Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2010, 08:21   #1
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard Nissan start met de massaproductie elektrische voertuigen.

vrijdag 22 oktober 2010 om 12u22

Elektrische Nissan Leaf in productie.

Nissan is net gestart met de productie van de Leaf, zijn 100% elektrisch aangedreven auto. Deze opmerkelijke Nissan wordt geproduceerd in het Japanse Oppama en wordt vanaf november verscheept naar exportlanden, waaronder de Verenigde Staten en Europa.

De Leaf wordt in december in zijn thuisland en de Verenigde Staten gelanceerd. In sommige Europese landen zal hij verkrijgbaar zijn vanaf begin 2011. Bij de ceremonie die gepaard ging met de productiestart verwees Carlos Ghosn, voorzitter en CEO van de Renault-Nissan alliantie, naar het historisch belang van de Leaf niet enkel voor Nissan maar voor de hele auto-industrie.

De Nissan Leaf wordt naast de Nissan Juke en Nissan Cube gebouwd. Een deel van het productieapparaat werd speciaal aangepast om de module met de batterij te kunnen monteren. De doeltreffendheid en de kwaliteit van de productie zijn verzekerd door het controlesysteem 'Nissan Production Way' dat bij elke productiestap wordt toegepast.

De batterijen worden in samenwerking met NEC geproduceerd in Zama (Japan). Oppama krijgt de rol van modelfabriek voor de productie van de Leaf, maar vanaf 2012 zal de volledig elektrische auto ook in Smyrna (Tennessee, VS) worden gebouwd. Een jaar later zal de Leaf ook in Sunderland (Engeland) van de montagelijn lopen. De totale maximale productiecapaciteit voor de Leaf zal daarmee 250.000 exemplaren per jaar bedragen. (Belga) (TDMS)

Bron: Belga


link: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4842891058.htm


" Nissans topman Carlos Ghosn sprak bij de openingsceremonie van een 'mijlpaal'. Oppama wordt de blauwdruk voor alle andere fabrieken die elektrische Nissans gaan produceren, aldus Hidetoshi Imazu, uitvoerend vicepresident van de productieactiviteiten van Nissan. Eind 2012 wil het merk de Leaf ook in Smyrna in de Amerikaanse staat Tennessee bouwen, en vanaf 2013 in het Britse Sunderland. Zowel Oppama, Smyrna als Sunderland zijn fabrieken waar ook conventioneel aangedreven auto's in elkaar worden gezet. De Leaf deelt de productielijn met auto's als de Nissan Juke. Op de plaats waar voor die auto de brandstoftank wordt ingebouwd, komt bij de Leaf de accu op zijn plaats. Oppama kan jaarlijks 50.000 Leafs bouwen."

link: http://www.zerauto.nl/blog/index.php...ieel-van-start


De trend is niet meer te stoppen, vele andere merken zullen volgen.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 11:56   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Prijs rond €35.000
100 tot 220 kilometer per laadbeurt, afhankelijk van rijstijl, bagage, weer, verkeer ...
topsnelheid 140 km/u
Opladen duurt 8 uur (220/240 volt 30 amp toevoer) of 30 minuten (480 V DC 125 amp toevoer)
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 16:34   #3
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

Leuk, milieuvriendelijke voertuigen.

Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 16:39   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Prijs rond €35.000
100 tot 220 kilometer per laadbeurt, afhankelijk van rijstijl, bagage, weer, verkeer ...
topsnelheid 140 km/u
Opladen duurt 8 uur (220/240 volt 30 amp toevoer) of 30 minuten (480 V DC 125 amp toevoer)
Het is gestart,en in de huidige stand van zaken zijn electrische voertuigen hoogstens geschikt voor "fleet"-toepassingen(thuisverpleging,post- en pakjesdiensten,....)

De gigantische fout die ze blijkbaar allemaal gemaakt hebben is niet vooraf een standaard formaat en aansluitsysteem voor de accu's afspreken.Aldus zit die accu diep in het voertuig opgeborgen,kan je geen (half)-automatisch snelwisselsysteem bedenken,moet de klant die accu kopen,en is er dus geen praktische mogelijkheid tot echte massa-produktie van accu's,en doordat je die accus niet kunt huren/inwisselen krijg je ook geen konstante update naar de stand van de technologie...... "design" van een wagen is belangrijker dan "praktische uitvoering".
Net als de "waterstofauto" is de electrische auto daarmee veroordeeld tot niche-produkt

Laatst gewijzigd door kelt : 28 oktober 2010 om 16:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 09:11   #5
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Ik begrijp alle kritiek, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel vooruit.

- Prestaties batterijen verbeteren (snellere laadtijd, topsnelheid, acceleratie enz...)
- Actieradius (langer rijden = minder vaak opladen)
- Milieuvriendelijke batterijen


Record: elektrische auto rijdt meer dan 600 kilometer.

Waar een Audi A2 al niet goed voor kan zijn. Een elektrische versie is zonder te stoppen van München naar Berlijn gereden en vestigde daarmee een nieuw wereldrecord.



De elektrisch aangedreven Audi A2 kon deze trip maken dankzij speciale Lithium accu’s met een hogere capaciteit dan normale accu’s. De A2 is de eerste gewone personenauto die meer dan 600 (605 om precies te zijn) kilometer aflegt en schijnbaar nog gewoon met de verwarming aan ook. Daar komt bij dat er ‘s nachts gereden is, dus de verlichting heeft ook gewoon haar werk moeten doen. De hele rit duurde ongeveer acht uur.

Geen gekke prestatie, en de energiebedrijven die het project financierden konden wel eens gelijk hebben met het statement dat dit een enorme stap voorwaarts is voor elektrische auto’s. Hét probleem is immers tot op heden voor veel mensen de beperkte actieradius door de beperkte accucapaciteit. (via Rhein Zeitung)

link: http://www.autoblog.nl/archive/2010/...-600-kilometer

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 29 oktober 2010 om 09:13.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 11:59   #6
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Leuk, milieuvriendelijke voertuigen.

Klopt, maar over de gehele kring (well-to-wheel) wordt er bij een elektrische wagen minder energie verbruikt dan bij een wagen met een verbrandingsmotor. In dat opzicht kan het dus milieuvriendelijker zijn.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 12:29   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Ik begrijp alle kritiek, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel vooruit.

- Prestaties batterijen verbeteren (snellere laadtijd, topsnelheid, acceleratie enz...)
- Actieradius (langer rijden = minder vaak opladen)
- Milieuvriendelijke batterijen

Record: elektrische auto rijdt meer dan 600 kilometer.

Waar een Audi A2 al niet goed voor kan zijn. Een elektrische versie is zonder te stoppen van München naar Berlijn gereden en vestigde daarmee een nieuw wereldrecord.



De elektrisch aangedreven Audi A2 kon deze trip maken dankzij speciale Lithium accu’s met een hogere capaciteit dan normale accu’s. De A2 is de eerste gewone personenauto die meer dan 600 (605 om precies te zijn) kilometer aflegt en schijnbaar nog gewoon met de verwarming aan ook. Daar komt bij dat er ‘s nachts gereden is, dus de verlichting heeft ook gewoon haar werk moeten doen. De hele rit duurde ongeveer acht uur.

Geen gekke prestatie, en de energiebedrijven die het project financierden konden wel eens gelijk hebben met het statement dat dit een enorme stap voorwaarts is voor elektrische auto’s. Hét probleem is immers tot op heden voor veel mensen de beperkte actieradius door de beperkte accucapaciteit. (via Rhein Zeitung)

link: http://www.autoblog.nl/archive/2010/...-600-kilometer
Rhein Zeitung:
http://www.rhein-zeitung.de/themenwe...id,154521.html

Hopelijk gaat dat ´twijfelachtig gezanik´ over actieradius en reikwijdte nu ook verstommen.

