Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 juni 2022, 19:54   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Worden elektrische auto's echt heel wat goedkoper mettertijd?

Dat zou wel eens ambetant kunnen worden.
Dat zoiets in het verleden al eens gebeurde, of vb. met informatica-producten altijd gebeurde, is lang geen garantie.

titel: Goedkoopste elektrische Volkswagen nu al 46% duurder dan beloofd
https://www.auto55.be/nieuws/34287-g...ro%C3%ABn+C5+X

Citaat:
De elektrische auto wordt betaalbaar, hoor je steevast. De politiek schreeuwt na de recente aankondiging dat Europa vanaf 2035 alleen nog elektrische auto’s zal toelaten zelfs dat het voor de consument ‘goedkoper zal worden’. Automerken doen hun duit in het zakje door systematisch meer betaalbare (of op z’n minst minder dure) elektrische modellen aan te kondigen. Volkswagen dat zich uit dieselgateschaamte dan maar ontpopte tot een voorvechter van elektrische mobiliteit, laat zich niet onbetuigd. Tegen 2025 wil dat bedrijf EV-pionier Tesla van de troon stoten als grootste producent van elektrische auto’s. En het zou dat onder meer doen met modellen met een democratisch prijskaartje.

Waar blijven ze dan, die betaalbare elektrische auto’s?

Uiterlijk tegen 2025 komt Volkswagen met een kleine ID.1 op de proppen. Twee jaar eerder dan initieel gepland. En intussen zou de ID.3 klanten in de middenklasse overhalen om de pomp te ruilen voor een stopcontact. ‘Bijna zo betaalbaar als een VW Golf’, klonk het toen. Bij de introductie in de zomer van 2020, kon je alleen de 1st Edition krijgen, met een vanafprijs van 37.990 euro. Voor die prijs kreeg je een 58kWh grote accu. Een kleinere batterij zou ervoor zorgen dat je een ID.3 zou kunnen kopen voor minder dan 30.000. Prijsverschil met de VW Golf? Amper 3.000 euro. Nota bene nadat Volkswagen de Golf eerst flink duurder maakte, maar dat is muggenziften.

Excuses genoeg

Van die betaalbare VW ID.3 komt momenteel niks in huis. Volkswagen biedt in ons land slechts één versie van het model aan: de ID.3 Pro Performance 58kWh, met 204pk. Vanafprijs: 44.135 euro. Dat is 46 procent duurder dan destijds werd beloofd. Volkswagen wijst voor dat prijsverschil naar de heersende inflatie, hogere grondstofprijzen en aanpassingen aan het gamma. De instapversie met accu van 45kWh is momenteel bijvoorbeeld niet beschikbaar, gezien de heersende productieproblemen. ‘Daardoor zijn basisversies vaak niet beschikbaar. Dat is niet alleen voor de ID.3 zo, maar ook voor andere modellen en je zal zien dat dat ook in andere landen het geval is”. “De situatie is echter tijdelijk”, verklaart invoerder D’Ieteren zonder te kunnen garanderen dat die goedkope ID.3 er ook echt eens komt…
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 20:12   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.122
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik geloof er niet in. Alles kan je uitdrukken in beschikbare energie. Energie om bakstenen te bakken, bomen te laten groeien, metaal te winnen uit erts of schroot, eten te laten groeien enzoverder.

met de huidige technologie, die voornamelijk fossiele brandstof gebruikt, hebben we nu een bepaalde limiet bereik, het komt erop neer dat we elk jaar steeds een stukje meer van onze "reserves" opgebruiken, en er komt niets voor in de plaats.

Waar gebruiken we ze aan op. Meer mensen kweken. Joepie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 21:00   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat zou wel eens ambetant kunnen worden.
Dat zoiets in het verleden al eens gebeurde, of vb. met informatica-producten altijd gebeurde, is lang geen garantie.

titel: Goedkoopste elektrische Volkswagen nu al 46% duurder dan beloofd
https://www.auto55.be/nieuws/34287-g...ro%C3%ABn+C5+X
De Chinezen komen eraan. Goedkoper en beter dan der Deutschen.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 21:07   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat zou wel eens ambetant kunnen worden.
Dat zoiets in het verleden al eens gebeurde, of vb. met informatica-producten altijd gebeurde, is lang geen garantie.

titel: Goedkoopste elektrische Volkswagen nu al 46% duurder dan beloofd
https://www.auto55.be/nieuws/34287-g...ro%C3%ABn+C5+X
Uiteraard dikke onzin die clickbait-titel met 46%.

