Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2023, 08:25   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard Dramatische bijensterfte

Onthutsende cijfers; 3/4 van de bijen heeft de winter niet overleefd.

Dramatische cijfers met mogelijk grote gevolgen. Al zal de asfalt klevende Belg daar geen graten in zien.

Mogelijke oorzaken; gebruik van gifstoffen door boeren en particulieren en daaraan gekoppelde verzwakte immuniteit, immer verder gaande bebouwing en ontbossing, de typisch Vlaamse tuin met ontiegelijk veel verharding, gemillimeterde gazon en Buxus planten ( die verschillende keren per jaar met gif behandeld worden ), ... en dan moet de Aziatische hoornaar zich ten volle ontwikkelen. Die laatste zorgt voor de ultieme doodsteek?

https://www.hln.be/binnenland/driekw...gste~a62ae200/

https://www.mo.be/nieuws/pesticiden-...lkgsgezondheid
Oud 18 april 2023, 08:47   #2
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

teveel mensen
Oud 18 april 2023, 09:45   #3
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

5g
Oud 18 april 2023, 11:15   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Weet ge wat, we stapelen nog 30 000 binnendobberaars op een weide.
Oud 18 april 2023, 12:14   #5
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Triest. Ik heb onlangs wel voor het eerste een pak bijachtigen zien gebruik maken van een bijenhotel. Hopelijk waren dat geen Aziatische hoornaren.

Ik kan wel maar moeilijk geloven dat de achteruitgang te maken heeft met gifstoffen (tenzij SUV-gif bedoeld wordt). Al jaren zie je steeds meer bloemen en onkruid groeien en daalt het gifgebruik bij landbouwers en fruittelers door meer gericht gebruik uit besparingsnood. Het heeft meer met het almaar kleiner worden van habitats te maken vermoed ik, een gevolg van de open grenzen.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 18 april 2023 om 12:14.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2023, 14:28   #6
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Sterftes in winterperiodes zouden te maken hebben met parasieten waarvoor bijen meer vatbaar zijn door een verminderde immuniteit door gebruik van gifstoffen.

In ieder geval zou men de situatie bij ons eens moeten vergelijken met andere landen en kijken of dit een globaal fenomeen is, dan wel een lokaal.

Wat ik ook wel vaststel is dat een verwilderde tuin waar het krioelt van wilde bloemen tjokvol leven zit, waaronder bijen, en dan de mainstream perfecte gazon het omgekeerde verhaal is.
Oud 18 april 2023, 14:58   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
5g
Volgens mij waren die bijen niet gevaccineerd.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2023, 15:01   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De hommels zijn bij mij al aan de slag geweest, ne gazon vol bloemekes en bloemen in de borders sinds februari.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2023, 15:02   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht

Dramatische cijfers met mogelijk grote gevolgen. Al zal de asfalt klevende Belg daar geen graten in zien.

Mogelijke oorzaken; gebruik van gifstoffen door boeren en particulieren en daaraan gekoppelde verzwakte immuniteit, immer verder gaande bebouwing en ontbossing, de typisch Vlaamse tuin met ontiegelijk veel verharding, gemillimeterde gazon en Buxus planten ( die verschillende keren per jaar met gif behandeld worden ), ... en dan moet de Aziatische hoornaar zich ten volle ontwikkelen. Die laatste zorgt voor de ultieme doodsteek?

Zo koud was het deze winter ook niet.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2023, 15:04   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heb je die "mogelijke" oorzaken zelf uit je duim gezogen, of van elders, van ernstige mensen gehaald?
Want in je eerste link staat: "oorzaak onbekend".

Verder is het natuurlijk volledig onmogelijk dat net zoals covid19 ambetant was voor mensen, er andere natuurlijke elementen ontstaan die ambetant zijn ofwel voor merels, ofwel voor huismussen, ofwel voor bijen.

Versta me niet verkeerd: ik vind de toestand wel zorgwekkend. Alleen de wetenschap kan ons redden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2023, 15:14   #11
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

5G en chemtrails.
Oud 18 april 2023, 20:39   #12
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Heb je die "mogelijke" oorzaken zelf uit je duim gezogen, of van elders, van ernstige mensen gehaald?