Vroeger kocht bijna niemand een dieselauto omdat ze luid en traag en ... waren, nu zijn 80 % bij de nieuwe bestellingen dieselauto´s ... alhoewel het voor 25-30 % van deze dieselkopers niet loont.

Even het Belgisch voertuigenpark van 1977 nemen:
Citaat:
Op 1 augustus van het jaar (vervolg) 1977
...
Personenwagens 2.773.344
- rijdend op benzine 2.595.302
- rijdend op diesel 114.622
- rijdend op gas 1.260
- met elektrische motor 41
- niet nader bepaald 62.119
...
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...park/index.jsp
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 12:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 13:45   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Deze link is vollediger:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0...725418,00.html (met korte video)

Auto hield gemiddeld ca. 90 kmh aan op de snelweg en tesamen met nog andere gewone wegen kwam hij aan 605 km in minder dan 8 uur (andere bron), maar had wel nog 18 % accu-energie over (best niet leegrijden).

De accu´s waren op Lithium-Metall-Polymer-Basis en zijn met krachtstroom 3 ~ 400 Vac (eventueel thuis) in minder dan 20 minuten volledig opgeladen, en zou "serierijp" zijn anno 2010...

Citaat:
Die elektrische Rekordfahrt war ein Gemeinschaftsprojekt des Technologieunternehmens DBM Energy und der Energieanbieters Lekker Energie. Mirko Hannemann, Geschäftsführer von DBM, fuhr das Auto von München nach Berlin. Möglich wurde die Nonstop-Fahrt nach Auskunft Hannemanns durch eine neue Akku-Technologie namens Kolibri. Es handelt sich um Energiespeicher auf Lithium-Metall-Polymer-Basis, deren Wirkungsgrad bei mehr als 97 Prozent liegen soll. Zudem sind sie nach Angaben von DBM Energie leichter als vergleichbare Akkus, komplett wiederverwertbar und - ein Starkstrom-Anschluss vorausgesetzt - binnen 20 Minuten vollständig aufgeladen.

"Die Technologie funktioniert und ist serienreif. Nun ist es an der Industrie, die Potenziale zu nutzen und der Elektromobilität einen Quantensprung zu ermöglichen", sagte Hannemann. Brüderle erklärte, es komme jetzt darauf an, "diese hoch effiziente Batterie-Technologie am High-Tech-Standort Deutschland in die Serienfertigung zu bringen und für den breiten Einsatz in Elektrofahrzeugen nutzbar zu machen". Sein Ministerium hatte den Feldversuch mit 275.000 Euro unterstützt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 13:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 13:46   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Ik begrijp alle kritiek, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel vooruit.

- Prestaties batterijen verbeteren (snellere laadtijd, topsnelheid, acceleratie enz...)
- Actieradius (langer rijden = minder vaak opladen)
- Milieuvriendelijke batterijen


Record: elektrische auto rijdt meer dan 600 kilometer.

Waar een Audi A2 al niet goed voor kan zijn. Een elektrische versie is zonder te stoppen van München naar Berlijn gereden en vestigde daarmee een nieuw wereldrecord.



De elektrisch aangedreven Audi A2 kon deze trip maken dankzij speciale Lithium accu’s met een hogere capaciteit dan normale accu’s. De A2 is de eerste gewone personenauto die meer dan 600 (605 om precies te zijn) kilometer aflegt en schijnbaar nog gewoon met de verwarming aan ook. Daar komt bij dat er ‘s nachts gereden is, dus de verlichting heeft ook gewoon haar werk moeten doen. De hele rit duurde ongeveer acht uur.

Geen gekke prestatie, en de energiebedrijven die het project financierden konden wel eens gelijk hebben met het statement dat dit een enorme stap voorwaarts is voor elektrische auto’s. Hét probleem is immers tot op heden voor veel mensen de beperkte actieradius door de beperkte accucapaciteit. (via Rhein Zeitung)

link: http://www.autoblog.nl/archive/2010/...-600-kilometer
lol 600km iets meer dan 8 (ACHT!) uur
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 13:51   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
lol 600km iets meer dan 8 (ACHT!) uur
sinds wanneer is ongeveer acht uur, iets meer dan 8 uur ?

En ? Mag men dan in Be (veel) sneller als 90 kmh, waar ?

Citaat:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0...725418,00.html met video:

Mit Tempo 90 durch die Nacht nach Berlin

Bei der nächtlichen Autobahnfahrt mit einer Durchschnittsgeschwindigkeit von 90 km/h
Mijn benzineauto heeft maar 580 km actieradius, als ik heel zuinig rij...

Natuurlijk is een constante snelwegrit aan ca 90 kmh -relatief tov brandstofpw´s- niet zo ideaal voor een E-car, want dan maakt hij helemaal geen gebruik van heroplading van zijn batterijen door vertragen.

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Recuperatief_remmen

Recuperatief remmen wordt voornamelijk toegepast bij elektrische tractie (trein, tram en metro), bij liften en bij hijswerktuigen. Ook moderne elektrische aangedreven voertuigen en hybride auto’s passen recuperatief remmen toe.
Citaat:
Regenerative Braking

Electric vehicle’s use the electric motor to create torque to drive the wheels. When an electric vehicle is approaching a stop, it doesn't create friction and useless heat is not created in order to slow down. Instead, it reverses the electric motor, and in doing so, turn’s it into an electric generator, creating electricity that is fed back into the battery and stored for use. In fact any time an electric vehicle decelerates it causes the system to use the vehicle’s inertia to generate electricity.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 14:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 17:13   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.557
Standaard

Voor zover ik begrijp moet zo een accu-pack er na een viertal jaar uit wegens teveel capaciteitsverlies...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 19:24   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Voor zover ik begrijp moet zo een accu-pack er na een viertal jaar uit wegens teveel capaciteitsverlies...
Waar begreep je dat ? En van welke -oude soort - Li-accu technologie ?

Deze van mijn laptop van 1998, Yup dat klopt bijna, want die ging 6 jaar mee.


Even luisteren naar de video : http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0...725418,00.html
daar streven ze naar 500.000 km levensduur voor dat type toch (Lithium-Metaal-Polymeer), aantal diepe ladingen zeiden ze niet.

Hoelang gaat een brandstofmotor mee ?

Voor andere types Li-Titaan spreken ze (Wiki) van voorziene 12 jaar levensduur, de bron zelfs van 15 jaar, ttz na 15.000 keer deepcycles opladen heeft die zelfs nog 80 % capaciteit.

Stel voor, elke dag doe je zo´n oplading, euhm 15.000/365 d = 41 jaar...

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
The standard battery specification includes two 22 kWh Altairnano lithium-titanate battery packs which will take about 10 minutes to recharge, assuming the substantial amount of power required is available. The 9kW standard onboard charger can fully recharge the batteries in 5 hours from a dedicated wired socket (easily fitted at home), or 15 hours from any standard 13 amp socket. An optional 18kW onboard charger connected to a suitable dedicated domestic power source can recharge the car in 2.5 hours. A full charge will give the vehicle a usable range of 240 km (150 miles). The batteries have an expected lifetime of 12 years and retain 80% of their capacity after 15,000 deep cycles. A third range extending battery pack option is planned which will allow a usable range of 360 km (225 miles).
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
Antriebsbatterie: Lithium-Titanat-Akkumulator der Firma Altair Nanotechologies, Reno (Nevada), mit einer angegebenen Haltbarkeit von mindestens 15.000 Ladevorgängen. Schnellladung sei in 10 Minuten bei 90% Wirkungsgrad möglich.
Ondertussen spreekt de vernieuwde website van Lightning zelfs ook van 15 jaar levensduur.
Citaat:
http://www.lightningcarcompany.com/l...technology.php

Until now, battery technology has hindered electric vehicle performance innovation. In 2000, US company Altairnano Inc. established a research programme to create an ultra safe, high power battery using cutting-edge Nanotechnology. As a result their lithium titanate technology battery is widely recognised as the best available in the world today.

SAFER - Our batteries use nano titanate materials instead of graphite which makes them far more thermally stable - there are no toxics or heavy metals used in the batteries.

LONGER-LASTING - The batteries have a life expectancy of 15 years of daily recharges, versus the 3-5 year usable life of other batteries and they can retain up to 80% charge capacity after 15,000 charges.
FASTER CHARGE - Our batteries can be recharged in as little as 10 minutes from an off board DC Charger.

MORE POWERFUL - With instantaneous power even at extreme temperatures (+55C to -40C) Lithium Titanate batteries deliver superior power per unit weight and unit volume.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 19:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 20:32   #13
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
lol 600km iets meer dan 8 (ACHT!) uur
Idd,

's nachts, dus geen of weinig verkeer over de snelweg aan een gemiddelde van 75km/h, dat lijkt me bijna een reclamestunt. Oh, wacht, dat is het ook.

Als we het vergelijken met gewone auto's mogen we het verbruik bij normaal gebruik gerust verdubbelen, of de afstand halveren, dus een 300km.

De actieradius is inderdaad nog steeds een probleem.
Het was een probleem in de jaren 70 en 40 jaar later zijn ze, hoewel er vooruitgang is geboekt, nog steeds niet zoals het hoort.

Maar een bijkomend probleem is en blijft dat ge niet op 2 minuten kunt bijvullen.

Herladen duurt tussen 30 min en 6 uur.
Er zijn er die een gedeeltelijke oplaad aankunnen op 10 minuten, maar die zijn dan weer slecht voor de batterij.

Een alternatief is dan weer dat je de batterijen in je auto vervangt, maar dat vergt een uniform systeem voor alle auto's zodat het via een robot kan ipv manueel.

Mijn volgende wagen zou ik graag elektrisch hebben, maar zoals het er nu uitziet zal het nog een worden op gewone brandstof of misschien op waterstof, wie weet.

De elektrische wagen heeft nog een hele weg af te gaan.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 20:35   #14
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ondertussen spreekt de vernieuwde website van Lightning zelfs ook van 15 jaar levensduur.
En wast witter dan wit, echt waar!

Ik sta open voor nieuwigheden, maar ik wil dit toch eerst zien in de praktijk voor ik er mijn zuur verdiend geld aan uitgeef.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 21:48   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
's nachts, dus geen of weinig verkeer over de snelweg aan een gemiddelde van 75km/h, dat lijkt me bijna een reclamestunt. Oh, wacht, dat is het ook.
Nog een blinde.

Citaat:
Bei der nächtlichen Autobahnfahrt mit einer Durchschnittsgeschwindigkeit von 90 km/h
Het is geen reklamestunt, het is gewoon zuinig met energie rijden.

P.S. München tot Berlin is langs de snelweg maar 583 km, dus er zijn nog 22 km gewone wegen en natuurlijk ook stadswegen bij.

P.S. ´s nachts rijdt er ook verkeer, zeker in de stad, en de verkeerslichten werken dan ook.

Nog een bron:
Citaat:
http://www.auto-motor-und-sport.de/e...g-2924395.html

Unterwegs mit 90 km/h im Schnitt
Die Bundesregierung hatte in ihrem Nationalen Entwicklungsplan Elektromobilität erst für das Jahr 2015 Fahrten mit alltagstauglichen E-Autos von mehr als 300 Kilometern ohne Aufladen angepeilt. Die Fahrt wurde vom Wirtschaftsministerium begleitet und unterstützt. Um 08:00 Uhr wollte Bundeswirtschaftsminister Rainer Brüderle (FDP) den umgebauten Audi A2 an seinem Amtssitz empfangen. Für 12:00 Uhr ist ein Empfang durch Berlins Regierenden Bürgermeister Klaus Wowereit (SPD) am Brandenburger Tor geplant.

"Die Fahrt wird der weltweite Durchbruch in der Elektromobilität sein", sagte der Vorsitzende der Geschäftsführung der lekker Energie, Thomas Mecke. Das Fahrzeug hat eine Höchstgeschwindigkeit von 130 km/h und ist mit vier Sitzen ausgestattet, hat einen vollständig nutzbaren Kofferraum, Servolenkung, Airbags und Komfortfunktionen wie Klimatisierung, Sitzheizung und Radio. Die Batterie auf Lithium-Metall-Polymer-Basis ist nach Unternehmensangaben leistungsfähiger als andere Batterien.

Der umgebaute Audi A2 fuhr mit im Schnitt 90 km/h nach Berlin und hatte bei der Ankunft im Wirtschaftsministerium noch
18 Prozent Ladeleistung.
Nergens is van ongeveer 8 uur sprake enkel in die raar vertaalde bron uit Nederland.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 22:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 21:50   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
En wast witter dan wit, echt waar!

Ik sta open voor nieuwigheden, maar ik wil dit toch eerst zien in de praktijk voor ik er mijn zuur verdiend geld aan uitgeef.
Dat was de praktijk. Een gewone *echte Audi A2 (vierzitter) tot een E-wagen uitgebouwd.

*Bekijk de 4 foto´s maar:
http://www.spiegel.de/fotostrecke/fo...cke-60927.html



Zeker fotoshop.

ongelovige Thomas.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 22:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:08   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Een alternatief is dan weer dat je de batterijen in je auto vervangt, maar dat vergt een uniform systeem voor alle auto's zodat het via een robot kan ipv manueel.
Waarom geen systeem van leeggoed toepassen? In plaats van te laden vervang je de hele batterij in het herlaadstation. Dat zou het probleem van actieradius/herlaadtijd oplossen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:11   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Waarom geen systeem van leeggoed toepassen? In plaats van te laden vervang je de hele batterij in het herlaadstation. Dat zou het probleem van actieradius/herlaadtijd oplossen.
Bestaat al in Japan, op minder dan 2 minuten volautomatisch vervangen, of binnen 1 minuut zelfs.

Gewoon googlen.

http://www.itechdiary.com/battery-re...-in-tokyo.html

Maar als de accu-evolutie zo verdergaat is dit duur battery change station totaal overbodig.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 22:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:39   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Eindelijk de link gevonden waar het vermogen van die A2-accu´s in staat:

100 kWh ! geen wonder dat die gemakkelijk + 600 km´s haalt aan gemiddeld 90 kmh, en nog 18 % van zijn kWh´s over heeft.

Citaat:
http://www.bild.de/BILD/auto/2010/10...eichweite.html

Es geht also wirklich: Man kann alltagstaugliche Elektroautos bauen, die in Sachen Reichweite Fahrzeugen mit Benzinmotor in nichts nachstehen. Ein zum Stromer umgebauter Audi A2 lieferte jetzt den endgültigen Beweis.

Der Viersitzer legte die 605 Kilometer lange Strecke von München nach Berlin ohne Aufladen zurück. Und der Akku war nach der Rekordfahrt immer noch zu 18 Prozent gefüllt.

Bundeswirtschaftsminister Rainer Brüderle (FDP) bezeichnete diese Fahrt mit einer Akku-Ladung als „Durchbruch".

Das Projekt war vom Berliner Technologieunternehmen „DBM Energy“ und dem Energieanbieter „lekker Energie“ initiiert worden.

Vor gut einem Jahr hatte ein Tesla in Australien 501 Kilometer ohne Nachladen zurückgelegt.
Der in Sachen Antrieb umgebaute Audi A2 war mit einer durchschnittlichen Geschwindigkeit von 90 Kilometern pro Stunde unterwegs. Die neuartige Batterie (Leistung: 100 kWh) wurde auf Lithium-Metall-Polymer-Basis gebaut und setzt sich aus diversen Komponenten zusammen.

