![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België heeft genoeg ruimte voor groene stroom voor iedereen
Genk - In België is meer dan genoeg ruimte om zonnepanelen en windmolens te plaatsen voor een klimaatneutrale energieproductie. Dat blijkt uit de dynamische energieatlas van onderzoeksinstellingen EnergyVille en VITO. https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211125_96172643 In totaal kan er in België nog 118 gigawatt (GW) aan hernieuwbare energie opgewekt worden met zonnepanelen op daken en windmolens op land. Dat zou jaarlijks 132 terawattuur (TWh) aan elektriciteit kunnen opleveren, veel meer dan het huidige stroomverbruik van heel België (85 TWh). De vragen die ik me hierbij dan stel:
Wat denken jullie? Zijn er andere mogelijkheden om energie op te wekken? Is EB en Vloed voldoende onderzocht? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Heeft niks te maken voor stroom genoeg, maar om groene stroom quota te halen die Europa oplegt en handel in GSC uitgespaarde CO2 ervan.
Daar zijn wiekjes en paneeltjes nuttig voor. Om de continuïteit van stroom te voorzien... Wat met geen wind en grijze lucht? Nieuwe kerncentrales die kunnen dit wel,. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een serieuze dunkelflaute of 48 uur weinig wind en zon komt 0,2 maal/jaar voor in West-Europa (zonder UK en Scandinavië).
Ondertussen zijn er nog wat HVDC kabels bijgetrokken met UK+Scandinavië. Het ziet er dus heel goed uit. Het zijn helemaal geen oenen die dat daar in Limburg weten. ![]() https://www.energyville.be/ het bezoeken waard! : https://www.energyville.be/contact vertaald via refertes D-wikipedia: Dunkelflaute: frequentie van voorkomen Volgens de Duitse weerdienst waren er tussen 1995 en 2005 gemiddeld twee keer per jaar in Duitsland waarin grootschalige Dunkelflautes en tijden met weinig zon van meer dan 48 uur samen optraden. Op Europees niveau wordt de frequentie van voorkomen teruggebracht tot 0,2 situaties per jaar [3][4] Mogelijkheden voor het oplossen van problemen Donkere stiltes (Dunkelflautes) kunnen worden overbrugd door verschillende maatregelen: deze omvatten het gebruik van basislast hernieuwbare energiebronnen zoals biomassa of aardwarmte, de uitbreiding van elektriciteitsnetten om regio's met verschillende weerregimes over een groot gebied te netwerken, het gebruik van sectorkoppeling en energieopslag, en bescherming met conventionele energiecentrales [13] Omdat klimaatbeschermende maatregelen het in de toekomst noodzakelijk maken om conventionele centrales achterwege te laten en deze op termijn niet meer beschikbaar zullen zijn om dit op termijn te compenseren, moeten er in een duurzaam energiesysteem alternatieven voorhanden zijn om de voorzieningszekerheid te waarborgen. Er zijn talloze manieren om de variabele generatie aan de eisen aan te passen. Deze omvatten onder meer: de koppeling van geografisch wijd verspreide variabele generatoren, het veiligstellen van variabele energiebronnen met basislastvermogen (bijvoorbeeld windenergie door biomassa), het gebruik van intelligente energiesystemen, het overdimensioneren van converters, energieopslag door producenten of consumenten en het gebruik van Vehicle-to-grid opslag [14] Deze individuele opties hebben elk verschillende voor- en nadelen, zodat ze in de toekomst op de meest geschikte manier in combinatie met elkaar kunnen worden gebruikt. Als het energiesysteem daarop is ingericht, vormt het optreden van Dunkelflautes geen belemmering voor een 100% regeneratieve energievoorziening, ook al is deze grotendeels of uitsluitend gebaseerd op fluctuerende hernieuwbare energiebronnen. Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2021 om 11:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Directe link van samenvattende studie, in woord en beeld:
(en ook met de Nimbys wordt rekening gehouden) Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2021 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb genoeg plaats in mijn carport voor een topmodel van maserati, en genoeg plaats rond mijn pols voor een horloge waarvan sommigen de doosjes verzamelen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() Andere landen hebben de klik al gemaakt naar nieuwe kerncentrales, hier zijn ze verblind op wiekjes, paneeltjes en nieuwe aardgascentrales.
