Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2022, 06:37   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Cassatie fluit De Wever terug (verplichte rijcursus overschrijdt bevoegdheid).

Hof van Cassatie fluit De Wever terug: verplichte rijcursus voor overtreders ‘overschrijdt bevoegdheid’.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220530_93157235

Ik heb hier een dubbel gevoel bij.
Enerzijds is er de scheiding der machten, anderzijds is er de straffeloosheid omdat de parketten overbelast worden.

Moet de wet in deze aangepast worden?
Misschien wel, als we kijken naar de resultaten van de gasboetes, merken we dat een lik-op-stuk beleid echt werkt.

Het voorbeemd; iemand die 100 km / u rijdt in een zone 30, moet gestraft worden, hoe sneller hoe beter.
Door de auto in beslag te nemen (gedurende 14 dagen), straf je maar matig.
Door bijkomende zaken (verplichtingen) op te leggen om het rijbewijs terug te krijgen, laat je de overtreders weten dat we verkeersveiligheid ernstig nemen.

Dat de advocaten hier tegen zijn, is een open deur instampen, ze verliezen hiermee een ferme bron van inkomsten.

Ik wil hiermee de methode van Antwerpen niet goedpraten, maar er zou een eenduidige afspraak moeten zijn voor hetv hele land, waardoor er, naast het in beslagnemen van de wagen, ook andere (vastgelegde) sancties kunnen opgelegd worden. Het zou het gerecht alvast veel werk besparen en zou daarbij ook veel efficiënter kunnen zijn.

Het gaat bij mij niet alleen over onaangepaste snelheid, maar ook over driften op straten of pleinen, ... .

HBVL 30-05-2022
De Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) mag bestuurders die de straten onveilig maken geen verplichte rijcursus opleggen, zo oordeelt het Hof van Cassatie in een recent arrest. Volgens het Hof overschrijdt De Wever zijn bevoegdheid door ‘bestraffend’ op te treden.

In de strijd tegen roekeloos en asociaal rijgedrag gaat de Antwerpse politie steeds vaker over tot inbeslagname van voertuigen. Jongeren die met 100 km per uur in een zone 30 rijden, riskeren onmiddellijke inbeslagname van hun voertuig voor een periode van 14 dagen. Die maatregel is wettelijk voorzien. Maar dat de Antwerpse burgemeester Bart De Wever de teruggave van de inbeslag genomen voertuigen afhankelijk maakt van de betaling van takelkosten en het volgen van een rijcursus (kostprijs: 790 euro) gaat volgens het Hof van Cassatie te ver. Door overtreders een verplichte cursus op te leggen, zou de burgemeester bestraffend optreden. En dat is niet de bevoegdheid van een burgemeester, maar van een rechter, klinkt het.

De Wever: ‘Als dit arrest daadwerkelijk betekent dat wegpiraten niet verplicht kunnen worden om een cursus te volgen vooraleer ze hun voertuig terugkrijgen, dan is dit zonder meer betreurenswaardig. We spreken hier over kadeeën die tegen 100 per uur door fietsstraten vlammen. Bij het parket zijn ze blij dat de workload overgenomen wordt, waar zij al lang niet meer toe komen. Dat advocaten deze uitspraak toejuichen, is ronduit triest. Al die juristen lijken wel in een vaas te leven.’

Raad van state
Bij de stad Antwerpen gaan ze het arrest van het Hof van Cassatie onderzoeken. Of het arrest ook tot een andere aanpak zal leiden, staat nog niet vast. Bij de stad wachten ze op een uitspraak van de Raad van State. De auditeur bij de Raad van State zou wel een voor de stad gunstig advies hebben gegeven.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2022, 15:18   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hof van Cassatie fluit De Wever terug: verplichte rijcursus voor overtreders ‘overschrijdt bevoegdheid’.

... Bij het parket zijn ze blij dat de workload overgenomen wordt, waar zij al lang niet meer toe komen.

...
Bij het parket zitten ze er niets mee in dat Imperator Bart rechtspreekt.

- lol -

Wat gaan we nu nog allemaal meemaken?
Oud 31 mei 2022, 17:45   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het Hofke van Castratie is een zeer hoge ivoren toren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2022, 19:17   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ni overdraaive heeej...

Imperator Bartus moet wel af en toe eens terug naar de realiteit gebracht worden door de bevoegde instanties : néén, hij kan niet als een lokale potentaat beslissen in zaken waarin hij nul komma nul bevoegdheid heeft.

Als historicus moet hij ongetwijfeld de trias politica kennen/begrijpen.

Wel, dat hij die dan als burgervader ook respecteert & toepast hee ?
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2022, 19:59   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ni overdraaive heeej...

Imperator Bartus moet wel af en toe eens terug naar de realiteit gebracht worden door de bevoegde instanties : néén, hij kan niet als een lokale potentaat beslissen in zaken waarin hij nul komma nul bevoegdheid heeft.

Als historicus moet hij ongetwijfeld de trias politica kennen/begrijpen.

