Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2021, 00:35   #1
Victor Magnus
Schepen

Standaard Kunnen horecamensen ontslagen worden als zij weigeren politietaken uit te voeren?

Ik vraag mij het volgende af: Stel je bent een ober (werknemer) en je weigert principieel om alle klanten bij binnenkomst te controleren op het al dan niet bezitten van een coronapas, vanuit de gedachte: Ik ben geen politieman of controleur, dit behoort niet tot mijn normale takenpakket en kan men niet van mij eisen...

Sterker nog: uw controlerend optreden kan zelfs je veiligheid in gebaar brengen! Zo las ik onlangs in de media dat een ober werd neergestoken door een opstandige kandidaat-klant die door de ober de toegang werd geweigerd wegens het niet bijhebben van een vaccinatiebewijs...

Ook al zou de baas dit van zijn werknemer verplichten, mijn inziens hoeft de ober in kwestie dit bevel niet op te volgen...

Immers: anders zou de baas de ober ook kunnen vragen om dagelijks bij het aanvangen van het werk de schoenen van de baas te poetsen (ik geef maar een voorbeeld). Ook zoiets hoort niet tot het normale takenpakket van de ober dus kan hij zo'n instructie naast zich neerleggen lijkt mij...

Wat denken de juristen op dit forum? Kan horecapersoneel ontslagen worden als het weigert om bezoekers te controleren op het bezit van een vaccinatiebewijs? En is het trouwens geen schending van de privacy?

Volgens wat ik hoor vertellen mag de baas zijn werknemers immers ook niet vragen of ze zijn gevaccineerd (omwille van de pricacy).

Waarom zou een ober dat dan wel mogen weten van de bezoekers?
Google eens Chester Southam: Amerikaans topviroloog die in de jaren vijftig opzettelijk 600 kerngezonde mensen inspoot met dodelijke kankercellen (zonder hen daarover te informeren) om te zien hoe snel ze zouden sterven... Het bewijs dat dit soort schepselen hetzelfde denken: Hij kwam nadien aan het hoofd te staan van medische verenigingen... (slachtoffers waren merendeel Afro-Amerikanen in gevangenschap)

Laatst gewijzigd door Victor Magnus : 29 oktober 2021 om 00:37.
Victor Magnus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 14:15   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Mag ik schadevergoeding eisen van een cafébaas die manifest geen corona-pas opvraagt aan al zijn klanten, omdat ik dan niet zo gerust kan genieten van datgene waarvoor ik hem betaald heb?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 14:55   #3
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Victor Magnus Bekijk bericht
Ik vraag mij het volgende af: Stel je bent een ober (werknemer) en je weigert principieel om alle klanten bij binnenkomst te controleren op het al dan niet bezitten van een coronapas, vanuit de gedachte: Ik ben geen politieman of controleur, dit behoort niet tot mijn normale takenpakket en kan men niet van mij eisen...

Sterker nog: uw controlerend optreden kan zelfs je veiligheid in gebaar brengen! Zo las ik onlangs in de media dat een ober werd neergestoken door een opstandige kandidaat-klant die door de ober de toegang werd geweigerd wegens het niet bijhebben van een vaccinatiebewijs...

Ook al zou de baas dit van zijn werknemer verplichten, mijn inziens hoeft de ober in kwestie dit bevel niet op te volgen...

Immers: anders zou de baas de ober ook kunnen vragen om dagelijks bij het aanvangen van het werk de schoenen van de baas te poetsen (ik geef maar een voorbeeld). Ook zoiets hoort niet tot het normale takenpakket van de ober dus kan hij zo'n instructie naast zich neerleggen lijkt mij...

Wat denken de juristen op dit forum? Kan horecapersoneel ontslagen worden als het weigert om bezoekers te controleren op het bezit van een vaccinatiebewijs? En is het trouwens geen schending van de privacy?

Volgens wat ik hoor vertellen mag de baas zijn werknemers immers ook niet vragen of ze zijn gevaccineerd (omwille van de pricacy).

Normaal is dit onwettelijk maar door de pandemiewet is het opeens allemaal OK, ze kunnen die zaak sluiten dus moet de werknemer dit doen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 15:05   #4
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mag ik schadevergoeding eisen van een cafébaas die manifest geen corona-pas opvraagt aan al zijn klanten, omdat ik dan niet zo gerust kan genieten van datgene waarvoor ik hem betaald heb?
Ja dat mag je maar ik denk dat je de volgende keer vlugger buiten zult liggen bij Abou in Molenbeek dan dat ge binnen zijt gekomen. Zet uw helmpje al maar op.
Succes

Een koffie huis op de Lippenslaan en een kroeg op het kiel is niet direct hetzelfde alhoewel het beiden behoort tot de horeca

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 oktober 2021 om 15:07.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 15:22   #5
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou je niet kunnen genieten van uw pintje? Jij had vroeger geen zaken met de gezondheidsstatus van uw medeklanten en je kon toen toch ook genieten van uw pintje. Waarom heb jij plots het idee gekregen dat je de gezondheidsstatus van medeklanten moet kennen om op uw gemak te zijn?

