Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2004, 16:59   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard het originele kerstfeest

het originele kerstfeest

De Germanen vierden rond 25 december midwinter- of joelfeesten. Feesten van dankbaarheid voor wat geweest was en hoop voor wat nog komen moest. Ze duurden 13 dagen en 12 nachten (van 24/12 tot 6/1) en sloten direct aan op de slachttijd. Er werd niet gewerkt, maar wel veel gegeten, gedronken en lawaai gemaakt. Het lawaai was bedoeld om de geesten die tegen het einde van het jaar tevoorschijn komen te verjagen.
Er brandden voortdurend enorme vreugdevuren waarop brandoffers werden gebracht aan de goden, godinnen, schimmen en doden. Alles werd versierd met groenblijvende takken en twijgen, die gezien werden als symbool van vruchtbaarheid en verjager van geesten en ziekte. Niet alleen de Germanen kenden deze midwinterfeesten en symboliek, ook Romeinen, Egyptenaren en nog veel meer volken vierden in de winter dit 'feest van het licht.'
Pas in 381 kwam het Christelijke element om de hoek kijken: men koos 25 december als geboortedag van Christus. Voor 381 werd alleen Zijn kruisiging, besnijdenis en wederopstanding herdacht en gevierd. Het heidense 'feest van het licht' versmolt vervolgens met het christelijke 'feest van de vrede'. De kerk maakte op deze manier handig gebruik van de enorme populariteit van de joelfeesten om het chris-tendom verder te verspreiden.

in scandinavië heet kerstmis tot op de dag van vandaag 'jul'.

vrolijk kerstfeest, en gedenk bij deze gelegenheid misschien onze voorouders even.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 10 december 2004 om 16:59.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 17:31   #2
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Misschien een goed idee om het traditionele christelijke kerstverhaal te vervangen door een nieuwe leuke mythe over een geboorte en met herders en wijzen en beesten erbij?

Kunnen we die leuke kerststallen etc. behouden zonder dat het nog een christelijke betekenis heeft.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 11:08   #3
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

13 dagen feesten, amaai mijne kater.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 17:53   #4
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
13 dagen feesten, amaai mijne kater.
de germanen konden inderdaad als geen ander volk feesten en zuipen.
ook daar stonden ze bekend voor. 8)

"Then they go armed to business, or no less often to their festal meetings. To pass an entire day and night in drinking disgraces no one.
If you indulge their love of drinking by supplying them with as much as they desire, they will be overcome by their own vices as easily as by the arms of an enemy."

Tacitus, Germania
Oud 15 december 2004, 22:37   #5
Piet Hein
Minister

Standaard

Kerstfeest terwijl iedereen zich voltsteken met lekers en zit te praten over vrede creperen er in binnen- en buitenland van de honger.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 22:39   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Kerstfeest terwijl iedereen zich voltsteken met lekers en zit te praten over vrede creperen er in binnen- en buitenland van de honger.
Niemand houdt je tegen om te vasten met kerstfeest!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 10:58   #7
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
hoe typisch, zo 1 keer per jaar met sentimentele schuldcomplexen tekoop lopen en de rest van het jaar zitten kankeren op de werklozen en het 'profitariaat' en zitten te zeuren en te vloeken dat ze belastingen moeten betalen voor die profiteurs.
hoe burgerlijk.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 16 december 2004 om 10:59.
Oud 16 december 2004, 11:15   #8
Piet Hein
Minister

Standaard

bij mij is dat het hele jaar door.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 11:26   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bij mij is dat het hele jaar door.
Niemand houdt je tegen om het hele jaar door te vasten en enkel na zonsondergang en voor zonsopgang je vol te vreten!

Niemand houdt je bovendien tegen om het door jou uitgespaarde vreetgeld elke dag aan de uitgang van een of ander station te staan uitdelen.

Niemand houdt je evenmin tegen om in Poverello restaurants je diensten te gaan aanbieden, noch om een of andere sloeber bij jou thuis op te nemen.

Je laat me denken aan een ooit-project om tijdens de vastentijd enkel een bordje gekookte rijst te eten: zelfs thuis hield ik dit vol. Tot mijn vader langs de neus weg vroeg "welke kindertjes nu meer eten kregen omdat ik enkel drooggekookte rijst at".

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 16 december 2004 om 11:28.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 15:08   #10
Jeshua
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Je laat me denken aan een ooit-project om tijdens de vastentijd enkel een bordje gekookte rijst te eten: zelfs thuis hield ik dit vol. Tot mijn vader langs de neus weg vroeg "welke kindertjes nu meer eten kregen omdat ik enkel drooggekookte rijst at".

ahum ontopic kerstfeest is gewoon leuk en al is die oorsprong heidens ik ben alleen blij dat het nu een feest ter ere van de ware God is, who cares about de oorsprong, als het aan mij lag hadden we nu alle Joodse feesten ook nog.
Jeshua is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be