![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.361
|
![]() https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...edgdhp&pc=U531
Aan dit tempo gaan we ter niet komen. Binnenkort file aan de laadpalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.361
|
![]() We moeten mss een extra thema bijmaken.
Mobiliteit naar de kloten of zoiets. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Dan kreeg Wallonië en Brussel er veel meer bij dan Vlaanderen? In gans België kwamen er op 11 maanden 2021 465 snellaadpunten bij of bijna evenveel (476) dan in al de 10 jaren ervoor, lol. bron geteld tem november 2021: https://www.eafo.eu/countries/belgiu...re/electricity Aan dat tempo gaan we de beste worden in Europa. We staan nu 24e BEV/ DC-snellaadpunten, en zelfs negende alle laadpunten. ![]() Citaat:
![]() Land: BEV/100 laadpunten | BEV/ DC-snellaadpunt (50-350 kW) 1. Slovenië : 88 | 17 (12) 2. Kroatië: 148 | 4 (2) 3. Slovakije: 172 | 6 (4) 4. Turkije : 213 | 23 (16) 5. Nederland: 224 | 67 (30) 6. Bulgarije: 239 | 5 (3) 7. Hongarije: 273 | 12 (9) 8. Liechtenstein: 320 | 8 (6) 9. België: 329 | 52 (24) 10. Finland: 335 | 19 (13) 11. Tsjechië: 337 | 7 (5) 12. Polen : 339 | 8 (7) 13. Letland : 344 | 4 (1) 14. Luxemburg : 404 | 448 (32) 15. Italië: 431 | 37 (21) 16. Cyprus: 440 | 13 (10) 17. Griekenland : 465 | 66 (29) 18. Oostenrijk : 478 | 32 (18) 19. Zweden : 501 | 36 (19) 20. Estland : 533 | 12 (8) _ EU 27 landen: 565 | 45 (--23--) 21. Roemenië : 563 | 14 (11) 22. Spanje : 574 | 19 (14) _EU+UK+EFTA+Turkije: 658 | 43 (--23 --) 23. UK : 684 | 30 (17) 24. Denemarken: 774 | 59 (27) 25. Zwitserland: 863 | 37 (20) 26. Duitsland: 891 | 50 (23) 27. Ijsland: 1.097 | 61 (28) 28. Portugal: 1.126 | 39 (22) 29. Ierland: 1.251 | 54 (26) 30. Frankrijk: 1.353 | 89 (31) 31. Litouwen: 1.375 | 23 (15) 32. Noorwegen: 1.917 | 52 (25) 33. Malta : 2.062 | 2.021 (33) Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2022 om 13:27. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Dan zou Gamma België in 2022 alleen al het aantal snellaadpunten kunnen verdubbelen van Vlaanderen (203 volgens "**Statistiek Vlaanderen"), lol.
Citaat:
Citaat:
België telde einde november 2021 14.812 openbare laadpunten waarvan 941 snellaadpunten (>23 kW) de meeste daarvan of 841 snelllaadpunten zijn CCS:546/Tesla:221 /Chademo:174: bron EU: https://www.eafo.eu/countries/belgiu...re/electricity Moest Vlaanderen zelfs per 1.1.2022 met 5.798 laadpunten voor 8 op de 10 laadpunten zorgen in België klopt dat van geen kanten want dat is nog minder dan 4 op 10 volgens eafo.eu. PUNT. Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2022 om 15:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Effe dubbel checken die site van Statistiek Vlaanderen...
Statistiek Vlaanderen neemt als 1e bron een vreemde website die wel dagelijks opfrist... https://www.eco-movement.com/statistics/ en hun eigen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (die slapen meer). OK Check-Check En ze lezen ergens af - of dagdromen - aan openbare laadpunten voor: (stand einde 2021) Gewest Vlaanderen: 5.792 Brussels Gewest: 643 Waals Gewest: 475 (dus nog minder dan Brussel?, ik riek al wat...) België: 6.910 (lol) Bronnen 1. Eco-movement: Website 2. Departement Mobiliteit en Openbare Werken: Milieuvriendelijke voertuigen 1e Bron, Check: New charging points are added daily as the charging infrastructure is always in development Current statistics Ik vergroot de wereldkaart! van die site en tik op het blauw driehoekje België: Belgium - 15.379 connectors dat zijn 15.379 laadpunten einde 2021! 2e bron Departement Mobiliteit en Openbare werken: Die verwijzen naar eafo.eu voor hun recentere cijfers, ik plak ff: Citaat:
Total number of normal and high-power public recharging points: 14.812, wat dus perfect in de lijn ligt met 15.379 laadpunten van eco-movement (13.871 normal charge + 941 fast charge) M.a.w. ze verwarren alweer locations (laadplaatsen) met connectors (laadpunten), vele laadpalen hebben 2-3 laadpunten of laadconnectors, behalve Tesla. Journalisten nemen die hoofdlink klakkeloos over zonder enige check waar ze hun boter halen, nochtans staat eafo.eu erbij! Ze hebben dus wat verkeerd aangeklikt en geen 2e check gedaan. Op de site van eco-movement staat het in het vet! Citaat:
![]() En de msm en UNIZO en ... laten zich vangen. En Statistiek Vlaanderen geeft netjes hun ruime definitie van een publiek laadpunt, en voorwaarden. (en qua snellaadvermogen al 6 jaar achterhaald de CCS 1.0 tijden 2015-2016...) "meestal 43 of 50 kW" ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2022 om 17:02. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.139
|
![]() Heeft iemand ooit al een laadpunt gezien dat in beslag genomen werd door een elektrische auto die effectief zijn batterij aan het opladen was ?
Beter ware het dat al die openbare laadpunten gesupprimeerd worden zodat er meer parkeerplaats vrij komt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 22 januari 2022 om 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Aanvankelijk stond daar geen auto of soms 1 maar tegenwoordig zijn de 4 plaatsen dikwijls wel bezet. Full electric blijft eerder beperkt. Meestal gaat het om plug-in hybrides. Plug-in hybrides zie je hier steeds vaker. Ik vermoed wellicht nagenoeg allemaal ingeschreven op bedrijven of door zelfstandigen en die plug-ins bieden ergens een goed compromis: fiscaal interessant en je kan er uiteindelijk probleemloos overal mee naartoe zoals met een echte auto. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.361
|
![]() Citaat:
Ik vraag me wel af waarom die zo'n mooie plaatsen krijgen (kort bij de winkel) Meestal hangt zo'n wagen er minstens een uur aan, soms langer. Ze hadden die laadpunten volgens mij op minder mooie plaatsen mogen zetten. Ik ken iemand die nooit in de colruyt winkelt maar wel z'n wagen daar gaat opladen, is voor hem heel kortbij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
Dat is altijd parkeren en opladen in één klap, bovendien mag er max uren of xx minuten geladen worden, maakt dus geen verschil uit in plaatsbeslag tov een ICE. Laadt een EV te lang kunnen er straffen volgen, en-of ook in de vorm van een dure stroomboete. Citaat:
