Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2021, 22:21   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard Einstürzende Neubauten

Wat is dat nu voor iets. En dat met al die veiligheidscoördinatoren en reglementen.
Charly De Pauw in Antwerpen?

https://www.demorgen.be/nieuws/veel-...eerd~b40d9feb/

Citaat:
Eén dode, vijf vermisten en negen gewonden, van wie vier zeer zwaar: de balans nadat een deel van een schoolgebouw en de stelling ernaast is ingestort in Antwerpen is zeer zwaar. Meteen rijst de vraag: hoe kon dit gebeuren?
Oud 18 juni 2021, 23:10   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik vermoed dat een Babelse spraakverwarring aan de oorzaak ligt van deze "enorme" ramp.

Er zijn een aantal werven op de firma waar ik werk. Bitter weinig van de vakmannen die daar aan de slag zijn die spreken 1 van de talen die ik beheers.

Lastig als je die kwispels wil wijzen op het feit dat ze de veiligheidsregels van de werf overtreden. Maar wat opgewonden roepen en met een map zwaaien zorgt meestal voor een positief resultaat. Voor 10 minuten , op die locatie.

1 opvallende zaak, weinig keelschrapers.
Oud 18 juni 2021, 23:16   #3
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Er wordt nog naarstig gezocht hoe dit ongeval eventueel in de schoenen van burgemeester BDW en de N-VA zou kunnen geschoven worden. Zal niet simpel zijn, maar waar een wil is, is een weg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 18 juni 2021 om 23:16.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2021, 06:26   #4
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

HLN: "Velen onder hen hebben de Portugese nationaliteit, valt op te maken uit verklaringen van de aannemer."
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2021, 17:02   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heeft er allemaal niks mee te maken..

Zoals de draadstarter al opmerkte,wat deden de "veiligheidscoordinatoren" daar?

....of,wat waarschijnlijker is,moesten "Latif en Ronaldo,Pjotr en Ismael" weer hun plan trekken met wat oude kettingen en planken?

Laatst gewijzigd door kelt : 19 juni 2021 om 17:03.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2021, 20:51   #6
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik vermoed dat een Babelse spraakverwarring aan de oorzaak ligt van deze "enorme" ramp.

Er zijn een aantal werven op de firma waar ik werk. Bitter weinig van de vakmannen die daar aan de slag zijn die spreken 1 van de talen die ik beheers.

Lastig als je die kwispels wil wijzen op het feit dat ze de veiligheidsregels van de werf overtreden. Maar wat opgewonden roepen en met een map zwaaien zorgt meestal voor een positief resultaat. Voor 10 minuten , op die locatie.

1 opvallende zaak, weinig keelschrapers.
Soms zegt een beeld meer dan woorden. Dit had het moeten worden:

En op een bepaald moment was dit de situatie bij de constructie:

Ik ben geen ingenieur, maar mij lijkt dat die stevig uitgevoerde stelling daar staat met de bedoeling veel gewicht op te vangen.

Het lijkt verder of de muren van de sporthal luchtig zijn uitgevoerd?

Op de luchtfoto na de ramp lijkt dak een stuk door de vloer gezakt.

Lijkt mij als leek op het eerste gezicht te suggereren dat - misschien als gevolg van de hevige regen als die er was daar - het onderste deel van de muur wellicht onstabiel werd, al dan niet geholpen door een wat wegzakkende of omhoogstuwende stelling. Waterophoping plus verschil van kracht uitgeoefend op de twee hoeken en de kans wordt reëel dat er iets kapot knapt of begint te scheuren.

Onderzoek zal wel uitsluitsel brengen, de optie "ongelukkige samenloop van omstandigheden, geen smoking gun, we gaan het nooit juist weten" is er altijd.

Het ontwerp en het gebalanceer bij constructie lijkt me ook wel het gevaar wat opzoeken. Met het oog op klimaatverandering doe je dat misschien beter niet.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2021, 21:23   #7
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Allemaal heel triest.

