![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() De lente komt eraan en sinds een goede 2 maanden zijn de boeren dagelijks hun akkers aan het bemesten. Op zich goed maar ik stel mij de vraag of er ergens nog een grens is. Wekelijks worden dezelfde akkers vol mest gespoten. Overdag wordt het geïnjecteerd maar 's morgens vroeg of 's avonds laat spuiten ze nog echt de mest. Al 2 maanden kunnen de bewoners in de ganse regio gewoon niet meer op hun terras zitten. Op momenten komt de mestgeur in de woningen tot in de slaapkamers. Een venster openzetten om te verluchten is gewoon gekkenwerk. En de boeren mesten precies het liefste op zaterdagavonden, zondagen en feestdagen. Rij je zelf eens op een zondag iets na 12 uur je gras af dan staat de Politie aan je deur. Want dan heeft de boer gebeld. Maar voor de landbouw telt dit niet dus ze hebben er duidelijk plezier in om hun buurtbewoners wat te kloten.
Nu hebben we met enkelen eens wat zitten berekenen. Gewoon verdergaand op wat we gehoord hebben en het aantal tractors dat we dagelijks met een mestkar zien rondrijden. Op 2 maanden tijd wordt elke akker gemiddeld 7 keer bemest. Met als gevolg dat de mest op sommige kleigronden gewoon bovenop blijft liggen. Hier in de regio gaat het over minstens 3,5 miljoen liter mest. Blijkbaar brengt het rondrijden met mest ook meer op dan de oogsten zelf. Je betaalt voor de lediging van je septische put. Wil je een factuur dan is het +21% BTW (dat ze sowieso ook al incalculeren). Ik ken persoonlijk een boer die niets anders doet en zo vele duizenden euro's per maand op zak steekt. Professionele ruimers betalen ook om hun mest bij de boer in hun opslagtanks in de grond te mogen lozen. Dat is dan het officieel gedeelte. De boer ontvangt handenvol geld aan subsidies en draait daardoor al op winst. Het mestdecreet wordt niet gevolgd maar de mest wordt massaal op de akkers gespoten. Enorme overbemesting als gevolg zodat zelfs het grondwater in de buurt stinkt. De Burgemeester en Schepenen zeggen niets want ze komen meestal van een boerenfamilie of delen mee in de winst. En wat met de overschotten mest die ze niet meer op de akkers gespoten krijgen? 's Nachts gaan lozen in de rivieren. De vraag is dan wat het belangrijkste is? De boer zijn centen of het milieu? En de bewoners moeten maar zwijgen of de boer staat met zijn jachtgeweer voor uw neus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De bemestte gronden en weides worden regelmatig gecontroleerd op de mestwaarden. De boetes bij te hoge waardes zijn enorm. Daarbij hebben de meeste tractoren een systeem dat werkt via GPS, waardoor ze niet twee keer over hetzelfde perceel kunnen rijden. Het is zelfs straffer, als de laatste strook te smal is voor de volledige breedte van de sproeiers, worden de sproeiers waar al mest gevaren is, uitgeschakeld (automatisch). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Hier wordt niets gemeten. Daar ben ik 100% van overtuigd. En GPS? Op tractoren die misschien 20 jaar oud zijn? Dat zijn levensgevaarlijke dingen. Die mestkarren vallen bijna uit elkaar en remmen hebben ze nog amper. Of de loonwerkers die steeds de nieuwste en door belastinggeld gesubsidieerde gigantische tractoren en ultramoderne mestkarren hebben weten ook hoe dat werkt. Wat je daar zegt is mooi in theorie. In praktijk is het iets heel anders. Trouwens sensoren en dergelijke? Ze spuiten dat hier 's avonds laat rond. Dat zit geen enkele sensor op. Ik denk dat jij in een andere wereld leeft.
Ik zal ook zelfs nog iets straffer zeggen. Dat ik zelf gezien heb. Ze rijden eerst in de lengterichting over het veld en daarna in de breedterichting. Overdag met sproeiers die vlak tegen de grond liggen. 's Nachts met een straal die in het rond spuit. Dus sproeiers die uitschakelen? Vorige week hebben ze zelfs iemand zijn oprit volledig mee onder gespoten. De politie wou zelfs nog niet komen zien. De mens heeft het allemaal zelf met de tuinslang kunnen opruimen. Maar zegt niets tegen de boeren want ocharmen ze zijn al zo uitgebuit en verdienen niet meer genoeg om hun dikke villa's en Mercedessen betaald te krijgen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ge op den boerenbuiten gaat wonen, moet ge de mest erbij nemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Klopt deels. 30 jaar geleden waren er hier ook al boeren maar die respecteerden de nieuwe bewoners. Ook werd er veel minder gemest en meer aan biodiversiteit gedaan. En ze gingen enkel in de week mesten en enkel als het zeker was dat het in de komende uren ging regenen. Toen kon je ook nog bij de boer verse groenten gaan kopen. Nu draait het enkel nog om geld en vooral het laten tonen dat ze veel geld verdienen. Neerkijken op hun buurtbewoners die elke dag mooi braaf gaan werken. En denken de boeren en vooral de loonwerkers dat alles maar moet wijken en tonen ze geen respect meer. Vooral de jongere boeren die nu de stiel hebben overgenomen denken dat de wereld rond hun draait. Als ze weten dat iemand op een zondagnamiddag een familiefeest in zijn tuin gaat geven dat gaan ze expres op zondagvoormiddag een dubbele lading mest spuiten. De boeren genieten er precies van dat ze andere mensen kunnen kloten. Ik vrees dat het fout gaat lopen. Niet misschien maar eerder wanneer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ne boer die veel geld verdient!!! |
|
![]() |
![]() |