Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2022, 19:22   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard Brandend schip

6 dagen geleden is er brand ontstaan op het auto-deck van een autoschip onderweg van Europa naar de VS. Volledig gevuld met VAG producten.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220221_98397406

100% zeker is het nog niet maar meer dan waarschijnlijk is bij één van de 4000 wagens de batterij spontaan in de fik gegaan.
De brand gaat al 6 dagen door en niemand weet hoe die te blussen.

Niet zozeer dat brandgevaar van die batterijen is een probleem, als wel hoe te blussen.
Een week of 2 geleden is er in een ondergrondse parking in Brussel een VW ID3 spontaan in de fik gegaan, hing niet aan een lader. Gelukkig stond die daar vrijwel alleen dus is het bij die ene wagen gebleven. Maar er gaan al stemmen op bij de brandweer dat ondergronds parkeren misschien moet beperkt blijven tot maximaal niveau -1.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 19:42   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
6 dagen geleden is er brand ontstaan op het auto-deck van een autoschip onderweg van Europa naar de VS. Volledig gevuld met VAG producten.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220221_98397406

100% zeker is het nog niet maar meer dan waarschijnlijk is bij één van de 4000 wagens de batterij spontaan in de fik gegaan.
De brand gaat al 6 dagen door en niemand weet hoe die te blussen.

Niet zozeer dat brandgevaar van die batterijen is een probleem, als wel hoe te blussen.
Een week of 2 geleden is er in een ondergrondse parking in Brussel een VW ID3 spontaan in de fik gegaan, hing niet aan een lader. Gelukkig stond die daar vrijwel alleen dus is het bij die ene wagen gebleven. Maar er gaan al stemmen op bij de brandweer dat ondergronds parkeren misschien moet beperkt blijven tot maximaal niveau -1.
Voor een keer dan geen Tesla. Micele zal het niet graag horen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 21:05   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
6 dagen geleden is er brand ontstaan op het auto-deck van een autoschip onderweg van Europa naar de VS. Volledig gevuld met VAG producten.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220221_98397406

100% zeker is het nog niet maar meer dan waarschijnlijk is bij één van de 4000 wagens de batterij spontaan in de fik gegaan.
De brand gaat al 6 dagen door en niemand weet hoe die te blussen.

Niet zozeer dat brandgevaar van die batterijen is een probleem, als wel hoe te blussen.
Een week of 2 geleden is er in een ondergrondse parking in Brussel een VW ID3 spontaan in de fik gegaan, hing niet aan een lader. Gelukkig stond die daar vrijwel alleen dus is het bij die ene wagen gebleven. Maar er gaan al stemmen op bij de brandweer dat ondergronds parkeren misschien moet beperkt blijven tot maximaal niveau -1.
Dan moesten alle ICE al vele jaren verboden worden in ondergrondse garages want de kans op brand is minstens 10 tot 100 maal groter dan bij een hedendaagse BEV. Kies maar uit.

De hybrides of plug-in hybrides zouden nog dubbel zoveel kans hebben dan pure ICE, gewoon door het feit dat er in de wagen met klein baterijpack veel brandgevaar loopt door al die fossiele rommel ernaast. Oude rommel met oude electriek en nieuwe batterijtechniek met moderne digitale sturing die moet samenwerken maakt de kans ook groter op een panne. Als radarelectronieker heb ik daar tientallen jaren ervaring in.

Citaat:
https://insideevs.com/news/561549/st...est-fire-risk/

Study: Hybrids, ICE Cars Far More Likely Than EVs To Catch Fire

Of zeggen we het zo waar electrische wagens staan moeten ICEs zeker verboden worden, ook door het feit dat -huidige- electrische wagens moeilijker te blussen zijn als die in brand geraken. Dus alvast een dubbele brandveilige muur ertussen.

Eens de batterijpacks van BEV veel minder of niet meer kunnen branden (solid state batterijcellen) door een ICE-oorzaak mag de brandveilige muur gehalveerd worden, lol

Er zijn zoveel talrijke gevallen in de media... onlangs in Duitsland ook waar de schuld aan een electrische bus gegeven werd terwijl na onderzoek bleek dat het eerste brandalarm afging in de hal erlangs waar enkel dieselbussen stonden.