Ansonsten wurde am A2 nichts verändert. Der AudiAnzeige hat einen vollständig nutzbaren Kofferraum, Servolenkung, Airbags sowie Komfortfunktionen wie Klimatisierung, Sitzheizung und Radio.

Thomas Mecke, Geschäftsführer von lekker Energie: „Die Forschung ist abgeschlossen, jetzt geht das Verkaufen los”, sagte der Geschäftsführer der lekker Energie".
Ze maken een vergelijk met de Tesla E-Sportwagen die had een andere soort Li-Ion-accu´s en maar 53 kWh en reed ze ook volledig leeg voor 501 km of 313 miles. Deze Tesla zal wslk ook wat langzamer gereden hebben als gemiddeld 90 kmh.

Hier de originele recordrit:
Citaat:
http://www.wired.com/autopia/2009/10/tesla-313-miles/

It looks like this could be a new record: A Tesla Roadster has squeezed its battery for 313 miles.

The red Roadster competing in Global Green Challenge traveled through the Australian outback from Alice Springs to Coober Pedy and rolled into town with three miles left on the battery. Owner Simon Hackett and co-driver Emilis Prelgauskas covered 501 kilometers — 313 miles — on one charge.

And that, Tesla Motors says, appears to be a new record for a production EV.

Yes, Down Under is a long way to go with a Tesla, but then, the Roadster is a pretty sweet ride. Hackett’s feat was done on a single “fill up,” too. There were no clever battery-swap stations, and no Teslas were harmed during the run through the middle of the Australian continent. The car’s charging port was sealed at the start of the run, as the pic at right shows.

Hackett and Prelgauskas were competing in the 10th annual Global Green Challenge, one of the most high-profile rallies for alternative fuel cars. The two provided updates about the red 2008 Roadster’s progress in real time on Hackett’s blog after leaving Alice Springs, in Australia’s Northern Territory, and proceeding south.

For the record, the Roadster’s 53 kilowatt-hour lithium-ion battery has a claimed range of 236 miles. The record claimed by Hackett and Prelgauskas shattered the previous all-time high of 241 miles, also held by a Tesla Roadster that set the benchmark in April during the Rallye Monte Carlo d’Energies Alternatives. That particular Tesla had an estimated 38 miles left in the battery by the time it crossed the Monte’s finish line.

In an e-mail sent to Tesla, which shared it with us in a release, Hackett said:

Emilis and I have decades of experience flying gliders competitively and we applied the same energy conservation techniques to our driving, with significant results! The car had about three miles of range left when the drive was completed. We traveled 501 km on a single charge. Let that sink in for a minute.

The security seal was applied to the charge port door when we started the journey. As this is being done as part of the Global Green Challenge, we have a full set of official verifiers here who will attest to the results and to achieving the outcome. We were followed along the journey by our support crew and a documentary film crew — so we have it on film.

It’s late here and we have another 541 km to drive (with an intermediate charge stop) tomorrow — and another two days of the event left after that. When we’re done, we will have driven over 3000 km in the Roadster over the course of only six days, from Darwin to Adelaide.

The two guys didn’t provide any specifics on their driving style, but we’re betting they didn’t do a lot of smoky burnouts or test the car’s 3.9-second zero-to-60 time. If we get more info, we’ll be sure to pass it on.

http://www.wired.com/autopia/2009/10...#ixzz13moNH4oW
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2010 om 22:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 22:44   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het zou natuurlijk een serieus pluspunt zijn voor vele bedrijven met een grote fleet wagens die toch in vele gevallen niet eens zo veel km per dag doen en 's avonds binnen gereden worden.
Uiteraard prijs rondom de 35000 € ....verkoopswaarde zo goed als nihil, daar gaat dus geen volk op afkomen!
Een gewoon bedrijfswagentje type berlingo heb je rondom de 9000€. Daar heb je nog een aardig terug verkoopwaarde op en met het verschil kan je de tank nooit meer leeg rijden op dezelfde afschrijvingstermijn en heb je nog aardig veel geld over.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be