![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
|
![]() vrijdag 22 oktober 2010 om 12u22
Elektrische Nissan Leaf in productie. Nissan is net gestart met de productie van de Leaf, zijn 100% elektrisch aangedreven auto. Deze opmerkelijke Nissan wordt geproduceerd in het Japanse Oppama en wordt vanaf november verscheept naar exportlanden, waaronder de Verenigde Staten en Europa. De Leaf wordt in december in zijn thuisland en de Verenigde Staten gelanceerd. In sommige Europese landen zal hij verkrijgbaar zijn vanaf begin 2011. Bij de ceremonie die gepaard ging met de productiestart verwees Carlos Ghosn, voorzitter en CEO van de Renault-Nissan alliantie, naar het historisch belang van de Leaf niet enkel voor Nissan maar voor de hele auto-industrie. De Nissan Leaf wordt naast de Nissan Juke en Nissan Cube gebouwd. Een deel van het productieapparaat werd speciaal aangepast om de module met de batterij te kunnen monteren. De doeltreffendheid en de kwaliteit van de productie zijn verzekerd door het controlesysteem 'Nissan Production Way' dat bij elke productiestap wordt toegepast. De batterijen worden in samenwerking met NEC geproduceerd in Zama (Japan). Oppama krijgt de rol van modelfabriek voor de productie van de Leaf, maar vanaf 2012 zal de volledig elektrische auto ook in Smyrna (Tennessee, VS) worden gebouwd. Een jaar later zal de Leaf ook in Sunderland (Engeland) van de montagelijn lopen. De totale maximale productiecapaciteit voor de Leaf zal daarmee 250.000 exemplaren per jaar bedragen. (Belga) (TDMS) Bron: Belga link: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4842891058.htm " Nissans topman Carlos Ghosn sprak bij de openingsceremonie van een 'mijlpaal'. Oppama wordt de blauwdruk voor alle andere fabrieken die elektrische Nissans gaan produceren, aldus Hidetoshi Imazu, uitvoerend vicepresident van de productieactiviteiten van Nissan. Eind 2012 wil het merk de Leaf ook in Smyrna in de Amerikaanse staat Tennessee bouwen, en vanaf 2013 in het Britse Sunderland. Zowel Oppama, Smyrna als Sunderland zijn fabrieken waar ook conventioneel aangedreven auto's in elkaar worden gezet. De Leaf deelt de productielijn met auto's als de Nissan Juke. Op de plaats waar voor die auto de brandstoftank wordt ingebouwd, komt bij de Leaf de accu op zijn plaats. Oppama kan jaarlijks 50.000 Leafs bouwen." link: http://www.zerauto.nl/blog/index.php...ieel-van-start De trend is niet meer te stoppen, vele andere merken zullen volgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() Prijs rond €35.000
100 tot 220 kilometer per laadbeurt, afhankelijk van rijstijl, bagage, weer, verkeer ... topsnelheid 140 km/u Opladen duurt 8 uur (220/240 volt 30 amp toevoer) of 30 minuten (480 V DC 125 amp toevoer) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
|
![]() Leuk, milieuvriendelijke voertuigen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.557
|
![]() Citaat:
De gigantische fout die ze blijkbaar allemaal gemaakt hebben is niet vooraf een standaard formaat en aansluitsysteem voor de accu's afspreken.Aldus zit die accu diep in het voertuig opgeborgen,kan je geen (half)-automatisch snelwisselsysteem bedenken,moet de klant die accu kopen,en is er dus geen praktische mogelijkheid tot echte massa-produktie van accu's,en doordat je die accus niet kunt huren/inwisselen krijg je ook geen konstante update naar de stand van de technologie...... "design" van een wagen is belangrijker dan "praktische uitvoering". Net als de "waterstofauto" is de electrische auto daarmee veroordeeld tot niche-produkt ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 28 oktober 2010 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
|
![]() Ik begrijp alle kritiek, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel vooruit.
- Prestaties batterijen verbeteren (snellere laadtijd, topsnelheid, acceleratie enz...) - Actieradius (langer rijden = minder vaak opladen) - Milieuvriendelijke batterijen Record: elektrische auto rijdt meer dan 600 kilometer. Waar een Audi A2 al niet goed voor kan zijn. Een elektrische versie is zonder te stoppen van München naar Berlijn gereden en vestigde daarmee een nieuw wereldrecord. ![]() De elektrisch aangedreven Audi A2 kon deze trip maken dankzij speciale Lithium accu’s met een hogere capaciteit dan normale accu’s. De A2 is de eerste gewone personenauto die meer dan 600 (605 om precies te zijn) kilometer aflegt en schijnbaar nog gewoon met de verwarming aan ook. Daar komt bij dat er ‘s nachts gereden is, dus de verlichting heeft ook gewoon haar werk moeten doen. De hele rit duurde ongeveer acht uur. Geen gekke prestatie, en de energiebedrijven die het project financierden konden wel eens gelijk hebben met het statement dat dit een enorme stap voorwaarts is voor elektrische auto’s. Hét probleem is immers tot op heden voor veel mensen de beperkte actieradius door de beperkte accucapaciteit. (via Rhein Zeitung) link: http://www.autoblog.nl/archive/2010/...-600-kilometer Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 29 oktober 2010 om 09:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
http://www.rhein-zeitung.de/themenwe...id,154521.html Hopelijk gaat dat ´twijfelachtig gezanik´ over actieradius en reikwijdte nu ook verstommen. Vroeger kocht bijna niemand een dieselauto omdat ze luid en traag en ... waren, nu zijn 80 % bij de nieuwe bestellingen dieselauto´s ... alhoewel het voor 25-30 % van deze dieselkopers niet loont. Even het Belgisch voertuigenpark van 1977 nemen: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 12:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Deze link is vollediger:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0...725418,00.html (met korte video) Auto hield gemiddeld ca. 90 kmh aan op de snelweg en tesamen met nog andere gewone wegen kwam hij aan 605 km in minder dan 8 uur (andere bron), maar had wel nog 18 % accu-energie over (best niet leegrijden). De accu´s waren op Lithium-Metall-Polymer-Basis en zijn met krachtstroom 3 ~ 400 Vac (eventueel thuis) in minder dan 20 minuten volledig opgeladen, en zou "serierijp" zijn anno 2010... Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() sinds wanneer is ongeveer acht uur, iets meer dan 8 uur ?
En ? Mag men dan in Be (veel) sneller als 90 kmh, waar ? Citaat:
![]() Natuurlijk is een constante snelwegrit aan ca 90 kmh -relatief tov brandstofpw´s- niet zo ideaal voor een E-car, want dan maakt hij helemaal geen gebruik van heroplading van zijn batterijen door vertragen. Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 14:03. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.557
|
![]() Voor zover ik begrijp moet zo een accu-pack er na een viertal jaar uit wegens teveel capaciteitsverlies...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
![]() Deze van mijn laptop van 1998, Yup dat klopt bijna, want die ging 6 jaar mee. Even luisteren naar de video : http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0...725418,00.html daar streven ze naar 500.000 km levensduur voor dat type toch (Lithium-Metaal-Polymeer), aantal diepe ladingen zeiden ze niet. Hoelang gaat een brandstofmotor mee ? Voor andere types Li-Titaan spreken ze (Wiki) van voorziene 12 jaar levensduur, de bron zelfs van 15 jaar, ttz na 15.000 keer deepcycles opladen heeft die zelfs nog 80 % capaciteit. Stel voor, elke dag doe je zo´n oplading, euhm 15.000/365 d = 41 jaar... ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 19:35. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Idd,
's nachts, dus geen of weinig verkeer over de snelweg aan een gemiddelde van 75km/h, dat lijkt me bijna een reclamestunt. Oh, wacht, dat is het ook. Als we het vergelijken met gewone auto's mogen we het verbruik bij normaal gebruik gerust verdubbelen, of de afstand halveren, dus een 300km. De actieradius is inderdaad nog steeds een probleem. Het was een probleem in de jaren 70 en 40 jaar later zijn ze, hoewel er vooruitgang is geboekt, nog steeds niet zoals het hoort. Maar een bijkomend probleem is en blijft dat ge niet op 2 minuten kunt bijvullen. Herladen duurt tussen 30 min en 6 uur. Er zijn er die een gedeeltelijke oplaad aankunnen op 10 minuten, maar die zijn dan weer slecht voor de batterij. Een alternatief is dan weer dat je de batterijen in je auto vervangt, maar dat vergt een uniform systeem voor alle auto's zodat het via een robot kan ipv manueel. Mijn volgende wagen zou ik graag elektrisch hebben, maar zoals het er nu uitziet zal het nog een worden op gewone brandstof of misschien op waterstof, wie weet. De elektrische wagen heeft nog een hele weg af te gaan.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Ik sta open voor nieuwigheden, maar ik wil dit toch eerst zien in de praktijk voor ik er mijn zuur verdiend geld aan uitgeef.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
P.S. München tot Berlin is langs de snelweg maar 583 km, dus er zijn nog 22 km gewone wegen en natuurlijk ook stadswegen bij. P.S. ´s nachts rijdt er ook verkeer, zeker in de stad, en de verkeerslichten werken dan ook. Nog een bron: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 22:09. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
*Bekijk de 4 foto´s maar: http://www.spiegel.de/fotostrecke/fo...cke-60927.html ![]() Zeker fotoshop. ongelovige Thomas. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 22:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
|
![]() Waarom geen systeem van leeggoed toepassen? In plaats van te laden vervang je de hele batterij in het herlaadstation. Dat zou het probleem van actieradius/herlaadtijd oplossen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
Gewoon googlen. ![]() http://www.itechdiary.com/battery-re...-in-tokyo.html Maar als de accu-evolutie zo verdergaat is dit duur battery change station totaal overbodig.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 22:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Eindelijk de link gevonden waar het vermogen van die A2-accu´s in staat:
100 kWh ! geen wonder dat die gemakkelijk + 600 km´s haalt aan gemiddeld 90 kmh, en nog 18 % van zijn kWh´s over heeft. Citaat:
Hier de originele recordrit: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 22:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Het zou natuurlijk een serieus pluspunt zijn voor vele bedrijven met een grote fleet wagens die toch in vele gevallen niet eens zo veel km per dag doen en 's avonds binnen gereden worden.
Uiteraard prijs rondom de 35000 € ....verkoopswaarde zo goed als nihil, daar gaat dus geen volk op afkomen! Een gewoon bedrijfswagentje type berlingo heb je rondom de 9000€. Daar heb je nog een aardig terug verkoopwaarde op en met het verschil kan je de tank nooit meer leeg rijden op dezelfde afschrijvingstermijn en heb je nog aardig veel geld over.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |