![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ronse is een Vlaamse stad in de Vlaamse Ardennen met faciliteiten voor Franstaligen.
Niet alleen hebben de Franstaligen zich na meer dan 50 jaar faciliteiten nog steeds niet aangepast en Nederlands geleerd.Neen zij willen meer . Zij willen dat Ronse volledig tweetalig wordt. Bij faciliteiten kunnen de Franstaligen na een aanvraag hun documenten van de overheid in het Frans bekomen. Bij tweetaligheid moet er geen aanvraag meer gebeuren en zijn alle documenten tweetalig. Waar deze tweetaligheid naar toe leidt hebben we in Brussel gezien. Vroeger was dit ook zogezegd een tweetalige stad. Nu kunnen de Nederlandstaligen nog amper terecht in het Nederlands bij de politie en de ziekenhuizen. Tweetaligheid leidt in dit land steeds tot Franstaligheid en dat is ook wat deze Belgicisten willen natuurlijk. https://www.hln.be/ronse/groepering-...-dag~aae925a5/ "De groepering Ronse Tweetalig-Renaix Bilingue wil dat het stadsbestuur alle officiële communicatie in het Nederlands en het Frans opstelt en geeft het bestuur daar een maand de tijd voor. Als dat niet gebeurt, daagt de groepering de stad voor de rechter en eist een dwangsom van 2.000 euro per dag dat het bestuur in gebreke blijft. Alweer een bijkomende reden voor de Vlaamse onafhankelijkheid.Dan zullen de Belgische faciliteiten afgeschaft worden en kan Ronse een Vlaamse stad blijven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ook goed zot. De Vlaming die dat OK vindt heeft wel degelijk Stockholmsyndroom. Die haat zijn eigen taal en cultuur. Een Waal zou dit nooit pikken en die Waal heeft daarin gelijk.
Pas op. De meningen zijn vrij, maar het is een zeer ongelijk verkeer en een Vlaming zou zeer masochistisch en dom zijn dit voor te staan. Hij zou weer bewijzen dat Belgicisme 'Vlamingen die Franstaligen ter dienst staan' betekent. Laatst gewijzigd door Weyland : 10 november 2021 om 09:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat werd al duidelijk vanaf 1830. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een initiatief van een mislukt politicus Erik Van Der Eedt van een in 2012 even mislukte en ter ziele gegane scheurlijst van de liberalen (GB-IC) Verder heeft die een gepensioneerde café baas Philip Torque naast zich en nog een paar nostalgici. Hun frustratie is dat het stadsbestuur de franstalige bordjes bij OCMW en aan het rusthuis liet wegnemen. ![]() Het stadsbestuur trekt zich geen hol aan van hun show die ze recent opvoerden in de gemeenteraad. De burgemeester was glashelder dat zijn bestuur niets gaat anders aanpakken dan dat ze nu doen. Wat hen er dan weer toe bracht een persconferentie te organiseren, samen met een advocaat. https://www.notele.be/it61-media1039...de-renaix.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze vindt het niet kunnen dat ze in een winkel in Ronse niet in het Frans te woord gestaan wordt. Nu moeten de winkeliers van Ronse dus plots Frans spreken van de diezelfde Belgicisten die steeds schermen met de taalvrijheid van de winkeliers in Brussel , die zeker niet verplicht kunnen worden Nederlands te spreken ,want de tweetaligheid in Brussel geldt alleen voor de overheidsdiensten . Maar de faciliteiten van Ronse zouden volgens de Belgicisten wel degelijk ook in de privé moeten gelden. Dus zoals steeds twee maten en twee gewichten in het voordeel van het Frans. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 10 november 2021 om 10:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bang en onderdanig zijn is de Belgische boodschap.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Zij zijn vroeger naar de Franse taalrol overgestapt omdat zij dachten dat ze dan verder zouden geraken in het leven. Nu moeten ze tot hun woede vaststellen dat de Vlamingen het beter doen dan de Walen en zij beter af zouden zijn ,moesten zij niet zouden zijn overgestapt. Maar terug overstappen naar de Nederlandstalige kant is blijkbaar een brug te ver voor hen. ![]() Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 10 november 2021 om 10:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 10 november 2021 om 10:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat echt grappig. Die vrouw is oprecht aangedaan van het feit dat ze Nederlands praten in Vlaanderen. Die vindt dat dus echt niet kunnen hé. Dat ze zelf al decennia lang in Vlaanderen woont en in al die tijd de moeite niet heeft genomen om Nederlands te leren, dat is een gedachte die zelfs niet bij haar op komt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet alleen in Ronse maar ook in de Vlaamse Rand. "Het Frans heeft altijd en overal voorrang op het Nederlands" Wie Frans praat moet steeds in het Frans geholpen worden , ook in Vlaanderen "parce que on est quand même en Belgique" En dan zijn ze verbaasd dat steeds meer en meer Vlamingen kiezen voor de Vlaamse onafhankelijkheid. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 10 november 2021 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 10 november 2021 om 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik had vroeger een collega en die sprak redelijk goed Nederlands. Die vertelde me dat Franstaligen een enorme hekel hebben als mensen hun taal niet goed spreken. Als ze niet goed genoeg Nederlands kunnen is het voor hun een grote drempel om Nederlands te spreken. Franstaligen hebben een hele grote fierheid. Ik verwacht van Waalse politici niet al teveel zever rond Ronse. Ze hebben gezien hoe madame NON Vlaanderen heeft geradicaliseerd. Ze hebben nog veel geld nodig van ons de komende jaren ... . Scheet in een fles ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Best jammer, want sommige Vlamingen van de oude stempel kappen ook op aanvaardbaar Nederlands met een Franstalig accent. Wat dit nog eens extra in de hand werkt. Tegenwoordig heel wat minder dan vroeger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat kunnen we dan van de transfers naar Wallonië afhouden. Mogelijk dat Rudy Demotte (PS)zich door deze zaak terug wat op het voorplan zal willen werken .Hij is van die kanten ,Brakel,afkomstig. . Of nog beter dat Jean Luc Crucke(MR) zich in het debat mengt ,die is afkomstig van Ronse en Waals Minister. Als die twee in opbod gaan tegen elkaar om "de belangen van de Franstaligen te verdedigen" zit het spel op de wagen. ![]() Go Belgicisten van Ronse go go. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 10 november 2021 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat mij trouwens een flinke boost heeft gegeven in mijn kennis van het Frans (altijd ruimte voor verbetering) is het kennen van een Waal die wars is van enige haat zonder een slijmbal te zijn en zichzelf weg te cijferen. Verder heb ik ook in een a-culturele omgeving gezeten dat Francofoob was. Dat was zo erg dat ik me beledigd voelde als Europeaan, te meer omdat ik belet werd kennis te vergaren over de Frans(talige) cultuur en op de Frans-achtige hoop werd gegooid.
Op het eerste zicht misschien een droom voor iedere Flamingant, maar eens je er bent ga je dat snel moe worden. Dat is trouwens niet Nederland. Dat is evenmin de Biblebelt. Ik weet niet wat het was. Die mensen maakten Walen en Fransen gewoon sympathieker in mijn ogen, omdat ik me met die mensen tenminste kon amuseren. Ik werd hier gelukkig nooit een azert door. Jammer dat dat forumlid hier niet meer post, trouwens. Een aangenaam persoon los van zijn ideeën, én met humor. Alleen ging hij net iets te ver in zijn francofilie voor de meeste Vlamingen. ![]() Dat verhaaltje heb ik al vaker verteld en mensen zijn het intussen begrijpbaar moe van me. Dus ik laat het hierbij. Laatst gewijzigd door Weyland : 10 november 2021 om 11:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelf ben ik ook twee zomers als student gaan helpen op een Waalse boerderij in de Condroz om de oogst binnen te halen en mijn Frans bij te spijkeren. Met die mensen daar op de boerderij en in het dorp heb ik geen enkel probleem gehad,maar ik sprak daar wel Frans.Moest ik daar enkel Nederlands gesproken hebben zou ik daar niet lang mogen blijven zijn. Maar dat belet niet dat we ons niet mogen verzetten tegen de verfransingspolitiek van andere Franstaligen die zich niet willen aanpassen aan het Nederlandstalig karakter van Vlaanderen . Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 10 november 2021 om 11:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 10 november 2021 om 11:44. |
|
![]() |
![]() |