![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Middenstand wanhopig over 'falende justitie'
Criminaliteit ruïneert winkels door Alex de Vries DOORN - Ondernemers die een bedrijf in de detailhandel willen beginnen, kunnen hun plannen maar beter afblazen en hun heil ergens anders zoeken. De sterk toegenomen criminaliteit maakt het drijven van een winkel bijna onmogelijk en het falende rechtssysteem biedt geen hoop. Deze wanhopige en historische oproep komt van Mitex, de brancheorganisatie voor ruim 13.000 mode-, schoenen- en sportwinkels. Nooit eerder riep een brancheorganisatie in ons land zijn achterban op 'niet te ondernemen'. "Ondernemers in met name de grote steden zijn murw geslagen door de toenemende winkelcriminaliteit. Ze hebben steeds minder tijd voor ondernemen omdat allerlei negatieve randzaken tijd, geld en energie opslurpen. Kansrijke starters maakten vroeger binnen twee jaar winst, nu is dat door de toegenomen criminaliteit pas na vier jaar", zegt een sombere Jan Meerman, voorzitter van Mitex. http://www.telegraaf.nl/binnenland/1...t_winkels.html Best wel interessant, maar volgens een aantal zal dit natuurlijk weer hélemaal niks te maken hebben met de bekende verandering van de herkomst van de stedenbewoners. Voor mij wel dus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() een bijzondere vermelding aan voormalig minister van justitie en huidig burgemeester van Kortrijk Stefaan Declerck: zijn stad is één van de meest geteisterde steden inzake grenscriminaliteit, en als er dan een winkelier die eerder al overvallen is, vraagt om betonnen paaltjes te mogen zetten voor zijn etalage om ramkraken te bemoeilijken, wordt het hem doodleuk geweigerd
En als een juwelier uit Harelbeke jarenlang opgejaagd wordt door justitie omdat ie een paar Poolse dieven neerschiet, vraag je je af hoe het komt dat er nog mensen zijn die een winkel durven openhouden? mss is winkelier worden een eerste symptoom van suïcidale neigingen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Zo zie je heel scherp hoe de regering, net als de regering in Nederland het leven voor de autochtone bevolking heeft kapot laten gaan door hun schijnbare en verderfelijke naïviteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zit al jaren handel te drijven mede met de stadswinkeliers en zie dat gestadig achteruit gaan, maar niet door criminaliteit.
Ten eerste de winstmarge's op kledij in winkels ligt vrij hoog, doe maar gerust inkoopsprijs x2 en x3 voor de betere merken en dikwijls veel meer voor de minder gekende en piraat stukken. (ze zitten overal!) De klandizie is echter stukken lager geworden door de enorme verkeersveranderingen, de parkeerproblemen, de lussen en dergelijke meer. Die impact is niet te onderschatten. Vroeger konden ze makkelijk wat personeel werven, goedkoop als student of zo een beetje uit de hand betaald. Nu gaat dat bijna niet meer. De huurprijzen blijven maar stijgen en de omzet blijft maar dalen. Tja dat is dus het failliet van de stad straks. De gemeenten beheren hun stad niet meer als een centrum waar zij de openbare dienst waren maar gebruiken dat nu als een commercie waar de winkels de klanten worden van de stad tegen betaling via allerlei regeltjes en taksen. Nog 5 �* 10 jaar en de duurste winkelstraten van Gent zullen zeker leeg zijn. Dat is nu al voor pakweg 10 of 20% zo. Jaren geleden vochten ze nog voor een winkel te kunnen huren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een goed sociaal beleid en de strijd tegen sociale uitsluiting zijn belangrijk om criminaliteit te voorkomen. Doch preventie alleen volstaat niet. Er is ook nood aan een repressief luik. De toenemende onveiligheid noopt tot dringende en passende maatregelen. Desnoods moet het leger worden ingezet om onder meer in de grote steden orde op zaken te stellen en om de grenscriminaliteit aan te pakken. Ook de jeugddelinquentie moet drastisch worden aangepakt. De strafrechtelijke minderjarigheid moet worden afgeschaft. Wie minderjarigen inschakelt voor het plegen van criminele feiten moet hard worden aangepakt. Er moeten meer gevangenissen worden gebouwd. De zwijgende meerderheid van de bevolking moet zich niet laten gijzelen door een criminele minderheid. De zwijgende meerderheid heeft recht op veiligheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als het om jeugdcriminaliteit gaat (ik heb daar niet voldoende informatie over om tot dat besluit te komen) dan zou het een goede zaak zijn om naast de burgerlijke aansprakelijkheid, ook de strafrechtelijke aansprakelijkheid uit te breiden naar de ouders. Zij zijn immers verantwoordelijk wanneer ze zwaar in gebreke blijven in het uitoefenen van het ouderlijk gezag. Dit zou al veel problemen fundamenteel kunnen oplossen: bvb. kinderen die onbegeleid op straat rondhangen en baldadigheden uithalen en de politie vierkant uitlachen omdat ze strafrechtelijk toch niet aangepakt kunnen worden. Wel, bedenk de ouders met een zware boete of -in extreme gevallen- zelfs met een celstraf en je herstelt een stukje verantwoordelijkheidszin in onze samenleving.
Of het hier gaat om autochtone of allochtone jongeren maakt mij eigenlijk absoluut niks uit.
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] Laatst gewijzigd door de Vexille : 22 november 2004 om 00:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door ingenious : 22 november 2004 om 01:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge wilt toch geen gezinnen uit elkaar halen ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Het leven is hard voor iedereen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moesten ze mijn ouders binnen gestoken hebben telkens ik wat in mijn zakken stak als snotneus ze zouden nog 5000 jaar langer moeten leven om me bij te benen! Trouwens als ouder ben je sowieso aansprakelijk voor je kinderen, burgelijk dan toch en dat is al heel wat. Echte probleemgevallen komen onder de jeugdrechter en ik zie u die jeugdrechter niet eens een nachtje in de cel te leggen telkens er eens eentje wat mispikkelt. De gestolen goederen zitten bij gecalculeerd in de prijs van wat wel verkocht is dus maak je daar maar niet teveel zorgen over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 23 november 2004 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die vragen dus een jeugdstrafrecht voor gasten lijk jij (in dit geval voor Ander Volk Eerst, natuurlijk) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat alles bovenop de maatregelen die de jeugdrechter nog kan nemen uiteraard. [size=1]ps. Mambo, ik nam dit enkel als voorbeeld hoor. Ik wil jou of je ouders niet beledigen, want dit soort van zaken ligt nu eenmaal gevoelig.[/size]
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] Laatst gewijzigd door de Vexille : 23 november 2004 om 22:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens als het je kan geruststellen, mijn ouders waren bijna superstreng en als para commando gebruikte mijn vader de tucht van het leger in huis. Handjes onder tafel steken of bordje niet leegeten stond gelijk aan een ferme straf om zo maar eens iets te zeggen. Als we betrapt werden bij eender wat mochten we duiken onder de tafel en na de wekelijks kuisbeurt van ons kamer was het inspectie met de witte handschoen, niet goed een maand binnen! Denk je dat dit iets tegenhield? In tegendeel met wat jij voorstelt krijg je alleen maar een averechts effect. Ouders zouden met jouw straffen naar de jeugdrechter gaan en daar verklaren dat ze hun kinderen niet meer in hand hebben. Wat automatisch gelijk staat met de voogdij onder de jeugdrechter en dan is die aansprakelijk. Ik neem aan dat wanneer men er eens beter over nadenk die wetjes alleen maar diepe wonden zouden maken in vele gezinnen. Laat die gasten maar eens een ruit uitgooien of een appel stelen, zo erg is dat allemaal niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die gastjes mogen dat, als papa maar VB is? Niet als papa Marokkaan is? Laatst gewijzigd door filosoof : 24 november 2004 om 14:09. |
|
![]() |
![]() |