Klein dom Land. Aardgas schaffen ze af omdat ze schrik krijgen van kleine semi offgrid installaties. Laatst gewijzigd door Deo : 26 november 2021 om 11:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het huidige totale energieverbruik in België ligt een heel pak hoger dan 85TWh. Elektriciteit maakt maar 19% van ons totale huishoudelijk energieverbruik in België uit. Fossiele brandstoffen hebben een aandeel van +72% En bij de huishoudelijke verbruik is het energieverbruik voor transport nog niet bijgeteld. Enkel het totaal huishoudelijk energieverbruik ligt dus op 447,368TWh. Men kan dus slechts 1/3 van het huishoudelijke energieverbruik via alternatieve energiewinning bekomen, onder voorwaarden dat men elk stukje grond gebruikt voor alternatieve energiewinning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]() Wacht maar, buiten dat iedereen elektrisch rijdt, deze de snelwegen vullen https://www.renault-trucks.be/nl-be/...e-toepassingen
En allemaal beginnen te laden, wiekjes zullen nogal mogen draaien. Zal helemaal fout aflopen. Laatst gewijzigd door Deo : 26 november 2021 om 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
In elk geval wordt er veel minder weggesmeten: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2021 om 13:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We importeren goedkope graangewassen en groenten en exporteren duur sierplanten, bloemen, vlees en fruit. Om 1 mens een jaar te voeden, heb je 1.5ha bewerkbare oppervlakte nodig. Voor België is dat dus 17 250 000ha bewerkbare oppervlakte. En dan is de vleesproductie herleid tot wat kippen en konijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarbij mag je het verschil niet uitdrukken in euro', dit omdat wij veel, heel veel importeren uit landen waar de lonen en de levensstandaard heel laag zijn. Als we alleen naar voeding kijkt, dan heeft België niet genoeg opbrengst om iedereen te voeden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2021 om 18:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw natte duim? Tiens, ik lees 13 are per Vlaaamse inwoner. Deze week verscheen er een zeer interessant rapport van de Afdeling Monitoring en Studie van het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid: “Food Footprint, Welke oppervlakte is nodig om de Vlaming te voorzien van lokaal voedsel? Een theoretische denkoefening“. Natuurlijk is dat een zeer moeilijke vraag. Zoals dat dan gaat, moeten verschillende vooronderstellingen en vereenvoudigingen gemaakt worden, dat is hier niet anders. Desondanks blijft het wel een boeiende denkoefening die concludeert dat er 1.282 m2 nodig is per Vlaamse inwoner of 808.700 ha voor alle Vlamingen samen. Vlaanderen heeft 1.362.500 ha, met een beetje gezonder eten heeft zelfs Vlaanderen voldoende landbouwgrond. en positief saldo vooral bij dierlijke producten. Vooral de dierlijke producten en agro-industriële producten dragen bij tot het positieve saldo, met een overschot van respectievelijk 2,1 en 1,9 miljard euro. https://www.detransformisten.be/arti...ichzelf-voeden KAN VLAANDEREN ZICHZELF VOEDEN? ESMERALDA BORGO laatst aangepast op 19/03/2014 OPINIE * Onlangs berekende de Vlaamse overheid de oppervlakte grond die nodig is om de Vlaming te voeden met lokaal voedsel. Met het huidige voedselpatroon blijkt de landbouwoppervlakte niet groot genoeg te zijn. Maar hoe komt dat? Een kleine analyse van de cijfers... en een paar ideeën om het beter te doen: gezonder én duurzamer. Deze week verscheen er een zeer interessant rapport van de Afdeling Monitoring en Studie van het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid: “Food Footprint, Welke oppervlakte is nodig om de Vlaming te voorzien van lokaal voedsel? Een theoretische denkoefening“. Natuurlijk is dat een zeer moeilijke vraag. Zoals dat dan gaat, moeten verschillende vooronderstellingen en vereenvoudigingen gemaakt worden, dat is hier niet anders. Desondanks blijft het wel een boeiende denkoefening die concludeert dat er 1.282 m2 nodig is per Vlaamse inwoner of 808.700 ha voor alle Vlamingen samen. Iemand vertelde mij dat je op een hectare i.p.v tarwe ook allemaal tamme kastanjes zou kunnen zetten, en dat je met de opbrengst aan kastanjes al een veel grotere nutritionele waarde realiseert. TE WEINIG LANDBOUWGROND? Ter vergelijking: het Vlaamse areaal met landbouwbestemming bedroeg in 2011, 732.000 ha. Een simpele