Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2025, 14:13   #1
josebi
Vreemdeling

Standaard EV inschrijven 2025

Ik overweeg mijn 10 jaar oude EV te vervangen door een andere (nieuwe) EV. Nu is er wat onduidelijkheid over de planning om daar rij- en inschrijvingstaksen op te gaan heffen. Wanneer gaat die regel in, en blijven de huidige bezitters vrijgesteld van rijtaksen zoals in de media is gemeld geweest?
josebi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 14:17   #2
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Ev?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 14:27   #3
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ev?
Electric vehicle. Of: Elektrisch voertuig.

De keuze is aan u.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 14:56   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josebi Bekijk bericht
Ik overweeg mijn 10 jaar oude EV te vervangen door een andere (nieuwe) EV. Nu is er wat onduidelijkheid over de planning om daar rij- en inschrijvingstaksen op te gaan heffen. Wanneer gaat die regel in, en blijven de huidige bezitters vrijgesteld van rijtaksen zoals in de media is gemeld geweest?
De eigenaars van de elektrische voertuigen, die nu ingeschreven worden, gaan idd meer betalen. Is ook niet meer dan juist.

Die zware voertuigen brengen meer sleet aan de wegen, laat ze dus maar betalen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 15:27   #5
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent net te laat. Een collega heeft de zijne voor 1 januari ingewisseld voor een nieuw model. Daardoor heeft hij serieus wat euro's bespaard (en misschien zelfs nog ergens een subsidie geïncasseerd maar van dat laatste ben ik niet zeker).

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 24 januari 2025 om 15:29.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2025, 20:48   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Je bent net te laat. Een collega heeft de zijne voor 1 januari ingewisseld voor een nieuw model. Daardoor heeft hij serieus wat euro's bespaard (en misschien zelfs nog ergens een subsidie geïncasseerd maar van dat laatste ben ik niet zeker).
Met die subsidie ben je soms niet veel, aangezien er na 1 januari 2025 soms grotere kortingen waren op bepaalde BEV (zelfde model) waren dan met die 5k € subsidie in 2024. Zelfs 7k€ korting.
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250121_97373546

Wie een Tesla Y wil, kan momenteel koopjes doen. Er komt een nieuwe versie aan en dus wil de autobouwer van zijn voorraad af. Wie nu bestelt, krijgt kortingen tot wel 7.000 euro op snel leverbare stockmodellen.

Koopjes bij Tesla: forse kortingen op model Y want er komt een nieuwe versie aan

Wie een Tesla Y wil, kan momenteel koopjes doen. Er komt een nieuwe versie aan en dus wil de autobouwer van zijn voorraad af. Wie nu bestelt, krijgt kortingen tot wel 7.000 euro op snel leverbare stockmodellen.
tg

Dinsdag 21 januari 2025 om 21:28

Het autosalon mag dan voorbij zijn, bij Tesla kan je momenteel nog serieuze kortingen scoren op het populaire model Y.

Zo kan je zelf op de website zien dat een witte Y met achterwielaandrijving te koop is voor 39.990 euro in plaats van 45.990 euro. Ook een zwarte Y met achterwielaandrijving – normale prijs: 47.290 euro – kan je nu op de kop tikken voor 39.990 euro. Een witte Y Long Range all-wheel drive kost normaal 49.990 euro maar kan je nu meenemen voor 44.990 euro.

Het gaat op stockmodellen in de kleuren die beschikbaar zijn.

Tesla zelf geeft voorlopig geen commentaar.
Zelfs nog meer, tot 7.300 € korting naargelang kleur en opties:
https://www.tesla.com/nl_BE/inventor...p=3920&range=0

Met mogelijke 2000 € kun je alvast 6-7 jaar uw wegentaks betalen, als die er dit jaar nog komt...

En ik zie dat demo-versies met minder dan 4k km op de teller zelfs 8000 € korting krijgen.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2025 om 21:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2025, 19:58   #7
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Hier de site van de Vlaamse overheid: https://www.vlaanderen.be/belastinge...stofvoertuigen

In het regeerakkoord staat wel dat er een verkeersbelasting komt maar wanneer die er komt is niet bekend.
Volgens een artikel in de Tijd van 12 december vorig jaar: https://www.tijd.be/netto/belastinge.../10578563.html is er nog geen overeenstemming op welke basis die belasting zou worden bepaald, en zou het nog minstens 3 maanden duren voor die belasting er komt.