De muur was niet brandveilig genoeg. Of alle ICEs gewoon buiten zetten.

Van bussen gesproken, waren er niet heel recent twee bussen van De Lijn in brand gevlogen en dat stond toch vet in de media?

Gisteren:
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220222_95623603

Lijnbus vliegt in brand: chauffeur kan er nog net op tijd uit springen

GERAARDSBERGEN - Een bus van De Lijn is dinsdag in vlammen opgegaan in de Kattestraat in Geraardsbergen, vlak bij het ASZ-ziekenhuis. Twee wagens die in de buurt stonden, ondergingen hetzelfde lot. Volgens een getuige kon de buschauffeur zich maar net op tijd uit de voeten maken. Niemand raakte gewond, maar het voorval zorgde voor heel wat beroering.

Gisteren om 18:25
6 dagen geleden:
Citaat:
https://www.hln.be/brakel/lijnbus-br...aten~ab5a577e/

Lijnbus brandt helemaal uit: “Alle schoolkinderen konden op tijd het voertuig verlaten”

EVERBEEK In de Brakelse deelgemeente Everbeek is donderdagnamiddag een bus van De Lijn in brand gevlogen. De chauffeur en de passagiers -vooral schoolkinderen- konden veilig van de bus stappen. Daarna volgde een ontploffing en brandde het voertuig helemaal uit.
Sinds de eerste hybrides - zoals Toyota Prius - heeft men de brandweer al opgeleid hoe ze batterijbranden "onder controle krijgen" ttz het effect is meestal hetzelfde de boel brand volledig uit. De meeste doden en gekwetsten zullen wel altijd bij ICEs te betreuren zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 21:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 21:32   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Je moet eens uitleggen hoe een stilstaande ice wagen op een schip kan in brand schieten?

Totaal onmogelijk !

Benzine vlampunt - 23 Graden Celsius (minus 23 C) en een ontstekingstemperatuur van 420C

DIESEL vlampunt 60 Graden Celsius (PLUS 60 C) en een ontstekingstemperatuur van 270C

De diesel zelf moet dus opgewarmd zijn tot 60C wil hij dus brandbare DAMPEN gaan afgeven.

dus je kan een brandende peuk in een bak benzine gooien en dan gebeurt er niets, en in een bak diesel ook niet, maar verwarm je de diesel en houd je er een brandende peuk bij dan zal die meteen branden, de temperatuur van de brandende peuk is nl. lager dan 420 C maar hoger als 270 c.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 23 februari 2022 om 21:33.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 21:36   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140308_01015156

Zeven doden bij zwaar ongeval op E314

Drama op E314: 'Ze riepen nog om hulp, het was verschrikkelijk'

Een verkeersongeval op de E314 in Zonhoven richting Heerlen heeft zaterdagochtend een bijzonder zware tol geëist. Een BMW met zeven jongeren aan boord reed achteraan in op een rijdende vrachtwagen en vloog meteen in brand. Andere automobilisten probeerden nog om de vlammen te doven, maar dat lukte niet: de zeven inzittenden tussen 15 en 23 jaar oud kwamen om het leven.
Brandende olietankers, klik

Een recente:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8144...r-kust-nigeria

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 21:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 22:11   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De meeste doden en gekwetsten zullen wel altijd bij ICEs te betreuren zijn.
Een onderzoek uit USA, cijfers van de jaren 1980 tot 2018, de ICEs zijn nog altijd brandonveilig en vooral dodelijk.

Vooral relatief jonge mensen sterven (44% tussen 15 en 34 jaar), 4 op 5 was een man. Slechts 10% was ouder dan 65.

Citaat:
https://www.nfpa.org/-/media/Files/N...hiclefires.pdf

Key findings

An estimated 212,500 vehicle fires caused 560 civilian deaths i

1,500 civilian injuries; and $1.9 billion in direct property damage in
the US during 2018.

In 2018, only fires in one- and two-family homes claimed more lives
than vehicle fires.

Vehicle fires caused 4.5 times the number of deaths as nonresidential structure fires and 1.6 times the number of apartment fire deaths.

Most of this report focuses on highway vehicle fires. ii The vast majority of vehicle fires and vehicle fire casualties involve highway vehicles (vehicles intended for use on roadways).

The 2018 estimate of highway vehicle fires was 60 percent lower than in 1980, and the rates of fires per billion miles driven and fire deaths per 100 billion miles driven were 81 percent and 65 percent lower, respectively.

Four of every five people killed or injured in highway vehicle fires in 2013–2017 were male. Almost half (44 percent) of the vehicle fire fatalities were between 15 and 34. Only 10 percent were at least 65 years of age.

The leading causes of vehicle fires were mechanical failures or malfunctions and electrical failures or malfunctions. Older vehicles accounted for three quarters of the highway vehicle fires caused by mechanical or electrical failures or malfunctions. Maintenance is important throughout the vehicle’s years of use.
Collisions were the leading cause of vehicle fires that resulted in death.
Large trucks have a higher rate of deaths per 1,000 fires than highway vehicle fires overall. Tires play a larger role in large truck and bus fires than in car fires.
Iets ouder, maar wel een rake context over het sensatiespelletje van de media:

Citaat:
https://cleantechnica.com/2018/07/22...tion-vehicles/

10+ Million Fires, 19,000 Deaths, And 70,000 Injuries From Internal Combustion Vehicles

According to the National Fire Protection Association (NFPA), over 10 million highway vehicle fires caused about 19,000 deaths and over 70,000 injuries in the United States from 1980–2015. According to the NFPA, a highway vehicle is, “any vehicle designed to operate normally on highways, such as automobiles, motorcycles, buses, trucks, and trailers.” The good news about the data is that highway vehicle fires have been decreasing since 1980, which was the peak year at 456,000 fires.

With such low numbers on the road, hardly any of these fires involve electric vehicles. For example, the high-volume Nissan LEAF was only introduced in 2010, while the Tesla Model S was released in 2012. Fast-forwarding a few years, the number of all Teslas on American roads in 2014 was so small compared to the number of internal combustion vehicles that it was closer to zero than anything substantive in terms of the national fleet.

Forbes reported in 2014 that Tesla might have sold about 8,000 Model S sedans in one quarter, but a portion of those went to Europe. Compare that to the nearly 270 million vehicles in the U.S. and the number of electric vehicles pales in comparison to the number of internal combustion vehicles.

So, why are some mainstream news outlets seemingly obsessed about reporting the extremely rare Tesla fires, while not giving equal coverage to the far greater number of gasmobile fires?

Some news is driven by commerce — the publishers are trying to attract as many eyeballs as possible to make money. They aren’t attempting to be fair, factual, or balanced because they are employing the sensationalistic “if it bleeds, it leads” approach to selling news media.

Many gasmobiles have mechanical issues and burn up every day, but where are all the news stories about them? Gasoline is flammable and can explode, but it seems that gasmobile drivers and journalists have the misconception that Teslas are more dangerous.

MNN wrote an article about some of the most explosive gasmobiles and placed the old Ford Pinto in the top position. “Writer Mark Dowie focused on the explosive Ford Pinto in his extensive investigative journalism piece that appeared in a 1977 issue of Mother Jones magazine. In the article, a conservative estimate of 500 burn deaths could be attributed to the Pinto’s faulty design, with less conservative estimates reaching as high as 900.”

There is a tendency for news outlets to focus on new technologies, especially when those technologies hit bumps in the road. Some of this attention is warranted, as fire departments do need to be aware of new technologies, and how to best fight fires in electric vehicles is part of that, infrequent as they are. Do different battery chemistries need to be treated differently? Do firefighters need different tools? Is different protective equipment required?

On the other hand, the possibility that the news media intentionally sensationalizes electric vehicles to draw traffic, to stoke up fear of new things in the hearts of the masses, or in support of their internal combustion vehicle sponsors is very real. Massive global companies stand to lose trillions of dollars when electric vehicles succeed, with oil companies at the top of that list.

The video below shows a few internal combustion vehicle and fueling station fires. Many of these car fire and car explosion incidents in the video took place outside the US, but petroleum products are just as flammable anywhere in the world.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 22:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 22:45   #7
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je moet eens uitleggen hoe een stilstaande ice wagen op een schip kan in brand schieten?

Totaal onmogelijk !

Benzine vlampunt - 23 Graden Celsius (minus 23 C) en een ontstekingstemperatuur van 420C

DIESEL vlampunt 60 Graden Celsius (PLUS 60 C) en een ontstekingstemperatuur van 270C

De diesel zelf moet dus opgewarmd zijn tot 60C wil hij dus brandbare DAMPEN gaan afgeven.

dus je kan een brandende peuk in een bak benzine gooien en dan gebeurt er niets, en in een bak diesel ook niet, maar verwarm je de diesel en houd je er een brandende peuk bij dan zal die meteen branden, de temperatuur van de brandende peuk is nl. lager dan 420 C maar hoger als 270 c.
ICE's worden op boten geladen met een lege tank (hoogstens een paar 100 mL - is wettelijk bepaald). Bij een li-ion batterij blijft de chemische energie ten alle tijde maximaal, het brandgevaar is bij die laatste dan ook groter.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 23:22   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Gaan ze alle ICEs verbieden in parkeergarages in Noorwegen?

Uiteraard was de pers (zelfs Bloomberg) er weer snel bij een EV te beschuldigen van een grote brand in Noorwegen, in een parkeergarage aan de luchthaven van Stavanger.

Oorzaak was een Opel Zafira diesel bouwjaar 2005.

https://insideevs.com/news/392047/bl...-cause-diesel/

Na onderzoek bleek dat dat type al 3 terugacties achter de rug heeft voor het veroorzaken van 300 branden.

Citaat:
https://www.nrk.no/rogaland/fersk-ra...set-1.14862975

Trukket tilbake flere ganger

Det var en eldre dieselbil, en Opel Zafira fra 2005, som startet den omfattende brannen i parkeringshuset ved Stavanger lufthavn tirsdag.

Opel Zafira har blitt trukket tilbake tre ganger, fordi denne bilmodellen har forårsaket 300 branner.

En tidligere eier av bilen som startet brannen på Sola, har uttalt til NRK at han aldri hadde problemer med bilen.
En dat verdeelt over enkele landen.

Citaat:
https://www.nrk.no/rogaland/samme-op...hus-1.14851110

Hetzelfde Opel-model veroorzaakte een grote brand in een Ierse parkeergarage

Een Opel Zafira vloog vorig jaar in brand op een Ierse parkeerplaats en veroorzaakte een grote brand. Hetzelfde type auto begon de brand op Stavanger Airport. Zafira is drie keer teruggeroepen na 300 branden.

Afgelopen voorjaar moest Opel, of Vauxhall in het VK, 235.000 Zafira B-auto's terugroepen omdat nieuwe oorzaken van de vele branden in dergelijke auto's werden ontdekt.

De autofabrikant zou dan in de periode 2005–2014 jaarmodellen herzien.

Bij twee eerdere terugroepacties, in 2015 en 2016, werd onthuld dat de afgelopen jaren 300 Zafira-auto's in brand waren gevlogen - de eerste tien jaar geleden.

Dit staat in artikelen in onder meer de Irish Examiner en Sky News

Citaat:
Samme Opel-modell forårsaket storbrann i irsk parkeringshus

En Opel Zafira tok fyr i et irsk parkeringsanlegg i fjor, og forårsaket storbrann. Samme biltype startet brannen på Stavanger lufthavn. Zafira har vært tilbakekalt tre ganger etter 300 branner.


NOK EN ZAFIRA: Slik så det ut i Douglas Village Shopping Centre i den irske byen Cork etter brannen 31. august i fjor. En Zafira tok fyr i første etasje i parkeringsanlegget.
FOTO: CORK CITY FIRE BRIGADE

I fjor vår måtte Opel, eller Vauxhall i Storbritannia, tilbakekalle 235.000 biler av typen Zafira B fordi det ble oppdaget nye årsaker til de mange brannene i slike biler.

Bilprodusenten ville da gå gjennom årsmodeller i perioden 2005–2014.

I to tidligere tilbakekallinger, i 2015 og 2016, gikk det fram at 300 Zafira-biler hadde tatt fyr de siste årene – den første for ti år siden.

Dette kommer fram i artikler i blant annet Irish Examiner og Sky News.


STORE SKADER: Brannen på Stavanger lufthavn tirsdag ettermiddag hadde mange likhetstrekk med den i Irland i august.
FOTO: ARILD ESKELAND / NRK
Een van de recente terugroepacties wegens brandrisico, 800.000 Mercedes Diesel of alle met motoren OM 654 en OM 656.

Maar er zijn te weinig wisselstukken voor zoveel wagens...

Citaat:
https://www.handelsblatt.com/unterne...VZcWMdWr1w-ap5
05.01.2022

Mercedes muss mehr als 800.000 Autos wegen Brandgefahr zurückrufen

Mercedes muss wegen Problemen mit der Kühlmittelpumpe Hunderttausende Autos in die Werkstätten rufen. Doch dort fehlen jetzt noch die Ersatzteile.

Die Daimler-Tochter Mercedes hat die betroffenen Kunden an den vergangenen Tagen angeschrieben und vor den Problemen wegen der möglicherweise undichten Kühlmittelpumpe gewarnt. Ein solches Schreiben liegt dem Handelsblatt vor. Betroffen sind demnach Fahrzeuge, die mit vier- und sechszylindrigen Dieselmotoren unterwegs sind (interne Mercedes-Bezeichnung: „OM 654“ und „OM 656“).

In diesem Schreiben kündigt Mercedes den Austausch eines Umschaltventils im Umfeld der Kühlmittelpumpe und ein Softwareupdate an. Möglicherweise ist der Kühlmittelkreislauf undicht, was zu erhöhten Temperaturen führen könnte.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 23:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 16:55   #9
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

En wat als de elec. auto's in een ondergrondse parkeergarage staan en in brand vliegen?
Gevolg gaat zijn dat de elec. auto's alleen bovengronds mogen parkeren.
En er is nu al parkeerplaats te weinig.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 18:20   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
En wat als de elec. auto's in een ondergrondse parkeergarage staan en in brand vliegen?
Gevolg gaat zijn dat de elec. auto's alleen bovengronds mogen parkeren.
En er is nu al parkeerplaats te weinig.
Of omgekeerd, er is vele malen meer parkeerplaats buiten dan binnen of ondergronds, bovendien vervuilen de verbandingsmotoren de ademlucht ondergronds en al de roet maakt de muren en plafonds vuil.

• Of wat begrijp je niet aan deze cijfers?



De brandgevaarlijkste autos allemaal buiten parkeren, logisch niet?
En dat zijn alle voertuigen met verbrandingsmotoren, snap je toch?.

Of begrijp je dit simpel citaat niet?


• Of vraagje naar de logica van treinen:

Mogen dieseltreinen door tunnels of ondergronds rijden, bvb onder Brussel? En waarom mogen die dat niet? En waarom mogen electrische of *batterijtreinen dat wel?
Voorbeeld:
https://www.lok-report.de/news/deuts...urchquert.html

Samstag, 18 September 2021 15:28

Sachsen: City-Tunnel erstmals von Batteriezug durchquert



Dieseltreinen zijn niet toegestaan in de Stadstunnel en zijn daarom ongeschikt voor het MDSB-netwerk. Waar routes niet geëlektrificeerd zijn, lopen we dus tegen grenzen aan. Dat moet vanaf 2025 veranderen. Met een batterijtrein eindigt de reis niet meer in Borsdorf, maar gaat verder naar Grimma en Döbeln - en het is ook nog eens milieuvriendelijk zonder CO2-uitstoot", zegt Kai Emanuel, ZVNL-voorzitter en districtsbestuurder van het district Noord-Saksen. “We gaan de huidige dieselvloot op het traject Leipzig-Grimma-Döbeln vervangen door batterijtreinen en daarmee door de stadstunnel rijden. De federale regering heeft pas een paar dagen geleden bevestigd dat we een pool van voertuigen kunnen adverteren en ze kunnen kopen met structurele veranderingsfondsen.”

„Dieselbetriebene Züge sind im City-Tunnel nicht zugelassen und damit für das MDSB-Netz ungeeignet. Somit stoßen wir überall dort an Grenzen, wo Strecken nicht elektrifiziert sind. Das soll sich ab 2025 ändern. Mit einem Batteriezug ist die Fahrt dann nicht mehr in Borsdorf beendet, sondern geht bis Grimma und Döbeln weiter – und das auch noch umweltfreundlich ohne CO2-Emissionen“, sagt Kai Emanuel, ZVNL-Vorsitzender und Landrat des Landkreises Nordsachsen. „Wir werden die derzeitige Diesel-Flotte auf der Strecke Leipzig-Grimma-Döbeln durch Batteriezüge ersetzen und mit diesen den City-Tunnel durchfahren. Dass wir dafür einen Fahrzeugpool ausschreiben und mit Strukturwandel-Mitteln anschaffen können, hat der Bund erst vor wenigen Tagen bestätigt.“

Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2022 om 18:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 18:46   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Zijn er de laatste 14 dagen geen twee bussen van De Lijn zomaar onderweg in brand geschoten? Op een ervan zaten zelfs schoolkinderen ...

Wat niet belet: er is nog wat werk aan de batterijen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 18:59   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zijn er de laatste 14 dagen geen twee bussen van De Lijn zomaar onderweg in brand geschoten? Op een ervan zaten zelfs schoolkinderen ...
Die links zijn al gegeven.

Het scheelde niet veel of we hadden verbrande schoolkinderen, is zeker niet de eerste keer, meestal betreft het volwassenen (zoals die reisbus in Frankrijk met 43 doden (1 kind): 1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Busongeval_in_Puisseguin

Citaat:
Wat niet belet: er is nog wat werk aan de batterijen.
Uiteraard. Maar ook aan het batterijpack.

Helaas is er geen echt werk meer mogelijk aan fossiele voertuigen ze zijn nog altijd even brandonveilig, het zijn tenslotte verbrandingsmotoren. En bij dat busongeval slipte die bus tegen een vrachtwagen en die hebben allemaal vrijliggende dieseltanks en scheurtje en vonk, kaboem! en de meeste zulle levend gestikt/verbrand zijn.

2. Deze was nog wat erger, 53 doden waarvan 44 kinderen: Tragedie de Beaune
Citaat:
https://www.lefigaro.fr/actualite-fr...-de-beaune.php



Le dramatique carambolage survenu sur l'autoroute A6 en août 1982, qui avait coûté la vie a 53 personnes, dont 44 enfants, reste a ce jour l'accident de la route le plus meurtrier en France.
Daar hoeft geen uitleg bij, of toch?

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Busongeval_in_Beaune
Op zaterdagochtend 31 juli 1982 vond er een busongeval in de Franse stad Beaune plaats. Het ongeval vond plaats tijdens de zomervakantie, waardoor de wegen in Frankrijk overvol zaten. Met 53 slachtoffers, waaronder 46 kinderen, is het tot op heden het dodelijkste verkeersongeval ooit in Frankrijk (dit ongeluk is ook de reden van de introductie van de uitdrukking Zwarte zaterdag).

Ongeval

Op 30 juli 1982 verlieten twee bussen, waarin meerdere kinderen en hun begeleiders zaten, het plaatsje Crépy-en-Valois, waar de meesten van hen vandaan kwamen. Ze waren op weg naar een zomerkamp in Aussois in de Franse Alpen. Terwijl het middernacht begon te worden, reden de bussen via de A6 richting Lyon. Net nadat ze voorbij Beaune waren begon het te regenen en zaten de wegen overvol richting het zuiden.

Rond 1.45 uur in de ochtend waren de bussen op een plaats waar het aantal rijbanen afnam van drie naar twee. Hierdoor moesten twee auto's die de twee bussen probeerden in te halen weer invoegen en belandden ze allebei tussen de bussen in. Nadat de voorste bus opeens moest remmen vanwege een langzaam rijdend voertuig, botste de tweede bus op de auto voor hem, waardoor er een kettingbotsing ontstond. De situatie werd nog grimmiger nadat de benzinetank van een van de auto's openscheurde en benzine op de weg lekte en vervolgens ontbrandde waardoor zes auto's in brand vlogen.

De kinderen en begeleiders uit de eerste bus konden ontsnappen, maar de nooduitgang van de tweede bus werd geblokkeerd door een auto. Desondanks lukte het twee leraren om minstens 15 kinderen uit de bus in veiligheid te brengen, maar de overige 46 konden niet ontsnappen en zijn levend verbrand.
En op die boot stonden alvast veel ICEs, zeer goed mogelijk dat een ICE de brandoorzaak was. Zoals al dikwijls gebleken is.
Wslk zal men het bij die boot niet meer kunnen aantonen.

De brand is ondertussen bijna gedoofd, geen woord van mogelijke oorzaak

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...is-uitgebrand/

Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2022 om 19:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 20:48   #13
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Als een elektrische auto uitbrandt, dan is het een verbrandingsmotor .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 21:13   #14
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
De brand is ondertussen bijna gedoofd, geen woord van mogelijke oorzaak

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...is-uitgebrand/
Spontaan gedoofd door het opraken van "brandstof".

Het gaat niet om het risico op brand, er is altijd een risico op brand, het gaat erom hoe de brand te blussen.

Die ID3 in die parkeergarage in Brussel was spontaan in brand gegaan, en hing niet aan de lader.
Een kennis werkt in het bedrijf dat gevestigd is in het gebouw. Het wrak werd door VW naar Wolfsburg afgevoerd voor gedetailleerd onderzoek.
VW zou al 3 dergelijke gevallen gehad hebben op een 250.000 wagens. Dat lijkt weinig maar dat is het niet.
Er rijden alleen al in België een 5,5 miljoen auto's rond, bijna allemaal klassieke auto's. Dan zouden er toch elke maand wel een paar spontaan in de fik moeten gaan.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 21:22   #15
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je moet eens uitleggen hoe een stilstaande ice wagen op een schip kan in brand schieten?

Totaal onmogelijk !

Benzine vlampunt - 23 Graden Celsius (minus 23 C) en een ontstekingstemperatuur van 420C

DIESEL vlampunt 60 Graden Celsius (PLUS 60 C) en een ontstekingstemperatuur van 270C

De diesel zelf moet dus opgewarmd zijn tot 60C wil hij dus brandbare DAMPEN gaan afgeven.

dus je kan een brandende peuk in een bak benzine gooien en dan gebeurt er niets, en in een bak diesel ook niet, maar verwarm je de diesel en houd je er een brandende peuk bij dan zal die meteen branden, de temperatuur van de brandende peuk is nl. lager dan 420 C maar hoger als 270 c.
Ik heb geen weet van incidenten waarbij een klassieke auto zomaar spontaan in brand gaat. Maar als gevolg van ergens een kortsluiting zou het kunnen.

Over de al of niet gemakkelijke brandbaarheid van brandstoffen een filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=7nL10C7FSbE
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 22:05   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
Standaard

Tiens tiens, schepen branden wel eens met al die brandende spullen, blijkbaar ook regelmatig die roll-on-roll-offschepen, tussen 2010 en 2015 zouden er zelfs 7 ernstige brandongevallen geweest zijn op zulke roroschepen.
• Volgens deze bron:
Citaat:
https://mfame.guru/new-guidelines-fo...o-fire-safety/
Nieuwe richtlijnen voor Ro Ro-brandveiligheid
context: 2 van die 7 brandongevallen waren met volledig verlies van het schip en telkens ook met doden. Maar dat haalde de online-krant dan weer niet?