Ik vraag me toch af waarom men geen beroep deed op 'autochtoonse werkkrachten'. Maar wel bezig zijn dat buitenlanders niet willen werken enz.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2021, 22:29   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Allemaal heel triest.

Ik vraag me toch af waarom men geen beroep deed op 'autochtoonse werkkrachten'. Maar wel bezig zijn dat buitenlanders niet willen werken enz.
Het zal vuil werk geweest zijn, daar heeft Belgie ze voor naar hier gehaald.
Oud 19 juni 2021, 22:39   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal heel triest.

De bouw zit tjokvol buitenlandse knechten en onderaannemers.

T'is veel goedkoper.
En de facturen zitten ook gedeeltelijk in het buitenland. Scheelt in de steekpenningen.
Oud 19 juni 2021, 22:55   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal heel triest.

Elke beroepssector in Blegië die vakmannen nodig heeft zit met een tekort aan bruikbare arbeidskrachten.

Import of autochtoon maakt weinig uit. Er zijn minimum kwalificaties nodig. En zelfstandig ademen is er maar 1 van.
Oud 20 juni 2021, 00:03   #11
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Thx maar het was een retorische vraag
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2021, 13:40   #12
discuz
Minister

Standaard

"In "De zevende dag" suggereerde burgemeester De Wever dat er mogelijk een fout is gemaakt in de constructie van het gebouw: "Ik heb er met de stadsingenieur over gesproken. Dat is natuurlijk allemaal voorwerp van onderzoek, ook een gerechtelijk onderzoek, dus je moet heel erg opletten wat je zegt. Maar de basishypothese is een constructiefout. En dat is echt dramatisch. Want mocht dit later gebeurd zijn, met honderden kinderen in het gebouw, dan was dit een catastrofe zonder weergaande. Het is nu al ongelooflijk erg, maar dat kan je je niet inbeelden."

Tja kerel, wat wil je nu? Het zal niet de eerste tikkende tijdbom zijn die de NVA liet passeren, andere voorbeelden zijn het PFOS verhaal en het gebruik van scholen om zoveel mogelijk leerlingen immuun te krijgen.
Oud 20 juni 2021, 15:34   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
"In "De zevende dag" suggereerde burgemeester De Wever dat er mogelijk een fout is gemaakt in de constructie van het gebouw: "Ik heb er met de stadsingenieur over gesproken. Dat is natuurlijk allemaal voorwerp van onderzoek, ook een gerechtelijk onderzoek, dus je moet heel erg opletten wat je zegt. Maar de basishypothese is een constructiefout. En dat is echt dramatisch. Want mocht dit later gebeurd zijn, met honderden kinderen in het gebouw, dan was dit een catastrofe zonder weergaande. Het is nu al ongelooflijk erg, maar dat kan je je niet inbeelden."

Tja kerel, wat wil je nu? Het zal niet de eerste tikkende tijdbom zijn die de NVA liet passeren, andere voorbeelden zijn het PFOS verhaal en het gebruik van scholen om zoveel mogelijk leerlingen immuun te krijgen.
Ik vind ook dat,vanaf heden,NVA-mandatarissen zich gedetailleerd met bouwplannen,sterkteberekeningen,fundatiewetenschap en vooral werftoezicht dienen onledig te houden.......

kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2021, 15:35   #14
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ocharme die architect. Die zal de rest van zijn leven in de gevangenis doorbrengen.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2021, 16:38   #15
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik vind ook dat,vanaf heden,NVA-mandatarissen zich gedetailleerd met bouwplannen,sterkteberekeningen,fundatiewetenschap en vooral werftoezicht dienen onledig te houden.......

Tja, zelfs tot bonnetjes voor schoenen met stalen tippen toe, openbaar bestuur is best een hele verantwoordelijkheid vandaag de dag, zo bleek ook in Wervik.

Citaat:
Dossier rond ontslagen stadsingenieur terug naar af: Raad van State geeft stadsbestuur nu toch gelijk, maar ondertussen zit hij nog altijd thuis en wordt hij betaald

De zaak rond de Wervikse stadsingenieur Stephan Deblaere heeft een zoveelste wending gekregen. De gemeenteraad had de stadsingenieur begin mei 2015 ontslagen omdat hij minstens dertien paar veiligheidsschoenen had besteld op kosten van de stad, maar die voor privégebruik droeg.
Oud 21 juni 2021, 14:18   #16
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
(...)

Ik ben geen ingenieur, maar mij lijkt dat die stevig uitgevoerde stelling daar staat met de bedoeling veel gewicht op te vangen.

Het lijkt verder of de muren van de sporthal luchtig zijn uitgevoerd? (...)
Die luchtige muren zullen het dak niet dragen.
De staalstructuur wel, maar op de foto zie ik dan weer geen windverbanden.. toch niet aan de constructie waar we 'recht' op kijken. De verstevigingen (door het vormen van driehoeken mbv diagonalen) zie ik wel aan het stuk dat "steunt" (???) op de stelling. Nu kan ik me niet voorstellen dat een bouwkundig ingenieur die windverbanden zou vergeten zijn, 't is immers basiskennis in de bouw. Maar het dak is wel verschoven in de richting waar de staalstructuur niet verstevigt lijkt. En ja, ik bekijk een foto tijdens de bouw, mogelijks zijn ze nadien toegevoegd, maar 't is het eerste waar mijn oog op viel. Als die windverbanden ontbreken, dan "duw" je de constructie gewoon om.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 21 juni 2021 om 14:22.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2021, 18:02   #17
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=LUeRSzjt23A
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2021, 19:12   #18
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Die luchtige muren zullen het dak niet dragen.
De staalstructuur wel, maar op de foto zie ik dan weer geen windverbanden.. toch niet aan de constructie waar we 'recht' op kijken. De verstevigingen (door het vormen van driehoeken mbv diagonalen) zie ik wel aan het stuk dat "steunt" (???) op de stelling. Nu kan ik me niet voorstellen dat een bouwkundig ingenieur die windverbanden zou vergeten zijn, 't is immers basiskennis in de bouw. Maar het dak is wel verschoven in de richting waar de staalstructuur niet verstevigt lijkt. En ja, ik bekijk een foto tijdens de bouw, mogelijks zijn ze nadien toegevoegd, maar 't is het eerste waar mijn oog op viel. Als die windverbanden ontbreken, dan "duw" je de constructie gewoon om.
Eh... wat is een windverband?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2021, 19:46   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Eh... wat is een windverband?
Draagstructuren die zijdelingse krachten verdelen over de basis en/of fundament.

Je kan het zien als de spaken van een fietswiel. Of de steunberen van oude kerken/kathedralen. of het driehoeksverband van grote hangaars.
Oud 21 juni 2021, 23:23   #20
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Draagstructuren die zijdelingse krachten verdelen over de basis en/of fundament.

Je kan het zien als de spaken van een fietswiel. Of de steunberen van oude kerken/kathedralen. of het driehoeksverband van grote hangaars.

Foto vanuit de andere hoek en ook het dakgebinte tijdens de constructie. Kan jij als ingenieur wat meer vertellen over de asymmetrische uitvoering ervan, met aan 1 kant twee extra stalen balken aan de buitenkant, op het dak?

Was dat ongeveer de plaats waar de klimtouwen gingen komen of hebben die dingen daar een andere functie? Er lijkt ook nog wat overschot van de meccano op het dak te liggen. Het dak leek precies stevig genoeg en hangt dan ook nog min of meer aan elkaar, maar de vloer die een stuk in het ijle hing en waarop de steunpilaren van het dak druk uitoefende heeft het zo te zien begeven?

Laatst gewijzigd door discuz : 21 juni 2021 om 23:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be