Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juli 2022, 06:49   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.508
Standaard Fietspaden moeten vanaf nu 2 meter breed zijn.

Goed nieuws, maar ...
... maar er mag van afgeweken worden (als het niet anders kan).
Enerzijds begrijp ik dat, niet overal is het mogelijk om zo'n fietspâden te maken, denk maar aan een brug of aan een weg met aan weerszijden huizen.
Anderzijds vind ik wel dat de uitzonderingen echt uitzonderingen moeten zijn en blijven.

Het zal natuurlijk alles weeral veel duurder maken (meer grondonteigening, meer materialen, meer ...).

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220729_96418865

Nieuwe kwaliteitsstandaard voor fietspaden: vanaf nu 2 meter breed (tenzij het echt niet anders kan)
Twee meter breed in elke rijrichting: dat is vanaf nu de kwaliteitsstandaard voor nieuwe fietspaden. Het is voor het eerst in bijna twintig jaar dat de richtlijnen voor stadsbesturen en wegbeheerders nog eens een update kregen. De verbreding komt tegemoet aan het groeiend aantal bakfietsen en snelle elektrische fietsen. Maar de richtlijnen zijn niet-bindend, en er zijn uitzonderingen mogelijk.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2022, 07:10   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.968
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dat België eens kijkt hoe Neerland het gedaan heeft, en dan realiseert dat de Belgische lintbebouwing dat niet toelaat.

Langs de andere kant, de paar voorbeelden van fietsostrades die er nu zijn, -semi bruikbaar, geven aan dat fietspaden niet noodzakelijk langs de weg moeten lopen. In veel gevallen is het volgen van de spoorweg een betere optie, en moet er al minder onteigend worden, want stiekem hebben de Belgische spoorwegen ruime "beddingen" voor de sporen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2022, 07:21   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat België eens kijkt hoe Neerland het gedaan heeft, en dan realiseert dat de Belgische lintbebouwing dat niet toelaat.

Langs de andere kant, de paar voorbeelden van fietsostrades die er nu zijn, -semi bruikbaar, geven aan dat fietspaden niet noodzakelijk langs de weg moeten lopen. In veel gevallen is het volgen van de spoorweg een betere optie, en moet er al minder onteigend worden, want stiekem hebben de Belgische spoorwegen ruime "beddingen" voor de sporen.
Klopt.
In fietsparadijs Limburg hebben we een fietsroutenetwerk aangelegd. Meestal loopt dit niet langs gewone wegen, toch zijn ze heel bruikbaar om van de ene gemeente naar de andere te rijden.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 30 juli 2022 om 07:22.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2022, 10:06   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Goede zaak. Ik ben pro fiets.

Maar mensen die soms nog maar een beetje sukkelen met hun gezondheid, zijn er geen kloten mee.
Waarmee ik wil aanklagen dat groensels en mensen die zoals de Dweil, hun wijven laten schoenen kopen in Kortrijk, met dienstwagen en chauffeur, eens mogen stoppen met anti-auto-voor-de-gewone-mens te zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2022, 12:05   #5
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.090
Standaard

"tenzij het echt niet anders kan".
Allez.
Er verandert niks dus.
Want je kunt ALTIJD he.
Desnoods een rij huizen afbreken, wat grachten vullen of verleggen, rivieren (terug ) versmallen, een bomenrij kappen, een brug verbreden of een nieuwe ernaast, een spoorlijn afbreken, puh, waar een wil is is een weg!
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2022, 12:06   #6
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Klopt.
In fietsparadijs Limburg hebben we een fietsroutenetwerk aangelegd. Meestal loopt dit niet langs gewone wegen, toch zijn ze heel bruikbaar om van de ene gemeente naar de andere te rijden.
Limburg, het Bokrijk van Belgie, ja, daar kan dit perfect.
Dit is een perfect Limburg Plan.

Moesten we Kameraad Vladimir Putin nu es bellen, en vragen om wat 100 Mton Tsar Bombas te kappen op Belgie, zodat we schoon van 0 kunnen herbeginnen zelfs zonder indianen die in de weg lopen, dan zouden we van BE het fietsparadijs van de wereld kunnen maken.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 30 juli 2022 om 12:07.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2022, 12:28   #7
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
"tenzij het echt niet anders kan".
Allez.
Er verandert niks dus.
Want je kunt ALTIJD he.
Desnoods een rij huizen afbreken, wat grachten vullen of verleggen, rivieren (terug ) versmallen, een bomenrij kappen, een brug verbreden of een nieuwe ernaast, een spoorlijn afbreken, puh, waar een wil is is een weg!
Fietspaden van 2m verticaal plaatsen gaat overal fietsen moeten zich maar aanpassen
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2022, 20:05   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
"tenzij het echt niet anders kan".
Allez.
Er verandert niks dus.
Want je kunt ALTIJD he.
Desnoods een rij huizen afbreken, wat grachten vullen of verleggen, rivieren (terug ) versmallen, een bomenrij kappen, een brug verbreden of een nieuwe ernaast, een spoorlijn afbreken, puh, waar een wil is is een weg!
Fiets jij zelf?
Al over de Jacques Roggebrug gereden?
Nie breed genoeg?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2022, 20:33   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.968
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Limburg, het Bokrijk van Belgie, ja, daar kan dit perfect.
Dit is een perfect Limburg Plan.

Moesten we Kameraad Vladimir Putin nu es bellen, en vragen om wat 100 Mton Tsar Bombas te kappen op Belgie, zodat we schoon van 0 kunnen herbeginnen zelfs zonder indianen die in de weg lopen, dan zouden we van BE het fietsparadijs van de wereld kunnen maken.
1 is genoeg hoor.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2022, 13:11   #10
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Goede zaak. Ik ben pro fiets.

Maar mensen die soms nog maar een beetje sukkelen met hun gezondheid, zijn er geen kloten mee.
Waarmee ik wil aanklagen dat groensels en mensen die zoals de Dweil, hun wijven laten schoenen kopen in Kortrijk, met dienstwagen en chauffeur, eens mogen stoppen met anti-auto-voor-de-gewone-mens te zijn.
Goede zaak dus?
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2022, 13:24   #11
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.988
Standaard

En dat in een bepaalde Limburgse gemeente, met een boerka als gemeentehuis, de hele infrastructuur zodanig wordt veranderd voor een paar fietsers omdat de afstanden om te gaan werken onmogelijk met de fiets kunnen waardoor er NOG meer flessenhalzen, opstoppingen, files en verkeer chaos worden veroorzaakt voor de dagelijks duizenden werkenden om gemiddeld 18 fietsers per dag de verspillende ruimte van 2 méter te kunnen geven?

Dat er huizen onteigend werden om nutteloze 2 meter fietspaden aan te leggen die binnen enkele maanden opnieuw opgebroken zullen worden om tunnels te graven? Voor gemiddeld 18 fietsers?
Die gemeente spant de kroon van verspilling en het pesten van de werkende mens door het groene bedrog dankzij de vlaamse dievenbende die uiteraard buiten schot blijft door de verantwoordelijkheid af te schuiven op het lagere bestuursniveau.
Het valse voorwendsel van een betere en groene verkeers-doorstroming geeft weer net het tegenovergestelde: meer verkeers chaos.

En dat allemaal om ons uit de auto en op de fiets te krijgen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2022, 13:31   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.968
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

We gaan sowieso uit de auto gejaagd worden door de "machthebbers".
Al eens gekeken naar de stijgende kosten op alle vlak voor persoonlijk transport?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2022, 14:52   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Logische evolutie gezien de toename van het aantal fietsers, speed pedelecs en bakfietsen. Ik vrees helaas dat men hiermee nogal laat komt en er niet veel plaats meer overschiet om 2 m brede fietspaden te realiseren.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2022, 16:18   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.968
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Meh, de hoeveelheid fietsers valt tegen hoor, langs geen kanten vergelijkbaar met Nederland of Denemarken.

Langs de andere kant, er is geen wil bij het kiesvee, en het gebrek aan goeie infrastructuur speelt alle soorten van vervoer parten.
En dat is zeer begrijpelijk. "Publieke infrastructuur" is sinds 1830 vooral gericht op Indrukwekkend (ergo groot en lomp) nutteloos en vooral zakkenvullend.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2022, 17:51   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Gent is een boven gemiddelde fietstad geworden.
Uiteraard 60000 studenten in onze stad zijn nog fit genoeg om dat beeld verder te verspreiden. Ze worden natuurlijk misleid door politiekers met belangen in fietshandel en werken onder openbare aanbesteding via al dan niet kanalen van partners die niet zelden gehuwd zijn met de andere.

Het uiteindelijke doel is gent verkeersvrij maken en vastgoed opkopen van faillissementen onder handelaars die geen klant meer overhouden.

T'is ook een soort business eh, wel malafide en rot tot op het bot maar toch....iedereen besteelt de andere met een trukendoos.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2022, 18:09   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gent is een boven gemiddelde fietstad geworden.
Uiteraard 60000 studenten in onze stad zijn nog fit genoeg om dat beeld verder te verspreiden. Ze worden natuurlijk misleid door politiekers met belangen in fietshandel en werken onder openbare aanbesteding via al dan niet kanalen van partners die niet zelden gehuwd zijn met de andere.

Het uiteindelijke doel is gent verkeersvrij maken en vastgoed opkopen van faillissementen onder handelaars die geen klant meer overhouden.

T'is ook een soort business eh, wel malafide en rot tot op het bot maar toch....iedereen besteelt de andere met een trukendoos.
Gent is vooral een fiets-diefstal-stad geworden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 21:28   #17
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
En dat in een bepaalde Limburgse gemeente, met een boerka als gemeentehuis, de hele infrastructuur zodanig wordt veranderd voor een paar fietsers omdat de afstanden om te gaan werken onmogelijk met de fiets kunnen waardoor er NOG meer flessenhalzen, opstoppingen, files en verkeer chaos worden veroorzaakt voor de dagelijks duizenden werkenden om gemiddeld 18 fietsers per dag de verspillende ruimte van 2 méter te kunnen geven?

Dat er huizen onteigend werden om nutteloze 2 meter fietspaden aan te leggen die binnen enkele maanden opnieuw opgebroken zullen worden om tunnels te graven? Voor gemiddeld 18 fietsers?
Die gemeente spant de kroon van verspilling en het pesten van de werkende mens door het groene bedrog dankzij de vlaamse dievenbende die uiteraard buiten schot blijft door de verantwoordelijkheid af te schuiven op het lagere bestuursniveau.
Het valse voorwendsel van een betere en groene verkeers-doorstroming geeft weer net het tegenovergestelde: meer verkeers chaos.

En dat allemaal om ons uit de auto en op de fiets te krijgen.
Bedoelt gij de grote baan in Houthalen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 22:04   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Fietsen zijn tegenwoordig 5 meter lang met 16 zitplaatsen en een remorque er achter.

Ik weet niet of 2 meter volstaat?

Zou men niet beter 3 meter pakken per rijrichting?

Het enige dat men moet doen is de huizen achteruit zetten.
Zo lastig kan dat niet zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 augustus 2022 om 22:06.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 05:21   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.968
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Fietsen zijn tegenwoordig 5 meter lang met 16 zitplaatsen en een remorque er achter.
Nu niet overdrijven, mijn fiets met aanhanger haalt met moeite de 4m. En da's voor 1 strandstoel waar 1 persoon comfortabel in kan liggen.

Citaat:
Ik weet niet of 2 meter volstaat?
Natuurlijk niet. Wettelijk mag een fiets tot 1m breed zijn. Hoe gaan die elkaar kunnen passeren of kruisen?

Citaat:
Zou men niet beter 3 meter pakken per rijrichting?
3m totaal lijkt me een mooie tussenweg.

Citaat:
Het enige dat men moet doen is de huizen achteruit zetten.
Zo lastig kan dat niet zijn.
Of gewoon afbreken. Asociale huiseigenaars die vanuit hun voordeur recht op de openbare weg stappen, die verdienen niet beter.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 05:42   #20
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Fietsen zijn tegenwoordig 5 meter lang met 16 zitplaatsen en een remorque er achter.

Ik weet niet of 2 meter volstaat?

Zou men niet beter 3 meter pakken per rijrichting?

Het enige dat men moet doen is de huizen achteruit zetten.
Zo lastig kan dat niet zijn.
Lol. Er zijn fietsstraten die amper twee meter halen. Niet overdrijven he.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be