Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2025, 19:09   #1
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard Eeuwig leren wordt peperduur

Hoewel opeenvolgende regeringen altijd de mond vol hebben van eeuwig leren, of van de grote meertaligheid van de Vlamingen, zorgt men in de praktijk nu voor exact het tegenovergestelde.
Wie immers als volwassene een taal wil bijspijkeren aan een instituut voor volwassenonderwijs, zal daar vanaf september makkelijk 2,5 keer zo veel voor betalen als tot hiertoe het geval was.
Zo zie ik van alle CVO's in de buurt dat elke taalcursus van 190€/jaar naar 480€/jaar stijgt.

En ja, dat gaat ook over cursussen Frans, Engels of Duits.
En natuurlijk zijn het niet alleen taalcursussen, maar net zo goed cursussen koken, bakken, om het even wat eigenlijk.
De kortzichtige redenering zal wel zijn dat als bedrijven het nodig vinden zij wel dat bedrag zullen ophoesten, en de rest "moet zijn hobby maar zelf betalen".
Zo heb ik het hier in elk geval vaak genoeg gelezen.

Waarom kortzichtig?
Omdat lessen natuurlijk alleen doorgaan als er voldoende inschrijvingen zijn.
Dus zelfs als die bedrijven willen 480€ betalen, maar de hobbyisten haken af en daardoor zijn er onvoldoende inschrijvingen, dan gaat die cursus gewoon niet door.
Dus misschien vind je nog wel genoeg mensen voor Frans 1, en dan nog net genoeg voor Frans 2, maar of je er nog gaat vinden voor Frans 3, 4, 5, 6 en conversatie is twijfelachtig.

Ik heb dit altijd een domme maatregel gevonden.
Tegelijk verklaren dat iedereen zich eeuwig moet bijscholen, maar het dan tegelijk zwaar ontmoedigen door de prijzen drastisch op te drijven is typisch voor deze generatie politici, die uitblinkt in kortzichtigheid.
Of zouden ze zelf zo weinig talent hebben dat ze jaloers zijn op mensen die ergens op een of ander vlak wel iets kunnen?

Ik vraag mij ook af waar bedrijven in de toekomst nog mensen moeten vinden die een bepaalde taal spreken.
Maar dat gaan ze zich natuurlijk binnen 10 jaar maar realiseren.
Oud 29 mei 2025, 19:30   #2
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Tsja, iemand moet die gratis opleidingen voor asielzoekers betalen natuurlijk.
Oud 29 mei 2025, 19:31   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Het punt is natuurlijk dat het met internet en AI als coach veel en veel gemakkelijker wordt om zelf dingen te leren als je daar gemotiveerd voor bent.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2025, 19:55   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Tsja, iemand moet die gratis opleidingen voor asielzoekers betalen natuurlijk.
En die komen dan twee keer naar de les en sturen voor de rest van het leerjaar hun kameel.
Oud 29 mei 2025, 20:43   #5
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het punt is natuurlijk dat het met internet en AI als coach veel en veel gemakkelijker wordt om zelf dingen te leren als je daar gemotiveerd voor bent.
Dat is allemaal zever, je gaat echt geen taal leren door met een AI tutor te babbelen, ook al wil die reclame je dat doen geloven.
Uiteindelijk moet je om een taal te leren, ook studeren, oefenen met echte mensen, maar velen denken dat het allemaal makkelijk kan.
Oud 29 mei 2025, 21:40   #6
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Benieuwd wat het voor een praktijkgerichte opleiding gaat worden. Dit jaar betaalde ik 320€ voor twee avonden. Als dat pakweg 1000€ gaat worden zit ik daar volgen schooljaar alleen.
Oud 29 mei 2025, 21:43   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd ik vind niet dat betalende lessenreeksen voor hobbyisten moeten gesubsidieerd worden.
Oud 29 mei 2025, 22:00   #8
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eerlijk gezegd ik vind niet dat betalende lessenreeksen voor hobbyisten moeten gesubsidieerd worden.
Wat is een hobbyist?
Op mijn huidig werk is Frans belangrijk, gelukkig ben ik een talenknobbel en spreek ik 6 talen, maar daarvan heb ik er toch 2 geleerd via die CVO's.
Velen zijn geen talenknobbel en kunnen wat heropfrissing gebruiken.
Denk je werkelijk dat die op KMO-gerichte cursussen beter zijn dan die van de zogenaamde hobby opleidingen?
Het is net het tegenovergestelde.
Ik zie hier bijv. Syntra West 12 sessies Frans aanbieden voor 655€ + BTW...
Zo'n sessie is 2,5 uur (inclusief pauze) = dus dat is 793€ inclusief BTW voor 30 uur.
Bij jouw zogenaamde hobbyistenopleidingen aan een CVO is (met de nieuwe prijzen): CVO Miras: 490€ inclusief BTW voor 120 uur.

Bij wie gaan ze meest leren denk je, bij jouw "professionele" opleidingen waar ze 30 uur krijgen, of die waar ze 120 uur krijgen?

Maar het punt is dus dat als de hobbyisten wegblijven, er wel eens geen cursus meer zou kunnen zijn voor de professionelen bij die 'hobbyistenopleidingen'.
Oud 29 mei 2025, 22:43   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als hobbyist kom ik een heel eind met zelfstudie. Het internet is de toegang tot alle kennis van na 2000.

Het is een punt als het praktische vaardigheden betreft. Is dat nu het uiteenhalen van een automotor (Haynes handboeken... vergane glorie) of het echt spreken van een andere taal, daar is interactie met bekwame personen die de kennis willen doorgeven wel interessant.

Maar bekwame personen willen ook comfortabel leven.... Denkt men nu echt dat die dat gratis doen?
Oud 30 mei 2025, 05:07   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zal niet zolang meer de "taak van de overheid" mogen zijn om "volwassenen-onderwijs" aan te bieden tegen dergelijke subsidies en extreem weinig return on investment voor de overheid zelf....Taal-onderwijs is een mooi voorbeeld....

Als bedrijven meertaligen willen,dan bekostigen ze dat maar zelf......
In de praktijk echter recruteren ze gewoon ganse ploegen met bepaalde kosten en kundes,met hun voorman en al. En als die een andere taal spreken dan het Nederlands dan is dat maar zo.......Dat betreft Oost-Europese bouwploegen,ganse magazijn-crews van Arabisch taligen,IT-mensen uit India...noem maar op.....ZIJ,die WERKEN gaan ook geen "taalcursussen" volgen....

Dat is niet omdat ik dat zeg,dat zijn gewoon de feiten voor wie wel eens op een "plaats van tewerkstelling" komt...

Voor het overige is de "onderwijsindustrie" veel en veel te groot geworden wegens overheidsmanna,NIEt wegens het invullen van een of andere economische behoefte...

Voor het overige durf ik hier rustig schrijven dat ik,in mijn eigen tijd en op eigen kosten letterlijk JAREN van mijn leven bezig was,nog ben,met "leren"....DAT is altijd PRIORITEIT geweest voor mij.Ja,ook in mijn sector,en (ik ben in mijn leven al meerdere keren serieus veranderd van sector)...Want DAT is waarom je in die eerste cruciale eerste paar decennia van je leven overheidsgesubsidieerd onderwijs moet ontvangen ...om te LEREN LEREN........Dat was een "mission statement" van menige van wijlen mijn leraren...dat leer je later waarderen....

Daarna is het aan Uzelf.....de overheid zou er niet meer moeten in tussenkomen.....het heeft al LANG genoeg geduurd toen je jong was en het is al een serieuze hap van het overheidsbudget.

Laatst gewijzigd door kelt : 30 mei 2025 om 05:30.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 05:36   #11
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Benieuwd wat het voor een praktijkgerichte opleiding gaat worden. Dit jaar betaalde ik 320€ voor twee avonden. Als dat pakweg 1000€ gaat worden zit ik daar volgen schooljaar alleen.
Jij denkt dat het met één deelnemer nog doorgaat?
Ik weet niet welke praktijkgerichte opleiding je volgde, maar bij de meeste opleidingen moeten ze toch minimum 7 mensen hebben of zo.

Het is mij ook een raadsel waarom Dadeemelee direct van een lessenreeks voor 'hobbyisten' spreekt.
Het is toch vreemd?
We willen wel dat kinderen op school Frans, Engels en nog wat Duits of Spaans leren, de Overheid vindt dat belangrijk, want het zit in het leerplan van het middelbaar.
De ondernemingen vinden het ook belangrijk dat werknemers meertalig zijn.
Maar als die werknemers achteraf vinden dat ze een taal nog moeten bijspijkeren, dan wordt dat plots 'een hobby'.
Tegelijk vertellen ze die werknemers dat ze 'eeuwig moeten leren'.
Oud 30 mei 2025, 05:42   #12
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het zal niet zolang meer de "taak van de overheid" mogen zijn om "volwassenen-onderwijs" aan te bieden tegen dergelijke subsidies en extreem weinig return on investment voor de overheid zelf....Taal-onderwijs is een mooi voorbeeld....
Is dat zo?
Hoe heb je die ROI berekend?

Citaat:
Als bedrijven meertaligen willen,dan bekostigen ze dat maar zelf......
Hebben de meeste bedrijven geen contact met klanten die Frans of Engels spreken?
Je doet alsof het iets heel exotisch is.

Citaat:
In de praktijk echter recruteren ze gewoon ganse ploegen met bepaalde kosten en kundes,met hun voorman en al. En als die een andere taal spreken dan het Nederlands dan is dat maar zo.......Dat betreft Oost-Europese bouwploegen,ganse magazijn-crews van Arabisch taligen,IT-mensen uit India...noem maar op.....ZIJ,die WERKEN gaan ook geen "taalcursussen" volgen...
Wat een vreemde redenering.
Ze werven Indische IT'ers aan, omdat die een andere taal spreken?
Natuurlijk niet, ze werven die aan omdat ze er hier niet genoeg vinden.
Idem dito voor Oost-Europese bouwploegen, het is niet dat ze echt op zoek zijn naar iemand die Pools spreekt.

Citaat:
Voor het overige durf ik hier rustig schrijven dat ik,in mijn eigen tijd en op eigen kosten letterlijk JAREN van mijn leven bezig was,nog ben,met "leren"
Met veel zaken gaat dat, maar bij talen heb je wel interactie nodig.
Je kunt woordjes studeren op jezelf, grammaticale regels instuderen, enz, maar daarmee ken je nog geen taal.
Oud 30 mei 2025, 07:53   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind dat ge voor uw eigen hobby's moet opdraaien, en ja daar behoort dan ook de reele kost van fun opleidingen bij.

Nu ben ik het wel eens dat er eventueel een regeling kan zijn met werkgevers of VDAB om iemand een talencursus of "nuttige" cursus kan laten doen zodat die persoon makkelijker toegang gaat krijgen op de arbeidsmarkt.

Maar als ge Aramees of Hebreeuws wil gaan leren voor uw volgende bezoek naar het heilig land, betaal dat dan maar zelf.

Overigens is dat niet de enige subsidie die weg mag vallen dat ze maar eens goed grote kuis houden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 08:00   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als een bedrijf meertaligen wil , dat ze die aanwerven.
Of zoals mijn werkgever doet, de opleidingen(niet alleen talen) die nodig (volgens de klanten) zijn betalen.
Oud 30 mei 2025, 08:08   #15
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Onderwijs en transport zijn economie ondersteunende sectoren. Goed om in te investeren als overheid. Gevolgen van desinvestering laten zich na langere tijd voelen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 08:09   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wat is een hobbyist?
Op mijn huidig werk is Frans belangrijk, gelukkig ben ik een talenknobbel en spreek ik 6 talen, maar daarvan heb ik er toch 2 geleerd via die CVO's.
Velen zijn geen talenknobbel en kunnen wat heropfrissing gebruiken.
Denk je werkelijk dat die op KMO-gerichte cursussen beter zijn dan die van de zogenaamde hobby opleidingen?
Het is net het tegenovergestelde.
Ik zie hier bijv. Syntra West 12 sessies Frans aanbieden voor 655€ + BTW...
Zo'n sessie is 2,5 uur (inclusief pauze) = dus dat is 793€ inclusief BTW voor 30 uur.
Bij jouw zogenaamde hobbyistenopleidingen aan een CVO is (met de nieuwe prijzen): CVO Miras: 490€ inclusief BTW voor 120 uur.

Bij wie gaan ze meest leren denk je, bij jouw "professionele" opleidingen waar ze 30 uur krijgen, of die waar ze 120 uur krijgen?

Maar het punt is dus dat als de hobbyisten wegblijven, er wel eens geen cursus meer zou kunnen zijn voor de professionelen bij die 'hobbyistenopleidingen'.
Dat hangt er vanaf, 30 uur crash cursus met een goeie trainer, eventueel native speaker is iets helemaal anders dan 120 uur in een klas waar geinteresserden , minder geintereseerden , hoog en laag opgeleiden samen zitten.

Als er daar mensen tussen zitten die juist ne koffie op restaurant willen kunnne bestellen als ze op reis gaan, en mensen die daar zitten voor een cursus voor hun werk dan is dat al een heel groot verschil in motivatie.
Oud 30 mei 2025, 08:16   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Onderwijs en transport zijn economie ondersteunende sectoren. Goed om in te investeren als overheid. Gevolgen van desinvestering laten zich na langere tijd voelen.
Correct. Maar "overheids"onderwijs zoals u bedoeld is eerder gericht op het aanreiken van een basis. Dat noemen we lagere en middelbare school.

Hoger onderwijs, zoals universiteit en dergelijke, daar mag de overheid ook in investeren, maar dan eerder in de vorm van dezelfde soort van investering als in transport. Het gewoon mogelijk maken, en liefst met een voordeel aan verbonden.
Een stroom van bullshitjobbers is geen voordeel.
Oud 30 mei 2025, 08:19   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Jij denkt dat het met één deelnemer nog doorgaat?
Ik weet niet welke praktijkgerichte opleiding je volgde, maar bij de meeste opleidingen moeten ze toch minimum 7 mensen hebben of zo.

Het is mij ook een raadsel waarom Dadeemelee direct van een lessenreeks voor 'hobbyisten' spreekt.
Het is toch vreemd?
We willen wel dat kinderen op school Frans, Engels en nog wat Duits of Spaans leren, de Overheid vindt dat belangrijk, want het zit in het leerplan van het middelbaar.
De ondernemingen vinden het ook belangrijk dat werknemers meertalig zijn.
Maar als die werknemers achteraf vinden dat ze een taal nog moeten bijspijkeren, dan wordt dat plots 'een hobby'.
Tegelijk vertellen ze die werknemers dat ze 'eeuwig moeten leren'.
Toen het bedrijf ging verhuizen, kregen we cursus tijdens zo vlak na de uren een paar uur voor de basis. Daarbij ook nog extra uren gedaan prive, op eigen kosten dus. Het moest immers vooruitgaan.

Tegelijk zijn er inderdaad mensen die taalcursus na taalcursus doen of praktische cursus na praktische cursus, omdat ze het leuk vinden. Daar is niets mis mee en voor sommigen is het ook sociale interactie etc...

Maar u en ik moeten daar niet voor opdraaien. Als je niet voldoende Engels of Frans geleerd hebt op school , ja en je wil meer weten, wel dan ga je naar de avondschool he, en dan betaal je daarvoor. en oei, de reeele kostprijs ligt wel een pak hoger dan wat jij nu betaald natuurlijk.

Je moet trouwens eens kijken wat voor opleidingen er allemaal niet bestaan in dat circuit, dat daar ergens een rem op gezet wordt is eigenlijk maar normaal.
Oud 30 mei 2025, 08:55   #19
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Misschien niet maar trekt de overheid zich dan niet beter helemaal terug uit het subsidiëren van hobby's?

Hier in de buurt weet ik bv gemeentelijke tennisvelden liggen.
Wat is er beter aan tennissen dan aan Frans leren?

Frans helpt je misschien nog aan een job... Bij tennissen zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Oud 30 mei 2025, 09:06   #20
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Correct. Maar "overheids"onderwijs zoals u bedoeld is eerder gericht op het aanreiken van een basis. Dat noemen we lagere en middelbare school.

Hoger onderwijs, zoals universiteit en dergelijke, daar mag de overheid ook in investeren, maar dan eerder in de vorm van dezelfde soort van investering als in transport. Het gewoon mogelijk maken, en liefst met een voordeel aan verbonden.
Een stroom van bullshitjobbers is geen voordeel.
De som van maatregelen momenteel komt neer op desinvestering in onderwijs. Uiteindelijk is zelfs taalonderwijs voor volwassenen nuttig voor de economie.

Daarnaast gaan er door deze maatregelen op korte termijn reeds meer jobs verloren in het onderwijs.

Moeilijk dit alles als positief te verkopen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be