Lees ook op de site van de Vlaamse overheid over die belasting :"... zullen alleen nieuwe inschrijvingen van nulemissievoertuigen onderwerpen aan verkeersfiscaliteit"
Daaruit begrijp ik dat als je een nieuwe BEV inschrijft voor die belasting effectief in voege gaat, dat je dan geen verkeersbelasting noch BIV moet betalen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2025, 11:12   #8
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Hier de site van de Vlaamse overheid: https://www.vlaanderen.be/belastinge...stofvoertuigen

In het regeerakkoord staat wel dat er een verkeersbelasting komt maar wanneer die er komt is niet bekend.
Volgens een artikel in de Tijd van 12 december vorig jaar: https://www.tijd.be/netto/belastinge.../10578563.html is er nog geen overeenstemming op welke basis die belasting zou worden bepaald, en zou het nog minstens 3 maanden duren voor die belasting er komt.

Lees ook op de site van de Vlaamse overheid over die belasting :"... zullen alleen nieuwe inschrijvingen van nulemissievoertuigen onderwerpen aan verkeersfiscaliteit"
Daaruit begrijp ik dat als je een nieuwe BEV inschrijft voor die belasting effectief in voege gaat, dat je dan geen verkeersbelasting noch BIV moet betalen.
Natuurlijk komt er (voorlopig nog) geen verkeersbelasting noch inschrijvingstaks, niet voor nieuwe en ook niet voor bestaande elektrische voertuigen.
Dat was maar een dooie mus van de vlaamse nva-regering om het toenemend protest en kritiek te sussen op de discriminatie van brandstofwagens die alleen verkeersbelasting moeten betalen terwijl de 2-ton stekkerautootjes de wegen kapot rijden.

Alleen wie niet genoeg geld heeft om een dure stekkerauto te kopen, betaalt elk jaar steeds meer verkeersbelasting op zn ouwe brandstofwagen anders verliest de vlaamse overheid teveel aan inkomsten want brandstofwagens moeten ook nog de compensatie betalen voor alle stekkerautookes-met-premie die niks hoeven te betalen.

De verkeersbelasting voor e-voertuigen wordt op de lange baan geschoven en uitgesteld, vermoedelijk tot er weer genoeg particulieren met meer stekkerautootjes dan brandstofwagens rondrijden (herinner je het diesel verhaal? Dit is dezelfde strategie) en dan zal er fors betaald moeten worden....mogelijk wordt dan de verkeerstaks berekend op het gewicht van het e-voertuig, zoals de media al voorspelde, en dan zullen de eigenaren van de 2-ton zware stekkerautookes dubbel en dik gepluimd worden.
Oud 27 januari 2025, 07:02   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Electric vehicle. Of: Elektrisch voertuig.

De keuze is aan u.
in Walonie is dat ve.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2025, 20:10   #10
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Natuurlijk komt er (voorlopig nog) geen verkeersbelasting noch inschrijvingstaks, niet voor nieuwe en ook niet voor bestaande elektrische voertuigen.
Dat was maar een dooie mus van de vlaamse nva-regering om het toenemend protest en kritiek te sussen op de discriminatie van brandstofwagens die alleen verkeersbelasting moeten betalen terwijl de 2-ton stekkerautootjes de wegen kapot rijden.
(...)
Dat is een veronderstelling van jouw kant.

Naar mijn ervaring zijn onze regeringen, of dat nu de Vlaamse of de federale is, echt niet vies van een mooi extra belastingetje.

Maar het is volgens mij zoals het in het artikel van de Tijd staat, dat het niet zo makkelijk is om de basis van die belasting eenduidig en niet aanvechtbaar vast te leggen.

De basis van de huidige verkeersbelasting voor auto's was oorspronkelijk toen dat systeem werd opgestart, ergens in de jaren 40 of 50, op basis van cilinderinhoud en gewicht.

Dat waren 2 eenvoudig en eenduidig te meten parameters:
- zet de wagen op een weegschaal en je kan eenduidig het gewicht meten
- schroef die cilinderkop er af en je kan eenduidig de cilinderinhoud meten

Gaandeweg is dat gewicht bij de berekening als basis weggevallen zodat tot vandaag alleen de cilinderinhoud overblijft.

Maar, zeg eens: op welke basis zou jij een BEV gaan belasten?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2025, 12:34   #11
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als ja daar een EV voor moet kopen dan ben je in mijn ogen een simpele marginale snul.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2025, 12:29   #12
josebi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Als ja daar een EV voor moet kopen dan ben je in mijn ogen een simpele marginale snul.
Deze onbeschofte reactie zegt meer over uzelf dan over mij. Ik voel me dan ook helemaal niet aangesproken.

Laatst gewijzigd door josebi : 2 februari 2025 om 12:29.
josebi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be