![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() 6 dagen geleden is er brand ontstaan op het auto-deck van een autoschip onderweg van Europa naar de VS. Volledig gevuld met VAG producten.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220221_98397406 100% zeker is het nog niet maar meer dan waarschijnlijk is bij één van de 4000 wagens de batterij spontaan in de fik gegaan. De brand gaat al 6 dagen door en niemand weet hoe die te blussen. Niet zozeer dat brandgevaar van die batterijen is een probleem, als wel hoe te blussen. Een week of 2 geleden is er in een ondergrondse parking in Brussel een VW ID3 spontaan in de fik gegaan, hing niet aan een lader. Gelukkig stond die daar vrijwel alleen dus is het bij die ene wagen gebleven. Maar er gaan al stemmen op bij de brandweer dat ondergronds parkeren misschien moet beperkt blijven tot maximaal niveau -1. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
De hybrides of plug-in hybrides zouden nog dubbel zoveel kans hebben dan pure ICE, gewoon door het feit dat er in de wagen met klein baterijpack veel brandgevaar loopt door al die fossiele rommel ernaast. Oude rommel met oude electriek en nieuwe batterijtechniek met moderne digitale sturing die moet samenwerken maakt de kans ook groter op een panne. Als radarelectronieker heb ik daar tientallen jaren ervaring in. Citaat:
Eens de batterijpacks van BEV veel minder of niet meer kunnen branden (solid state batterijcellen) door een ICE-oorzaak mag de brandveilige muur gehalveerd worden, lol Er zijn zoveel talrijke gevallen in de media... onlangs in Duitsland ook waar de schuld aan een electrische bus gegeven werd terwijl na onderzoek bleek dat het eerste brandalarm afging in de hal erlangs waar enkel dieselbussen stonden. De muur was niet brandveilig genoeg. Of alle ICEs gewoon buiten zetten. ![]() Van bussen gesproken, waren er niet heel recent twee bussen van De Lijn in brand gevlogen en dat stond toch vet in de media? Gisteren: Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 21:34. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Je moet eens uitleggen hoe een stilstaande ice wagen op een schip kan in brand schieten?
Totaal onmogelijk ! Benzine vlampunt - 23 Graden Celsius (minus 23 C) en een ontstekingstemperatuur van 420C DIESEL vlampunt 60 Graden Celsius (PLUS 60 C) en een ontstekingstemperatuur van 270C De diesel zelf moet dus opgewarmd zijn tot 60C wil hij dus brandbare DAMPEN gaan afgeven. dus je kan een brandende peuk in een bak benzine gooien en dan gebeurt er niets, en in een bak diesel ook niet, maar verwarm je de diesel en houd je er een brandende peuk bij dan zal die meteen branden, de temperatuur van de brandende peuk is nl. lager dan 420 C maar hoger als 270 c.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 23 februari 2022 om 21:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
Een recente: https://www.telegraaf.nl/nieuws/8144...r-kust-nigeria Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 21:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
Vooral relatief jonge mensen sterven (44% tussen 15 en 34 jaar), 4 op 5 was een man. Slechts 10% was ouder dan 65. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 22:22. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Gaan ze alle ICEs verbieden in parkeergarages in Noorwegen?
Uiteraard was de pers (zelfs Bloomberg) er weer snel bij een EV te beschuldigen van een grote brand in Noorwegen, in een parkeergarage aan de luchthaven van Stavanger. Oorzaak was een Opel Zafira diesel bouwjaar 2005. https://insideevs.com/news/392047/bl...-cause-diesel/ Na onderzoek bleek dat dat type al 3 terugacties achter de rug heeft voor het veroorzaken van 300 branden. Citaat:
Citaat:
Maar er zijn te weinig wisselstukken voor zoveel wagens... Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 23:46. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
|
![]() En wat als de elec. auto's in een ondergrondse parkeergarage staan en in brand vliegen?
Gevolg gaat zijn dat de elec. auto's alleen bovengronds mogen parkeren. En er is nu al parkeerplaats te weinig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
![]() • Of wat begrijp je niet aan deze cijfers? ![]() De brandgevaarlijkste autos allemaal buiten parkeren, logisch niet? ![]() En dat zijn alle voertuigen met verbrandingsmotoren, snap je toch?. Of begrijp je dit simpel citaat niet? ![]() • Of vraagje naar de logica van treinen: Mogen dieseltreinen door tunnels of ondergronds rijden, bvb onder Brussel? En waarom mogen die dat niet? En waarom mogen electrische of *batterijtreinen dat wel? Voorbeeld: https://www.lok-report.de/news/deuts...urchquert.html Samstag, 18 September 2021 15:28 Sachsen: City-Tunnel erstmals von Batteriezug durchquert ![]() “Dieseltreinen zijn niet toegestaan in de Stadstunnel en zijn daarom ongeschikt voor het MDSB-netwerk. Waar routes niet geëlektrificeerd zijn, lopen we dus tegen grenzen aan. Dat moet vanaf 2025 veranderen. Met een batterijtrein eindigt de reis niet meer in Borsdorf, maar gaat verder naar Grimma en Döbeln - en het is ook nog eens milieuvriendelijk zonder CO2-uitstoot", zegt Kai Emanuel, ZVNL-voorzitter en districtsbestuurder van het district Noord-Saksen. “We gaan de huidige dieselvloot op het traject Leipzig-Grimma-Döbeln vervangen door batterijtreinen en daarmee door de stadstunnel rijden. De federale regering heeft pas een paar dagen geleden bevestigd dat we een pool van voertuigen kunnen adverteren en ze kunnen kopen met structurele veranderingsfondsen.” „Dieselbetriebene Züge sind im City-Tunnel nicht zugelassen und damit für das MDSB-Netz ungeeignet. Somit stoßen wir überall dort an Grenzen, wo Strecken nicht elektrifiziert sind. Das soll sich ab 2025 ändern. Mit einem Batteriezug ist die Fahrt dann nicht mehr in Borsdorf beendet, sondern geht bis Grimma und Döbeln weiter – und das auch noch umweltfreundlich ohne CO2-Emissionen“, sagt Kai Emanuel, ZVNL-Vorsitzender und Landrat des Landkreises Nordsachsen. „Wir werden die derzeitige Diesel-Flotte auf der Strecke Leipzig-Grimma-Döbeln durch Batteriezüge ersetzen und mit diesen den City-Tunnel durchfahren. Dass wir dafür einen Fahrzeugpool ausschreiben und mit Strukturwandel-Mitteln anschaffen können, hat der Bund erst vor wenigen Tagen bestätigt.“ Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2022 om 18:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Zijn er de laatste 14 dagen geen twee bussen van De Lijn zomaar onderweg in brand geschoten? Op een ervan zaten zelfs schoolkinderen ...
Wat niet belet: er is nog wat werk aan de batterijen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Citaat:
Het scheelde niet veel of we hadden verbrande schoolkinderen, is zeker niet de eerste keer, meestal betreft het volwassenen (zoals die reisbus in Frankrijk met 43 doden (1 kind): 1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Busongeval_in_Puisseguin Citaat:
Helaas is er geen echt werk meer mogelijk aan fossiele voertuigen ze zijn nog altijd even brandonveilig, het zijn tenslotte verbrandingsmotoren. En bij dat busongeval slipte die bus tegen een vrachtwagen en die hebben allemaal vrijliggende dieseltanks en scheurtje en vonk, kaboem! en de meeste zulle levend gestikt/verbrand zijn. ![]() 2. Deze was nog wat erger, 53 doden waarvan 44 kinderen: Tragedie de Beaune Citaat:
Citaat:
Wslk zal men het bij die boot niet meer kunnen aantonen. De brand is ondertussen bijna gedoofd, geen woord van mogelijke oorzaak https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...is-uitgebrand/ Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2022 om 19:29. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Als een elektrische auto uitbrandt, dan is het een verbrandingsmotor .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Het gaat niet om het risico op brand, er is altijd een risico op brand, het gaat erom hoe de brand te blussen. Die ID3 in die parkeergarage in Brussel was spontaan in brand gegaan, en hing niet aan de lader. Een kennis werkt in het bedrijf dat gevestigd is in het gebouw. Het wrak werd door VW naar Wolfsburg afgevoerd voor gedetailleerd onderzoek. VW zou al 3 dergelijke gevallen gehad hebben op een 250.000 wagens. Dat lijkt weinig maar dat is het niet. Er rijden alleen al in België een 5,5 miljoen auto's rond, bijna allemaal klassieke auto's. Dan zouden er toch elke maand wel een paar spontaan in de fik moeten gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Over de al of niet gemakkelijke brandbaarheid van brandstoffen een filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=7nL10C7FSbE |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.423
|
![]() Tiens tiens, schepen branden wel eens met al die brandende spullen, blijkbaar ook regelmatig die roll-on-roll-offschepen, tussen 2010 en 2015 zouden er zelfs 7 ernstige brandongevallen geweest zijn op zulke roroschepen.
• Volgens deze bron: Citaat:
Tja er zaten zeker helemaal geen dure EVs op? ![]() Dus als er doden vallen op een brandend ro ro-schip dat dan ook nog volledig opgegeven wordt is dat minder nieuwswaardig dan 1.100 brandende Porsches ofzo? • Hier nog een betere degelijkere bron die spreken van veel meer branden over een langere periode zelfs vanaf 1990, bron van DNV over branden op roroschepen voor voertuigen, allemaal jaren waar wslk helemaal nog geen BEVs verscheept werden: Citaat:
![]() Ik kan dat ook: een Tesla model 3 vlamt met 160 kmh op een paal en het batterijpack wordt serieus beschadigd dat zelfs de cellen eruit vliegen, geen brand. Allemaal te googelen. Vwala: https://insideevs.com/news/363109/te...re-resistance/ Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 24 februari 2022 om 22:23. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Het is uiteraard wereldnieuws wanneer een EV na een deftige smak niet uitbrand.
Waarschijnlijk was zijn batterijen leeg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Citaat:
BEV's op roro schepen impliceren een groter brandgevaar, volgens een studie van het Duits ministerie van verkeer [link] Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=9b73vl3ebIg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Wanneer de sleutel niet uit het contact wordt genomen blijft de spanning op klem 75 staan. Op klem 75 staan bv de radio.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |