Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2003, 16:06   #1
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

FDW in Knack

Het ziet er langzaam naar uit dat de journalistieke schutkring rond het Vlaams Blok zijn beste tijd heeft gehad. Alleen bij De Morgen en de VRT lopen er blijkbaar nog fanatieke aanhangers van de media-boycot rond. Vorig weekend pakte Het Laatste Nieuws -over een volledige bladzijde- uit met een interview van Gerolf Annemans. En deze week is het de beurt aan Knack.

Het is algemeen bekend dat Knack jarenlang een stevig bastion van de politieke-correctheid was. Huistekenaar Gal bijvoorbeeld slaagt er keer op keer in letterlijk en figuurlijk een karikatuur te maken van het Vlaams Blok, het partijprogramma en de kopstukken. Dat zal in de aanloop naar 18 mei ongetwijfeld niet anders zijn. En dan was er natuurlijk nog de stilaan legendarische uitschuiver van Knack-redacteur Joël De Ceulaer. Dat kereltje kon in een uitzending van de Zevende Dag zijn zuurtegraad en frustratie niet de baas en schoffeerde Filip Dewinter - tot onbegrip van kijkend Vlaanderen. Het leverde Knack een massa verontwaardigde reacties op en het kostte hen zelfs heel wat abonnees. Uiteindelijk zag hoofdredacteur Rik Van Cauwelaert zich genoodzaakt publiek zijn verontschuldigingen aan te bieden en afstand te nemen van De Ceulaer.

En nu is er dus die plotse doorbraak in hun hoogst persoonlijke muur rond het Vlaams Blok. Niemand minder dan Filip Dewinter zélf mag in een interview van 4 bladzijden zijn visie geven op de recente gebeurtenissen in Antwerpen. Een vriendelijk onderonsje is het niet geworden. Wel een hevig maar -we geven het toe- eerlijk duel. Zo hoort dat in een democratie.

Er doen al een tijdje geruchten de ronde dat Knack het moeilijk zou hebben. Het interview met Filip Dewinter is goed voor de journalistieke geloofwaardigheid van het blad. En de voorpagina van een lachende FDW zal ook wel goed zijn voor een piek in de verkoopcijfers! Bij onze krantenboer waren alle nummers alvast in geen tijd uitverkocht.

Voorrang voor ander beleid

"Onze lijn is glashelder. Ik ben fractieleider, lijsttrekker en kandidaat-burgemeester van de grootste partij in Antwerpen. Maar dat laatste is geen conditio sine qua non (strikte voorwaarde) voor het Vlaams Blok. Mijn drijfveer is niet zo snel mogelijk burgemeester worden, maar een ander beleid voor Antwerpen. Mijn persoon is ondergeschikt. Dat hebben we in 2000 gezegd en dat zeggen we vandaag opnieuw."

2006

"Ofwel gaat het Vlaams Blok dan solo naar de verkiezingen, ofwel komt er een breed kartel met het Vlaams Blok, het Liberaal Appel, de N-VA en mensen uit buurt- en veiligheidscomités, uit middenstands- en andere groepen, die nu niet partijpolitiek georganiseerd zijn.(…) Het Vlaams Blok alleen kan in 2006 misschien 35 of 36 procent halen. Met een kartel kunnen we de fameuze drempel van 43 of 44 procent overschrijden. Dan zijn we incontournable."

Vriendjespolitiek

"Vele vzw's in de sociale sector zijn nu rode en groene machines tegen het Vlaams Blok. Andere vzw's, zoals de Stedelijke Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen, zijn niet meer dan veredelde tewerkstellingsprojecten voor onder meer kaderleden van partijen."

Zerotolerantie

"Op 16 april stel ik een boek voor over 'Zerotolerantie tegenover criminaliteit'. En dat wil niet zeggen: pak een knuppel en vlieg er eens goed in! In Antwerpen is een geïntegreerd veiligheidsbeleid nodig, met een superdepartement dat in handen is van één schepen die wijk na wijk met een totaalplan aanpakt: van de verloedering tot het politieoptreden."

New York

"Ook in New York heeft het "broken window-principe" gewerkt. Een gebroken raam in een straat moet onmiddellijk hersteld worden. Er mag niet gewacht worden tot een hele wijk in verval is geraakt en tot drugsdealers, illegalen, prostituees en krakers er een onderkomen gevonden hebben. Als de politie dan moet optreden, is het veel te laat."

Karikatuur

"Met het Vlaams Blok in de meerderheid wordt Antwerpen heus geen concentratiekamp met politie in zwarte uniformen in wachttorens rond de stad en met overal bewakingscamera's. Dat is een karikatuur die anderen maken."

Abou Jahjah

"Sommige politici durven de problemen niet te erkennen omdat ze er mee verantwoordelijk voor zijn. Abou Jahjah is het symbool van een mislukte politiek van immigratie, integratie en nationaliteitsverwerving. Gaan we dan verder met knuffelen of voeren we een krachtdadig beleid?"

Heilige oorlog

"Wij verklaren niemand de oorlog. Het Vlaams Blok heeft geen vliegtuigen op de Tin Towers en het Pentagon laten neerstorten. Wij hebben niet opgeroepen tot een jihad (heilige oorlog). Extremistische moslims hebben de oorlog aan het Westen verklaard. Laten we niet blind zijn voor die realiteit, want ook bij ons hebben ze zich genesteld in de migrantengemeenschappen. Ze proberen daar de geesten te radicaliseren."

Verstandig vreemdelingenbeleid

"Vreemdelingen moeten inzien dat ze een keuze moeten maken. We steken de hand uit naar wie hier illegaal is en zich assimileert. Wie dat niet wil doen, moet weten dat onze tolerantie niet eeuwig blijft duren."

Filip Dewinter in Knack, 02.04.2003
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2003, 16:50   #2
Forza Europa
Lokaal Raadslid

Standaard

Ok, een interessant interview, het eerste overigens van Dewinter in Knack, en hij zit toch al van in 1987 in het parlement, maar bon.

In de schadus daarvan staat in de Knack van deze week een mogelijk nog interessanter artikel over hoe de grondwet "�* la carte" wordt aangepast, naar de noden van de franstaligen en nog specifieker, om het Vlaams Blok steeds buitenspel te zetten. (zie blz 30)
Forza Europa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2003, 18:18   #3
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Alez dan zal ik voor de eerste keer in mijn leven de knack es gaan halen se!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2003, 18:30   #4
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72
Lezen doe ik, kopen nooit
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2003, 18:33   #5
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72
Lezen doe ik, kopen nooit
Tja ' t is eigenlijk dan ook geld aan de verkeerde geven nietwaar.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2003, 19:26   #6
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
"Vreemdelingen moeten inzien dat ze een keuze moeten maken. We steken de hand uit naar wie hier illegaal is en zich assimileert. Wie dat niet wil doen, moet weten dat onze tolerantie niet eeuwig blijft duren."
Filip Dewinter in Knack, 02.04.2003
Zijn hand uitsteken naar wie hier illegaal is?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be