En verder, waarom bent u gerust als iemand een bepaalde prik heeft gekregen en bent u niet gerust als iemand die prik niet heeft gehad? Dat heeft toch geen enkele impact op uw gezondheidssituatie of risico?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 15:26   #6
StV
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waarom zou je niet kunnen genieten van uw pintje? Jij had vroeger geen zaken met de gezondheidsstatus van uw medeklanten en je kon toen toch ook genieten van uw pintje. Waarom heb jij plots het idee gekregen dat je de gezondheidsstatus van medeklanten moet kennen om op uw gemak te zijn?

En verder, waarom bent u gerust als iemand een bepaalde prik heeft gekregen en bent u niet gerust als iemand die prik niet heeft gehad? Dat heeft toch geen enkele impact op uw gezondheidssituatie of risico?
Het zit in't koppeke en daar is volgens mij heeeeeeeeel veel plaats
StV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 15:31   #7
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet goed naar jouw opper-viroloog geluisterd misschien? Nee, je kunt niet gerust genieten. Of de andere bezoekers wel of niet een corona-pas hebben, of ze nu een alu-hoedje opzetten of niet, het heeft geen belang: ze kunnen besmettelijk zijn.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 15:49   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je zou hem kunnen een taak geven waar hij dat niet hoeft te doen. Toiletten kuisen, glazen afwassen, het cafe schoonmaken en zo.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 16:54   #9
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Aangezien CST niks met SAFE veiligheid te maken heeft kan je gerust genieten.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 17:14   #10
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De werkgever kan zijn werknemer ontslagen, maar hoort de wettelijke opzegtermijn te respecteren of uit te betalen. (dit laatste zal hier de enige praktische keuze zijn aangezien hij per definitie niets meer kan aanvangen met een kelner die weigert mee te werken met wat een verplichting is). Geen enkele patron gaat zin hebben om zelf boetes op te lopen, wat kan eindigen met een sluiting van zijn etablissement op bevel van de burgemeester bij herhaling, omdat er een PiPo 'den interessanten' wil uithangen en zijn plicht weigert.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 17:18   #11
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je zou hem kunnen een taak geven waar hij dat niet hoeft te doen. Toiletten kuisen, glazen afwassen, het cafe schoonmaken en zo.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 17:21   #12
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe? Beschermt je vaccinatie jou dan niet ? Oeps.
Drink dan thuis uw pint, eh.
Oud 29 oktober 2021, 19:03   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, maar dan zullen er waarschijnlijk Belgicisten zijn die schadevergoeding gaan vragen aan de cafebaas omdat er Vlaams nationalisten in zijn cafe zitten, en dat hen niet zo gerust kan laten genieten van hun pint, te weten dat zulke verwerpelijke wezens met zulke verachtelijke gedachten in hetzelfde cafe zitten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 19:13   #14
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een covid app controleren is op zich geen politietaak. Luchthaven personeel of personeel van een vliegtuigmaatschappij voert die controle uit. Idem wat betreft horeca. Men vertrekt hier van een verkeerde stelling en gaat daar dan verkeerde conclusies op bouwen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 19:18   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Een covid app controleren is op zich geen politietaak. Luchthaven personeel of personeel van een vliegtuigmaatschappij voert die controle uit.
Luchthaven personeel controleert of je wel een ticket hebt en dat wel jouw ticket is. Het zijn beedigde agenten (niet noodzakelijk "politie") die de controles doorvoeren die te maken hebben met toelatingen om te reizen en zo.

Citaat:
Idem wat betreft horeca. Men vertrekt hier van een verkeerde stelling en gaat daar dan verkeerde conclusies op bouwen.
Het punt is dat horeca nooit diende om als strafmaat te dienen voor iets dat niks met de horeca te maken had. Horeca diende nooit om te verifieren of je je belastingen betaalde.

Welnu, of je nu een vaccin hebt tegen corona of niet, is niet iets dat met uw specifiek bezoek aan de horeca iets te maken heeft, want dat heeft enkel maar iets te maken met ziekenhuis bezettingsproblemen en zo en met curves die virologen graag willen zien. Maar helemaal niet met wat er in een horeca zaak gebeurt.

