Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2004, 15:52   #1
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard De Europese 'Economische' Unie.

Ik weet niet of jullie het nog herinneren, maar vroeger heette de EU de EEG. De Europese Economische Gemeenschap. Vooral de tweede 'e' had het overwicht in de besluitvormingen.

Waarom ze die tweede 'e' hebben laten vallen, is mij een raadsel. Nog steeds blijven de economische belangen de richting van de EU bepalen.

Sociaal Europa bestaat niet en zal met tegenzin van de unie tot gang komen.

Waarom maak ik nu deze topic?
Simpel, ik zei het al enkele malen, zolang de EU beslissingen moet nemen (over havenarbeid tot toetreding van kandidaat lidstaten,...), de economische belangen zullen blijven domineren.
Dus of je nu een referendum, petitieacties of betoging organiseert, zolang de economische belangen niet veranderen of minder doorwegen, zolang zal de EU boven ons hoofd blijven 'regeren'.

Vreemd dat het Belang als scherpzinnig politiek partijke dit nog niet heeft opgemerkt. Ofwel zeggen ze het liever niet luidop!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 16:55   #2
Waldo
Burger

Waldo's schermafbeelding

Standaard

Ik ben inderdaad ook een voorstander van een federaal Europa maar ik vrees dat er daar hedentendage te weinig voorstanders van zijn OMDAT europa zo ondoorzichtig is. Het is dus eigenlijk gewoon een circulaire redenering. Europa moet eerst doorzichtiger zijn vooraleer het verder kan federaliseren (en dus het sociale er ook kan bijpakken).
Vandaar dat je eerst de instituties moet veranderen en daarbij ben ik dan voorstander om een rechtreekse verkiezing te houden van de voorzitter van de Europese comissie (president dus eigenlijk), dat creeërt toch alvast de illusie van doorzichtigheid (echte doorzichtigheid is haast onmogelijk op dat vlak, het is gewoon te groots, maar hoeft ook niet echt)
Waldo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be