Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2021, 08:06   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard Autokeuring wordt strenger vanaf 1 oktober

Autokeuring wordt strenger vanaf 1 oktober: “Mankementjes die vroeger een ‘opmerking’ waren, krijgen nu een rode kaart”

In veel gevallen niet meer dan terecht dat men de controles gevoelig gaat opvoeren.

Ik heb er alvast géén probleem mee, mijn wagentje kreegt na de laatste controle zelfs twee jaar voor ik hem terug moet laten keuren.

Dat doe je wel een beetje zelf zeker uw wagen in orde houden en er al eens met langs de garage rijden voor nazicht.

p.s.

In het verleden eens megemaakt dat er iemand een wagen had aangeboden voor controle waar de olie zo onderuit lekte.
Oud 30 september 2021, 09:08   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Nog strenger? Als je al een stickertje op een "verkeerde" plaats hebt is het al gezever, en als het een fout stickertje is, al helemaal, dan maakt de plaatsing zelfs niet meer uit.

Maar ja, we kunnen ons wel verwachten aan Woke keuringen.
Oud 30 september 2021, 14:51   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nog strenger? Als je al een stickertje op een "verkeerde" plaats hebt is het al gezever, en als het een fout stickertje is, al helemaal, dan maakt de plaatsing zelfs niet meer uit.

Maar ja, we kunnen ons wel verwachten aan Woke keuringen.
In het verleden eens voorgehad met een 'stickerband' tegen de zon die ik op een wagen eens aangebracht had.

Die kon ik er gelijk terug afdoen na neen controle.

Autokeuring wordt strenger vanaf 1 oktober

Sommige gebreken die harder aangepakt zullen worden?

Citaat:
De verklikker van de grootlichtkoplampen of de mistachterlichten op het dashboard werkt niet.

De schakeling van de belangrijkste lichten op het voertuig werkt niet goed.

De kentekenplaatverlichting is niet goed bevestigd.

De waarschuwingsknipperlichten (‘de 4 pinkers’) werken niet goed.

Gebreken aan de werking, de staat en de bevestiging van de verlichting (dagrijlichten, achterlichten, stoplichten en derde stoplicht, mistlichten, achteruitrijlichten, , richtingaanwijzers, …)
BRON

Misschien is dat wel niet verkeerd want je ziet best wel véééééél wagens op de baan waar de lichten slecht van afgesteld staan en zelfs een storend effect hebben voor tegenliggers en anderen.

Laatst gewijzigd door Universalia : 30 september 2021 om 14:53.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2021, 15:10   #4
denkimi
Banneling

Standaard

Belgie was al 1 van de strengste ter wereld, en nu willen ze nog wat meer overdrijven.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 08:50   #5
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Betreft vooral verlichting en dat is uiteraard een belangrijk veiligheidsaspect. Als je ziet hoeveel automobilisten met kapotte lichte rijden, is dit zeker geen overbodige luxe.

Ik hoop alleen wel dat men wagens niet gaat afkeuren omdat enkele LEDs in een lamp niet meer functioneren, want dat kost geld en is in feite niet zo'n punt.
Oud 1 oktober 2021, 10:29   #6
josebi
Vreemdeling

Standaard autokeuring

Waar men op de autokeuring voor het kleinste een meerprijs hanteert doen zij dat niet in omgekeerde zin. Bij een elektrisch voertuig hebben zij véél minder controlepunten maar wordt wel het volle pond aangerekend. Op keuring van 26-10 heeft men mij voor een duidelijk mislukt folie-experiment op één raam een tuningattest aangerekend (8€40) zonder mij de kans te geven de folie te verwijderen. Pas aan de kassa werd ik voor het voldongen feit geplaatst.
josebi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 16:42   #7
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Smile

Omdat ik geen autorijbewijs & auto bezit , geen last van deze nieuwe regels !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 17:34   #8
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josebi Bekijk bericht
Waar men op de autokeuring voor het kleinste een meerprijs hanteert doen zij dat niet in omgekeerde zin. Bij een elektrisch voertuig hebben zij véél minder controlepunten maar wordt wel het volle pond aangerekend. Op keuring van 26-10 heeft men mij voor een duidelijk mislukt folie-experiment op één raam een tuningattest aangerekend (8€40) zonder mij de kans te geven de folie te verwijderen. Pas aan de kassa werd ik voor het voldongen feit geplaatst.
Waarom zou een elektrisch voertuig zoveel minder controlepunten hebben? Buiten de controle op de uitlaatgassen lijkt er me geen verschil.
De autokeuring gaat over de goede staat en werking van ophanging, vering, remmen, banden, lichten en het koetswerk en dan vooral onderaan.
Naar de aandrijving wordt niet gekeken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 17:40   #9
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Betreft vooral verlichting en dat is uiteraard een belangrijk veiligheidsaspect. Als je ziet hoeveel automobilisten met kapotte lichte rijden, is dit zeker geen overbodige luxe.
(...)
Dat kan best zijn maar de technische controle gaat dat niet oplossen. Lampjes kunnen elk moment uitvallen en het is niet omdat je die één keer per jaar controleert dat die het dan met zekerheid nog zeker een jaar zullen functioneren.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2021, 11:30   #10
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Waarom zou een elektrisch voertuig zoveel minder controlepunten hebben? Buiten de controle op de uitlaatgassen lijkt er me geen verschil.
De autokeuring gaat over de goede staat en werking van ophanging, vering, remmen, banden, lichten en het koetswerk en dan vooral onderaan.
Naar de aandrijving wordt niet gekeken.
Ik ben niet zeker maar het zou te maken hebben met de loodzware batterijen die het niet graag hebben dat de hele wagen heftig door elkaar wordt geschud.
Speling op ophangingspunten zal dus op een andere manier (?) worden nagekeken.
Schokdempers - volgens mij idem dito.

Zeveren over onnozelheden om zoveel mogelijk centen uit onze zakken te halen, daar is het hem om te doen. Ik moet met onze Alfa 159 binnen enkele welken naar de keuring.
Hij is nu reeds afgekeurd door mezelf.
Het zou me zelfs verbazen dat ze op de keuring het grote probleem gaan opmerken.
Ben benieuwd ...
Oud 4 oktober 2021, 11:32   #11
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Dat kan best zijn maar de technische controle gaat dat niet oplossen. Lampjes kunnen elk moment uitvallen en het is niet omdat je die één keer per jaar controleert dat die het dan met zekerheid nog zeker een jaar zullen functioneren.
Er zijn zelfs merken die de lampen zelf doven na een aantal 'werkuren' ...
Even de laptop aan de computer en het werkt weer.
Voor 'eerlijke' wagens moet je al 25 jaar teruggaan in de tijd.
Oud 4 oktober 2021, 11:36   #12
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Misschien is dat wel niet verkeerd want je ziet best wel véééééél wagens op de baan waar de lichten slecht van afgesteld staan en zelfs een storend effect hebben voor tegenliggers en anderen.
Bij véééééél wagens kan je gewoonweg niet meer de gloeilampen vervangen zonder een halve auto af te breken. Dat ze daar eens van overheid uit een norm op leggen. Indien je een afspraak bij je garagist moet maken om een lampje te vervangen dan zit er echt wat mis.
Oud 5 oktober 2021, 08:00   #13
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die redenering is onzin natuurlijk. Heck, waarom nog snelheidscontroles uitvoeren als iedereen op elk moment of net voorbij de controle terug sneller kan rijden?
Oud 5 oktober 2021, 10:26   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met je auto naar de keuring ...

Mijn grootvader zaliger heeft nooit op een keuring geweest daar hij voor hij moest gaan altijd een nieuwe wagen kocht, iedereen blij?

Dat is ook een plan natuurlijk ...

Uni kijkt even in zijn lege portefeuille en denkt ...

Laatst gewijzigd door Universalia : 5 oktober 2021 om 10:27.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2021, 11:15   #15
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht

Ik hoop alleen wel dat men wagens niet gaat afkeuren omdat enkele LEDs in een lamp niet meer functioneren, want dat kost geld en is in feite niet zo'n punt.
In feite een hele hoop minder dan fietsers. Daar is het eerder uitzonderlijk dat die hun lichten allemaal naar behoren werken.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2021, 11:16   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mijn grootvader zaliger heeft nooit op een keuring geweest daar hij voor hij moest gaan altijd een nieuwe wagen kocht, iedereen blij?

Ach nu moet ook de helft van de automobilisten nooit naar de keuring. 50 % van de nieuw verkochte auto's zijn bedrijfswagens.
Oud 8 oktober 2021, 12:07   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In feite een hele hoop minder dan fietsers. Daar is het eerder uitzonderlijk dat die hun lichten allemaal naar behoren werken.
Er rijden toch genoeg stalen cyclopen rond. Ik krijg er het schijt van.

Maar u hebt wel een punt. Verdomd veel fietsers en steppers hebben geen, of onvoldoende verlichting om veilig in het donker te rijden.
En dat in de tijd dat er geen dynamo meer nodig is en de "lampekes" niet meer springen als je wat goed doorrijd.

Maar ik begrijp de politie wel dat ze geen grootschalige controles meer doen op dit soort van akkefietjes. Brengt niet genoeg op en de kans op klappen krijgen is disproportioneel in vergelijking tot staan flitsen aan de snelweg.
Oud 8 oktober 2021, 13:47   #18
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoogtijd dat ze de rammelkarren uit het verkeer halen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2021, 15:39   #19
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

En wanneer keuring voor bedrijfswagens ......is nu geen keuring maar gewoon geld ontvangen-> als het bolt en proper is en je hebt de werkkledij aan van de juiste firma ben je er altijd door
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2021, 15:45   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En een keuring voor moto's lijkt ook niet nodig. Een race machine die optrekt van 0-100 in 2 sec met een topsnelheid van tegen de 300 moet niet gekeurd worden. Die hun lichten banden en uitlaten zijn blijkbaar altijd in orde net als hun remmen en dempers

Maar een Dacia basismodelletje met 60 pk om iedere week wat boodschappen mee te doen naar de plaatselijke Colruyt oh maar die moet binnenste buiten worden gekeerd die moeten we ieder jaar keuren

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 oktober 2021 om 15:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be