van een onderzoek van Transport Mobiliy Leuven in 2017, onderdeel van de Universiteit van Leuven, maakte de VRT bovenstaande infografiek. Hierop is duidelijk te zien dat als je ook de externe kosten zou meerekenen we te weinig betalen voor het vervoer met een wagen.

https://bihandel.wordpress.com/2019/...ometerheffing/

Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2021 om 14:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2021, 20:15   #3
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Luchtverontreiniging stapelt zich met de jaren steeds meer op in het lichaam, het zijn dagelijkse dosissen NOx en het nog ergere ultrafijnstof (vooral uit de uitlaten) die sporen nalaten omdat ze diep indringen.

Of toen Duitsland met zijn emissiezones in 2007-2008 startte, lagen ze in Antwerpen of andere Belgische steden nog te slapen.
(...)

Allemaal leugens gaan de blinde autofans en neezeggers hier verkondigen, wedden?
Die relatie tussen fijnstof en NOx door het verkeer kunnen we eens en voorgoed begraven.

Jij weet heel goed, en iedereen zou dat moeten weten, dat het Irceline geen effect noch op fijnstof, noch op NOx kon aantonen van de eerste lockdown toen het autoverkeer met twee derde was gedaald.

Dat is dan toch één positief aspect van de corona-crisis.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be