Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2004, 14:28   #1
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard Nederland: Toename racisme na moord Van Gogh

De maand november, waarin Theo van Gogh werd vermoord, is gekenmerkt door een toename van racisme en rechts-extremistisch geweld. In totaal zijn 174 incidenten gemeld. Daarvan waren moslims 106 keer het slachtoffer, blijkt woensdag uit de zesde Monitor racisme en extreem-rechts.

De onderzoekers van de Universiteit Leiden en de Anne Frank Stichting zien overeenkomsten met het geweld naar aanleiding van de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten. De twee maanden na deze aanslagen zijn in Nederland ongeveer 190 incidenten gemeld.

Brandstichting is tussen 2 en 30 november relatief vaak voorgekomen: 36 keer. Bijna een kwart van de zaken had betrekking op bedreiging van mensen. Kerken waren dertien keer het slachtoffer van racisme; moskeeën 47 keer. Bij ongeveer een op de vijf meldingen was een autochtoon het slachtoffer.

Uit het onderzoek is verder naar voren gekomen dat in zeker 27 gevallen de betrokkenheid van extreem-rechtse mensen is aangetoond. Zogeheten Lonsdale-jongeren waren eveneens bij 27 zaken betrokken. Bij veel mensen leeft nu het idee dat iedereen die Lonsdale draagt extreem-rechts is. Dat is echter niet zo, meldt het rapport: 'De indruk bestaat dat jongeren die Lonsdale dragen, meer en meer generaliserend door allochtonen als extreem-rechts worden beschouwd. Op diverse plaatsen in Nederland maken waarnemers gewag van sterk toegenomen spanningen tussen allochtone en autochtone jongeren in het uitgaansleven'

De extreem-rechtse partijen in Nederland hebben geprofiteerd van de moord op Van Gogh, concluderen de onderzoekers. Drie van de vier geregistreerde partijen hebben nieuwe leden geworven.

Volgens de onderzoekers hebben de relatief meeste incidenten zich voorgedaan in Noord- en Zuid-Holland. Ruim een derde van de zaken zijn gemeld in de grote steden.

Bron: http://www.nieuws.nl/bericht/4/32232

__________________________________________________ __________________

Niet om het één of ander, maar als je deze absolute cijfers omzet in relatieve cijfers -dus naar het aantal allochtonen en autochtonen in Nederland- dan komen er toch echt meer racistische daden vanuit allochtone hoek dan autochtone hoek.
Nou zijn beide af te keuren. Maar wetenschappelijk gezien.... waarom maken deze onderzoekers zich met deze relatieve cijfers drukker over het opkomende rechts-extremisme dan over het blijkbaar meer wijd verspreide racisme bij allochtonen (en in het bijzonder islamieten)? Dat doet toch wel twijfelen aan de onafhankelijkheid van deze onderzoekers.
Oud 15 december 2004, 14:39   #2
R. Heydrich
Banneling

R. Heydrich's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
De maand november, waarin Theo van Gogh werd vermoord, is gekenmerkt door een toename van racisme en rechts-extremistisch geweld. In totaal zijn 174 incidenten gemeld. Daarvan waren moslims 106 keer het slachtoffer, blijkt woensdag uit de zesde Monitor racisme en extreem-rechts.

De onderzoekers van de Universiteit Leiden en de Anne Frank Stichting zien overeenkomsten met het geweld naar aanleiding van de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten. De twee maanden na deze aanslagen zijn in Nederland ongeveer 190 incidenten gemeld.

Brandstichting is tussen 2 en 30 november relatief vaak voorgekomen: 36 keer. Bijna een kwart van de zaken had betrekking op bedreiging van mensen. Kerken waren dertien keer het slachtoffer van racisme; moskeeën 47 keer. Bij ongeveer een op de vijf meldingen was een autochtoon het slachtoffer.

Uit het onderzoek is verder naar voren gekomen dat in zeker 27 gevallen de betrokkenheid van extreem-rechtse mensen is aangetoond. Zogeheten Lonsdale-jongeren waren eveneens bij 27 zaken betrokken. Bij veel mensen leeft nu het idee dat iedereen die Lonsdale draagt extreem-rechts is. Dat is echter niet zo, meldt het rapport: 'De indruk bestaat dat jongeren die Lonsdale dragen, meer en meer generaliserend door allochtonen als extreem-rechts worden beschouwd. Op diverse plaatsen in Nederland maken waarnemers gewag van sterk toegenomen spanningen tussen allochtone en autochtone jongeren in het uitgaansleven'

De extreem-rechtse partijen in Nederland hebben geprofiteerd van de moord op Van Gogh, concluderen de onderzoekers. Drie van de vier geregistreerde partijen hebben nieuwe leden geworven.

Volgens de onderzoekers hebben de relatief meeste incidenten zich voorgedaan in Noord- en Zuid-Holland. Ruim een derde van de zaken zijn gemeld in de grote steden.

Bron: http://www.nieuws.nl/bericht/4/32232

__________________________________________________ __________________

Niet om het één of ander, maar als je deze absolute cijfers omzet in relatieve cijfers -dus naar het aantal allochtonen en autochtonen in Nederland- dan komen er toch echt meer racistische daden vanuit allochtone hoek dan autochtone hoek.
Nou zijn beide af te keuren. Maar wetenschappelijk gezien.... waarom maken deze onderzoekers zich met deze relatieve cijfers drukker over het opkomende rechts-extremisme dan over het blijkbaar meer wijd verspreide racisme bij allochtonen (en in het bijzonder islamieten)? Dat doet toch wel twijfelen aan de onafhankelijkheid van deze onderzoekers.
Het nationaal bewust zijn onder jongeren neemt duidelijk doen. Dit kunnen als rechts-nationalen enkel maar toejuichen. De jeugd pikt de linkse onzin niet langer... 8) 8)
R. Heydrich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 14:49   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Tiens, zijn dan alle daders ondertussen al gevonden?

De doe-het-zelvers zijn onder ons

Pamela Hemelrijk

Onder onze ogen zijn moslimjongeren doende zelfbedachte islamitische straffen uit te voeren, maar de autoriteiten zwijgen.

De reeks aanslagen op moskeeën, kerken en islamitische scholen na de moord op Theo van Gogh hebben het establishment bijna nog dieper geschokt dan de moord zelf. Men sprak over een neerwaartse spiraal van wederzijdse haat, menigeen verklaarde op de tv dat hij zich schaamde om Nederlander te zijn, en de reportages over Lonsdalejongeren waren niet van de lucht, nog voor er één verdachte was gepakt. Maar wie waren de daders nou eigenlijk?
Daar doet justitie uitermate geheimzinnig over De zes jongeren die voor de brandstichting in Uden zijn opgepakt worden consequent aangeduid als ‘kwajongens, ‘kinderen’, of ‘pubers’. Als geoefende krantenlezer weet je dan al hoe laat het is, want deze vergoelijkende terminologie wordt doorgaans exclusief gereserveerd voor allochtone jongeren. De enige tasjesrovers die liefkozend ‘boefjes’ worden genoemd zijn Marokkaanse tasjesrovers. Alle andere tasjesrovers heten gewoon criminelen

De Harde Kern Uden
Over de etnische achtergrond of de motieven van de zes verdachten, die in leeftijd variëren van 14 tot 18 jaar, wilde justitie ‘in het belang van het onderzoek’ niets loslaten. Hoe het onderzoek in godsnaam schade kan lijden door het openbaar maken van deze informatie wordt helaas niet uitgelegd. Wel wilde justitie nog kwijt ‘dat de kinderen geen banden onderhouden met extreme groeperingen’. Kennelijk geen Lonsdalejongeren dus, en ook geen actieve leden van Al Qaeda. Meer komen we niet te weten.
Hieruit leid ik af dat het geen witte Nederlanders zijn, want dát wordt altijd wel nadrukkelijk vermeld. Denk maar aan Pim Fortuyn: zijn lijk was nog niet koud of het nieuws lag op straat dat de dader (‘godzijdank’) een in Nederland geboren en getogen bleekgezicht was.
Het beleidsonderzoek- en adviesbureau IVA in Tilburg opperde vorige week dat de verdachten waarschijnlijk deel uitmaken van een criminele jongerengroep die bekend staat als De Harde Kern Uden. In een lijvig onderzoeksrapport heeft het IVA zelfs aanbevelingen gedaan om de overlast die door deze groep wordt veroorzaakt te verminderen. Veel van die overlast kan worden voorkomen, schrijven de onderzoekers, ‘maar niet alles is te vermijden’. (O jee, ik voel weer meteen nattigheid: als de autoriteiten ons inprenten dat we ons maar bij overlast en criminaliteit moeten neerleggen, dan zijn er allochtonen in het spel, daar kun je vergif op innemen.)

Allochtone jeugd?
Dus heb ik het IVA maar eens gebeld. Als er iemand is, dacht ik bij mijn eigen, die opheldering kan geven over de etnische achtergronden van de Harde Kern Uden, en dus ook over de zes kwajongens/pubers/kinderen die de school in de fik hebben gestoken, dan is het wel H. Moors, de auteur van het onderzoeksrapport.

‘Hallo meneer Moors, u spreekt met Pamela Hemelrijk. Bestaat de Harde Kern Uden uit allochtone of uit autochtone jongeren?’
‘Wie bent u, waar werkt u, waarom wilt u dat weten, en waar wilt u die informatie voor gebruiken?’

‘Ik ben journalist, ik werk voor niemand, en ik wil het weten omdat ik een nieuwsgierig Aagje ben.’
‘Op die vraag kan ik u uit mijn hoofd geen antwoord geven. Ik kan me dat niet herinneren. We maken hier zó veel rapporten...’