Wel, dat hij die dan als burgervader ook respecteert & toepast hee ?
Hij is begonnen in de Rechten maar was gebuisd. Terecht blijkt nu.
Oud 31 mei 2022, 20:06   #6
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

De man heeft op zich een goed voorstel gedaan. Dat hij daarbij zijn boekje te buiten gaat omdat 'm niet bevoegd is voor zo een zaken, tja.. hij zal dat ook wel geweten hebben. Het interessante aan zijn actie is dat de problematiek van straffeloosheid (alé, 't is niet dat die gasten niet gestraft worden, maar nogal mager) bij zulke verkeersovertreders nu wat extra aandacht krijgt. Hopelijk werkt 't inspirerend en wordt er dra een wet gestemd zodat zijn idee om teruggave van 't voertuig te koppelen aan een rijcursus ingang vindt.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 31 mei 2022 om 20:07.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 13:57   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu moet ge mij eens het verschil uitleggen:

ik gooi een papierke op straat, maar word op hete daad betrapt: boete 50 euro.
Idem dito, maar ik moet een kursus volgen met als onderwerp "propere buurten, propere mensen, aangenaam wonen".

Ik vind dat beiden een straf zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 1 juni 2022, 16:27   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor mij mogen er standaardstraffen zijn.
Ik zie niet in waarom een rechter zich moet buigen over iets dat vastgesteld is.

Minnelijke schikking noemen ze zoiets.
Oud 1 juni 2022, 20:35   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij mogen er standaardstraffen zijn.
Ik zie niet in waarom een rechter zich moet buigen over iets dat vastgesteld is.

Minnelijke schikking noemen ze zoiets.
Dat staat niet ter discussie.
Trouwens, als je het op de snee bekijkt, is een minnelijke schikking geen straf.

Oud 1 juni 2022, 21:53   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vooruit nu het opeens niet in je kraampje past zijn de mensen die gestudeerd hebben voor deze functies weer onwetenden.

Die mensen hebben rechten gestudeerden dat zijn vakmensen. Dus best naar luisteren net als naar de virologen en uw huisarts.

Bartman Bart noch jij kennen daar niks van.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 juni 2022 om 21:56.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2022, 10:45   #11
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, als je het op de snee bekijkt, is een minnelijke schikking geen straf.
Klopt. Je betaalt een bedrag om een strafvervolging af te kopen.

Elke standaard verkeersboete is een voorbeeld van zo'n minnelijke schikking.

Ik vind het dan ook grappig dat er vaak geklaag is van de 'gewone burger' wanneer er in een grote zaak een minnelijke schikking wordt getroffen. Men zegt dan dat enkel iets is voor de rijken.

Ik vraag me dan af of de 'gewone burger' het graag voor de politierechter komt uitleggen telkens men een verkeersovertreding begaat. Want dat zijn allemaal strafrechtelijk vervolgbare misdrijven die in principe voor een strafrechter (de politierechter) worden behandeld.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2022, 11:19   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat geen straf? Dat is straf dat dat geen straf is.
Oud 2 juni 2022, 12:32   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat geen straf? Dat is straf dat dat geen straf is.
Op de snee zijn soms dingen straf.

Oud 2 juni 2022, 13:19   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

noem dit gewoon een in het rijtje van de 'woke' uitspraken van onze juridische dienst...
Kijk, er is volgens mij geen enkele reden waarom een Burgemeester geen straf kan uitspreken. Het enige dat de rechter gelijk heeft, is dat de straf verplichte rijcursus niet in het 'palet' van een burgemeester zit, dus dat hij in principe alleen maar financiele boetes kan uitdelen

Wat BDW zou kunnen doen is zeggen we geven een GASBOETE en een OPSCHORTENDE voorwaarde als je examen opnieuw aflegt krijg je uw 300euro terug... Het woord opschortende voorwaarde zou hij volgens mij zelfs moeten vervangen door: we geven een kadocheque voor een gratis rijexamenopleiding

dus wat de WETGEVER zou moeten doen, dat is dan BXL dat is het PALET aan straffen voor rechtbank, burgemeesters uitbreiden naar bvb

- je krijgt een taakstraf... en moet 1 maand meedraaien in spoed
- uw rijbewijs vervalt en je krijgt vaneerstekeer het maximum aantal puntenstraf bij uw rijbewijs met punten
- je krijgt eenboete ter grootte van de maatschappelijke waarde van uw misdaad enmoet alles aflossen aan de maatschappij of de burgers die je benadeeld hebt
- je krijgt een gemeenschapsdienst straf en moet meedraaien met gemeente, openbare dienst, etc en uw inkomen boven het minimumloon moet je afdragen ter aflossing van uw schuld
- of we geven u een tracker en als we zien dat je nog te snel rijdt krijg je telkens een boete van 1000euro

zijn eigenlijk opties die je volgens mij allemala niethebt

Laatst gewijzigd door brother paul : 2 juni 2022 om 13:33.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be