Evenzo dan de autos met verbrandingsmotoren.

Bobendien is de standaarduitrusting van de ID.3 bepalend ook de first edition van 2020 was in 3 versies (en hun vanafprijzen), bovendien waren die exemplaren in aantal gelimiteerd. Deze vergelijken met versies van 2 jaar later is wat van de pot gerukt.

Citaat:
https://www.dieterencenters.be/nl/de...talen%20velgen.

ID.3 1e: de gelimiteerde lanceringseditie

Mensen die vooraf een ID.3 hebben gereserveerd, hebben de keuze tussen drie versies:

De eerste versie van de ID.3 heeft de grote 58 kW-batterij. Hij wordt aangedreven door een elektromotor op de achteras. Deze ontwikkelt 150 kW en levert een maximumkoppel van 310 Nm, waardoor de ID.3 zonder te schakelen in 3,4 seconden naar 60 km / u accelereert. Rijplezier is gegarandeerd.

De ID.3 1st wordt aangeboden in drie vaste configuraties, die zijn aangepast aan typische klantvereisten. Bovendien kunnen klanten kiezen uit verschillende kleuren voor de carrosserie en het interieur van het voertuig.


De basisversie van de ID.3 1st kost in België minder dan € 38.000 en omvat een navigatiesysteem, digitale DAB + radio, dual-zone Air Care Climatronic airconditioning, verwarmd stuur en stoelen, verstelbare armsteunen. de voorkant, snelladen tot 100 kW gelijkstroom (DC) en tot 11 kW wisselstroom (AC) en 18 inch lichtmetalen velgen. Standaarduitrusting omvat ook natuurlijke spraakbesturing, ID. Licht van binnen, en meer.

De ID.3 1st Plus (minder dan € 44.000) heeft ook een achteruitrijcamera en het Keyless Advanced keyless entry en startsysteem. Het interieur van de ID.3 1st Plus is ook voorzien van een middenconsole met twee extra USB-C-poorten aan de achterkant. Aan de buitenkant maken getinte ruiten, het Style exterieurpakket in zilverkleur, led-matrixkoplampen, led-achterlichten met dynamisch geanimeerde richtingaanwijzers en 19-inch lichtmetalen velgen deel uit van de uitrusting.

De topversie, de ID.3 1st Max, aangeboden voor minder dan € 50.000, wordt ook standaard geleverd met het augmented reality (AR) head-up display, twee extra luidsprekers, een groot panoramadak en 20 inch lichtmetalen velgen. Toegevoegd aan deze uitrusting is Travel Assist met Side Assist rijstrookwisselassistent, Emergency Assist en de Comfort-telefooninterface met inductieladen. Comfortabele stoelen met elektrische verstelling en massagefunctie voorin maken de uitrusting van de ID.3 1st Max.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 juni 2022 om 21:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 22:18   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

2020 versie: (alle 58 kWh bruikbaar) bron D' Ieteren
De ID.3 1st Plus (minder dan € 44.000) heeft ook een achteruitrijcamera en het Keyless Advanced keyless entry en startsysteem. Het interieur van de ID.3 1st Plus is ook voorzien van een middenconsole met twee extra USB-C-poorten aan de achterkant. Aan de buitenkant maken getinte ruiten, het Style exterieurpakket in zilverkleur, led-matrixkoplampen, led-achterlichten met dynamisch geanimeerde richtingaanwijzers en 19-inch lichtmetalen velgen deel uit van de uitrusting.


Citaat:
Van die betaalbare VW ID.3 komt momenteel niks in huis. Volkswagen biedt in ons land slechts één versie van het model aan: de ID.3 Pro Performance 58kWh, met 204pk. Vanafprijs: 44.135 euro.
Vergelijk ik de basisuitrusting van die wagen - na configuratie - komt die het best ongeveer overeen met de 1st Plus van ~44.000 Euro. Behalve de velgen dat zijn 18" ipv 19" dat is nu ook geen dure optie, namelijk € 1420.

Het snelladen is trouwens in 2022 tot 120 kW voor de Pro (in 2020 max 100 kW voor alle 1st)

Na configuratie, doe maar: https://www.volkswagen.be/nl/modelle...ektrisch%22%7D

Zal hoogstens 2500 € schelen met 2 jaar geleden- ik neem daarvoor de Pro versie

Details van het voertuig

Pro Performance 58 kWh 150 kW (204 pk) 1 versnellingen

Vanf Prijs incl. BTW 44.860 € (Pro)

+ Laadvermogen gelijkstroom (DC): Pure 110 kW - Pro 120 kW

Velgen: 4 lichtmetalen velgen "Andoya" 7,5 J x 19, zwart, oppervlak glansgedraaid - banden 215/50 R19
Prijs incl. BTW 1.420 €

Bekijk uw configuratiecode Betalingsopties, Prijs incl. BTW 46.280 €

Dus 2.280 € duurder. Dat is iets meer dan 5% na 2 jaar.

------ ----

Citaat:
Volkswagen biedt in ons land slechts één versie van het model aan: de ID.3 Pro Performance 58kWh
En omdat die instapversie ID.3 met klein batterijpack van netto 45/48 kWh niet aangeboden wordt in BE moet men aan "onze importeur" vragen. In het buitenland wordt of beter werd die wel verkocht in 2021. In Noorwegen werd zelfs de 1000 km test ermee gedaan, 2021:
Citaat:
https://insideevs.com/news/532552/vw...-bjorn-1000km/

VW ID.3 Pure: Fastest Budget Compact In Bjørn's 1,000 Km Challenge
The challenge was completed with an average speed of 90.2 km/h (56 mph) and 204 Wh/km (328 Wh/mile).

The entry-level Volkswagen ID.3 Pure (45/48 kWh) turns out to be the fastest model - among mainstream EVs with a battery of up to around 50 kWh - in Bjørn Nyland's 1,000 km (621 miles) challenge.

The distance was covered in 11 hours and 5 minutes, which is marginally better than the recently tested Citroën e-C4 (11 hours and 15 minutes). The Volkswagen ID.3 Pure required 7 fast charging stops.

An interesting thing is that the ID.4 RWD with a 62 kWh battery noted a time of 10 hours and 45 minutes, which is just 20 minutes better. Not that big of a difference compared to the distance and 30% bigger battery.
Citaat:
Excuses genoeg

Van die betaalbare VW ID.3 komt momenteel niks in huis. Volkswagen biedt in ons land slechts één versie van het model aan: de ID.3 Pro Performance 58kWh, met 204pk. Vanafprijs: 44.135 euro. Dat is 46 procent duurder dan destijds werd beloofd. Volkswagen wijst voor dat prijsverschil naar de heersende inflatie, hogere grondstofprijzen en aanpassingen aan het gamma. De instapversie met accu van 45kWh is momenteel bijvoorbeeld niet beschikbaar, gezien de heersende productieproblemen. ‘Daardoor zijn basisversies vaak niet beschikbaar. Dat is niet alleen voor de ID.3 zo, maar ook voor andere modellen en je zal zien dat dat ook in andere landen het geval is”. “De situatie is echter tijdelijk”, verklaart invoerder D’Ieteren zonder te kunnen garanderen dat die goedkope ID.3 er ook echt eens komt…
Dus 5% tot 6% duurder na 2 jaar, en dan zo een tam-tam maken met een onnozele clickbait-titel.
De ID.3 Pure kostte in Nederland, en werd daar ook aangeboden in 2021... :
Citaat:
https://ev-database.nl/auto/1530/Vol...re-Performance

Prijs vanaf € 33 990

Bestelbaar Ja, huidig model
Leverbaar sinds Augustus 2021
Maar is vandaag niet meer te krijgen, de instapversie is nu ook de 58 kWh Pure vanaf 43.990 €, bron: https://www.volkswagen.nl/modellen/id3

Laatst gewijzigd door Micele : 14 juni 2022 om 22:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 23:14   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Zolang ze einddatum ice hebben, dwingen EV te gaan zal het duurder worden.

Nadien zal het goedkoper worden.
Maar dan zijn we al lang dood.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 10:05   #7
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Gaan nooit goedkoper zijn dan fossiele in aankoop niet en in onderhoud zeker niet .
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...C7ko-PHR5FS_Sk
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 10:23   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Gaan nooit goedkoper zijn dan fossiele in aankoop niet en in onderhoud zeker niet .
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...C7ko-PHR5FS_Sk
Zever.

Onderhoud is gemiddeld 35% goedkoper. Berekeningen ADAC.

https://www.enbw.com/blog/elektromob...n%20Verbrenner.

Wartung und Service:

Die größten Pluspunkte für eine günstige Kostenbilanz kann das E-Auto bei Wartung und Service verzeichnen. Der ADAC hat berechnet, wie sich die Gesamtkosten für Elektroautos im Vergleich zu Verbrennern schlagen. Aufgrund der geringeren Wartungskosten eines E-Autos holst du dir den ggf. höheren Kaufpreis über die Jahre oft wieder rein. Denn in Summe ist die Wartung für ein Elektroauto etwa 35% günstiger als die eines Benziners oder Diesels. Grund dafür ist, dass beim Stromer sehr viel weniger verschleißanfällige Teile verbaut sind als beim klassischen Verbrenner.

Citaat:
Gaan nooit goedkoper zijn dan fossiele in aankoop
Nooit? Glazen bol?

Het is echt geen probleem -zelfs vandaag- een duurdere fossiele VW Golf te vinden dan een VW ID.3, zelfs in de naakte aankoop, hetzelfde vermogen, bron autogids.
Citaat:
Volkswagen ID.3 (2022)
ELEKTRISCH 43900 - 43900€
Volkswagen ID.3 58 kWh 150kW Active Pro Performance
Automatisch 204 Ch 0 l / 100 kmCO2: 0 g/km (WLTP) 5 deuren
BIV: 0 - 0 € / JAARLIJKSE BELASTING
Brussel: 85,27 tot 85,27 €
Vlaanderen: 0 tot 0 €
Wallonië: 85,27 tot 85,27 €
Citaat:
Volkswagen Golf VIII 5d (2022)
• DIESEL 32490 - 44055€
Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TDI 147kW GTD DSG vanaf 44.055€


• BENZINE 29170 - 55130€

• HYBRIDE BENZINE PLUG-IN 43255 - 46605€
Volkswagen Golf VIII 5d 1.4 eHybrid Style Business DSG, 150 kW, vanaf 44.575€

• AARDGAS 34275 - 38195€

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2022 om 10:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 10:59   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Gaan nooit goedkoper zijn dan fossiele in aankoop niet en in onderhoud zeker niet .
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...C7ko-PHR5FS_Sk
Wie wil kan vandaag met een perfect en goed autootje rijden voor 4000 euro. Tweedehands maar meer dan goed genoeg voor heel wat mensen.

Maar t'ja daar gaat iedereen dood van. Eens alle welstellende (vooral groenen) met een EV zullen rijden en het plebs zich weer met de tram verplaatst worden we allemaal 150 jaar oud.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 juni 2022 om 11:01.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 11:08   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wie wil kan vandaag met een perfect en goed autootje rijden voor 4000 euro. Tweedehands maar meer dan goed genoeg voor heel wat mensen.
Voor te rijden komen er nog andere kosten bij, zoals voltanken...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 12:32   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zever.

Onderhoud is gemiddeld 35% goedkoper. Berekeningen ADAC.
Wie spreekt heeft altijd gelijk zegt men. Deze denken daar blijkbaar anders over dan ADAC.

https://gocar.be/fr/actu-auto/electr...s-a-entretenir
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 12:32   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voor te rijden komen er nog andere kosten bij, zoals voltanken...
Echt ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 12:49   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wie spreekt heeft altijd gelijk zegt men. Deze denken daar blijkbaar anders over dan ADAC.

https://gocar.be/fr/actu-auto/electr...s-a-entretenir
Heb ik al gezien, totaal ongeloofwaardig, flutartikel bestaat ook in het Nederlands:
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...r-in-onderhoud

(en dus geen echte cijfers of echt gestaafde argumenten)

Ik betrouw dan veel eerder de expertise van ADAC.

Dit bedoel ik met cijfers (met de basis van hun berekeningen) op alle automodellen:

https://assets.adac.de/Autodatenbank...sVergleich.pdf

Als je iets beters kent ga je gang.

Gocar.be is daarvoor bekend regelmatig fake news steeds weer opnieuw te verspreiden alhoewel het al een tijdje weerlegd is. En dikwijks anti-EV. Wslk ook voor de clickbaits en wie weet advertenti€s. ICE-followers en-of EV-denials lezen dat graag?

Zoals deze onzin van 2022 met de nodige twijfelzinnen ".... mogen geloven"
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/actua...ls-dan-uitlaat
Geschreven door David Leclercq | 13/06/2022

Autobanden verspreiden 3500 meer partikels dan uitlaat

Een Britse studie geeft aan dat banden veel meer schadelijke deeltjes verspreiden dan uitlaatgassen van auto’s. Zelfs tot 3.500 keer meer als we de resultaten van een onderzoek mogen geloven. Bovendien zou de trend opwaarts gaan. En wel hierom.
Weerlegging 2020:
Citaat:
https://stroohm.be/fact-check-autobanden-en-fijn-stof/
FACT CHECK: AUTOBANDEN EN FIJN STOF
15 april 2020

Autobanden tot 1000x meer fijn stof dan uitlaatgassen?

De recente communicatie dat fijn stof door banden tot 1000 keer hoger ligt dan de uitlaatgassen, kunnen we bestempelen als fake news. De grafiek helemaal bovenaan is duidelijk dat de verhouding ongeveer gelijk is. Volgens het artikel verliezen we 5,8 gram per kilometer aan fijn stof => We rijden gemiddeld min. 30,000km met onze banden. dus 5,8gr/km X 30,000km = 174Kg per 4 banden aan uitstoot. Dat komt op 43,5 kg verlies per band. Een autoband weegt gemiddeld een 10kg waarvan een 30 a 40% het loopvlak is dat slechts gedeeltelijk afslijt. Het artikel bevat dus een serieuze rekenfout als je het even kritisch analyseert. Altijd opletten met wat je in de media leest. De uitlaatgassen bij een verbrandingsmotor zijn bovendien veel ruimer dan enkel het fijn stof. CO2, CO, NOx en in mindere mate SOx zijn ook mee te nemen.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2022 om 13:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 13:44   #14
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.217
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat zou wel eens ambetant kunnen worden.
Dat zoiets in het verleden al eens gebeurde, of vb. met informatica-producten altijd gebeurde, is lang geen garantie.

titel: Goedkoopste elektrische Volkswagen nu al 46% duurder dan beloofd
https://www.auto55.be/nieuws/34287-g...ro%C3%ABn+C5+X
Vergeet het maar, EV's worden duurder.

Lithiumprijzen zijn het afgelopen jaar 6x gestegen. Daar waar een Li-ion cell vorig jaar nog gemiddeld 105 $/kWh kostte, kost die ondertussen al 160 $/kWh (link, link)

De best verkochte BEV, de SAIC Wuling Mini kost al bij al 5000 euro - maar voor dit jaar voert de fabrikant plotse prijsstijging van meer dan 1000 euro extra, wegens gestegen materiaalkost.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 15:57   #15
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zever.

Onderhoud is gemiddeld 35% goedkoper. Berekeningen ADAC.

https://www.enbw.com/blog/elektromob...n%20Verbrenner.

Wartung und Service:

Die größten Pluspunkte für eine günstige Kostenbilanz kann das E-Auto bei Wartung und Service verzeichnen. Der ADAC hat berechnet, wie sich die Gesamtkosten für Elektroautos im Vergleich zu Verbrennern schlagen. Aufgrund der geringeren Wartungskosten eines E-Autos holst du dir den ggf. höheren Kaufpreis über die Jahre oft wieder rein. Denn in Summe ist die Wartung für ein Elektroauto etwa 35% günstiger als die eines Benziners oder Diesels. Grund dafür ist, dass beim Stromer sehr viel weniger verschleißanfällige Teile verbaut sind als beim klassischen Verbrenner.


Nooit? Glazen bol?

Het is echt geen probleem -zelfs vandaag- een duurdere fossiele VW Golf te vinden dan een VW ID.3, zelfs in de naakte aankoop, hetzelfde vermogen, bron autogids.
En wanneer staat de EV voor uw deur ? Dan kan je echte cijfers geven

En moet je geen linken .... sorry lijken geven.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 15:59   #16
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb ik al gezien, totaal ongeloofwaardig, flutartikel bestaat ook in het Nederlands:
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...r-in-onderhoud

(en dus geen echte cijfers of echt gestaafde argumenten)

Ik betrouw dan veel eerder de expertise van ADAC.

Dit bedoel ik met cijfers (met de basis van hun berekeningen) op alle automodellen:

https://assets.adac.de/Autodatenbank...sVergleich.pdf



Als je iets beters kent ga je gang.

Gocar.be is daarvoor bekend regelmatig fake news steeds weer opnieuw te verspreiden alhoewel het al een tijdje weerlegd is. En dikwijks anti-EV. Wslk ook voor de clickbaits en wie weet advertenti€s. ICE-followers en-of EV-denials lezen dat graag?

Zoals deze onzin van 2022 met de nodige twijfelzinnen ".... mogen geloven"


Weerlegging 2020:
En dat men plastiek-afval in banden gaat verwerken gaat volgens u geen meerplastiek in de lucht en water tot gevolg hebben.


is juist zoal men door hennepplanten de PFOS uit de grond wil halen .....kan maar die zit dan wel in de planten .....verbranden en gassen wassen met water ....water zuiveren en slib terug voor hennepplanten ...dan is de cirkel rond hé

Laatst gewijzigd door chris k : 15 juni 2022 om 16:02.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 16:11   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En wanneer staat de EV voor uw deur ? Dan kan je echte cijfers geven

En moet je geen linken .... sorry lijken geven.
Linkje van de cijfers van ADAC, alle mogelijke kosten (maandelijks), alle modellen en versies uit hun databank, ondertussen tot 142.189 opgelopen.

Even de filter instellen
Enkel recente modellen/versies , 9054 stuks.
Enkel "motorart Elektro"

Citaat:
1.209 Treffer anzeigen
Enjoy het vergelijk ICE - BEV !

Echte gemiddelde cijfers!
Op welke basis ze de totale onderhoudskosten (per maand) berekenen vind je hier: (Werkstattkosten, inclusief banden, enz...)

https://assets.adac.de/Autodatenbank...grundlagen.pdf

laatste zin: inclusief een forfaitair bedrag voor extra reparatiekosten -naargelang segment - als de wagen meer als 3 jaar is en-of 80.000 km heeft.

ff testen voor onze oude Skoda:
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...223198/#kosten
Skoda Fabia 1.2 TSI Elegance (06/10 - 06/14)
17.640 € Grundpreis
5,3 l/100 km Verbrauch
77 kW (105 PS) Leistung
1197 ccm Hubraum

Werkstattkosten 69 €

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2022 om 16:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 20:06   #18
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht


En dikwijks anti-EV.

Weerlegging 2020:
Raar dat uw artikels altijd alleen maar gaan over Pro-EV. Alles wat anti-EV is blijkt altijd fake en flut te zijn.

Vooruit vertel ons nog eens iets over Noorwegen. Is al een tijdje geleden

Het wordt beetje saai.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 juni 2022 om 20:08.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 21:07   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Raar dat uw artikels altijd alleen maar gaan over Pro-EV. Alles wat anti-EV is blijkt altijd fake en flut te zijn.
Zeker niet alles, maar er wordt nog opvallend veel fake en FUD over EVs verteld. Natuurlijk vind ik dat bepaalde EVs nog veel beter kunnen, maar geef ze dan eens pakweg 15 tot 20 jaar ontwikkelingstijd zoals de moderne brandstofmotor dat altijd kreeg.

Het meeste stoort mij dat mensen gewoon geen geduld hebben met de ontwikkeling van EVs en batterijtechniek, precies of de brandstofmotor een heilig huisje moet blijven, die heeft toch wel ontwikkelingstijd genoeg gehad en wat is er echt beter aan geworden sinds pakweg 2010? Of sinds 1990?

Citaat:
Vooruit vertel ons nog eens iets over Noorwegen. Is al een tijdje geleden
Wat wil je echt weten?

Citaat:
Het wordt beetje saai.
Mss kunnen filmpjes over EVs vanuit Noorwegen/Zweden je wat afleiden?
https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2022 om 21:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 21:12   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Vergeet het maar, EV's worden duurder.

Lithiumprijzen zijn het afgelopen jaar 6x gestegen. Daar waar een Li-ion cell vorig jaar nog gemiddeld 105 $/kWh kostte, kost die ondertussen al 160 $/kWh (link, link)

De best verkochte BEV, de SAIC Wuling Mini kost al bij al 5000 euro - maar voor dit jaar voert de fabrikant plotse prijsstijging van meer dan 1000 euro extra, wegens gestegen materiaalkost.
En China bezit 50-80% van alle zeldzame metalen nodig voor batterijen.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be