‘Maar dit rapport is vorige week woensdag gepresenteerd! Weet u nu al niet meer wat erin staat? Of is de etnische achtergrond van de Harde Kern Uden in het onderzoek misschien geheel buiten beschouwing gelaten?’
‘Ja hoor eens, we kunnen niet zomaar aan Jan en alleman inlichtingen gaan vertrekken. Er wordt van ons enige terughoudendheid verwacht. Ik kan u het rapport wel opsturen, als u wilt.’
‘Graag.'

Rechts in diskrediet
U bent waarschijnlijk veel te goedhartig om te geloven dat sommige mensen in staat zijn aanslagen op hun eigen scholen en moskeeën te plegen, om zichzelf als vervolgde groep te kunnen afficheren. Vergun mij daarom u te wijzen op een ANP-berichtje van 26 november, dat voor zover ik kan nagaan geen enkele krant heeft gehaald (laat staan het NOS-Journaal):

DOKKUM – De politie heeft vier islamitische jongeren aangehouden die ervan verdacht worden de VMBO-school Pieter Jelles in Dokkum met racistische leuzen te hebben beklad. De school werd in het weekend van 13 en 14 november beklad met een hakenkruis en racistische codes, zoals WP (White Power), 666 (het duivelsgetal), en 187 (Amerikaanse code voor moord). De verdachten, afkomstig uit Dokkum en Dantumadeel, handelden niet uit racistische motieven, aldus de politie. Zij wilden slechts rechtse jongeren met wie zij regelmatig ruzie hadden, in diskrediet brengen.

Gewoon kwajongens
‘O gelukkig’, dacht de politie blijkbaar. ‘De bekladding had geen racistische achtergrond. Het waren gewoon kwajongens, die ruzie hadden met andere kwajongens. Wat een opluchting!’
Ik begin zo langzamerhand razend nieuwsgierig te worden naar al die andere aanslagen op scholen en moskeeën waarvoor Nederland zich zo diep en diep schaamt. Maar het onderzoek wil blijkbaar niet vlotten, want er is verder nog niemand gearresteerd, voor zover ik kan nagaan.

Hoe dan ook, de doe-het-zelvers zijn onder ons. Zij hebben zich ook al gemanifesteerd op internet, getuige deze posting, die enige uren op marokko.nl heeft gestaan, en daarna haastig is weggehaald:

‘ALLAAH AHKBAR!
De Profeet (de zegen van Allaah zij met hem) verkoos soms om degenen die hem hadden beledigd te vergeven, en soms gaf hij opdracht dat zij zouden moeten worden geëxecuteerd, als dat een groter doel diende. Maar nu is zijn vergiffenis onmogelijk omdat hij dood is, dus de executie van degene die Hem (vrede zij met Hem) beledigt blijft over als het recht van Allah, zijn Boodschapper en de gelovigen. En degene die het verdient geëxecuteerd te worden kan niet ongedeerd gelaten worden, dus moet de straf worden uitgevoerd.
We gaan zelf ingrijpen en dan krijgt rechts-extreem de schuld. Dat is wat Allah (vrede zij met hem) absoluut wil. De kaaskoppen blijven ons beledigen met hun varkenskoppen, en dus blijft over als het recht van Allah: zelf de brand erin en de schuld afschuiven.
ALLAAH AHKBAR’

Herlevend fascisme
Het kind van Theo van Gogh heeft ondertussen nog steeds geen politiebescherming, ondanks het feit dat er twee besjaalde en gewapende ‘pubers/kwajongens/boefjes’ naar hem op zoek zijn, die in de Pythagorasstraat diverse malen in de lucht hebben geschoten. (Het Journaal vond dit nieuws weer niet de moeite van het vermelden waard. Er was zeker weer ‘teveel ander nieuws’, zoals Wateroverlast in Australië en een Nieuwe Portable Spelcomputer in Japan.) Lieuwe Van Gogh krijgt nu ‘soft surveillance’, zoals dat heet. Dat wil zeggen dat er af en toe een surveillancewagen door zijn straat rijdt. Meer kan er niet af. De kinderen van wethouder Aboutaleb daarentegen worden nu al weken dag en nacht door lijfwachten omringd.

Weet u waar dit allemaal kenmerken van zijn? Van Herlevend Fascisme. Maar niemand die het signaleert, least of all de Anne Frankstichting en burgemeester Cohen. Die beperken zich tot het leggen van kransen bij de Dokwerker. Shame on them.

van de nieuwe site: www.degestopteroker.nl

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2004, 15:50   #4
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Racisten
Een racistische visie voegt nergens iets aan toe...
Jammer overigens dat de term 'racisme' aan gigantisch inflatie onderhevig is geweest en bijna geen enkele waarde meer heeft. Sommige mensen vatten elke vorm van kritiek of commentaar al op als racisme.
Overigens zijn het de mensen die graag in de slachtoffer rol wentelen die melding maken van dit soort dingen. Ik heb elke week wel een keer te maken met racisme, maar ik heb nog nooit melding gemaakt bij welke subsidie-trekker dan ook...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be