![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Ik overweeg mijn 10 jaar oude EV te vervangen door een andere (nieuwe) EV. Nu is er wat onduidelijkheid over de planning om daar rij- en inschrijvingstaksen op te gaan heffen. Wanneer gaat die regel in, en blijven de huidige bezitters vrijgesteld van rijtaksen zoals in de media is gemeld geweest?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ev?
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die zware voertuigen brengen meer sleet aan de wegen, laat ze dus maar betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Laatst gewijzigd door Vlad : 24 januari 2025 om 15:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
https://www.tesla.com/nl_BE/inventor...p=3920&range=0 Met mogelijke 2000 € kun je alvast 6-7 jaar uw wegentaks betalen, als die er dit jaar nog komt... En ik zie dat demo-versies met minder dan 4k km op de teller zelfs 8000 € korting krijgen.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2025 om 21:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In het regeerakkoord staat wel dat er een verkeersbelasting komt maar wanneer die er komt is niet bekend. Volgens een artikel in de Tijd van 12 december vorig jaar: https://www.tijd.be/netto/belastinge.../10578563.html is er nog geen overeenstemming op welke basis die belasting zou worden bepaald, en zou het nog minstens 3 maanden duren voor die belasting er komt. Lees ook op de site van de Vlaamse overheid over die belasting :"... zullen alleen nieuwe inschrijvingen van nulemissievoertuigen onderwerpen aan verkeersfiscaliteit" Daaruit begrijp ik dat als je een nieuwe BEV inschrijft voor die belasting effectief in voege gaat, dat je dan geen verkeersbelasting noch BIV moet betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat was maar een dooie mus van de vlaamse nva-regering om het toenemend protest en kritiek te sussen op de discriminatie van brandstofwagens die alleen verkeersbelasting moeten betalen terwijl de 2-ton stekkerautootjes de wegen kapot rijden. Alleen wie niet genoeg geld heeft om een dure stekkerauto te kopen, betaalt elk jaar steeds meer verkeersbelasting op zn ouwe brandstofwagen anders verliest de vlaamse overheid teveel aan inkomsten want brandstofwagens moeten ook nog de compensatie betalen voor alle stekkerautookes-met-premie die niks hoeven te betalen. De verkeersbelasting voor e-voertuigen wordt op de lange baan geschoven en uitgesteld, vermoedelijk tot er weer genoeg particulieren met meer stekkerautootjes dan brandstofwagens rondrijden (herinner je het diesel verhaal? Dit is dezelfde strategie) en dan zal er fors betaald moeten worden....mogelijk wordt dan de verkeerstaks berekend op het gewicht van het e-voertuig, zoals de media al voorspelde, en dan zullen de eigenaren van de 2-ton zware stekkerautookes dubbel en dik gepluimd worden.
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Naar mijn ervaring zijn onze regeringen, of dat nu de Vlaamse of de federale is, echt niet vies van een mooi extra belastingetje. Maar het is volgens mij zoals het in het artikel van de Tijd staat, dat het niet zo makkelijk is om de basis van die belasting eenduidig en niet aanvechtbaar vast te leggen. De basis van de huidige verkeersbelasting voor auto's was oorspronkelijk toen dat systeem werd opgestart, ergens in de jaren 40 of 50, op basis van cilinderinhoud en gewicht. Dat waren 2 eenvoudig en eenduidig te meten parameters: - zet de wagen op een weegschaal en je kan eenduidig het gewicht meten - schroef die cilinderkop er af en je kan eenduidig de cilinderinhoud meten Gaandeweg is dat gewicht bij de berekening als basis weggevallen zodat tot vandaag alleen de cilinderinhoud overblijft. Maar, zeg eens: op welke basis zou jij een BEV gaan belasten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() Deze onbeschofte reactie zegt meer over uzelf dan over mij. Ik voel me dan ook helemaal niet aangesproken.
Laatst gewijzigd door josebi : 2 februari 2025 om 12:29. |
![]() |
![]() |