Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2021, 10:44   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Kerstreizigers legden kiem voor Britse golf in België

Coronavirus - Kerstreizigers legden kiem voor Britse golf in België

https://www.proximus.be/pickx/nl/211...golf-in-belgie

De broodnodige vakanties van enkele egoïsten zorgt ervoor dat we plots opgescheept zitten met gemuteerde virussen.

De regeringk treft hier een grote schuld.
De pyromaan en de dweil, die steeds het hoge woord voeren, hadden niet essentiële reizen gewoon moeten verbieden.

Belga 23-01-2021

Uit de genoomanalyses van besmettingen met de Britse variant (B.1.1.7) blijkt dat reizigers in de kerstvakantie in het buitenland besmet zijn geraakt en het virus na hun thuiskomst verder hebben verspreid in ons land. Hetzelfde scenario dus als na de krokusvakantie van vorig jaar, maar allicht in mindere mate. Dat schrijft De Standaard zaterdag.
Op het platform Nextstrain, waarop onderzoekers van over de hele wereld genoomsequenties van sars-CoV-2 uploaden en in stam?*bomen indelen, staan al minstens twintig verschillende sequenties die Belgische labo's hebben gevonden en die wijzen op de import van de Britse variant tijdens de kerst?*vakantie of de dagen erna. Met ?*'sequenties' worden geanalyseerde genomen van sars-CoV-2 bedoeld. Ze behoren allemaal tot de Britse ?*variant, maar vertonen kleine verschillen, die het mogelijk maken om te achterhalen of de besmettingen aan elkaar gelinkt zijn.
Op Twitter wijst Emma Hodcroft, onderzoekster aan de Universiteit Bern (Zwitserland) en medewerkster van Nextstrain, op de opmerkelijke diversiteit van de recent toegevoegde sequenties uit België, wat volgens haar op een veelheid van ?*introducties wijst. Piet Maes, die als professor virologie aan het Rega-Instituut (KU Leuven) genoomanalyses van sars-CoV-2 analyseert, ?*beaamt dat de sequenties op veel ?*introducties van de Britse variant in de kerstvakantie wijzen. "Dit lijkt wel helemaal opnieuw de krokus?*vakantie van 2020, met introducties door reizen die in het hele land ?*kiemen leggen voor clusters. Alsof we niets hebben geleerd uit onze fouten van vorig jaar."
Gelukkig blijken niet alle ?*sequenties van de Britse variant die Maes en zijn collega's in andere ?*labo's hebben opgepikt, uit te groeien tot clusters. 'Maar we zien óók veel besmettingen met de Britse ?*variant die n?*ét gerelateerd zijn aan reizen. Dat wijst op lokale verspreiding. Er zijn ook introducties uit het buitenland via mensen die zich na hun terugkeer niet hebben laten testen én die zich niet aan de maatregelen hebben gehouden."

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 januari 2021 om 10:45.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 11:04   #2
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

we hebben de zondebok
Oud 24 januari 2021, 11:06   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
we hebben de zondebok
Waarschijnlijk bokken en geiten.
Oud 24 januari 2021, 11:13   #4
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

De grootste schuldige, zat eind januari/begin februari in de televisiestudio en verklaarde dat gaan reizen (gaan skiën) geen probleem was; en hij zeker ook niet thuis zou blijven. Want, wat had covid nu ook te beteken? 'We zouden ons beter zorgen maken over de echte griep.'

Ik blijf op dezelfde nagel kloppen. En ik zal dat blijven doen. Van Ranst draagt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Hij neem dan wel niet de beslissingen, wel is hij de man die in de plaats van ministers (die wel de beslissingen nemen) het woord voerde; en dit voornamelijk in de rol van het alwetende orakel.

Ik hoop oprecht dat snuggere studenten binnen een jaar of honderd in de lessen geschiedenis, zich mogen buigen over de vraag waarom Van Ranst nooit werd veroordeeld.

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 11:17   #5
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
De grootste schuldige, zat eind januari/begin februari in de televisiestudio en verklaarde dat gaan reizen (gaan skiën) geen probleem was; en hij zeker ook niet thuis zou blijven. Want, wat had covid nu ook te beteken? 'We zouden ons beter zorgen maken over de echte griep.'

Ik blijf op dezelfde nagel kloppen. En ik zal dat blijven doen. Van Ranst draagt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Hij neem dan wel niet de beslissingen, wel is hij de man die in de plaats van ministers (die wel de beslissingen nemen) het woord voerde; en dit voornamelijk in de rol van het alwetende orakel.

