![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hoort het op de radio en je leest het in de krant.
Oekraïners willen hier blijven, ze gaan nooit meer terug. Hoe gaan wij dit absorberen in onze maatschappij. Kunnen wij, als heel dichtbevolkt land wel aan? De uitstootnormen nog strenger maken is geen optie als we aan de andere kant zo'n instroom toelaten. ![]() https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220309_96555827 HBVL 10-03-2022 Vluchtelingengezin in Valmeer: “We willen hier een toekomst opbouwen” Riemst - Olena (36) en Sergii (45) Papakina en hun twee dochters Kseniia (8) en Anna (2) arriveerden dinsdagmiddag in zaal De Bond in Val-Meer. “Ons appartement is gebombardeerd. We hebben niets meer.” Ze komen uit Bucha, op zo’n 15 kilometer ten westen van Kiev. “Mijn man handelt in auto’s. Voor zijn werk was hij toevallig in België toen de oorlog begon”, zegt Olena. Op de ochtend van 24 februari kreeg ze telefoon van haar schoonzus. “Zij vertelde me dat de oorlog begonnen was. Ik geloofde haar eerst niet, maar een paar uur later vlogen de vliegtuigen boven ons huis. Toen we op het nieuws een aanval zagen op de militaire luchthaven, 6 kilometer van Bucha, wisten we dat we zo snel mogelijk moesten inpakken.” De volgende nacht brengen Olena en de meisjes door in de kelder van de kleuterschool. “We waren zo bang. Gelukkig zijn we met de hulp van vrienden weggeraakt uit Bucha. Eerst tot in West-Oekraïne, maar het was al snel duidelijk dat we daar ook niet konden blijven. Ik heb dan maar een ticket voor de bus naar Polen gekocht. Er was 30 kilometer file voor de grens, maar met de bus konden we vrij makkelijk oversteken.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat er een aantal zullen blijven is mogelijk, een beetje Oekraiens bloed in Vlaanderen is een grote aanwinst. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan hoeven sommigen zich geen Oekraïense meer te gaan "kopen".
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal terug opnieuw beginnen. 20 jaar voor niets gewerkt.
Weer sparen, sparen, sparen. Dat is een molensteen. Misschien met wat geluk. Beter snel naar de frontlijn. Brrrttt....
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou de maatschappij in ieder geval haten...
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En werkt dat systeem dan ook met een voorkeur voor leeftijd, gewicht en haarkleur?
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat populistisch riedeltje komt steeds terug. Tot op heden hebben we met alle vluchtelingen echter het omgekeerde gezien.
![]() |
#10 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Van de 42 miljoen inwoners zijn er uiteindelijk zijn er slechts 2 miljoen gevlucht.
Veel zal afhagen van het verloop van de oorlog. Als Putin wint, zou jij in een politiestaat willen overleven waar je van al je vrijheden berooft wordt en het verplicht is usurpator te eren? Je huis en eigendommen zijn er misschien ook al aan flarden geschoten? Je zal altijd bang hebben dat die dictator terug binnenvalt als ze bevolking niet genoeg luistert. Cultureel heb ik minder problemen met Oekraïners dan andere vluchtelingen. Ik zie hun echt nog niet staan blijten en eisen stellen wanneer we kerst of Sinterklaas vieren. Home grown terrorisme zullen we van hen ook niet hoeven verwachten. Wahabisme is daar geen ding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Schepen
|
![]() Goed zo.
Kunnen ze de bange, boze boomers vervangen die met bosjes gaan beginnen vallen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat ze inderdaad maar rap naar hier komen. ![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet dat zij willen hier een leven opbouwen, dat ze dat ook zouden mogen, eens de oorlog ginder voorbij is.
In een normaal land, zou daarvoor "toestemming" moeten gekregen worden. Ik weet niet of blanke Oekraïners even hoog in de schuif liggen van klein-links en dom-groen ... Ik weet wel dat ik hier in Spanje, tijdens mijn overwintering, al een jaar of acht vaak ga eten in een restaurant waarvan ik wist dat de uitbater een voormalige "oostblokker" was. Goed eten, goede prijs, vriendelijke bediening ... Nu plots zagen we de brave man met een t-shirt van Ukraïne. En naast de Spaanse vlag boven zijn zaak, ook de Oekraïense ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze beginnen dan te bibberen en te beven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allemaal goed en wel maar ik vraag me af hoever we daarin nog kunnen gaan. Want al deze mensen moeten worden gehuisvest (er zijn nu al te weinig sociale woningen) rijden met een auto en behoeven medische hulp en moeten administratieve bijstand en nog meer. Vooraleer deze mensen echt kunnen meedraaien in onze maatschappij is nog niet voor morgen nog voor volgend jaar. De taalbarrière al om te beginnen. En ze kunnen nu eenmaal niet allemaal gaan poetsen of sleuren in de bouw. Uiteindelijk gaan wij als laatste in de rij moeten gaan staan. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 maart 2022 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |