Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2004, 02:24   #1
BELGIAN WARRIOR
Banneling

BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding

Standaard God is tegen separatisme

In de Bijbel waarschuwt God voor separatisme. In de 10e eeuw vc is Israël in twee koninkrijken gesplitst. Daarna (Achtste eeuw vc) kwamen de Assyriërs, in de 6e eeuw v.c. de Perzen; daarna kwam Alexander. Het joodse volk was innerlijk verscheurd en viel te prooi aan vernietigingen, slachtingen en deportaties. Tenslotte vielen zij onder de heerschappij van de Romeinen. Het was een verscheurd land zonder identiteit.

Christus stierf voor onze zonden. Het Christendom (IN HOC VINCES) bracht het Keizerrijk tot ongekende hoogtepunten. Gods uitverkoren volk waren thans de Christenen, de joden, verscheurd in een diaspora geworpen. (na 70vc). Eeuwenlang dwaalden de joden over de aardbol. De prijs van hun scheuring was duur geweest.
In schril contrast stak daarmee af de eenheid van 't Christelijk Romeinse Rijk (vanaf vierde eeuw). Toen de Romeinen doken in de poel der decadentie, toen ook hun Rijk splitste gingen zij ten onder, net als de joden voor hen.

God gaf weer een teken: wanneer ge verdeeld zijt kunt ge de wetten van Mij niet naleven. De Germanen waren nu de heersers over Europa. Het Heilig Roomse Rijk was een poging de oude eenheid te herstellen. Eeuwen later, welteverstaan. Grote, Christelijke vorsten spiegelden zich steeds aan de eenheid van het Romeinse Rijk.Frankrijk bloeide open. Toen de Duitsers vanaf de 12e eeuw vergingen in tweedracht, verging het Heilig Roomse Rijk. Maar het katholieke Frankrijk bloeide open.

Toen de eenheid van het Christelijke Europa gebroken was, vergingen de Christelijke waarden. Ontmenselijking kwam. Het toppunt hiervan de Holocaust, het slotstuk van de scheuring der joden. Pas daarna herwonnen deze hun eenheid, echter omringd door vijandige landen.

God geeft ons dus een signaal: leef onverdeeld volgens Mijn regels. Wie staten wil scheuren, mensen wenst te verdelen (haaks staand op het onvoorwaardelijk beminnen van uw naaste), stort zich in het verderf.

Laatst gewijzigd door BELGIAN WARRIOR : 12 december 2004 om 02:27.
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 06:36   #2
Isegrim
Lokaal Raadslid

Standaard

De belgische secessie uit het Verenigd Koninkrijk is inderdaad een treffende illustratie van het feit dat die stommiteit onmogelijk op de zegen van de Allerhoogste kon rekenen.
De Bubkens sleuren nu al God en gebod te voorschijn om hun visioenen kracht bij te zetten. Vormen jullie inmiddels een sekte die duivels gaat uitdrijven ?
Isegrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 06:54   #3
Isegrim
Lokaal Raadslid

Standaard

Zijn jullie misschien Getuigen van Jehovah, of "Christenen van de Laatste Dagen"? Weet ons in alle geval te zeggen wanneer de wereld zal vergaan.
Uw rechtstreeks contact met de Goddelijke Voorzienigheid is daarin een niet te onderschatten voordeel. Werkt dat via de heilige Boudewijn of langs le belge qui sort de son tombeau ?
Isegrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:06   #4
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Als u uw redenering logisch doortrekt dan was God dus tegen de oprichting van België (separatisme t.o.v. het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden) en is de Belgische staat een vloek in God's ogen.
U maakt zichzelf gewoon belachelijk.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:11   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Dit is de eerste keer dat ik begin te twijfelen of ik met mijn Belgicisme wel een goeie zaak verdedig.

Ofwel is dit in de verkeerde katern gepost.
In Koetjes&Kalfjes zou ik er nog kunnen mee lachen.
Doch oprecht iets verdedigen op basis van een theocratie, dat gaat mij toch een serieus aantal stappen te ver.
Oud 12 december 2004, 10:31   #6
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

De belgicisten worden stilaan wanhopig als ze er al God beginnen bij te sleuren.
Verder belooft dit niet veel goeds, want zaken claimen in naam van God leidt tot grote miserie ("God mit uns").
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:46   #7
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik wil er hier geen polemiek over voeren. Dat is het niet waard.

Maar ik kan me, na het lezen van de Bijbel in vroegere dagen, niet inbeelden dat een rechtgeaarde Christen separatist kan zijn aangezien Jezus een boodschap bracht van liefde en respect voor elkaar en niet van afgunst en egoïsme.

Dat lijkt me heel duidelijk.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:54   #8
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik wil er hier geen polemiek over voeren. Dat is het niet waard.

Maar ik kan me, na het lezen van de Bijbel in vroegere dagen, niet inbeelden dat een rechtgeaarde Christen separatist kan zijn aangezien Jezus een boodschap bracht van liefde en respect voor elkaar en niet van afgunst en egoïsme.

Dat lijkt me heel duidelijk.
oeie oei...
Separatisten zijn blijkbaar niet alleen racisten en nazi's maar zelfs en vooral baarlijke duivels of anti-christen.
Oud 12 december 2004, 11:01   #9
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar is God u toch niet zó goedgezind want uw vermeende heilige missie heeft u nog niet veel stemmen opgeleverd. Dit in tegenstelling tot de Vlaamsgezinde partijen.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 11:45   #10
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Dit is de eerste keer dat ik begin te twijfelen of ik met mijn Belgicisme wel een goeie zaak verdedig.
Jij wordt nog een tweede Piano, maar dan in de verkeerde richting.

Citaat:
Doch oprecht iets verdedigen op basis van een theocratie, dat gaat mij toch een serieus aantal stappen te ver.
Het wordt toch niet oprecht verdedigd. Als ik een dergelijke tekst zou tegenkomen, zou ik hem ook posten. Het is dan de bedoeling dat erover gediscussieerd wordt.
Oud 12 december 2004, 12:22   #11
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

de éérste keer?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 12:28   #12
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Uiteraard dient bovenstaande tekst niet letterlijk opgevat te worden, en het is zeker geen pleidooi voor een theocratie . Het zijn gewoon enkele losse bedenkingen over de band tussen het Christendom en het afwijzen van nationalistische aspiraties.

Laatst gewijzigd door BELGIAN WARRIOR : 12 december 2004 om 12:29.
Oud 12 december 2004, 12:30   #13
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Als u uw redenering logisch doortrekt dan was God dus tegen de oprichting van België (separatisme t.o.v. het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden) en is de Belgische staat een vloek in God's ogen.
U maakt zichzelf gewoon belachelijk.
Nee, want daar ging het om een bezettende macht die met name Gods Kerk onderdrukte.
Oud 12 december 2004, 12:36   #14
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Nee, want daar ging het om een bezettende macht die met name Gods Kerk onderdrukte.

Bruno blijkt een katholieke fundamentalist te zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 12:43   #15
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Bruno blijkt een katholieke fundamentalist te zijn.
Yep, hij mag in het rijtje van Jan VDB gaan staan 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 12:44   #16
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Ik vind het vreemd dat uiteindelijk niemand tot fundamentele
commentaar komt.
Oud 12 december 2004, 12:46   #17
Dimitri

Standaard

Citaat:

Het interesseert de BUB'ers allemaal niks waar de argumentatie vandaan komt en of die deugt, als het maar het streven naar unitarisme verdedigt. Of het nu de Bijbel of het Communistisch Manifest is, alles is goed. Niet gek opkijken als straks het scheiden van saimese tweelingen wordt veroordeeld, of dat Sinterklaas een separatistisch feest is omdat het in Wallonië nauwelijks gevierd wordt. Ik kijk nergens meer van op.
Oud 12 december 2004, 12:49   #18
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Yep, hij mag in het rijtje van Jan VDB gaan staan 8)
Ik heb Jan eerlijk gezegd nog nooit zulke onzin horen uitkramen. Dit gaat helemaal nergens over.
Oud 12 december 2004, 12:55   #19
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik heb Jan eerlijk gezegd nog nooit zulke onzin horen uitkramen. Dit gaat helemaal nergens over.
Als het nergens over gaat, dan kan u het wellicht onmiddellijk weerleggen.
Oud 12 december 2004, 13:01   #20
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Uiteraard dient bovenstaande tekst niet letterlijk opgevat te worden, en het is zeker geen pleidooi voor een theocratie . Het zijn gewoon enkele losse bedenkingen over de band tussen het Christendom en het afwijzen van nationalistische aspiraties.
Jij bent radicaal nationalistisch, van de ergste soort.

Niettegenstaande zorgen uw onderwerpen voor grote hilariteit...Steek God's Kerk maar waar de zon niet schijnt, nazi christen-fundamentalist!
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be