![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
|
![]() De families Porsche en Piëch bereiden een beursgang voor, en dit voor hun beste of meest wintstgevende paard in de stal: Porsche AG.
Of het nog voor dit jaar gaat zijn? De tijd lijkt me allesbehalve gunstig. Maar vooral VAG heeft extra geld nodig, en Porsche AG wslk ook om de electrificatie van hun wagens door de drijven. (lees batterijfabrieken, software-ontwikkeling in eigen regie) VAG heeft wel torenhoge schulden, wslk gaan ze ook daarom naar de beurs, want een groot deel van de jaarwinsten moet die schulden aflossen. Porsche moet zowat de helft waard zijn van de ganse Volkswagen Groep zeggen analysten. https://www.hln.be/autobedrijven/vol...voor~ad9e27d6/ (hln.be is gewoon een vertaling van Duitse mediaberichten) Er zullen wslk veel betere (Duitse) links zijn die wat meer in detail gaan, of achter een waas van speculatie... https://www.manager-magazin.de/unter...a-3e4e33cfc62f Capital.de wist het al zeker 4 maand geleden, en legt ook het waarom uit: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
|
![]() Dit is een goede speculatieve link, met historische saus: (met soms grappige ggl-vertaling)
https://www.handelsblatt.com/dpa/wir...BTu9gKcq0v-ap5 VW-groep wil Porsche naar de beurs brengen - koersen trekken aan (nieuw: meer details, bijgewerkt) WOLFSBURG/STUTTGART Er wordt al lang gespeculeerd, nu liggen de eerste kaarten op tafel: in haar zoektocht naar extra miljarden voor de uitbreiding van elektrische mobiliteit en netwerken overweegt de VW-groep nu specifiek een beursgang voor haar high-yield parel, Porsche. Het sport- en terreinwagenmerk uit Stuttgart is al jaren een centrale "melkkoe" in Europa's grootste autoconcern. Tot nu toe hebben de eigenaren en het management het echter vaag gelaten of aandelen in Porsche AG echt zullen worden vrijgegeven voor openbare verhandeling op de financiële markt. Volkswagen-topman Herbert Diess onderzoekt al langer verschillende opties om extra kapitaal voor investeringen in de kassa te krijgen. Voor de komende vijf jaar staat al een bedrag in de hoge dubbelcijferige miljarden gepland, als alleen de projecten voor e-cars, software en digitale platformen in aanmerking worden genomen. In december maakte Diess bekend: "Over tien jaar zullen we Wolfsburg niet meer herkennen. Met de veranderingen wordt Wolfsburg de blauwdruk voor de transformatie." Mochten de aandelen van Porsche AG op de vloer komen, dan zou dit naast de eigen financiële slagkracht de beurswaarde van Volkswagen AG kunnen verhogen. Vergeleken met de Amerikaanse rivaal Tesla, zweefden de Duitse zwaargewichten de laatste tijd rond op het internationale middenveld wat betreft marktkapitalisatie. Om daar verandering in te brengen zou de lucratieve dochter een belangrijke rol spelen. De operationele zaken met modellen als de 911, Cayenne en de elektrische auto Taycan zijn gebundeld in Porsche AG. Het is niet te verwarren met de Holding Porsche SE (PSE), die voornamelijk de aandelen van de eigenaarsfamilies in de VW-groep beheert. Een belangrijke schakel tussen beide partijen wordt gevormd door het hoofd van de VW-raad van toezicht, Hans Dieter Pötsch, die nauw verbonden is met de Porsche/Piëch-clan en tevens aan het hoofd staat van de PSE. Beide bedrijven maakten dinsdag bekend dat er "geavanceerde gesprekken" gaande zijn over een mogelijke beursgang voor Porsche AG. VW en Porsche SE hadden onderhandeld over een belangrijke overeenkomst - als basis voor verdere stappen. Een besluit is echter nog niet genomen. Investeerders oefenen altijd druk uit op Porsche om onafhankelijk te worden omdat de waarde van het merk onder de paraplu van de groep niet voldoende wordt benadrukt. Door de officiële aankondiging van de beraadslagingen stegen dinsdag de koersen van de bestaande aandelen fors - de in de Dax genoteerde VW-voorkeur was bijna tien procent hoger, die van PSE bijna 14 procent. Al een jaar geleden waren de geruchten over een beursgang van Porsche geïntensiveerd en deden de VW-aandelen destijds enorm stijgen. In de maanden die volgden ging het echter weer mis. PSE is het institutionele