conclusie zou dan kunnen zijn dat er niet genoeg landbouwgrond is in Vlaanderen: 76.700 ha. Maar dat vind ik nu net een beetje té simpel. En dus ga ik nu ook ‘s een denkoefening doen! (Met evengoed enkele vooronderstellingen en vereenvoudigingen ![]() TE VEEL DIEREN Het zal je niet verbazen: nét geen 3/4 van het ruimtebeslag van zo’n gemiddeld dieet is nodig om de beesten te kweken voor ons vlees en zuivel (samen 345 gram per persoon per dag!). Stel dat we dat laten zakken tot maximaal 100 gram/dag, dat zou onze gezondheid alleen maar ten goede komen. Of stel dat alle Vlamingen zouden overschakelen op “zondag – vleesdag”, en alle andere dagen plantaardig voedsel eten, met misschien nu en dan ‘s een eitje of een stukske kaas, dan zal dat ruimtebeslag al een flink stuk omlaag gaan. We zullen dan veel minder dieren kweken, maar die dieren krijgen wel een beter leven. We zetten de koeien weer buiten, op het gras, want we gaan uiteraard niet alle grasland scheuren, dat zou ook niet duurzaam zijn. Ook natuurorganisaties maken soms gebruik van grazers om bepaalde stukken natuur te beheren. Waardevolle graslanden kunnen zo verder blijven bestaan en goed beheerd worden. BROOD EN GEBAK Wat nu ook wel opvalt, is dat, van de plantaardige menselijke voeding, 31% van het ruimtebeslag naar graan gaat, en zelfs 40% naar koolzaad (voor olie). Iemand vertelde mij ooit dat je op een hectare i.p.v tarwe ook allemaal tamme kastanjes zou kunnen zetten, en dat je met de opbrengst aan kastanjes al een veel grotere nutritionele waarde realiseert. Tussen die bomen kan je nog allerlei andere gewassen zetten. (Ik hoop dat ik ooit ‘s de bron vind van die vergelijking tussen een hectare tarwe en een hectare kastanjebomen). Voor dat koolzaad heb ik niet meteen een oplossing. Wel heb ik ‘s in die studie uitgeplozen waarom er zoveel koolzaad nodig is, en blijkbaar is dat om aan de nodige olie te komen voor: sausjes (42.100 ha), gebak, koek en patisserie (18.400 ha) en smeer- en bereidingsvet (28.700 ha). Dus: meer dan 2/3 gaat naar dingen die we niet nodig hebben en niet zeer gezond zijn. Ik ga ervan uit dat smeer- en bereidingsvet enigszins nuttig is en koeken en sausjes niet. Nou ja, ook voor mij is het moeilijk om aan de verleiding van een gebakje te weerstaan… KWEEK HET ZELF Maar kom, we moeten vooral veel groentjes eten, en ja, waarom zouden we ze niet zelf kweken? Volgens Velt is 8% van de Vlaamse oppervlakte ingenomen door moes- en siertuinen. Omgerekend komt dat neer op 108.176 ha. We maken de siertuinen eetbaar (maar daarom niet minder mooi) en passen combinatieteelt toe, waardoor de nutritionele opbrengst per oppervlakte-eenheid alweer een beetje groter wordt. En we kweken onze eigen kiekens voor de eitjes en nu en dan ‘s een versterkende kippenbouillon. Samen met de landbouwgrond hebben we dan in totaal 840.176 ha, en wat natuurgebieden met graasbeheer. En ja, waarom geen eetbare stadsparken? (Geen idee hoeveel grond er dan nog bijkomt). Balkons en terrassen zetten we vol met kruiden en slaatjes. En, oh ja,… champignons kweken vergt niet veel plaats en kan je ook thuis doen. En we dromen verder… GEZOND EN ZELFVOORZIENEND We verzorgen de bodem. Overal. We schaffen kunstmest af en zorgen ervoor dat het bodemleven floreert. OK, We zullen tijdelijk een dipje krijgen in de opbrengst. Een dip zelfs. Maar opbrengst van wat? De groenten uit de supermarkt zijn groot en ze wegen zoveel omdat ze zich vol met water hebben gezogen wegens een (te) hoge stikstoftoediening. Naar verluidt is de voedingswaarde van onze groenten er de laatste vijftig jaar serieus op achteruit gegaan. Gedaan daarmee. Qua rassenselectie zetten we vanaf nu in op kwaliteit i.p.v kwantiteit. Ik ben geen voedingskunde, en mijn kennis over de bodem is nog vrij beperkt, helaas. Ik beschik niet over de nodige gegevens om het eens allemaal netjes te becijferen. Dat zou ik nochtans wel graag willen doen. Want zeg nu, alles samen genomen, als we minder vlees eten en wat minder taartjes en koffiekoeken, goede alternatieven zoeken voor al dat brood (twee broodmaaltijden per dag is toch eentonig), zelf groenten kweken en de parken eetbaar maken, een beetje zorgzamer omgaan met de bodem en voedzame rassen kweken… …zou Vlaanderen dan niet zelfvoorzienend kunnen zijn? QED. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2021 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |