![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Politie wapent zich tegen toenemend bezit van… keukenmessen!
De Limburgse politie stelt vast dat er steeds meer mensen met keukenmessen rondlopen. En het gaat uiteraard niet over een tafelmes waar je met de blote kont op kunt gaan zitten. HBVL Een verontrustende evolutie is het messenbezit bij jongeren. Politie LRH stelde afgelopen schooljaar twaalf feiten vast waarbij minderjarigen met een mes of ander steekwapen werden aangetroffen. In 2020 waren er nog maar twee feiten van wapenbezit bij minderjarigen. Het fenomeen is bij ons nog onderbelicht en onderschat: met een mes op zak wordt het wapen sneller gebruikt. In Nederland is de messenproblematiek erg actueel. De politie lanceerde er in oktober de campagne ‘Drop de knife en doe wat met je life’ waarbij jongeren hun mes anoniem en straffeloos kunnen inleveren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ze dat hier gedaan hebben met de vuurwapens die de mensen mochten binnenleveren.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik mankeer de focus op het feit dat het om minderjarigen gaat.
Het is wellicht een hype ... maar waarom zouden jongeren het nodig vinden zich zo te "beveiligen"? Iemand een poco-antwoord?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op straat rondlopen met een keukenmes.
Is dat geen verboden wapenbezit ? Dat de politie zich daartegen moet wapenen vind ik nogal bizar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Politie Limburg Regio Hoofdstad (LRH) kreeg in het voorbije halfjaar al twaalf oproepen voor incidenten met een mes of steekwapen. De jaren voordien ging het om zes steekincidenten in een heel jaar. Enkele weken geleden werd aan het station in Hasselt een man neergestoken met een machete. Vorige week werd tussen de winkelrekken van de Delhaize een werkneemster met een mes verwond, zonder aanleiding. “Wij zien absoluut een stijging van het wapenbezit binnen onze politiezone”, zegt politiewoordvoerster Dorien Baens. “Het gaat dikwijls om messen die vrij in de handel te verkrijgen zijn, keukenmessen bijvoorbeeld. Vooral jongeren zijn vaak in het bezit van deze messen. We stellen dit enerzijds vast tijdens reguliere controles en patrouilles, maar anderzijds worden we ook steeds vaker opgeroepen voor steekpartijen.” In de politiezone Carma die onder andere Genk, Houthalen-Helchteren en Oudsbergen omvat, zijn dit jaar al 35 pv’s opgesteld waarbij sprake was van een mes. “Het ging meestal om bezit, in mindere mate werd het mes ook effectief als wapen gebruikt”, verduidelijkt politiewoordvoerster Anne-Katrien Maes. Laatst gewijzigd door reservespeler : 9 juli 2022 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() welnee, die zijn vernietigd, of naar musea gegaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerlijk gezegd, toen ik 16-18 jaar was, liep ik in Brussel toch ook altijd rond met een knipmes in mijn zak hoor. Nooit moeten gebruiken, en dat was misschien zelfs dom want ik had daar geen "training" voor, maar kom, het idee om daar onbewapend rond te lopen was volgens mij, toen, geen goed idee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() dagelijkse kost
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een mes op zak hebben was niet echt in de mode. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De oude verroeste luchtgeweren met kromme loop ja. De rest is verkocht of zelf bijgehouden door de politie.
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Is het niet de plicht van de ouders om te zorgen dat hun minderjarige snotjong niet met hun keukenmessen aan de haal gaan?
![]() Als ouders gestraft zouden worden voor hun plichtsverzuim aan ouderlijk toezicht dan zou hun gebroed de messen in de keukenlade laten liggen (om oa eens per jaar het overdoofd schaap de strot mee over te snijden) dan zou de politie zich niet hoeven te wapenen en geen jacht moeten maken op (bange mietjes-)messentrekkers.
![]() |
#18 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Als je met een mes rondloopt is het om te gebruiken.
Of hebben de jongeren schrik dat er iets gaat gebeuren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik herhaal, dat was jeugdige stommiteit, want aangezien ik niet echt wist van hoe met zo een mes echt te vechten, was dat eerder gevaarlijk om te doen alsof. Maar ik wilde "een wapen" om mij kunnen te verdedigen, of om het "duur" te maken om mij aan te vallen. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juli 2022 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |