Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2023, 13:41   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard Afwegingen te maken bij nieuw jobaanbod.

Bijna 2 jaar geleden solliciteerde ik voor een job.
Destijds werd ik om allerlei redenen niet aangeworven maar belandde ik in de wervingsreserve.

Daardoor werd ik recent opnieuw gecontacteerd.
Deze keer ligt er wel een contract voor me klaar maar heb ik nog even tijd gevraagd (en gekregen) om alle voorwaarden eens netjes op een rij te zetten. Het is immers een heel andere job dan wat ik nu doe.

En dan begint een mens zoals iedereen als er een nieuwe job aangeboden wordt; afwegingen maken.

- Wat houdt de job juist in?
- Hoe zit het met het loon?
- Wat met de uurregeling, vakantieregeling, extra legale dagen,...?
- Wat is de reputatie van de werkgever?
- Afstand tot thuis, kilometervergoeding, fietsvergoeding,...
- Kan ik ancienniteit mee overnemen?
- Extra's? Groepsverzekering, fietsleasing, bedrijfswagen,...
- ...

Allemaal dingen die je vooraf na kan kijken en kan vergelijken met de huidige job.

Maar dan zijn er al de dingen die je niet (of moeilijk) vooraf kan beschouwen.

- Is de jobomschrijving echt wel accuraat?
- Hoe zit het met de collega's?
- Wordt alles niet mooier voorgesteld dan het daadwerkelijk is?
- Heb je echt wel zin om nu nog (53 jaar) van job te veranderen?
- ...

Voor deze keuze heb ik ooit vaker gestaan maar toen was ik een pak jonger.
Nu ben ik ondertussen de 50 gepasseerd, heb een medische voorgeschiedenis en ben realistisch genoeg om te beseffen dat de jobs me niet langer in de schoot geworpen gaan worden.
Ik wil best nog 1 keer veranderen maar daarna ben ik wel van plan mijn pensioen te halen bij de nieuwe werkgever.

Toen ik 20 a 30 was was dat allemaal niet zo erg van tel. Je veranderde gewoon en als het tegenviel veranderde je nog maar eens. Werk zat. Rechter en linkerhand. Tevreden werkgevers en goeie referenties. Nieuwe job was nooit een probleem.

Nu is dat dus anders en ben ik me stilaan compleet verloren aan't twijfelen.

Wat vinden jullie één van de belangrijkste punten als het gaat over het evalueren van een aangeboden job?
Hoe kiezen jullie tussen blijven waar je bent of toch maar overstappen?

Laatst gewijzigd door BigF : 8 mei 2023 om 13:41.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 13:48   #2
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
stilaan compleet verloren aan't twijfelen.

Wat vinden jullie één van de belangrijkste punten als het gaat over het evalueren van een aangeboden job?
Welke branche?
Oud 8 mei 2023, 15:09   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Zou overschakelen van productie naar techniek.
Oud 8 mei 2023, 15:55   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou overschakelen van productie naar techniek.
Techniek is wel wat boeiender natuurlijk.
Het moet u ook liggen anderzijds.

Hoewel ik begrepen heb dat je het je wel boeit met moto's en zo.

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 mei 2023 om 15:56.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 16:05   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De job wordt mooier voorgesteld dan ze is.
De taakomschrijving heeft ooit in de buurt gelegen van de waarheid.(ik heb er geen)
Bij de collega's zit er minstens 50% rotzooi en onkruid.

Als je dat beseft, ben je al een stap in de goeie richting.

Afstand en verplaatsingsmogelijkheden. Hoeveel tijd wil je spenderen per dag aan je werk?
Een werkdag is normaal gezien 8u of een beetje minder. Als je dan nog eens 45 minuten op en af moet gaan tellen, dan ben je 10,5u per dag bezig met je werk.
Sta maar eens in de file op een Belgische grote-stads-ring.... of zit maar eens op een trein die eentje gespletterd heeft.

Ik doe het momenteel, 2 x 35-50 minuten pendelen met mijn rijdende strandstoel. Maar da's dan voor een fietsvergoeding die op maandbasis kan tellen. En het fietsen zelf is ook leuk -'s ochtends-. (en ik doe regelmatig langere dagen, maar ook veel kortere, flexibiliteit van beide zijden is een voordeel)

Verloning. Ook hier is het eigen keuze nietwaar.
Heb je de €€€ nog nodig om leningen enzo af te betalen, kinderen/ex-en te onderhouden? Zo ja, dan is de koude harde cash op de rekening belangrijk.
Ik heb een vetbetaalde saaie job opgegeven, om een minder goed betaalde, meer uren job te gaan doen, die me wel voldoening gaf.

En dan zijn het de kleine dingen. Groepsverzekering/hospitalisatie, extra vakantiedagen (ook iets dat ik opgegeven heb, nu nog maar 20+12+10+overuren in recup, in tegenstelling tot 20+12+6+5+2+ overuren in 150% recup)

Ik heb er nog steeds geen spijt van, en ja, ook ik ben de 50 voorbij.
Oud 8 mei 2023, 16:17   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Kan je bij je huidige job een jaar "onbetaald verlof" nemen, zodat je na een tijd terug kan ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 17:59   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De taakomschrijving heeft ooit in de buurt gelegen van de waarheid.(ik heb er geen)

Afstand en verplaatsingsmogelijkheden. Hoeveel tijd wil je spenderen per dag aan je werk?
Een werkdag is normaal gezien 8u of een beetje minder. Als je dan nog eens 45 minuten op en af moet gaan tellen, dan ben je 10,5u per dag bezig met je werk.
Sta maar eens in de file op een Belgische grote-stads-ring.... of zit maar eens op een trein die eentje gespletterd heeft.

Ik doe het momenteel, 2 x 35-50 minuten pendelen met mijn rijdende strandstoel. Maar da's dan voor een fietsvergoeding die op maandbasis kan tellen. En het fietsen zelf is ook leuk -'s ochtends-. (en ik doe regelmatig langere dagen, maar ook veel kortere, flexibiliteit van beide zijden is een voordeel)

Heb je de €€€ nog nodig om leningen enzo af te betalen, kinderen/ex-en te onderhouden? Zo ja, dan is de koude harde cash op de rekening belangrijk.
Ik heb een vetbetaalde saaie job opgegeven, om een minder goed betaalde, meer uren job te gaan doen, die me wel voldoening gaf.

En dan zijn het de kleine dingen. Groepsverzekering/hospitalisatie, extra vakantiedagen (ook iets dat ik opgegeven heb, nu nog maar 20+12+10+overuren in recup, in tegenstelling tot 20+12+6+5+2+ overuren in 150% recup)

Ik had in m'n actieve loopbaan verplaatsingen die veel groter waren.
Ik maakte dan op korte tijd veel uren en verbleef in een hotel (betaald door de baas).
Weken van 70 a 80 uur op de werkvloer waren geen uitzondering.
Ik zou het onmiddellijk opnieuw doen, temeer daar ik tijdens schoolvakanties meestal thuis mocht blijven.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 18:07   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ga je ieder dag zonder "knoop in de maag" naar je werk?

Ja?

Als "senior" verander je dan beter NIET meer van werkgever....het is goed geweest....

De toekomst ligt al achter U...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 21:57   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Destijds werd ik om allerlei redenen niet aangeworven maar belandde ik in de wervingsreserve.

Deze keer ligt er wel een contract voor me klaar maar heb ik nog even tijd gevraagd (en gekregen) om alle voorwaarden eens netjes op een rij te zetten. Het is immers een heel andere job dan wat ik nu doe.

En dan begint een mens zoals iedereen als er een nieuwe job aangeboden wordt; afwegingen maken.

- ...

Allemaal dingen die je vooraf na kan kijken en kan vergelijken met de huidige job.

- ...

Nu ben ik ondertussen de 50 gepasseerd, heb een medische voorgeschiedenis en ben realistisch genoeg om te beseffen dat de jobs me niet langer in de schoot geworpen gaan worden.
Ik wil best nog 1 keer veranderen maar daarna ben ik wel van plan mijn pensioen te halen bij de nieuwe werkgever.

Toen ik 20 a 30 was was dat allemaal niet zo erg van tel. Je veranderde gewoon en als het tegenviel veranderde je nog maar eens. Werk zat. Rechter en linkerhand. Tevreden werkgevers en goeie referenties. Nieuwe job was nooit een probleem.

Om productief te zijn hoef je niet altijd de ideale job te vinden.
Uw avatar suggereert een hangmatcultuur.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 22:01   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wat is er belangrijk...

wat schuift dat ? ,

maar is het daar ook potentieel plezant ? Bij mij moest het meteen "klikken" met de interiviewer. Is dat hier wat ne serieuze , intelligente mens, liefst ene met gevoel voor humor.

Ah en dan een paar dingen waar ik zelf gevoelig aan ben en waar ge dan nog ne zak geld extra moogt geven maar waar het antwoordt even goed njet zal blijven.

een gebrek aan interesse / respect tonen. mij daar wat aan de receptie laten gisten tot ge tijd en goesting hebt om mij te komen halen. Ik doe moeite om op tijd te komen en offer mijn schone tijd op om naar uw verkoopspraatje te komen luisteren,

Wel eens meegemaakt zo ne clown van ne CEO mij eerst 20 minuten laten wachten en die dan ook nog eens zei, ja als ge dat en dat wil, dan moet je hier naast soliciteren, ...ja wat denkt ge, een week later was ik daar bezig.

Ah en dan wat voorstudie en aanvoelen natuurlijk... Onlangs nog gezien een bedrijf dat tot vlak voor zijn aankondeging van de staking van de activiteiten nog een vacature had open staan. Verouderd materiaal, de website die op geen kloten trok en low budget, ja dan weet ge het al he.

Ah ja en dan gelijk Maddox zegt, ge hebt overal asseholes natuurlik.

eigenlijk heb ik er nog maar ene ontmoet die ik met veel deugd kompleet in friet had willen kloppen. En dat was dan nog voor de gore klap en streken die hij met anderen uithaalde.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 8 mei 2023 om 22:13.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 13:39   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Dat besef ik maar al te goed. In vele gevallen is dat inderdaad zo.
Vandaar dat ik deze draad erover begon.

Citaat:
Qua afstand blijft het gelijk met mijn huidige job. 11km enkel. Beiden over vrijliggende fietspaden te bereiken. Klein half uurtje fietsen.
Bij echt rotweer ong 15km met de wagen. Ook geen ramp.
Op beide plaatsen fietsvergoeding. Bij mijn huidige werkgever kan ik wel een fiets aankopen die ik dan voor ong 35% zelf betaal.

Citaat:
Verloning gaat ong hetzelfde blijven.
Maar hier moet ik wel opmerken dat ik nu 36u in nachtshift werk (4 nachten per week) en bij de nieuwe werkgever 40u in dagdienst (5 dagen per week).
In verhouding betaalt de nieuwe heel goed (een vergelijkbaar loon in dagdienst voor mijn huidige loon in nachtdienst -met 50% nachtpremie). Dit komt omdat de nieuwe werkgever bereid is om bijna al mijn gewerkte jaren over te nemen als ancienniteit. Hierdoor ga ik er onmiddellijk in één van de hoogste looncategorieën terecht komen.

Groot nadeel vind ik wel de 5-dagen werkweek tov de 4-dagen werkweek nu.

Citaat:
Bij de nieuwe werkgever zou ik iets meer verlof hebben. Overuren wil ik niet meer doen, heb ik ooit genoeg gedaan. En dat moet ook bij geen van beiden.

Citaat:
Ik hoop dat ik dat, als ik eenmaal een beslissing heb genomen, ook kan zeggen...
Oud 9 mei 2023, 13:43   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kan je bij je huidige job een jaar "onbetaald verlof" nemen, zodat je na een tijd terug kan ?
Ze hebben daar een policy dat mensen die vertrokken zijn de eerste 5 jaar niet opnieuw aangeworven worden.
Ook vrij logisch vind ik; iemand die vertrekt doet dat niet omdat hij er zo graag werkt. Dus weten ze ook; pakken we iemand terug nadat hij bij een ander geprobeerd heeft is de kans groot dat hij het bij het eerste het beste nieuwe aanbod opnieuw aftrapt.

En zelf zou ik dat ook niet willen. Ik zie mezelf na pakweg een jaar met hangende pootjes terug naar mijn huidige werkgever sleffen.
Oud 9 mei 2023, 13:48   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ga je ieder dag zonder "knoop in de maag" naar je werk?

Ja?
Nee, voorlopig niet. Maar wegens medische redenen weet ik ook nog niet zeker of ik deze job vol ga kunnen houden.
En als ik nu een paar maanden 'probeer' (zit nu in 50% progressieve werkhervatting) en het lukt niet ga ik ook ander werk moeten zoeken.
En misschien heel wat minder interessant als wat er nu op tafel ligt.

Anderzijds; als ik mijn huidige job wel ga kunnen blijven uitoefenen heb ik weinig redenen om over te stappen...

Citaat:
Als "senior" verander je dan beter NIET meer van werkgever....het is goed geweest....
Enerzijds denk ik ook zo. Van job veranderen deed ik ook nooit voor mijn plezier.
Anderzijds; als ik me kan verbeteren denk ik niet dat ik naar mijn leeftijd hoef te kijken.

Citaat:
De toekomst ligt al achter U...
Ik moet nog een kleine 10 jaar werken. Er ligt dus echt nog wel een kllein stukje toekomst voor me.
Oud 9 mei 2023, 13:51   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Om productief te zijn hoef je niet altijd de ideale job te vinden.
Wat bedoel je daarmee?
Productief zijn kan je in elke job.
Zelfs kindjes van 6 jaar kunnen in kinderarbeidlanden productief zijn.

Citaat:
Uw avatar suggereert een hangmatcultuur.
U vormt zich een beeld van iemand op basis van zijn avatar?

Laat het ons zo stellen; de afbeelding van mijn avatar is gemaakt na mijn werkuren.
Ik werk al meer dan 30 jaar en heb nog nooit 1 dag gestempeld.
Is het dan toegestaan om na de arbeid even in een hangmat te gaan liggen?
Dank u.
Oud 9 mei 2023, 14:36   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hebben daar een policy dat mensen die vertrokken zijn de eerste 5 jaar niet opnieuw aangeworven worden.
Het gaat niet om ontslag nemen en dan terug willen aangenomen worden, maar om onbetaald verlof. In het wereldje waar ik zit gebeurt dat vaak. Je kan dan 1 jaar zonder wedde nemen ; ondertussen probeer je de andere job. Na 1 jaar moet je dan beslissen of je terugkomt, dan wel ontslag neemt bij je oude werknemer. Ik ken een paar mensen die teruggekeerd zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 15:48   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om ontslag nemen en dan terug willen aangenomen worden, maar om onbetaald verlof. In het wereldje waar ik zit gebeurt dat vaak. Je kan dan 1 jaar zonder wedde nemen ; ondertussen probeer je de andere job. Na 1 jaar moet je dan beslissen of je terugkomt, dan wel ontslag neemt bij je oude werknemer. Ik ken een paar mensen die teruggekeerd zijn.
Is gangbaar voor mensen die een overstap naar het onderwijs willen maken en bijgevolg nog geen benoeming krijgen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 17:02   #17
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat dat overal zo maar gaat.
Uit ervaring weet ik dat het soms al moeilijk is om een paar dagen onbetaald verlof te pakken (op het einde van het jaar als je gewoon verlof opgebruikt is bv).

Ik veronderstel dus dat het van sector tot sector zal verschillen maar op de plaats waar ik nu werk geloof ik nooit dat je zo maar een jaar onbetaald kan/mag pakken.
Oud 9 mei 2023, 17:13   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nachtwerk is slopend. Dat weet ik uit ervaring. Ik ben er dan ook in 2019 mee gestopt, na 16 jaar.
Als de rest van de situatie -uitgezonderd de menselijke factor- hetzelfde is, wisselen naar dagdienst. Geen ploegen, da's al even erg (of erger) als permanente nachtdienst
Oud 9 mei 2023, 17:22   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- ...

- ...

Op 53 zou ik aan pensioen optimaliseren denken.
Oud 9 mei 2023, 17:53   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Op 53 zou ik aan pensioen optimaliseren denken.
Politicus worden is niet aan iedereen gegeven.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be