Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 oktober 2021, 23:39   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard Elke nieuwe woning krijgt verplicht laadpunt in UK

Huizen gaan immers langer mee dan auto's.
Bovendien indien men verhuist (ook als huurder) is men verzekerd van een "thuis-laadpunt" voor zijn EV.

Andere landen zijn dat ook van plan, er bestaat ook een Europese richtlijn over. Natuurlijk ook voor appartementen.

Citaat:
https://www.wattisduurzaam.nl/35259/...unt-voor-auto/

Elke nieuwe woning verplicht voorzien van laadpunt voor auto’s

13 SEP 2021

Vermoedelijk al vanaf volgend jaar worden nieuwbouwwoningen in Engeland verplicht voorzien van een laadpunt voor een elektrische auto. Om problemen op het elektriciteitsnet voor te zijn, staan de laadpunten standaard 9 uur per dag uit.

Huizen die in 2022 gebouwd worden, staan er met een beetje mazzel in 2122 ook nog. Als bewoners een auto bezitten, zal dat over de gebruiksduur van de woning gemiddeld genomen een elektrische auto zijn.

Net als veel Europese landen verbiedt ook Groot-Brittannië vanaf 2030 de verkoop van auto’s met (alleen) verbrandingsmotoren. Ervan uitgaande dat een auto ongeveer 15 jaar meegaat en waterstofmobiliteit een onbeduidende niche blijft, zal vanaf 2045 het overgrote deel van de auto’s op de Britse wegen een laadpunt nodig hebben.

Volkomen logisch dus dat Engeland ontwikkelaars van nieuwe woonwijken de eis stelt om voor elk adres minimaal een laadpunt te installeren. En ook logisch dat bij de baas minimaal 1 op de 5 parkeerplaatsen een laadpunt moet hebben.

Duidelijkheid helpt de netbeheerder

In een keer klaar voor de komende decennia

In Nederland is de capaciteit op het elektriciteitsnet momenteel zo schaars dat het überhaupt de vraag is of en wanneer nieuwbouwwijken aangesloten kunnen worden. Elk huis verplicht een laadpunt klinkt dan extra spannend.

Dat hoeft het echter niet te zijn.* Bij een nieuwbouwwijk moet de netbeheerder sowieso aan de slag. Het wijknet verplicht in één keer geschikt maken voor een laadpunt voor elke woning, is over de komende decennia bezien het minst arbeidsintensief. De elektrische auto’s komen namelijk sowieso. Om de zoveel jaar – als het aandeel elektrische auto’s weer is verdubbeld – terugkomen om het net incrementeel te verzwaren, is veel meer werk dan het in een keer goed doen.

De eerste bewoners van een nieuwbouwwoning met een verplicht laadpunt (vermoedelijk 3,7 of 7,4 kW), zijn ondertussen natuurlijk niet verplicht om direct een elektrische auto te rijden. De daadwerkelijke last op het regionale en landelelijke elektriciteitsnet neemt nog steeds geleidelijk toe, net alsof alle laadpunten één voor één in de wijken waren gerealiseerd.

Bovendien schept de Britse overheid nog meer duidelijkheid voor de Britse netbeheerders. De nieuwe laadpunten staan standaard tussen 8:00 en 11:00 en tussen 16:00 en 22:00 uit. Zo laden de aangesloten auto’s automatisch buiten de piekuren op het Britse net. Uitzonderingen zijn daarbij mogelijk. bijvoorbeeld voor mensen die nachtdiensten draaien. Ook publieke laders en snelladers blijven gewoon 24 uur per dag beschikbaar.

Citaat:
*In het Nederlandse bouwbesluit is sinds 2020 opgenomen dat bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie van woon- en utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeervakken voor elk parkeervak een loze leiding aangelegd moet worden, waarop later eventueel een laadpunt is aan te sluiten.
Slechts 480 watt off peak-laadvermogen nodig per elektrische auto

Als je normaal gesproken om 9:00 in de ochtend bij kantoor en om 18:00 weer thuis parkeert, is het vrij veel gevraagd om 2x per dag uren later terug te komen en de auto pas dan in te pluggen.

Als je direct kunt inpluggen en het laadpunt de laadsessie uitstelt, is dat voor bijna niemand een probleem. De meeste elektrische auto’s halen inmiddels 200 kilometer of meer op een volle accu, terwijl de meeste mensen niet dagelijks 200 kilometer rijden. Wie dat een dag toch doet, moet die dag een publieke (snel)lader pakken. Wie dat dagelijks doet, kan een uitzondering aanvragen. Juist door zoveel mogelijk nieuwe laadpunten tegelijk te plaatsen en de laadmomenten te reguleren, valt de werkdruk voor de netbeheerders én de last van elektrisch rijden op het elektriciteitsnet optimaal te spreiden.

Juist als alle elektrische auto’s zoveel en zo lang mogelijk aan de lader staan, is het vermogen dat die laadpunten per stuk vragen minimaal. In Nederland rijden auto’s gemiddeld jaarlijks zo’n 13.000 kilometer. Een gemiddelde elektrische auto verbruikt ongeveer 0,2 kilowattuur per kilometer, ofwel 2.600 kilowattuur per jaar. Met 8760 uren in een jaar volstaat dan een gemiddeld laadvermogen van 300 watt om jaarlijks 13.000 kilometer te rijden.

Stel dat we net als de Britten nauwelijks tussen 8:00 en 11:00 en tussen 16:00 en 22:00 laden, dan gaat het om gemiddeld 480 watt gedurende de 15 uur die dagelijks overblijven. Als de huidige 8 miljoen auto’s in Nederland allemaal elektrisch zouden zijn, zou 3,8 gigawatt buiten de piekuren volstaan om deze auto’s elk jaarlijks 13.000 kilometer te laden rijden.

Dat mag echt geen probleem zijn. Zeker niet als het nog tot 2045 duurt voordat alle auto’s elektrisch zijn.

Bron: The Times, Electrec
Citaat:
https://www.autoexpress.co.uk/news/1...ry-new-home-uk

Electric car charge points to be installed in every new home in the UK

England will be the first country in the world to introduce mandatory electric car charging points for new-build homes

by: Chris Rosamond 10 Sep 2021

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2021 om 23:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 13:44   #2
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Huizen gaan immers langer mee dan auto's.
Bovendien indien men verhuist (ook als huurder) is men verzekerd van een "thuis-laadpunt" voor zijn EV.

Andere landen zijn dat ook van plan, er bestaat ook een Europese richtlijn over. Natuurlijk ook voor appartementen.
thuslaadpunt voor elke wagen?
al die wagen netjes samen opladen ('s avonds/'s nachts). zou ons elektriciteitsnet dat aankunnen of crasht alles op de 1e avond?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 15:23   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
thuslaadpunt voor elke wagen?
al die wagen netjes samen opladen ('s avonds/'s nachts). zou ons elektriciteitsnet dat aankunnen of crasht alles op de 1e avond?
Waarom al die wagens tesamen? Heb je de TS niet gelezen?

Ons elekticiteitsnet kan vandaag al gemakkelijk 1 miljoen wagens aan.
In de daluren überhaupt geen probleem.

En aangezien 1 miljoen nooit tesamen thuis gaan laden kunnen er dat ook 2 miljoen zijn 's nachts op 2-4 dagen verdeeld. bron CREG 4 jaar geleden, en ondertussen zijn de EVs nog wat zuiniger geworden.

Niet iedereen rijdt 200 km per dag of meer en-of laadt enkel thuis.
Volgens de link zijn er nog 5 uren voorzien overdag tussen 11-16hr, dat kan ook op een deel zonne- en windenergie zijn bij de werkgever ofzo.
Citaat:
De nieuwe laadpunten staan standaard tussen 8:00 en 11:00 en tussen 16:00 en 22:00 uit. Zo laden de aangesloten auto’s automatisch buiten de piekuren op het Britse net.
En wie overdag al tot 80% geladen heeft aan een openbare snellaadpaal hoeft ook thuis meestal niet meer te laden, tenzij hij op vakantietrip gaat en graag met 100% vertrekt.
Citaat:
Uitzonderingen zijn daarbij mogelijk. bijvoorbeeld voor mensen die nachtdiensten draaien. Ook publieke laders en snelladers blijven gewoon 24 uur per dag beschikbaar.
De gemiddelde Belg rijdt immers 15.000 km per jaar dat is 41 km per dag.
Iemand die een batterijpack heeft voor ruim 400 km zal maar eenmaal in de week hoeven te laden.

Feit is ook als pakweg 1 miljoen ICE-wagens hypothetisch of in paniek tegelijkertijd willen tanken dat de tankstations dat ook niet aankunnen. Dat hebben we in UK al gezien.

Uiteraard weet niemand juist hoe het Europees stroomnet er in pakweg 2045 er echt gaat uitzien, of hoeveel aandeel hernieuwbare energie Europa dan heeft. En sowieso niemand hoe zuinig de gemiddelde EV gaat zijn en met welk rijbereik. Batterijtechniek en alles erond evolueert elk jaar een beetje.
Er gaan zeer wslk ook E-wagens zijn die zonder in te pluggen wat kunnen bijladen, de SEVs met eigen zonnecellen. (Solar Electric Vehicle zoals de Sion)

Citaat:
Net als veel Europese landen verbiedt ook Groot-Brittannië vanaf 2030 de verkoop van auto’s met (alleen) verbrandingsmotoren. Ervan uitgaande dat een auto ongeveer 15 jaar meegaat en waterstofmobiliteit een onbeduidende niche blijft, zal vanaf 2045 het overgrote deel van de auto’s op de Britse wegen een laadpunt nodig hebben.
In UK groeit het aandeel EVs momenteel wel duidelijk sneller dan in BE, maar het is natuurlijk het rijdend wagenpark dat telt.

Het wordt sowieso hoog tijd met steeds meer hernieuwbare energie dat het stroomnet gemoderniseerd wordt, de TS legt dat netjes uit.

En met V2G kunnen een deel (vrijwillig) van die electrische wagens ook als buffer dienen.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2021 om 15:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 15:43   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Wie nu een huis bouwt, en niet minstens de voorbereide installatie mee plaatst, is een oen.

Bovendien:

Titel: Elektrische auto inzetten als thuisbatterij? Bij deze wagens kan het
https://www.hln.be/drive/elektrische...-het~a2eeb260/

Citaat:
De energieprijzen swingen de pan uit. Op sommige plaatsen vallen zonnepanelen ook uit omdat het elektriciteitsnet hun productie niet aankan, waardoor je opbrengsten misloopt. Dan maar een thuisbatterij als ideale oplossing om deze energie te stockeren, dacht je? Niet nodig volgens HLN Drive, want je kan die thuisbatterij vaak vervangen door… je eigen auto!
In samenwerking met HLN Drive 26-10-21, 12:00 Bron: Mika Tuyaerts

Heel wat elektrische wagens beschikken immers over zogenaamde vehicle to grid technologie. Hiermee kan je EV – althans als je laadpaal hier ook geschikt voor is – niet alleen energie opnemen, maar deze ook teruggeven aan het elektriciteitsnet. De mogelijkheden hiermee zijn gigantisch. Zeker omdat de batterijen van elektrische wagens (met een opslagcapaciteit tot 120 kWh) een stuk groter zijn dan de gemiddelde thuisbatterij, die 5 ?* 10 kWh scoort.

Zo kan je tijdens piekmomenten, bijvoorbeeld tussen 5 en 8 uur ’s avonds, wanneer je eten pruttelt, de televisie aan staat en het water voor de douche verwarmd wordt, energie uit de elektrische wagen gebruiken. ’s Nachts, tijdens de daluren, laad je die energie dan weer bij aan een gunstiger tarief. Het verschil tussen beiden is pure winst voor jou. Of je laadt de energie de volgende dag gewoon gratis op aan de laadpaal bij je werkgever. Een gemiddelde elektrische wagen beschikt immers over een batterij van 40 tot 50 kWh, terwijl het gemiddelde gezinsverbruik ongeveer 10 kWh per dag is. Er blijft met andere woorden voldoende elektriciteit in de accu om de volgende dag op het werk te raken.

Werk je thuis? Dan kan je je wagen echt als thuisbatterij gebruiken en er de energie van je zonnepanelen in opslaan. Zo kunnen ze niet uitvallen en achteraf kan je nog altijd kiezen of je de gewonnen stroom op het net zet, zelf gebruikt voor je huishouden dan wel oprijdt met je wagen. De allerslimste laadpalen en elektriciteitssystemen berekenen zelfs constant wat het meest aangewezen is: elektriciteit inslaan of verkopen op het net. Zo kan je je energie zo efficiënt mogelijk besteden én financieel de beste keuzes maken.

Technologie in opmars

Wagens met vehicle to grid technologie zijn momenteel eerder beperkt. Mitsubishi, dat sinds dit jaar geen auto’s meer verkoopt in ons land, integreerde het in zijn plug-in hybride Outlander. En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen. Via een speciaal tussenstuk kan je er met andere woorden je elektrische fiets, kampeerspullen of zelfs andere elektrische auto mee opladen.

De Europese merken zijn eveneens bezig met de technologie. Volkswagen zou er volgend jaar werk van maken voor de EV’s van de hele groep (dus ook Audi, Skoda, Porsche en Cupra) en Mercedes biedt bidirectioneel laden al aan in Japan via de EQS. Maar ook bij onder meer Renault en BMW zouden testprojecten lopen. Volvo en Polestar kondigden reeds enkele samenwerkingsverbanden met bedrijven aan in functie van vehicle to grid technologie. Om maar te zeggen: de kans dat de elektrische wagen zich niet alleen in je mobiele leven, maar ook in je huishouden nestelt is bijzonder groot.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 15:55   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Nissan Leaf power to home 7,5 jaar geleden:

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=Zd-crZIHWYM

Nissan Leaf To Home - your electric car as emergency home generator
Nu is dat natuurlijk allemaal veel goedkoper en wordt geïntegreerd in de wagen. (V2G compatibele omvormer van de wagen, daar zijn al elec schemas van gepost)

Uiteraard moet de EV dan thuis staan, zonder gaat wel altijd met de thuisbatterij. En aangezien automerken die powerwalls ook verkopen...

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2021 om 16:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 16:35   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.291
Standaard

't is spijtig dat er geen model met concrete getallen wordt gegeven.
Want als je laadt betaal je BTW, taksen, supplementen en toeslagen.
En als je teruggeeft, wat krijg je juist terug ?

En als je al eens oplaadt aan een paal tegen 0,79 € per kWh ga je dat misschien liefst niet laten leegzuigen tegen een kwart of zo van die prijs.

Ik wil het allemaal wel eens zien met harde cijfers.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 16:37   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
't is spijtig dat er geen model met concrete getallen wordt gegeven.
Want als je laadt betaal je BTW, taksen, supplementen en toeslagen.
En als je teruggeeft, wat krijg je juist terug ?

En als je al eens oplaadt aan een paal tegen 0,79 € per kWh ga je dat misschien liefst niet laten leegzuigen tegen een kwart of zo van die prijs.

Ik wil het allemaal wel eens zien met harde cijfers.
Ooit komt dat nog.

Mss vind je ergens een modelberekening in Nederland.
ik google maar:
https://www.google.com/search?q=V2G+...hrome&ie=UTF-8

En kies de bovenste
Citaat:
https://www.ad.nl/auto/zet-je-auto-i...taat~a7acf39e/
Zet je auto in als powerbank en je verdient geld terwijl hij stilstaat

Je auto als slimme buffer voor het elektriciteitsnet, dat is een volgende stap op weg naar een samenleving zonder fossiele brandstoffen. ,,Wie straks de energie uit zijn accu beschikbaar stelt, kan geld verdienen met z'n auto.''

Roland Tameling 24-10-20


Voordelig

Op dit moment kan slechts een handvol modellen bidirectioneel laden. Berg: ,,Er moet een nieuw type lader in de auto zitten die goed met het netwerk kan 'praten'. Diverse automerken, waaronder Hyundai, hebben aangekondigd in 2022 zulke modellen te leveren. Ik verwacht dat je in 2025 bij vrijwel elke fabrikant een bidirectionele auto kan kopen.''

De eigenaar kan dan extreem voordelig autorijden, voorspelt Berg. ,,Op de meeste dagen benutten veel mensen nog geen 20 procent van hun accucapaciteit. Hoe mooi is het dat je dan geld kunt verdienen? Als er een tekort aan is, betaalt een energiemaatschappij soms wel 10 cent per teruggeleverd kilowattuur. Een dergelijke piek zien we soms een paar keer per dag. Het zijn geen honderden euro's die je verdient, maar ik ken weinig mensen die nee zeggen tegen een meevaller van zo'n 40 a 50 euro per maand. Als je veel terug levert aan het net, kun je zelfs helemaal gratis rijden.’’
Citaat:
En als je al eens oplaadt aan een paal tegen 0,79 € per kWh ga je dat misschien liefst niet laten leegzuigen tegen een kwart of zo van die prijs.
Dat zijn prijzen van de snelste snellaadpalen - omdat je heel snel laadt en na 20 minuten weer weg kunt want de volgende haastige EV komt eraan - en dus zeker niet V2G-palen want dat zijn in de regel altijd tragere laadpalen aan goedkopere prijzen, waar je dus talrijke uren aanhangt (pakweg 4 uur)

Alhoewel er een proefproject loopt in Italië aan laadpalen die tot 50 kW aankunnen, dat is toch redelijk veel op korte tijd en het zal gelijkstroom zijn voor een betere efficiëntie.
https://www.media.stellantis.com/be-...t-in-mirafiori

De moeite om te lezen.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2021 om 17:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 17:14   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De moeite om te lezen.
Hier probeert de ANWB het uit te leggen aan leken:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...limme-laadpaal
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 20:26   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik meen gelezen te hebben dat het nu al bestaat dat een paar heel grote spelers geld toegestoken krijgen om elektriciteit te verbruiken in een bepaald tijdsbestek.
Dat zijn dat die spelers die even later helemaal niets gebruiken gedurende een tijd.

Vb heel grote diepvriesinstallaties laten dan hun temperatuur met een paar extra graden dalen, zodat ze de dag daarna "de prise kunnen uittrekken".
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2021, 10:00   #10
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
thuslaadpunt voor elke wagen?
al die wagen netjes samen opladen ('s avonds/'s nachts). zou ons elektriciteitsnet dat aankunnen of crasht alles op de 1e avond?
Vooral met hun groene energie die overdag geproduceerd wordt.

Laatst gewijzigd door Garry : 30 oktober 2021 om 10:00.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2021, 10:01   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Vooral met hun groene energie die overdag geproduceerd wordt.
sterke rollende oogjes. lol
Heb je liever vuile energie?

Momenteel, dus overdag is UK zelfs relatief groen dankzij 38,5% windenergie, en 1,72% van waterkracht, en ook nog biomassa 6,2% maar die reken ik ff niet bij groen.
Nucleair ~22% en gas ~17%

Verder importeren ze nog groene stroom vanuit Frankrijk 6,75% en Belgie 3,8%.

https://app.electricitymap.org/zone/GB

Ik plak even het overzicht gemeten 08.00 hr
Citaat:
Groot-Brittannië
30 oktober 2021 08:00

123g Koolstofintensiteit (gCO2eq/kWh)

80% Lage-uitstoot 52% Hernieuwbaar

Electricity consumption|CO? uitstoot
Per bron
(........)
Nu nog weten wat dat precies te maken heeft met het topic.

Men ziet goed welke landen er momenteel groen scoren en welke veel minder:

https://app.electricitymap.org/zone/BE

Bepaalde landen zullen altijd minstens donkerbruin scoren.
Je moogt altijd emigreren naar zulke vuile landen. Polen heeft een zacht klimaat.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2021 om 10:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2021, 10:16   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
't is spijtig dat er geen model met concrete getallen wordt gegeven.
Want als je laadt betaal je BTW, taksen, supplementen en toeslagen.
En als je teruggeeft, wat krijg je juist terug ?

En als je al eens oplaadt aan een paal tegen 0,79 € per kWh ga je dat misschien liefst niet laten leegzuigen tegen een kwart of zo van die prijs.

Ik wil het allemaal wel eens zien met harde cijfers.
Als er iets is dat ik geleerd heb in mijn leven dan is het dit; Als men u de sterren uit de hemel belooft dat er dan meestal stront aan de knikker is.

Men kan ook zeggen; Niets is zo slecht dat het niet goed is voor iets anders. Maar dat is ook omgedraaid zo; Niets is zo goed dat het niet slecht is voor iets anders.

In elk geval; alles is goed om geld uit uw zakken te kloppen.

https://www.hln.be/drive/rijden-we-b...ucht~a1c5cce9/

Laatst gewijzigd door Garry : 30 oktober 2021 om 10:19.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2021, 14:11   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
sterke rollende oogjes. lol
Heb je liever vuile energie?

Momenteel, dus overdag is UK zelfs relatief groen dankzij 38,5% windenergie, en 1,72% van waterkracht, en ook nog biomassa 6,2% maar die reken ik ff niet bij groen.
Nucleair ~22% en gas ~17%

Verder importeren ze nog groene stroom vanuit Frankrijk 6,75% en Belgie 3,8%.

https://app.electricitymap.org/zone/GB

Ik plak even het overzicht gemeten 08.00 hr


Nu nog weten wat dat precies te maken heeft met het topic.

Men ziet goed welke landen er momenteel groen scoren en welke veel minder:

https://app.electricitymap.org/zone/BE

Bepaalde landen zullen altijd minstens donkerbruin scoren.
Je moogt altijd emigreren naar zulke vuile landen. Polen heeft een zacht klimaat.
Maar sukkel. Denk je nu echt dat ge minder uitstoot gaat hebben? Iedere auto die hier vervangen wordt door zo een elektrisch wonder van jou gaat van hier rechtstreeks naar de vuilbak van europa, "Afrika", en daar rijd die nog leuk dertig jaar verder ! ZONDER ROETFILTERS TE VERVANGEN!. Is uw uitstoot nu verminderd of vermeerderd.

Waar wel wat aan het klimaat zou kunnen gesleuteld worden is tegen de ontbossing ten behoeve van de palmolie industrie waarin de banken de grote investeerders zijn. We halen geen slaven meer naar hier maar brengen de slavenarbeid naar ginder. Duizenden hectaren ontbossing in geen tijd. Eenmaal die palmolie ontgonnen varen we ze met sterk vervuilende schepen hierheen. Dat is zeker allemaal super goed voor uw milieu hé, maar hier staan zeiken over wat minimale uitlaat van auto's en het volk geld uit hun zakken trommelen om ze , meestal vroegtijdig, een nieuwe auto te doen kopen. Denk daar maar eens over na.

Laatst gewijzigd door Garry : 30 oktober 2021 om 14:27.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2021, 14:21   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar sukkel. Denk je nu echt dat ge minder uitstoot gaat hebben? Iedere auto die hier vervangen wordt door zo een elektrisch wonder van jou gaat van hier rechtstreeks naar de vuilbak van europa, "Afrika", en daar rijd die nog leuk dertig jaar verder ! ZONDER ROETFILTERS TE VERVANGEN!. Is uw uitstoot nu verminderd of vermeerderd. Waar wel wat aan het klimaat zou kunnen gesleuteld worden is tegen de ontbossing ten behoeve van de palmolie industrie waarin de banken de grote investeerders zijn. We halen geen slaven meer naar hier maar brengen de slavenarbeid naar ginder. Duizenden hectaren ontbossing in geen tijd. Eenmaal die palmolie ontgonnen varen we ze met sterk vervuilende schepen hierheen. Dat is zeker allemaal super goed voor uw milieu hé, maar hier staan zeiken over wat minimale uitlaat van auto's en het volk geld uit hun zakken trommelen om ze , meestal vroegtijdig, een nieuwe auto te doen kopen. Denk daar maar eens over na.
Emigreer best naar daar, naar uw iedere-auto-land.

Bij recyclage is geld te verdienen:

https://www.febelauto.be/nl/auto-inl...-hoe-werkt-dat

https://www.clo.nl/indicatoren/nl039...an-autowrakken

Verwerking van autowrakken, 1993-2019

Indicator | 29 juni 2020

In 2019 bedraagt het percentage hergebruik en nuttige toepassing van autowrakken 98,4 procent, waarvan 87,2 procent als hergebruik van producten en materialen en 11,2 procent nuttige toepassing.



Ontwikkeling percentage hergebruik en nuttige toepassing

Het percentage hergebruik en nuttige toepassing van autowrakken is gestegen van 72 gewichtsprocent in 1993 naar 98,4 gewichtsprocent in 2019. Tussen 1999 en 2009 ligt het percentage stabiel op 85 procent, waarna het in 2010 met circa 10 procent stijgt door een sterke toename van het aandeel verbranding met energieterugwinning in afvalenergiecentrales met een R1 status. De niet hergebruikte of nuttig toegepaste materialen worden gestort.

Sloop en export van motorvoertuigen, 2000-2018:
https://www.clo.nl/indicatoren/nl013...oertuigwrakken


Alvast een samenzwering tegen de iedere-auto-landen.

Citaat:
Dat is zeker allemaal super goed voor uw milieu hé, maar hier staan zeiken over wat minimale uitlaat van auto's en het volk geld uit hun zakken trommelen om ze , meestal vroegtijdig, een nieuwe auto te doen kopen. Denk daar maar eens over na.
Al eens nagedacht hoeveel wagens er zich elk jaar per totale rijden? ("echte sukkels" weten dat niet), ook zodanige motorschade telt ook mee.

Die mensen hebben dan de keus een occasie of een nieuwe?
En ondertussen is er ook een occasiemarkt electrische wagens.

Meestal vroegtijdig? Naja we hebben er eentje van +32 jaar en eentje van +9 jaar.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2021 om 14:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2021, 14:37   #15
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Emigreer best naar daar, naar uw iederautoland.

Bij recyclage is geld te verdienen:

https://www.febelauto.be/nl/auto-inl...-hoe-werkt-dat

https://www.clo.nl/indicatoren/nl039...an-autowrakken

Verwerking van autowrakken, 1993-2019

Indicator | 29 juni 2020

In 2019 bedraagt het percentage hergebruik en nuttige toepassing van autowrakken 98,4 procent, waarvan 87,2 procent als hergebruik van producten en materialen en 11,2 procent nuttige toepassing.



Ontwikkeling percentage hergebruik en nuttige toepassing

Het percentage hergebruik en nuttige toepassing van autowrakken is gestegen van 72 gewichtsprocent in 1993 naar 98,4 gewichtsprocent in 2019. Tussen 1999 en 2009 ligt het percentage stabiel op 85 procent, waarna het in 2010 met circa 10 procent stijgt door een sterke toename van het aandeel verbranding met energieterugwinning in afvalenergiecentrales met een R1 status. De niet hergebruikte of nuttig toegepaste materialen worden gestort.

Sloop en export van motorvoertuigen, 2000-2018:
https://www.clo.nl/indicatoren/nl013...oertuigwrakken


Alvast een samenzwering tegen de iedere-auto-landen.
Ge kunt toch lezen hoop ik. Het recycleren van Autowrakken.Ge denkt toch niet dat al wat er nog deftig uit ziet hier in de recyclage beland hé, want dan ben je nog naïever dan dat ik dacht hoor.

Laatst gewijzigd door Garry : 30 oktober 2021 om 14:38.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2021, 14:44   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ge kunt toch lezen hoop ik. Het recycleren van Autowrakken.Ge denkt toch niet dat al wat er nog deftig uit ziet hier in de recyclage beland hé, want dan ben je nog naïever dan dat ik dacht hoor.
Ja autowrakken. Daar gaat uw naiëve claim al.

Daar zijn ook afgedankte wagens bij. Verplichte recyclage met certificaat. Heb er eentje weggedaan in 2012. Tot op den draad versleten, zoop zelfs al olie. Heb er 1500 € recyclagepremie voor gekregen.

Recyclage premie, auto-afbraakpremie nog nooit van gehoord?
In gans Europa eigenlijk. Vooral in Duitsland, er was natuurlijk ook misbruik, pakweg 5 tot 10% schat ik, of zwarte cijfers, witte vermoedens spreken van amper 50.000 op 2 miljoen of tot 2,5%.
Citaat:
Missbrauch

Die für die Prämie notwendigen Unterlagen, die im ursprünglichen Entwurf gefordert waren, ließen sich leicht fälschen oder manipulieren. ADAC und der Bund Deutscher Kriminalbeamter (BDK) sahen die Gefahr, dass die Umweltprämie in großem Stil für Betrug missbraucht werden könnte.[49][50] Im August 2009 vermutete der BDK, dass bis zu 50.000 Fahrzeuge, die in der Schrottpresse hätten landen sollen, nach Afrika und Osteuropa transportiert worden sein könnten. Kritiker sahen in der Prämie daher ein „Konjunkturpaket für die organisierte Kriminalität“.

Um das Missbrauchsrisiko zu verringern, verlangte die verabschiedete Förderrichtlinie für die Antragsstellung zusätzlich das „Original der entwerteten Zulassungsbescheinigung Teil II (Fahrzeugbrief)“.[3][7]

Verschrottungen von Altfahrzeugen:
Insgesamt 1.933.090 | 100,00 %
Nee? Dan ben jij echt nog naïever dan ik dacht.

Citaat:
deftig uit ziet
Gaat ook naar de tweedehandsmarkt, de xx € tot 1000 € sector, ook nog nooit van gehoord?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar sukkel. Denk je nu echt dat ge minder uitstoot gaat hebben? Iedere auto die hier vervangen wordt door zo een elektrisch wonder van jou gaat van hier rechtstreeks naar de vuilbak van europa, "Afrika", en daar rijd die nog leuk dertig jaar verder ! ZONDER ROETFILTERS TE VERVANGEN!. Is uw uitstoot nu verminderd of vermeerderd.
Ga jij dat nu ongeveer aantonen of niet?
Citaat:
Ge kunt toch lezen hoop ik

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2021 om 15:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2021, 15:26   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

...
Citaat:
Ge kunt toch lezen hoop ik
https://www.hopala.be/info/sloopprem...ecyclagepremie

http://www.carlovanlingen.be/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2021, 16:03   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

nog een weetje, Afrika wil onze versleten wagens (de weinige die niet op de sloop belanden) ook al niet meer. Alleen minstens euronorm 4 of beter en niet ouder dan 10 jaar, dat is dus minstens euronorm 5 want die is ingevoerd vanaf 2011.

Citaat:
https://www.hln.be/drive/afrika-wil-...bben~a2d07a40/

Afrika wil onze versleten auto’s niet meer hebben

Een diesel stationwagen met 300.000 km op de teller is hier onverkoopbaar, maar nog goed genoeg voor export naar Afrika. Al gaat dat veranderen. Vijftien West-Afrikaanse landen willen die oude auto's met ingang van volgend jaar niet meer hebben. Ze zijn te vervuilend.

Ton Voermans 26-10-20
Soit in Afrika rijden maar ca. 50 miljoen wagens, in Europa ca. 300 miljoen.

Dat verschepen kan nooit blijven duren, want grapjas Garry meent ook nog dat die daar leuk-30 jaar-blijven-rijden, straf dat er in Afrika nog altijd maar 50 miljoen wagens rijden na die tientallen jaren verschepen. Allemaal dubbele O-plaat.

Nog 5 jaar en er rijden mss betere wagens rond in bepaalde landen van Afrika dan hier. Toch die Afrikaanse landen die veel aandeel groene stroom hebben, en dat zijn er heelwat: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ity_production 5 landen boven 90%, en in totaal 14 landen hebben meer dan 50% aandeel groene electriciteit, daar zit nog rek op.

Citaat:
https://african.business/2021/09/tec...ehicle-market/

Opportunities for Africa in electric vehicle market

Could Africa become a key player in the manufacturing of electric vehicles, boosting local industry and creating green jobs?
Citaat:
https://african.business/2021/02/ene...erias-economy/

Are electric cars a threat to Nigeria’s economy?

As the market for electric vehicles grows, what does the future hold for a country dependent on oil exports such as Nigeria?

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2021 om 16:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be