![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
|
![]() Kan dat waar worden?
Linkies staan op www. pluk de dag: https://businessam.be/wright-electri...an-aangenomen/ Donderdag 4 november 2021 om 15:16 • November 2021 Over zes jaar al zal mogelijk een volledig elektrisch vliegtuig voor het transport van honderd reizigers op de markt verschijnen. Dat heeft de Amerikaanse onderneming Wright Electric, de stuwende kracht achter het initiatief, gezegd. Experts erkennen dat de aankondiging van Wright Electric de tijdlijn voor de introductie van een commercieel passagiersvliegtuig op hernieuwbare energie sterk zou versnellen. Wright Electric is daarbij van plan om in een bestaand vliegtuig van het type BAe 146 vier elektromotoren in te bouwen. ![]() Citaat:
Een goed uur vliegen? (bepaalde fossiele motoren als backup mag ook) Batterijen ontwikkelen zich en worden alvast lichter, ze zouden minstens 400 Wh/kg-batterijpackniveau moeten halen als omslagpunt, meende Elon Musk. Citaat:
Nog eentje dan maar, met prentje ![]() Ze gaan nen oude luchtkist ombouwen voor te beginnen. https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...trisch-vliegen WRIGHT ELECTRIC LAAT BAE 146 VOLLEDIG ELEKTRISCH VLIEGEN ![]() LOS ANGELES – De Amerikaanse start-up Wright Electric wil, door een BAe 146 uit te rusten met elektrisch aangedreven motoren, in 2027 duurzame vluchten met maximaal honderd passagiers mogelijk maken. Het toestel, waarvan het ontwerp uit de jaren '80 stamt, zou 750 kilometer moeten kunnen overbruggen. De vier straalmotoren van de BAe 146 moeten worden vervangen door brandstof- en uitstootloze elektrische motoren. Het type zou kunnen vliegen tussen bijvoorbeeld Amsterdamen Londen, New York en Boston of Rio de Janeiro en Sao Paulo. Wright Electric werkt al langere tijd aan een geheel nieuw ontworpen toestel, maar volgens CEO Jeffrey Engler willen luchtvaartmaatschappijen eerder zonder uitstoot kunnen vliegen. “Een vliegtuig ombouwen heeft altijd nadelen maar het is tenminste al wel gecertificeerd.” Onder andere easyJet en het Mexicaanse Viva Aerobus zijn bij het nieuwe project betrokken. Wright werkt nauw samen met easyJet. De Britten zullen Wright met praktische raad en daad bijstaan. Ook de Mexicaanse airline Viva Aerobus is bij het project betrokken. De British Aerospace (BAe) 146 biedt plaats aan 100 passagiers, de nog te bouwen Wright 1, die in 2030 op de markt moet komen, krijgt capaciteit voor 186 reizigers en een actieradius van een kleine 1.500 kilometer. Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2022 om 15:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
|
![]() Alvast een berekening die niet meer geldt voor 2030 en al zeker niet voor 2050.
Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2022 om 16:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
|
![]() Citaat:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...ably-3-4-years A Tesla Electric Jet? Elon Musk Says 400Wh/kg Battery Volume Production Possible in 3-4 Years August 24, 2020 Elon Musk, CEO van Tesla, heeft het al lang over het elektrische vliegtuig. Hij zei zelfs dat hij een elektrisch verticaal start- en landingsvliegtuig (VTOL) heeft, hoewel hij nooit in details is gegaan over plannen om het in productie te nemen. Musk zei dat om zijn ontwerp te laten werken, het nodig is om de specifieke energie van de batterijen te verhogen. Hij berekende dat lithium-ionbatterijen een energiedichtheid van 400 Wh / kg zouden moeten bereiken om de batterijen beter te laten presteren dan kerosine (Jet A) en om zijn elektrische vliegtuig levensvatbaar te maken. In de afgelopen 10 jaar zijn de kosten van batterijen voor elektrische voertuigen aanzienlijk gedaald. Het verhogen van de celenergie is een manier om de kosten verder te verlagen, aangezien een hogere specifieke energie zal resulteren in minder materialen die nodig zijn voor dezelfde totale batterij-energie. Het is echter moeilijk om de specifieke energie te verhogen tot boven de energiedichtheid van de huidige cellen, die ongeveer 220 Wh/kg is, met behulp van grafietanodes. Wetenschappers zijn echter voortdurend op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Vandaag op Twitter zei Musk dat 400 Wh/kg met een hoge cyclussnelheid, geproduceerd in volume, niet ver weg is. Naar zijn mening zal het binnen 3-4 jaar mogelijk worden. Citaat:
Musk's assertiviteit en ambitieuze drive kennende, twijfel ik er geen moment aan dat er in de relatief nabije toekomst een elektrisch vliegtuig zal aankomen. Wetenschappers spreken van minimum 800 Wh/kg batterijen om ~ 1100 km af te leggen met een vliegtuig formaat Boeing 737. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2022 om 16:52. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
|
![]() Een uitdaging voor de batterijwetenschappers.....
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2022 om 16:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Het is simpel,
Een BAE-146 verbruikt 2500 kg jet fuel per uur en vliegt aan zo'n 750 km/u. 2500 kg jet fuel aan een verbrandingswaarde van 46 MJ/kg geeft 115 GJ om 750 km te vliegen. Een BAE-146 heeft Lycoming of GE jetmotoren, met een lage by-pass ratio, dus de thermodynamische efficiëntie is zowat 30%, dus er gaat 70% van de brandstofenergie verloren in warmte en 30% geeft het voortstuwingsvermogen. Dus je hebt 0.3 * 115 GJ aan voortstuwingsenergie nodig om te kunnen vliegen = 34,5 GJ 1 kWh = 3.6 MJ, wat dus geeft dat bij 100% efficiënte elektrische voortstuwing er zo'n 9600 kWh aan energie nodig is. Als er maar 0.4 kWh/kg aan dichtheid in die batterijpacks steekt = 23,8 ton aan batterijen nodig... Dat is veel te veel, het verschil tussen leeggewicht en maximum opstijggewicht van een BAE-146 is 14,3 ton en dat is lading (passagiers/baggage) en brandstof inbegrepen. Met 23,8 ton batterijen kom je gewoonweg niet van de grond. En hopelijk degraderen die batterijen niet - een gewone BAE-146 is ontworpen voor een levensduur van 50000 vluchten. Laatste vraag, het maximale landingsgewicht van een BAE-146 ligt 3.5 ton lager dan het maximale opstijggewicht. Met jet fuel is het gemakkelijk, die is verbrand - maar hoe doe je dat met batterijen ? Afwerpen tijdens de vlucht of zo ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.390
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
|
![]() Citaat:
Batterijen met 560 Wh/kg en 1000 laadcyclussen (88%) zouden er al zijn. Citaat:
~ 1000 vluchten is te weinig. Soit na 2028 zijn er nog 22 jaar. 'T schijnt dat het vroeger ook onmogelijk was over de Atlantische oceaan te vliegen zonder tussenlandingen, zelfs met 1 passagier. ![]() https://www.absolutefacts.nl/wetensc...luchtvaart.htm Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2022 om 19:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Oeps... Die BAE-146 conversie door Wright Electric wordt helemaal niet aangedreven door Li-ion batterijen, maar door brandstofcellen...
https://chargedevs.com/newswire/wrig...el-cell-drive/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
|
![]() Citaat:
Voor een degelijke berekening met een Batterij-electrisch-vliegtuig moet je wel een volledig nieuw vliegtuig bouwen van nul. Zoiets wat de Israeli deden: https://www.timesofisrael.com/israel...e-of-aviation/ En een electrisch vliegtuig vanaf een propere lei is dan geen utopie meer. Noorwegen wil tegen 2040 al zijn binnenlandse vluchten electrisch om een voorbeeldland te geven. De luchtvaartindustrie is er al een tijdje mee bezig, tegen dat ze klaar zijn zien zullen ze wel zien hoeveel vorderingen de batterijtechniek in Wh/kg en ook Wh/liter volume gemaakt hebben. Dan kunnen ze bepalen we nemen x of xx passagiers mee over xxx of xxxx afstand. Oenen zijn dat niet, want de prijs gaat alles bepalen. Eeuwig verder doen met kerosine een optimaliseringen gaat nog een tijdje verder evolueren maar parallel zal er een markt komen voor vluchten die minder dan 2 uren duren. Citaat:
https://www.timesofisrael.com/israel...e-of-aviation/ Israeli all-electric plane maker readies for 1st flight, new ‘age of aviation’ Eviation signs deal with DHL to deliver 12 aircraft for cargo operations, set to reveal new customers for commuter planes https://www.eviation.co/aircraft/#Alice Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2022 om 20:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
|
![]() Citaat:
Ook de passagiersvliegtuigen halen een groot deel van hun winst uit vrachtvervoer en batterijen, met hun afmetingen en vooral hun gewicht, halen dus de winstmarges serieus naar beneden...
__________________
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
|
![]() Citaat:
https://www.timesofisrael.com/israel...e-of-aviation/ Eviation signs deal with DHL to deliver 12 aircraft for cargo operations, set to reveal new customers for commuter planes cargo versie, de payload zul je wel vinden op de eviation.site, viola: https://www.eviation.co/aircraft/#cargo Cargo Configuration Equipped with forward and aft access doors, and one continuous cargo bay. With a cargo volume of 450 cubic feet, Alice is designed for rapid loading and unloading of cargo for quicker turnarounds. A temperature- controlled cargo compartment ensures that temperature-sensitive goods are kept safe throughout travel. PERFORMANCE Typical Cruise Speed 250 kts Max Range 440 NM Landing Distance 2,040 ft Take-off Distance 2,600 ft Climb Rate 2,000 ft/min WEIGHTS MTOW 16,500 lbs Payload (Commuter) 2,500 lbs = passagiersversie POWER PLANT Modelmagni 650 Max Power 2 x 640 kW De passagiersversies vind je daar ook, tot max 9 passagiers + voldoende koffers, en nog een luxe versie met 6 passagiers en meer ruimte. Spacious Baggage Compartment Largest baggage compartment in its class at 100 cubic feet and a total baggage allowance of 850lbs. More than two standard size luggage per passenger. Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2022 om 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
|
![]() Citaat:
Die weten ook dat indien ze niet meegaan ze gewoon ten onder gaan. Wat ik mij wel afvraag, nu al is de concurrentie met Aziatische en Afrikaanse vrachtvervoerders zwaar omdat die aan minder regels moeten voldoen op de niet Europese delen van hun trajecten. Terwijl een Europese of Amerikaanse maatschappij al haar vliegtuigen aan de plaatselijke normen moeten laten voldoen. Waarom zijn er zoveel hubs (met omslag) denk je? Wat gaat dat worden wanneer hier in Europa ALLES econeutraal moet zijn en de rest van de wereld maar wat voortchineest? En dan nog vaak met Eu hulp... ![]()
__________________
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
|
![]() Citaat:
Citaat:
De rest van de wereld? Veel Afrikaanse landen zijn veel verder dan wij wat hernieuwbare energie betreft. Wie vliegt er het meeste de wereld rond? De maatschappijen die de hoogste bezettingsgraad hebben in hun "moderne vliegtuigen" zullen momenteel de minst vervuilende zijn, neem ik aan. Edit: https://www.fairtrail.nl/post/zo-vli...groen-mogelijk Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2022 om 20:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Het aandeel wereldwijd van het vliegverkeer in de totale CO2-uitstoot ligt ergens rond 2-3%. Totaal verwaarloosbaar. Totaal geen prioriteit.
Laat die mensen met rust en laat hen ongestoord met hun kerosine vliegen. Maakt geen sikkepit uit. |
![]() |
![]() |