Ik hoop oprecht dat snuggere studenten binnen een jaar of honderd in de lessen geschiedenis, zich mogen buigen over de vraag waarom Van Ranst nooit werd veroordeeld.
Van Ranst heeft ook wekenlang blijven verklaren dat mondmaskers volstrekt nutteloos waren voor de bevolking .Nog zo een van zijn "heldendaden".
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 11:19   #6
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik denk niet dat het aan de skiërs lag. Je kon enkel in Zwitserland gaan skiën en daar dalen nog steeds de cijfers. Dus de Engelsen ginds hebben enkel de enkele Belgen ginds aangestoken.

Het merendeel van de kerstreizigers zijn de Polen en consoorten geweest die met de kerst naar huis zijn gegaan en die daar natuurlijk hele de familie ontmoet hebben. En wie kreeg er net de uitzondering van de 10 dagen quarantaine. Deze mannen die dan zogezegd in essentiele beroepen werken. Zoals slachterijen waar al aangetoond is, dat dit juist de grootste besmettingshaarden waren.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 11:23   #7
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe naief kunt ge zijn om te denken dat dit virus niet was rond gegaan indien men in België niet was gaan skiën?!?

Gij beseft blijkbaar niet hoe nauw verweven heel Europa is. Dat niet gaan skiën had ons heel misschien een uitstel van een paar weken gebracht en dat was het dan. Dat had fundamenteel helemaal niks aan deze crisis veranderd.

Het zoeken van zondebokken (reizigers, politici, jongeren of MVR) is een gemakkelijkheidsdenken, een manier voor sommigen om het besef dat de mens geen volle controle heeft wat draaglijker te maken. Maar het lost in essentie niks op.

Waar we wel directe controle over hebben is over het type maatregelen en in welke mate we die moeten aanvaarden. Daar is dan weer veel te weinig debat over. Logisch want dat is natuurlijk een veel moeilijkere discuie dan het wijzen met het vingertje naar bepaalde schuldigen.

De mens evolueert duidelijk niet: het is van alle tijden dat bepaalde groepen (joden, heksen,...) geviseerd worden wanneer er hem dingen overkomen die moeilijk te verteren zijn .

Laatst gewijzigd door alpina : 24 januari 2021 om 11:25.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 11:34   #8
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Hoe naief kunt ge zijn om te denken dat dit virus niet was rond gegaan indien men in België niet was gaan skiën?!?

Gij beseft blijkbaar niet hoe nauw verweven heel Europa is. Dat niet gaan skiën had ons heel misschien een uitstel van een paar weken gebracht en dat was het dan. Dat had fundamenteel helemaal niks aan deze crisis veranderd.

Het zoeken van zondebokken (reizigers, politici, jongeren of MVR) is een gemakkelijkheidsdenken, een manier voor sommigen om het besef dat de mens geen volle controle heeft wat draaglijker te maken. Maar het lost in essentie niks op.

Waar we wel directe controle over hebben is over het type maatregelen en in welke mate we die moeten aanvaarden. Daar is dan weer veel te weinig debat over. Logisch want dat is natuurlijk een veel moeilijkere discuie dan het wijzen met het vingertje naar bepaalde schuldigen.

De mens evolueert duidelijk niet: het is van alle tijden dat bepaalde groepen (joden, heksen,...) geviseerd worden wanneer er hem dingen overkomen die moeilijk te verteren zijn .
Uiteraard gaat het niet enkel over 'gaan skiën'. Op datzelfde moment was gaan winkelen in Duitsland, Frankrijk of Nederland hetzelfde wat risico betreft om het virus het land in te brengen.

Waar het over gaat, is de manier waarop hij aangaf dat hij niet zou thuisblijven; en de motivering die hij er aan geeft. "Maak u maar meer zorgen over de echte griep!" Of aldus: "Covid 19 is helemaal niets ernstig".

Dat soort duiding helpt niet. En dat soort duiding heeft tot gevolg gehad dat mensen zijn gaan skiën; en dat mensen zijn gaan shoppen in het buitenland; of gewoon zijn verder gegaan met te doen wat ze van plan waren te doen.

Een viroloog (een wetenschapper aldus) waardig, had zich ofwel nu reeds geëxcuseerd voor zijn foute analyse; of (beter nog) nooit zo een gevaarlijke uitspraken gemaakt. En al helemaal niet op een moment dat nog niets zeker was met betrekking op het virus. Maar goed, dan kom je niet op tv natuurlijk ...

— Jeremy Clarkson
Oud 24 januari 2021, 11:43   #9
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uiteraard gaat het niet enkel over 'gaan skiën'. Op datzelfde moment was gaan winkelen in Duitsland, Frankrijk of Nederland hetzelfde wat risico betreft om het virus het land in te brengen.

Waar het over gaat, is de manier waarop hij aangaf dat hij niet zou thuisblijven; en de motivering die hij er aan geeft. "Maak u maar meer zorgen over de echte griep!" Of aldus: "Covid 19 is helemaal niets ernstig".

Dat soort duiding helpt niet. En dat soort duiding heeft tot gevolg gehad dat mensen zijn gaan skiën; en dat mensen zijn gaan shoppen in het buitenland; of gewoon zijn verder gegaan met te doen wat ze van plan waren te doen.

Een viroloog (een wetenschapper aldus) waardig, had zich ofwel nu reeds geëxcuseerd voor zijn foute analyse; of (beter nog) nooit zo een gevaarlijke uitspraken gemaakt. En al helemaal niet op een moment dat nog niets zeker was met betrekking op het virus. Maar goed, dan kom je niet op tv natuurlijk ...
Maar daar gaat het net om. Ze creëren hier de illusie dat als je besmet wordt, dat dit niet ligt aan jezelf maar aan die ene slechte skiërs. Ondertussen houden al die roepers zich ook niet 100% aan de maatregelen, maar daar zal het wel niet aan liggen.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 11:57   #10
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Maar daar gaat het net om. Ze creëren hier de illusie dat als je besmet wordt, dat dit niet ligt aan jezelf maar aan die ene slechte skiërs. Ondertussen houden al die roepers zich ook niet 100% aan de maatregelen, maar daar zal het wel niet aan liggen.
Ik reageerde op iemand die mijn kritiek aan het adres van Van Ranst niet begreep.

— Jeremy Clarkson
Oud 24 januari 2021, 12:05   #11
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Mijn punt is dat we dit virus nooit hadden kunnen stoppen. Het was hier al in Europa aanwezig, alle kiemen waren gelegd. Men is veel te laat tot het besef gekomen wat er aan de hand is. Je kan met de vinger wijzen naar MVR (verre van mijn grootste vriend) maar het feit is dat we op dat moment gewoon niets wisten over wat er aan de gang was.

Wie er wel iets had aan kunnen veranderen is China waar zich dit alles veel vroeger heeft afgespeeld. Als men daar transpranter was geweest haddden wij ons misschien wel kunnen voorbereiden en effectief een dam kunnen opwerpen.

Citaat:
Daar ben ik volledig mee akkoord. Het is onbegrijpelijk dat hij niet openlijk heeft toe gegeven dat hij er volledig naast zat. Je kan niet met veel serieux eerst A en vervolgens B zeggen. Maar ik beschouw MVR dan ook meer als een vedette die zichzelf super graag ziet dan als een wetenschapper die waarheid en kennis nastreeft.
Oud 24 januari 2021, 12:09   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar ik beschouw MVR dan ook meer als een vedette die zichzelf super graag ziet dan als een wetenschapper die waarheid en kennis nastreeft.
Ik ook
Oud 24 januari 2021, 12:14   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn punt is dat we dit virus nooit hadden kunnen stoppen. Het was hier al in Europa aanwezig, alle kiemen waren gelegd. Men is veel te laat tot het besef gekomen wat er aan de hand is. Je kan met de vinger wijzen naar MVR (verre van mijn grootste vriend) maar het feit is dat we op dat moment gewoon niets wisten over wat er aan de gang was.
Voila, en met die Britse variant (die geen probleem is) en met die Z-A variant (die een ENORM probleem is) is dat van 't zelfde. Tegen dat je die meet, wil dat zeggen dat die al actief circuleert.

De Britse variant doet al de ronde sinds oktober of zo. Men maakt altijd maar dezelfde fouten: denken dat men het kan BUITEN houden. Zelfs in Australie zit die variant. Nochtans zijn die zogezegd waterdicht.

Er zijn twee mogelijkheden. De klassieke is "laat maar waaien". De moderne is VEEL TESTEN. Niet 'contact tracen' maar gewoon iedereen bijna geregeld testen. En dat BLIJVEN doen. Niet om iets buiten te houden, maar gewoon om de INTERNE circulatie te begrenzen.

Denken dat je het moet hebben van "buiten houden" is naief, dat lukt niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 12:15   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ja, dat is inderdaad het grootste drama. En daardoor gaat alles in 't honderd.
Oud 24 januari 2021, 12:19   #15
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een rede te meer voor de 'grootviroloog' om wat meer voorzichtigheid aan de dag te leggen. Hij heeft net het omgekeerde gedaan. In de plaats van te vragen toch voorzichtig te zijn, (want inderdaad, we weten nog niet goed hoe en wat) besliste hij dat er geen probleem was en we ons vooral niet al te veel zorgen moesten maken. Ook al was op dat moment het virus reeds in het land, het heeft er zeker geen goed aan gedaan heb.

Citaat:
Wie er wel iets had aan kunnen veranderen is China waar zich dit alles veel vroeger heeft afgespeeld. Als men daar transpranter was geweest haddden wij ons misschien wel kunnen voorbereiden en effectief een dam kunnen opwerpen.
Eigenlijk verwijt jij hier China, waar je Van Ranst min of meer voor vrijpleit.
Indien Van Ranst voorzichtiger was geweest en (nog belangrijker), de verantwoordelijke ministers niet blindweg waren meegegaan in de waanzin en het orakel Van Ranst, dan hadden we de verspreiding in de eerste weken/maanden zeker kunnen inperken.

Maar goed, zelfs dan ... Zelfs dan zitten we nog steed in Europa en is er nog steeds iets als open grenzen.

— Jeremy Clarkson
Oud 24 januari 2021, 12:24   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar goed, zelfs dan ... Zelfs dan zitten we nog steed in Europa en is er nog steeds iets als open grenzen.
Kijk, er moeten op rekenen dat je dingen buiten houdt, is een riskante en instabiele zaak. Nu weten we dat corona hier al maanden zat. En het is idioot te denken dat dat Britse virus nu pas binnengekomen is. Het is trouwens zo dat contact hebben met andere landen deel van ons bestaan is. Dat permanent willen afsluiten is idioot. Wij moeten dus iets hebben dat ons toelaat om INTERN het spel te beheren. En er zijn eerlijk gezegd maar 2 manieren: laten waaien, of continu testen, maar bij dat laatste moet er wel de nodige infrastructuur aanwezig zijn. Of men zou goeiekope zelftesten moeten hebben.

Maar wat niet gaat, is gezonde mensen belemmeringen opleggen (op testen na). Dat is iets waar je je maatschappij mee omzeep helpt, zoals we volop bezig zijn.
Oud 24 januari 2021, 12:29   #17
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eigenlijk verwijt jij hier China, waar je Van Ranst min of meer voor vrijpleit.
Indien Van Ranst voorzichtiger was geweest en (nog belangrijker), de verantwoordelijke ministers niet blindweg waren meegegaan in de waanzin en het orakel Van Ranst, dan hadden we de verspreiding in de eerste weken/maanden zeker kunnen inperken.
Dat is toch een verschil. China heeft doelbewust proberen te maskeren dat er iets aan de hand was. Er zijn daar mensen veroordeeld omdat ze rapporteerden wat er gaande was.

Citaat:
Plus het feit dat ook nergens anders in Europa drastische maatregelen genomen werden. Men wist het gewoon niet, en op het moment dat men de impact wel kon inschatten was het al veel te laat.

Laatst gewijzigd door alpina : 24 januari 2021 om 12:29.
Oud 24 januari 2021, 12:43   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch een verschil. China heeft doelbewust proberen te maskeren dat er iets aan de hand was. Er zijn daar mensen veroordeeld omdat ze rapporteerden wat er gaande was.

Plus het feit dat ook nergens anders in Europa drastische maatregelen genomen werden. Men wist het gewoon niet, en op het moment dat men de impact wel kon inschatten was het al veel te laat.
Gewone burgers, zoals ik, begrepen niet waarom men maar liet rondreizen begin 2020.
Gewone burgers, zoals ik, begrepen ook niet dat er tijdens de kerstvakanties gereisd kon worden.

Horeca-uitbaters begrepen al helemaal niet waarom zij dicht moesten, terwijl de "dringendopreisgaanmoetenpersonen" op reis mochten gaan en zich ginder aan ... hielden.
Oud 24 januari 2021, 12:56   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Gewone burgers, zoals ik, begrepen niet waarom men maar liet rondreizen begin 2020.
Gewone burgers, zoals ik, begrepen ook niet dat er tijdens de kerstvakanties gereisd kon worden.
Omdat op reis gaan normaal is tiens.
Oud 24 januari 2021, 12:57   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar ik denk dat ze het bewust lieten waaien, omdat ze wisten dat dat de beste manier was om er rap van af te zijn. Men mocht het gewoon niet aan de bevolking zeggen, om paniek te vermijden. Corona merk je niet als niemand het je zegt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be