![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Lieve Boeve, deze week in Knack:
"Knack: Hoe krijgen we jonge mensen opnieuw warm voor het beroep van leraar? Boeve: Het moet aantrekkelijker worden om leerkracht te zijn. Van alle beroepen hebben leerkrachten de grootste kans op een burn-out"..." Ook het loon speelt een rol. In budgettaire krappe tijden is het wellicht onhaalbaar, maar een loonsverhoging moet ooit wel opnieuw bespreekbaar worden" Zo horen jullie het ook eens van een ander! Laatst gewijzigd door Another Jack : 5 maart 2015 om 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik wist niet dat jij het woord van een opperkaloot voor waarheid nam ?
Overigens zijn de lonen in het onderwijs niet slecht, en zeker niet in het hoger onderwijs. Of gaat Boeve klagen over de 8000 euro bruto die hij opstrijkt ? Mij lijkt het grote probleem de absolute werkonzekerheid in het begin een grote rol te spelen. Misschien moet men gewoon een leerkrachtenuitzendkantoor opstarten die beginnende leerkrachten een vast contract-ten minste jaarcontracten aanbiedt tot men recht heeft op TADD/benoeming. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Ik ga zeker akkoord met een loonsverhoging voor leerkrachten. 15 �* 20 % extra zou redelijk zijn (netto). Op voorwaarde dat er aan volgende voorwaarden voldaan wordt:
- het moeten kwaliteitsvolle leerkrachten zijn, er moet terug strenger geselecteerd worden in en tijdens de lerarenopleiding. Vooral de Bacheloropleiding SO laat nu totaal te wensen over, het niveau van de studenten is er vaak bedroevend. - jonge (goede) leerkrachten moeten sneller werkzekerheid hebben en een vast contract krijgen. Nu raken vele gedemotiveerd doordat ze vaak jaren in een interimsysteem verzeild geraken met veel werkonzekerheid. Benoemingssyteem mag van mij gerust afgeschaft worden, is niet meer van deze tijd. Bij voorkeur laten uitdoven, leerkrachten die er nu al inzitten mogen hun statuut behouden, maar dus geen jonge leerkrachten meer bijbenoemen. - men moet ook onderscheid tussen scholen maken, er zijn makkelijkere en bijzonder moeilijke scholen om les te geven. Leerkrachten van 'zware scholen' zouden een bonus moeten krijgen. - eventueel een deel van de loonsverhoging opvangen door extralegale voordelen te schenken: internet en telecom volledig betaald, maaltijdcheques, forfaitaire verplaatsingsvergoeding, laptop, tablet of pc, groepsverzekering, gratis hospitalisatieverzekering, ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder denk ik dat we onderwijzend personeel in het hoger onderwijs (lectoren, docenten en proffen) hier buiten beschouwing moeten laten. Het gaat hier over onderwijzers en leerkrachten SO, me dunkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Vaak wel, ja. Al heb ik ooit in een Kempenschool (beroeps, o.a. houtbewerking) gestaan met allemaal potige en uit de kluiten gewassen blanke Kempenjongens en ondanks het feit dat de meesten een goede inborst hadden, was dat redelijk 'zwaar'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() "If you pay peanuts, you get monkeys".
Blijkaar vinden sommige leerkrachten dat ze peanuts krijgen. ![]()
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Promoveer ze weg.
![]()
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() De lonen zijn al aan de hoge kant.
Of vind je 5000 bruto voor een master op 25j ancienniteit zonder leidinggevende verantwoordelijkheden en 3.5 maand verlof weinig ???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
OH JA maar wacht.. jaaaa het forum en de belg leeft van de cliché en leggen alles naast zich neer wat dat onderuit haalt...
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die doen net niks, buiten 1 a 2 dagen in het groot verlof mee komen zitten voor de inschrijvingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dan worden ze nog vetter betaald dan de mannen van de Europese instellingen. Kwestie van dat niemand nog de prive in wilt dan. Iedereen leerkracht ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken aardig wat leerkrachten en heb eigenlijk nog niemand horen klagen over loon.
Allen klagen over arbeidsomstandigheden. Ik denk dus dat de focus verkeerd ligt.
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Als ik mijn familie mag geloven ligt het probleem vooral in de werkonzekerheid begin carriere. Jarenlang vervangingen, conracten korte duur, niet weten waar ge na de grote vakantie terecht komt....dat is niet tof. Daar knappen heel veel jonge leerkrachten op af. Het beroep is mooi: goed salaris, goede work-life, veel verlof, maatschappelijk relevant werk...echter is dat niet tof als je in totale inkomensonzekerheid door het leven moet gaan voor meerdere jaren. En de "benoemingspolitiek" die er bij komt kijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Akkoord dat 5.000 euro bruto, weliswaar op het einde van de carrière, een mooi bedrag lijkt. Maar een leerkracht kent vaak nihil extralegale voordelen (misschien terugbetaling lijn- of treinabonnement niet te na gesproken). Ik ken zelfs leerkrachten die geen potlood of stylo krijgen van de school om hun verbeterwerk te doen. Sommigen moeten zelfs betalen voor de koffie in de leraarskamer. Ook daar moet je rekening mee houden. Je bent beter af als je een pak minder bruto in de privé verdient maar met 'voordelen'. Staar je dus niet enkel blind op dat (relatief hoge) bruto loon ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Weet dat een leerkracht in het erkende Vlaamse Onderwijs in principe kan gevraagd worden beschikbaar te zijn t.e.m. 10 juli en terug ter beschikking kan gevraagd worden de eerste werkdag na 15 augustus (= feestdag) ! Vele mensen weten dit niet, maar het is zo. Er zijn ook weinig directeurs die er gebruik van maken. Er zijn er ook enkele die de interimarissen dan opdragen om allerlei taakjes te doen in de school: inschrijven, administratief werk, maar ook zelfs klassen schilderen en grote kuis doen ! Die veelal jonge mensen durven niet anders dan daar op in te gaan, want als de pet van de directeur slecht staat, dan vliegt die interimaris zonder veel pardon buiten. |
|
![]() |
![]() |