Welk punt wil je nu maken? Dat ze niet moeten overdrijven met die trage openbare laadpunten in de bebouwde kom, daar ben ik mee akkoord. Want wie een EV of een PHEV kan kopen kan zelf voor zijn privaat laadpunt zorgen want iedereen heeft wel een staanplaats voor zijn wagen. Of een laadplaats bij zijn werkgever. Die dat niet heeft of "te lui" is => blijf bij je ICE a.u.b., de wachttijden voor BEV zijn al lang genoeg. Dat daarvoor veel meer snellaadpunten in de plaats mogen komen (die zijn altijd openbaar) waar men wslk 5 tot 20 minuten gaat laden vind ik beter. Bepaalde landen hebben dat al begrepen (zeker Noorwegen) wat ook te zien is aan de rangschikking van de tabel BEV/ snellaadpunt of snellaadpunten/ per km primaire weg. Ik vind dat minstens 15% van de laadpunten snellaadpunten mogen zijn (< 10% heeft een inhaalbeweging nodig), zelfs +20% mag/moet het worden, wat ook relatief veel landen halen, en daar staan vooral ex-Oostbloklanden bij die relatief weinig BEV hebben en mss geleerd hebben van "de denkfouten" van de klassieke "old-Europe"-landen (die nog niet klaar zijn met hun oude infra aan te passen/en-of prijskaartje/ en-of ambetantenarij die het vertraagt/ en-of hoge bevolkingsdichtheid, en-of oude appartementen met amper standplaatsen), enz... schrappen wat niet past We zullen zien of de trend zich verderzet, in elk geval gaat de groei van snellaadpunten de laatste jaren sneller dan de algemene groei van trage laadpunten. De trend is sowieso naar 5-10-15 minuten snelladen en weer onderweg, de rest kun je altijd thuis bijladen of hoef je niet meer echt de volgende dagen. Verhouding % snellaadpunten/alle laadpunten. 1. Litouwen: 55% 2. Letland: 53% 3. Estland: 48% 4. Cyprus : 48% 5. Tsjechië: 43% 6. Polen : 39% 7. Roemenië: 39% 8. Noorwegen: 37% 9. Kroatië: 35% 10. Bulgarije : 32% 11. Spanje : 30% 12. Portugal : 29% 13. Slovakije : 29% 14. UK: 22% 15. Zwitserland+Liechtenstein: 22% 16. Ierland : 21% 17. Hongarije : 21% 18. Finland : 18% 19. Duitsland : 17% 20. Ijsland : 16% _ EU + UK + EFTA + Turkije: 15% 21. Zweden : 14% 22. Denemarken: 13% _ EU 27 landen: 13 % 23. Oostenrijk : 12% 24. Italië : 10% 25. Turkije : 9% 26. Griekenland: 7% 27. België : 6% 28. Frankrijk : 6% 29. Slovenië: 5% 30. Nederland : 3,3% 31. Luxemburg : 0,9% 32. Malta : 0,3% Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2022 om 12:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.763
|
![]() Citaat:
Citaat:
Snellaadpunt zeggen ze dan. ![]() Als ik ga tanken duurt dat amper een paar minuten en kan ik 800 - 900 km voort.. Laatst gewijzigd door daiwa : 23 januari 2022 om 12:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Ook BP ziet in de nabije toekomst meer winst te gaan halen bij snellaadpalen dan bij klassieke tanksations.
Begin er maar aan. ![]() (andere olieboeren zijn al langer bezig, en wie te laat komt wordt bestraft) Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2022 om 15:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.361
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Bovendien, op de plaats waar nu die 4 laadstations zijn waren er voordien 6 parkeerplaatsen. Dus elk van die 4 laadplaatsen is 1,5 parkeerplaats breed. Het is me niet direct duidelijk waarom dat is. Misschien is het omdat de meeste van die wagens die daar laden tot het type gigantische SUV behoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
|
![]() Binnenkort moeten er meer laadpalen bijkomen want de elec. auto's zijn een gevaar(brandgevaar) in de ondergrondse garages.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
![]() 2015: https://elbil.no/this-is-the-world-s...arging-garage/ 2017: https://www.greencarreports.com/news...f-course-video 2020: https://insideevs.com/news/460895/ch...ations-surges/ 2021: https://cleantechnica.com/2021/01/02...ion-72-stalls/ Het is zelfs verplicht ! ![]() ![]() Citaat:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...20niet%20klopt. Voorschriften ondergrondse parkeergarages (uitgebreid): https://www.touring.be/nl/artikels/e...parkeergarages De rest is ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2022 om 21:13. |
||
![]() |
![]() |