Dat ZOU ANDERS geweest zijn mochten de vaccins besmettingen tegen houden, maar dat doen ze niet.. Een gevaccineerde kan vrij goed in een restaurant de andere gasten besmetten, dus heeft dat niks te maken met "besmettingen in restaurants tegengaan".
Oud 29 oktober 2021, 19:22   #16
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Een covid app controleren is op zich geen politietaak. Luchthaven personeel of personeel van een vliegtuigmaatschappij voert die controle uit. Idem wat betreft horeca. Men vertrekt hier van een verkeerde stelling en gaat daar dan verkeerde conclusies op bouwen.
Ooit noteerde het horeca personeel uw naam én/of telefoonnummer...sommigen zijn kort van geheugen
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2021, 19:26   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
Ooit noteerde het horeca personeel uw naam én/of telefoonnummer...sommigen zijn kort van geheugen
Ha ja ? Maar ge vertelde wel wat ge wilde he
Oud 29 oktober 2021, 19:28   #18
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Luchthaven personeel controleert of je wel een ticket hebt en dat wel jouw ticket is. Het zijn beedigde agenten (niet noodzakelijk "politie") die de controles doorvoeren die te maken hebben met toelatingen om te reizen en zo.

Het punt is dat horeca nooit diende om als strafmaat te dienen voor iets dat niks met de horeca te maken had. Horeca diende nooit om te verifieren of je je belastingen betaalde.

Welnu, of je nu een vaccin hebt tegen corona of niet, is niet iets dat met uw specifiek bezoek aan de horeca iets te maken heeft, want dat heeft enkel maar iets te maken met ziekenhuis bezettingsproblemen en zo en met curves die virologen graag willen zien. Maar helemaal niet met wat er in een horeca zaak gebeurt.

Dat ZOU ANDERS geweest zijn mochten de vaccins besmettingen tegen houden, maar dat doen ze niet.. Een gevaccineerde kan vrij goed in een restaurant de andere gasten besmetten, dus heeft dat niks te maken met "besmettingen in restaurants tegengaan".
Dat is niet mijn ervaring, het personeel dat om die app vraagt is gewoon van de luchtvaartmaatschappij zelf of van de luchthaven. Idem wat betreft in een restaurant of hotel. Het gewoon alledaagse personeel.
Het is nogal evident dat het vaccin geen 100% bescherming biedt maar de gevolgen ingeval van besmetting zijn veel milder.
Oud 29 oktober 2021, 19:33   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet mijn ervaring, het personeel dat om die app vraagt is gewoon van de luchtvaartmaatschappij zelf of van de luchthaven. Idem wat betreft in een restaurant of hotel. Het gewoon alledaagse personeel.
Ik had het over het Ancien Regime en de identiteitscontroles voor het Nieuwe Corona regime overal de macht had gegrepen he.

Citaat:
Het is nogal evident dat het vaccin geen 100% bescherming biedt maar de gevolgen ingeval van besmetting zijn veel milder.
Ja, maar die "gevolgen zijn veel minder" hebben niks te maken met uw toegang tot restaurants te maken he. Want je kan besmet geraken met uw vaccin en uw pasje in een restaurant, en dat dan doorgeven BUITEN uw restaurant aan gelijk wie waar je geen pasje nodig hebt.

Je mag dus enkel maar met je pasje in een restaurant corona gaan opdoen van een andere gevaccineerde, maar je mag bij jou thuis met jouw nieuwe besmetting dan ongevaccineerde jongeren in gevaar brengen.
Oud 29 oktober 2021, 19:46   #20
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik had het over het Ancien Regime en de identiteitscontroles voor het Nieuwe Corona regime overal de macht had gegrepen he.

Ja, maar die "gevolgen zijn veel minder" hebben niks te maken met uw toegang tot restaurants te maken he. Want je kan besmet geraken met uw vaccin en uw pasje in een restaurant, en dat dan doorgeven BUITEN uw restaurant aan gelijk wie waar je geen pasje nodig hebt.

Je mag dus enkel maar met je pasje in een restaurant corona gaan opdoen van een andere gevaccineerde, maar je mag bij jou thuis met jouw nieuwe besmetting dan ongevaccineerde jongeren in gevaar brengen.
Als men niet akkoord is met die maatregel dan neemt men geen vliegtuig en gaat niet op horeca of evenement. Niemand vind die maatregelen leuk maar tot nader order heeft elke verbruiker de keuze.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be