Tja er zaten zeker helemaal geen dure EVs op?

Dus als er doden vallen op een brandend ro ro-schip dat dan ook nog volledig opgegeven wordt is dat minder nieuwswaardig dan 1.100 brandende Porsches ofzo?

• Hier nog een betere degelijkere bron die spreken van veel meer branden over een langere periode zelfs vanaf 1990, bron van DNV over branden op roroschepen voor voertuigen, allemaal jaren waar wslk helemaal nog geen BEVs verscheept werden:
Citaat:
https://www.dnv.com/news/enhancing-f...ro-decks-69059

DNV GL has issued a report on fire incidents in Ro-Ro spaces to address growing safety concerns in this segment and provide guidance to shipowners. DNV GL’s “Fires on Ro-Ro decks” has examined fires within Ro-Ro spaces on Ro-Pax vessels, vehicle carriers and general Ro-Ro cargo vessels and has identified 35 such fires between 2005 and 2016. A previous DNV GL paper on Ro-Ro fires, published in 2005, had counted 25 fires in Ro-Ro spaces between 1990 and 2003.
Wacht wacht als er eens een schip brand met een groot deel BEVs moeten de EVs de zondebok zijn. Hoe simpel kan dat BEV-bashing toch zijn voor de simpelen van geest.



Ik kan dat ook: een Tesla model 3 vlamt met 160 kmh op een paal en het batterijpack wordt serieus beschadigd dat zelfs de cellen eruit vliegen, geen brand. Allemaal te googelen.

Vwala:
https://insideevs.com/news/363109/te...re-resistance/

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...ance-pictures/

August 1, 2019

A high-speed accident involving a Model 3 crashing into a pole recently provided an impressive look at the fire-resistant capabilities of Tesla’s batteries. Despite major damage to the vehicle and two of the battery modules being breached from the violent impact, none of the Model 3’s 2170 cells burst into flame.





Joe Rader • 3 years ago

If that had been an ICE car, there would have been far more than a watermelon sized motor intruding into the cabin. The gas engine would be living in the back seat in pieces, and the car would probably have burst into flames.
bij een ICE wslk de inzittenden levend of al dood verbrand, bedoelt Joe met de pet.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2022 om 22:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 23:13   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het is uiteraard wereldnieuws wanneer een EV na een deftige smak niet uitbrand.

Waarschijnlijk was zijn batterijen leeg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 23:39   #18
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tiens tiens, schepen branden wel eens met al die brandende spullen, blijkbaar ook regelmatig die roll-on-roll-offschepen, tussen 2010 en 2015 zouden er zelfs 7 ernstige brandongevallen geweest zijn op zulke roroschepen.
35 branden op roro schepen... is dat met nieuwe voertuigen ? Niet dus, de details zijn duidelijk, het is meestal de batterijen of andere elektrische rommel die de brandoorzaak zijn (ook bij ICE's).

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 370
Grootte: 617,7 KB

BEV's op roro schepen impliceren een groter brandgevaar, volgens een studie van het Duits ministerie van verkeer [link]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik kan dat ook: een Tesla model 3 vlamt met 160 kmh op een paal en het batterijpack wordt serieus beschadigd dat zelfs de cellen eruit vliegen, geen brand. Allemaal te googelen.
Ongeval is niet echt nodig, Tesla's kunnen ook spontaan in brand vliegen, gisteren was het alweer prijs met een model 3 in Seoul, zomaar tijdens het rijden...

Naam: Naamloos_2.jpg
Bekeken: 366
Grootte: 582,9 KB

https://www.youtube.com/watch?v=9b73vl3ebIg
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 23:49   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik heb geen weet van incidenten waarbij een klassieke auto zomaar spontaan in brand gaat. Maar als gevolg van ergens een kortsluiting zou het kunnen.

Over de al of niet gemakkelijke brandbaarheid van brandstoffen een filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=7nL10C7FSbE
Interessante opmerking.

Wanneer de sleutel niet uit het contact wordt genomen blijft de spanning op klem 75 staan.
Op klem 75 staan bv de radio.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be