Verder is het natuurlijk volledig onmogelijk dat net zoals covid19 ambetant was voor mensen, er andere natuurlijke elementen ontstaan die ambetant zijn ofwel voor merels, ofwel voor huismussen, ofwel voor bijen.

Versta me niet verkeerd: ik vind de toestand wel zorgwekkend. Alleen de wetenschap kan ons redden.
Niet alleen de wetenschap, vooral ook de politiek moet volgen met het uitvaardigen van regels. In ieder geval gaat het plaatsen van plastic gazons zoals steeds meer Vlamingen doen de zaak niet vooruit helpen.
Oud 19 april 2023, 07:48   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is een feit dat wij allemaal en niet alleen de biekes afzien van al die pesticiden, velen daarvan werken in op het zenuwstelsel van die insecten, dus waarom ook niet op dat van ons.

Men is trouwens bezig Parkinson te linken aan het gebruik van pesticiden. om maar een ziekte te noemen die blijkbaar statistisch veel meer voorkomt onder boeren bvb .

Ook bepaalde kankers (dat is ook al gebleken in de tulpenbollen kweek)

Ondertussen spuiten we vrolijk verder want het onkruidje in de oprit of tussen het grind oe ah wat gaan de geburen zeggen.

Persoonlijk kunnen die geburen mijn kloten kussen, maar Ik gebruik daarvoor ne vlammenwerper, burn motherfucker. vraagt wel een bus gas per seizoen en om de paar weken branden.

En ja die biljartveldjes van gazonnekes, dat kost u in de eerste plaats een bom geld en een massa tijd, maar ja als ge u daarmee wilt amuseren mij goed, Tot nu heeft mijn grasmachine niet gereden ook deels door omstandigheden het resultaat is een kleurenpracht van kruiden. Dus laat nog maar wat staan, Ik zal het daarachter wel eens afdoen. als ik goesting heb en het droog is.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 11:48   #14
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Door ze te negeren waar het economisch nadelig is?

The harmful effects of cell towers, including 5G bands, are also possible [2]. A. Stark and E. Berg in 1988 determined that alternating electromagnetic fields (EMF) of different frequency and intensity can have a harmful effect on bees, causing them anxiety and a sharp change in behavioral reactions
https://www.google.com/url?q=https:/...DFkAvyAoImAdJb

Extremely Low Frequency Electromagnetic Fields impair the Cognitive and Motor Abilities of Honey Bees
https://www.google.com/url?q=https:/...JUlV27icHP63cD
Oud 19 april 2023, 13:09   #15
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

De landbouw in het algemeen en het bespuiten van gewassen in het bijzonder is de hoofdoorzaak van de sterke achteruitgang van bijenvolken. Daarnaast is er natuurlijk ook nog het binnensluipen van exotische parasieten zoals de varroa uit Oost-Azië. Daar dragen de Russen ook een flinke verantwoordelijkheid voor door bijenvolken uit hun Oost-Aziatische koloniale regionen te verslepen naar Europees Rusland.
Ik heb meer dan dertig jaar bijen gehouden en weet dus waarover ik praat.
Oud 19 april 2023, 16:10   #16
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De landbouw in het algemeen en het bespuiten van gewassen in het bijzonder is de hoofdoorzaak van de sterke achteruitgang van bijenvolken. Daarnaast is er natuurlijk ook nog het binnensluipen van exotische parasieten zoals de varroa uit Oost-Azië. Daar dragen de Russen ook een flinke verantwoordelijkheid voor door bijenvolken uit hun Oost-Aziatische koloniale regionen te verslepen naar Europees Rusland.
Ik heb meer dan dertig jaar bijen gehouden en weet dus waarover ik praat.
Ik kijk toch een beetje op van uw post.Was u het niet die zich enkele jaren geleden als een heilige verdediger ontpopte van het gebruik van Roundup? Ik dacht van wel.

Toemaatje.
Onderzoek: Roundup dodelijk voor hommels.

En voor de bijen zal Roundup ook niet al te goed zijn , zo lijkt me.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2023 om 16:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 17:31   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Door ze te negeren waar het economisch nadelig is?

The harmful effects of cell towers, including 5G bands, are also possible [2]. A. Stark and E. Berg in 1988 determined that alternating electromagnetic fields (EMF) of different frequency and intensity can have a harmful effect on bees, causing them anxiety and a sharp change in behavioral reactions
https://www.google.com/url?q=https:/...DFkAvyAoImAdJb

Extremely Low Frequency Electromagnetic Fields impair the Cognitive and Motor Abilities of Honey Bees
https://www.google.com/url?q=https:/...JUlV27icHP63cD
Er is steeds minder EMF aangezien er steeds meer ondergrondse hoogspanningslijnen aangelegd worden, het is zelfs de norm geworden door nieuwe technieken en beter materiaal, toch voor spanningen tot 150 kV.

Als de oude bovengrondse lijnen einde levensduur geraken komen er ondergrondse in de plaats. Zie ook bron Elia.

Heeft dus helemaal niets met de bijtjes te maken, toch hier niet.

Citaat:
https://www.hoogspanningsnet.com/ove...t-ondergronds/

Kan alles niet ondergronds?

Deze vraag horen we bij HoogspanningsNet wel vaker. Het ondergronds aanleggen van een voorheen bovengronde hoogspanningslijn heet verkabeling. Het meteen van begin af aan al aanleggen van een hoogspanningslijn als grondkabel heet een kabelaanleg. En het antwoord op de vraag is ja en nee tegelijk.

Hoogspanningsverbindingen kunnen boven- en ondergronds zijn aangelegd. Vaak wordt er gedacht dat hoogspanningslijnen meestal bovengronds staan omdat het vroeger onmogelijk was om ze als grondkabels aan te leggen. Dat is slechts ten dele waar: reeds sinds de jaren 40 worden grondkabels voor spanningen tot 150 kV toegepast. Maar zulke kabels waren aanzienlijk duurder en minder betrouwbaar dan luchtlijnen. Ook kennen ze een langere reparatietijd bij schade en kunnen ze niet aangepast worden wanneer ze er eenmaal liggen. Dit waren de belangrijkste redenen om hoogspanningslijnen doorgaans bovengronds aan te leggen.

Ondergronds waar het kan, bovengronds waar het moet

Er bestaan dus al vrij lang kabels bestaan die in staat zijn om de meeste spanningen en vermogens ondergronds te vervoeren. Vroeger waren dit oliedrukkabels: een geleider werd dan omwikkeld met oliegedrenkt papier en daarna in een pantsering en een afdichting verpakt. Het oliegedrenkte papier zorgde voor elektrische isolatie. Werd de kabel warm, dan zette de olie uit. Door de druk op de olie in de gaten te houden, kon men zien hoe warm de kabel was en of er een beschadiging was verschenen. Tegenwoordig zijn grondkabels meestal van het XLPE-type: 'kunststofkabels'. Daarbij wordt een geleider omgeven door een mantel van kunststof die de isolatie verzorgt. Deze kabels zijn onderhoudsvrij, maar ze zijn niet zo geschikt voor gelijkstroom.

Voor 50-, 70-, 110- en 150 kV-verbindingen is ondergrondse aanleg tegenwoordig de norm. Maar het areaal aan bovengrondse verbindingen dat er staat is nog lang niet versleten. Het zou een grote kapitaalvernietiging zijn om een correct functionerend net zomaar af te breken en onder de grond te herbouwen. De tijd en bedragen die men hiervoor zou moeten uittrekken wegen niet op tegen de baten. Bij vervanging worden de verbindingen ondergronds herbouwd, maar de meeste bestaande verbindingen zijn gebouwd tussen de jaren 50 en de jaren 80. Deze gaan nog tientallen jaren mee.

Nieuwe 110 kV- en 150 kV-verbindingen worden tegenwoordig dus bij voorkeur ondergronds gelegd, ondanks hogere kosten en minder flexibel netgedrag dat dit met zich meebrengt. Hier heeft de maatschappelijke wil ten aanzien van leeg landschapsbehoud, het versmallen van magneetveldzones en het voorkomen van ingewikkelde vergunningsprocedures het gewonnen van de kostenbesparing en gemak.

Verkabeling is technisch zeer moeilijk bij de hoogste spanningen

Een ander verhaal is het bij bovengrondse verbindingen van hogere netspanningen dan 150 kV. Denk aan de koppelnetten van 220 kV en 380 kV. Deze verbindingen zijn een hele stap groter, ze transporteren zeer hoge vermogens bij hoge spanningen en ook worden er zeer hoge eisen aan hun betrouwbaarheid en reparatietijden gesteld.

380 kV eist momenteel eigenlijk meer van de kabels eist dan op dit moment technisch betrouwbaar mogelijk is. Volgens de TU Delft is het technisch vooralsnog niet mogelijk om een betrouwbare ondergrondse 380 kV AC-verbinding aan te leggen wanneer deze langer moet zijn dan 20 kilometer. Deze lengte geldt voor koppelnetten (invoedingslijnen van centrales tellen niet mee) en een stuk van ongeveer tien kilometer is reeds in gebruik tussen Delft en Pijnacker. Op dit moment loopt Nederland daarmee zelfs voorop in de wereld: het is de langste 380 kV-wisselstroomkabel ter wereld in een koppelnetverbinding. Hoe het uitpakt weten we pas wanneer hij op volle capaciteit in bedrijf is gesteld.
Citaat:
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/a...tskabels/48835

Elia start vanaf 2 augustus met aanleg ondergrondse elektriciteitskabels

BUIZINGEN Op 29/07/2021 om 09:55 Gepubliceerd door: Persinfo Redactie

Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet in België, start op maandag 2 augustus in Halle met de aanleg van nieuwe ondergrondse elektriciteitskabels. Dit gebeurt tussen de hoogspanningsstations in Buizingen en Tubeke (Oostkerk). De werken gebeuren in verschillende fasen en duren tot eind 2023. De nieuwe ondergrondse elektriciteitskabels zijn nodig om de bestaande hoogspanningslijn vanaf 2024 te kunnen afbreken. Deze hoogspanningslijn bereikt dan het einde van de levensduur. Dankzij de nieuwe elektriciteitskabels blijft de bevoorrading van elektriciteit in de regio gegarandeerd.

Aanleg ondergrondse elektriciteitskabels

Netbeheerder Elia legt nieuwe ondergrondse elektriciteitskabels (150kV) aan tussen de hoogspanningsstations in Buizingen en Tubeke (Oostkerk). De elektriciteitskabels worden in het openbaar domein aangelegd, bijvoorbeeld onder het wegdek van een straat. Dit gebeurt door een open sleuf te graven waarin de kabels worden aangelegd. Elia zal de sleuf terug aanvullen met grond en het wegdek herstellen. Onder drukke wegen en kruispunten wordt met gestuurde boringen gewerkt. Hierdoor blijft de impact op het verkeer beperkt. Tijdens de werken zullen buurtbewoners steeds elektriciteit hebben.

Afbraak hoogspanningslijn vanaf 2024

De bestaande hoogspanningslijn (150kV) tussen Buizingen en Tubeke (Oostkerk) is bijna einde levensduur. Wanneer de nieuwe ondergrondse elektriciteitskabels in dienst zijn genomen, kan Elia starten met de afbraak van de bestaande bovengrondse hoogspanningslijn. Hierdoor blijft de bevoorrading van elektriciteit in de regio gegarandeerd. Deze afbraakwerken zijn gepland vanaf 2024. In totaal zullen 29 hoogspanningsmasten worden afgebroken. Hierdoor zal de ruimtelijke kwaliteit van Halle en Tubeke gevoelig verbeteren.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 april 2023 om 17:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 17:39   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er is steeds minder EMF aangezien er steeds meer ondergrondse hoogspanningslijnen aangelegd worden, het is zelfs de norm geworden door nieuwe technieken en beter materiaal, toch voor spanningen tot 150 kV.
Misschien is dat het probleem juist. Al die ellentrieken biekes die zich nie meer kunnen opladen...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 17:47   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Misschien is dat het probleem juist. Al die ellentrieken biekes die zich nie meer kunnen opladen...
Aha die soort van biekes.

Ik ken wel ellentrieken vissen:
https://www.dierenfun.com/5-dieren-d...it-produceren/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...unnen-ontwikk/

Laatst gewijzigd door Micele : 19 april 2023 om 17:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2023, 18:35   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toen mijn hond nog leefde wandelde ik bijna dagelijks langs de boeren hun akkers.

Niks leeft daar nog.
Je moet al goed zoeken om nog een mier of spin te vinden.
Geen bloem in de omtrek.

Alles spuiten ze dood om niks op hun zaaiels te krijgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be