Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2004, 10:12   #1
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard Vankrunkelsven, Gatz en senator Q naar het Eigenbelang ?

BRUSSEL - Patrick Vankrunkelsven, senator voor de VLD, wil af van het cordon sanitaire en pleit voor een 'genormaliseerde' relatie met het extreem-rechtse Vlaams Belang. Hij zegt dat ineen interview met De Morgen.

Vankrunkelsven zegt in zijn eigen naam te spreken, maar krijgt steun van andere stemmen aan de linkerzijde van de VLD, zoal Vincent Van Quickenborne of Sven Gatz. Het is de eerste keer dat een progressieve politicus zich zo expliciet uitspreekt voor samenwerking met het VB.
Zelf wil Vankrunkelsven ,,liever niet meteen'' met het Vlaams Belang in zee gaan. Tegelijk vindt hij dat politici die dat wel willen niet langer gestigmatiseerd mogen worden. ,,De partij die het doet, met het VB in zee gaan, zal dat met de dood in het hart doen en we moeten ze niet voor verrot schelden.'' Als bijvoorbeeld zijn partijgenoot Hugo Coveliers in Antwerpen toenadering zoekt, dan krijgt hij daarvoor begrip van Vankrunkelsven: ,,Liever een VB met dan zonder Coveliers. Ik heb liever dat een VB dat samentrekt met andere politieke partijen dan een VB dat uiteindelijk toch een absolute meerderheid zal halen.''

27/12/2004 - belga -

Heb het altijd gezegd en zie, de ratten zijn daar ! Het grootste krapuul eerst, ze zien de verwantschap ! Staat allemaal in mijn glazen bol.
De linkervleugel van de VLD herinnert zich de samenwerking van Hitler met de communisten om de macht te grijpen in '33 ...
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 10:16   #2
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Dat die maar rap uit de VLD vertrekken. Vankrunkelsven en Q zijn één van de redenen waarom ik NOOIT meer op de VLD zal stemmen.
Oud 27 december 2004, 11:02   #3
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dat die maar rap uit de VLD vertrekken. Vankrunkelsven en Q zijn één van de redenen waarom ik NOOIT meer op de VLD zal stemmen.
En wij maar denken dat bubbelkes voor bubbelkes stemmen.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 11:06   #4
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Voor mij mogen die lorejassen zo snel mogelijk vertrekken naar de mesthoop... dat zijn spijtig genoeg mislukte liberalen en horen bij ons niet thuis...
de fout van jaren geleden om die samen met die pipo judoka moet maar snel goedgemaakt worden en dat ze maar vertrekken...
Oud 27 december 2004, 11:09   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Voor mij mogen die lorejassen zo snel mogelijk vertrekken naar de mesthoop... dat zijn spijtig genoeg mislukte liberalen en horen bij ons niet thuis...
de fout van jaren geleden om die samen met die pipo judoka moet maar snel goedgemaakt worden en dat ze maar vertrekken...
Ik weet niet of jullie een bril dragen, maar ik lees nergens iets over een overstap. Blijkbaar hebben jullie waanbeelden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 11:14   #6
Marsupilami
Vreemdeling

Standaard

Het wordt tijd dat politiek Vlaanderen de moed heeft om in zee te gaan met het Vlaams Belang. Er is toch geen andere weg meer. Eén keer een beleidspartij zal de toon van VB vanzelf wel milderen en begit het electoraat van VB af te kalven. Wellicht zitten we over twintig jaar met nog twee serieuze partijen in Vlaanderen, een linkse en een rechtse. Of België het Vlaams Belang avontuur zal overleven, dat weet ik niet. Men heeft voldoende macht om België te doen barsten, of er echter veel animo is bij de achterban om te gaan vechten in de veldslag om Brussel weet ik niet.
Marsupilami is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 11:16   #7
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

De VLD is wel van naam veranderd maar het blijft nog altijd de Pest Voor Vlaanderen
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 11:20   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marsupilami
Het wordt tijd dat politiek Vlaanderen de moed heeft om in zee te gaan met het Vlaams Belang. Er is toch geen andere weg meer. Eén keer een beleidspartij zal de toon van VB vanzelf wel milderen en begit het electoraat van VB af te kalven.
Welke merkwaardige wetmatigheid moge dat dan wel zijn? De CD&V heeft zoveel jaren aan de macht geweest, regering na regering... Enkel partijen die geen enkel deftig politiek personeel hebben (denk aan de LPF in Nederland dat op nauwelijks drie weken tijd lijsten moest samenstellen te beginnend van NUL) of partijen die onder elkaar ruzie maken (de Volkspartij in Oostenrijk) delfen het onderstip. Radicaal rechtse partijen die wel een goed samenhangend geheel vormen en een goed gevormd politiek personeel hebben doorstaan regeringsdeelname (Denemarken, Zwitserland, Italië).
Oud 27 december 2004, 11:20   #9
herr fritz
Provinciaal Statenlid

herr fritz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Decker verkoopt nochtans een hoop gebakken lucht.
Ik zou bij god niet weten waarom de VLD zijn stekkie niet zou mogen wezen.
Oud 27 december 2004, 11:25   #10
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat moet wel efkes pijn doen, capricorne ( :mrzuur: ) , dat vld (partij van uw zuster nb) - of een kleine helft ervan - mss wel es het cordon zou kunnen doorbreken...

Laatst gewijzigd door stab : 27 december 2004 om 11:26.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 11:27   #11
Marsupilami
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Welke merkwaardige wetmatigheid moge dat dan wel zijn? De CD&V heeft zoveel jaren aan de macht geweest, regering na regering... Enkel partijen die geen enkel deftig politiek personeel hebben (denk aan de LPF in Nederland dat op nauwelijks drie weken tijd lijsten moest samenstellen te beginnend van NUL) of partijen die onder elkaar ruzie maken (de Volkspartij in Oostenrijk) delfen het onderstip. Radicaal rechtse partijen die wel een goed samenhangend geheel vormen en een goed gevormd politiek personeel hebben doorstaan regeringsdeelname (Denemarken, Zwitserland, Italië).
De CVP is altijd een beleidspartij geweest en een centrumpartij. Ze had dus niet de mogelijkheid om haar kiezers veel wijs te maken. Bij het Vlaams Blok ligt dat anders. Dat is tot op heden slechts een oppositiepartij geweest die vanalles beloofd heeft, maar nog niks gerealiseerd. Op het ogenblik dat men beleid wil maken zal men compromissen moeten sluiten en daarop zal men door de eigen achterban afgerekend worden.

Laatst gewijzigd door Marsupilami : 27 december 2004 om 11:32.
Oud 27 december 2004, 11:37   #12
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voor deze nuchtere analyse, jvdb.
En toch denk ik dat deze (stilzwijgend) ook door sommige blokbusters (zoals pianodinges e.a.) gemaakt en geaccepteerd wordt... Voor hen moet het CS blijven bestaan, want het Vlaams Belang zou het wel es goed kunnen doen bij evtl machtsdeelname...
Oud 27 december 2004, 11:43   #13
Marsupilami
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
En toch denk ik dat deze (stilzwijgend) ook door sommige blokbusters (zoals pianodinges e.a.) gemaakt en geaccepteerd wordt... Voor hen moet het CS blijven bestaan, want het Vlaams Belang zou het wel es goed kunnen doen bij evtl machtsdeelname...
Zodra het VB feitelijke macht verwerft zal het gewoon gaan meedoen met bv verontrustende criminaliteitscijfers dood te proberen zwijgen. Nu kan het VB telkens als een mevrouwtje van haar handtas wordt beroofd een persconferentie organiseren, om schande te roepen, het poltieke establischment ter verantwoording te roepen, enz.

Eén keer aan de macht kan men de schuld van alles wat misloopt in de samenleving niet meer op de anderen schuiven. Men kan dan nog een tijdje blijven volhouden dat het verleden de oorzaak was, maar ook die smoes kan men geen jaren lang volhouden.
Oud 27 december 2004, 11:44   #14
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat moet wel efkes pijn doen, capricorne ( :mrzuur: ) , dat vld (partij van uw zuster nb) - of een kleine helft ervan - mss wel es het cordon zou kunnen doorbreken...
neen mijn waarde... ik ben altijd een overtuigd liberaal geweest en zal dat altijd blijven...
en dat experiment van zogenaamde verruiming van enkele jaren geleden... wij liberalen hebben dat een kans gegeven... maar het is nu bewezen dat de meesten van die "er bij komers" er niet thuishoren... dus dat ze maar gaan naar waar zij zich goed voelen... de meesten komen uit de verschillende uiteenspattingen van de vroegere VU...en als ze zich nu beter volen bij de mestkevers... dan moeten zij dat weten...
trouwens die vlaams nationalistische zeepbel ontploft weer eens binnnen afzienbare tijd... als de echte nazi's �* la voorzitter voor het leven en andere tendensen hun geliefde aspiraties niet krijgen... dan zal wel de ene of de andere een nieuwe partij oprichten of een gedeelte ervan of een stukje ervan van naam veranderen maar hun extreme nazi, of racistische, of... of... fo... satndpunten in een lichtjes gewijzigde tekst gieten...
Oud 27 december 2004, 11:45   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op het ogenblik dat men beleid wil maken zal men compromissen moeten sluiten en daarop zal men door de eigen achterban afgerekend worden.
De vraag is of men wel tot dergelijke compromissen zal willen komen. Reeds meerdere malen heeft het Vlaams Belang gezegd nooit tot een akkoord te willen komen zoals de N-VA heeft afgesloten met de CD&V... Over haar basispakket wens het Vlaams Belang geen compromissen te sluiten.
Oud 27 december 2004, 11:48   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot de LPF heeft het Vlaams Belang/Blok tijd gehad om te groeien en een keur aan politiek personeel samen te stellen. Ook hebben heel velen de proef van het gloeiend ijzer moeten doorstaan en werden een aantal onbetrouwbare elementen eruit gegooid. Bij de LPF was dat duidelijk niet het geval, vandaar dat het niet anders kon dat de LPF moest ten ondergaan. Daarenboven had de LPF na de dood van Fortuyn geen enkele charismatische leider meer. Dat is totaal anders bij het Vlaams Belang dat een aantal figuren heeft met elk hun charme, hun eigenheden en hun manier van aanpakken.
Oud 27 december 2004, 11:49   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
trouwens die vlaams nationalistische zeepbel ontploft weer eens binnnen afzienbare tijd...
En dat mag u nu eens proberen te beargumenteren!
Oud 27 december 2004, 11:50   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zodra het VB feitelijke macht verwerft zal het gewoon gaan meedoen met bv verontrustende criminaliteitscijfers dood te proberen zwijgen.
Ja?

En waaruit moge dat dan wel blijken?
Oud 27 december 2004, 11:51   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eén keer aan de macht kan men de schuld van alles wat misloopt in de samenleving niet meer op de anderen schuiven. Men kan dan nog een tijdje blijven volhouden dat het verleden de oorzaak was, maar ook die smoes kan men geen jaren lang volhouden.
Ik stel vast dat u in alle stilte voorbijgaat aan het feit dat radicaal rechtse partijn die in het buitenland wel een sterke mate van cohesie vertonen wel zwaar doorwegen op het beleid en juist NIET achteruit gaan: Italië, Denemarken en Zwitserland.
Oud 27 december 2004, 11:53   #20
Marsupilami
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De vraag is of men wel tot dergelijke compromissen zal willen komen. Reeds meerdere malen heeft het Vlaams Belang gezegd nooit tot een akkoord te willen komen zoals de N-VA heeft afgesloten met de CD&V... Over haar basispakket wens het Vlaams Belang geen compromissen te sluiten.
Ja, maar ik heb het nog niet eens over compromissen met andere partijen. Ik heb het ook over compromissen met de realiteit. Bv. Het VB wil misdadigers strenger straffen en men eist bv de afschaffing van de wet Lejeune (de wet dat veroordeelden al vanaf 1/3 van hun straf mogen vrijgaan). Consequentie is dat men -beetje kort door de bocht- drie maal meer gevangenissen nodig zal hebben en men krijgt de huidige overbevolking (waar men op 1/3 al vrij mag) al niet onder controle. Het voorgestelde Vlaams Belang beleid kost dus handenvol geld. Waar haal je dat geld ? De pensioenen verlagen ? Of minder politie op straat ? Compromissen sluiten moet je altijd als je beleid maakt, in de oppositie hoef je geen compromissen te sluiten.

Laatst gewijzigd door Marsupilami : 27 december 2004 om 11:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be