machtscentrum in het netwerk Wolfsburg-Stuttgart. Het wordt rechtstreeks bestuurd door de Porsches en Piëchs - en de huidige generatiewisseling zou veel beweging in de strategische richting kunnen brengen. De houdstermaatschappij bezit momenteel ruim 53 procent van de stemrechten in de VW Groep. Porsche AG voerde in 2008 een overnamestrijd met de veel grotere autofabrikant VW, en uiteindelijk draaide het bedrijf in Nedersaksen de rollen om en slokte de aanvaller uit het zuidwesten op. In ruil daarvoor hadden de twee families de meerderheid gekregen in de toen pas gesmede autogigant. Met zijn twee luxe dochterondernemingen, Audi en Porsche, maakt de VW-groep de grootste winsten. Vooral Porsche schittert met hoge rendementen, wat aandelen ook interessant kan maken voor wie er nog niet eerder is geweest. Zo berekenen de grote professionele beleggers het tenminste. De analyse gaat als volgt: als Porsche individueel wordt gewaardeerd op de beurs, zou de waarde van de autofabrikant uit Stuttgart-Zuffenhausen zich vrijer kunnen ontwikkelen en ook de VW-aandelen zelf een boost kunnen geven. Dat laatste zou ook in het belang zijn van Diess, die Volkswagen graag dicht bij beurssterren als Tesla zou zien gekatapulteerd. Vanuit het oogpunt van sommige waarnemers leken de verwachtingen van de grote concurrent uit de VS een beetje overdreven, in het najaar was Tesla meer dan een biljoen dollar waard. Een afgesplitste Porsche AG inclusief VW zou waarschijnlijk nog ver verwijderd zijn van dergelijke afmetingen. In een recent onderzoek schatten experts van de Amerikaanse investeringsbank Jefferies de waarde van een onafhankelijk Porsche-bedrijf echter op tussen de 60 en 90 miljard euro. Zelfs de forse stijging na de aankondiging van VW meegerekend, zit de hele groep momenteel nog maar rond de 115 miljard euro. De oprichting van beursgenoteerde filialen van grote ondernemingen is een trend. Zo heeft de VW-concurrent Daimler zojuist zijn activiteiten met vrachtwagens en bussen gescheiden van de personenautodivisie. De logica: afzonderlijk beschouwd zijn beide units wendbaarder en uiteindelijk winstgevender, waarbij de zware bedrijfswagens al wereldmarktleiders zijn en VW ze wil verjagen met zijn eigen bedrijfswagen met Traton-aandelen. Een soortgelijke doorbraak deed zich in 2015/2016 ook voor in de Fiat-Chrysler Group, toen het in twee stappen het luxemerk Ferrari naar de beurs bracht. Zelfs in het afgelopen jaar, dat gebukt ging onder de halfgeleidercrisis, wist Porsche de wereldwijde leveringen met elf procent te verhogen tot zo'n 302.000 auto's. Dit jaar mikt salesmanager Detlev von Platen op verdere groei. Daarentegen daalde de omzet van het kernmerk VW Pkw met acht procent. Met een beursintroductie van Porsche konden de eigenarenfamilies weer directer toegang krijgen tot de autobouwer met hun naam. Er moet ook een blokkerende minderheid zijn in de discussie. Dinsdag maakte PSE ook bekend dat het bij een beursnotering ook gewone aandelen Porsche AG zou kunnen verwerven. Volgens "Manager Magazine" is er ruimte om de helft van het kapitaal als gewone aandelen en de andere helft als preferente aandelen te besteden en in totaal ongeveer een kwart van de aandelen op de markt te brengen. Volgens het rapport zou PSE een aandeel van 25 procent plus één aandeel van de gewone aandelen met stemrecht krijgen - waartegen de toestemming van de families dan naar Porsche AG zou gaan. Hoe een dergelijke stap de algehele machtsverhoudingen zou beïnvloeden, zal eerst moeten worden bekeken. Mochten de PSE-aandelen bijvoorbeeld iets verschuiven, dan zou ook het aandeel Niedersachsens - de op één na grootste VW-aandeelhouder - kunnen veranderen. De VW-deelstaat heeft vergaande bijzondere rechten op grond van de VW-wet, maar wordt nog steeds meegenomen in het huidige beursberaad. De Staatskanselarij in Hannover wilde geen commentaar geven op stagiaires van de raad van commissarissen. "De uitvoering van een dergelijke transactie is onderworpen aan verdere onderzoeken en een definitieve goedkeuring van de instanties." Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 12:00. |
![]() |
![]() |