Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat bent u? Wat vindt u?
ik ben roker en ik vind het verbod op roken in de horeca bullshit 13 24,07%
ik ben geweest roker en ik vind het verbod op roken in de horeca bullshit 5 9,26%
ik ben niet-roker en ik vind het verbod op roken in de horeca bullshit 7 12,96%
ik ben roker en ik vind het verbod op roken in de horeca een goede zaak 7 12,96%
ik ben roker geweest en ik vind het verbod op roken in de horeca een goede zaak 5 9,26%
ik ben niet-roker en ik vind het verbod op roken in de horeca een goede zaak 17 31,48%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2004, 01:40   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard How about roken?

Wat bent u? Wat wilt u?
Oud 18 december 2004, 07:25   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als een horeca zaak roken toelaat, dan is dat hun keuze, zoals het mijn keuze is er niet naartoe te gaan en er niks te consumeren.

Gisteren heb ik met alle gemak en plezier het personeelsfeest verlaten omdat het niet te harden was qua rook. Trouwens, de menukaart werd met ellelange verkleinwoorden geschreven.Wat dus in tegenstrijdigheid is met mijn bourgondische instelling.
Oud 18 december 2004, 10:13   #3
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Als een horeca zaak roken toelaat, dan is dat hun keuze, zoals het mijn keuze is er niet naartoe te gaan en er niks te consumeren.
Ik vind het wel jammer dat er nagenoeg geen horecazaken zijn zonder sigarettenrook. De vrij keuze voor de consument is er dus niet.
Oud 18 december 2004, 10:19   #4
PAJOT
Banneling

Standaard

De keuze moet bij de horecazaken zelf liggen.

Ik ben voorstander van een strenge aanpak (bv. verbod voor minderjarigen te beginnen bij 14-jarigen en progressief verhogen met de jaren), maar de huidige pesterijen van de staat vind ik gewoon kinderachtig en onefficiënt. En uiteraard blijf ik zelf van die vuiligheid af.

Laatst gewijzigd door Arnold : 18 december 2004 om 11:56.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 11:09   #5
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
De keuze moet bij de horecazaken zelf liggen.
Nou, keuze voor de klant is er dus niet. Hebben wij als niet-rokers (of gewezen rokers) niet het recht om ook eens weg te gaan zonder die viezigheid te moeten inademen? Want ik ken geen enkele horecazaak die rookvrij is.

En dat merk je ook: sinds ik gestopt ben met roken, ga ik veel minder op café.

Een tussenoplossing zou misschien zijn om rookvrije zaken belastingsvoordelen te geven.
Oud 18 december 2004, 11:53   #6
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Zelf nooit gerookt.
Verbod erop is echter dikke afzeik.

In goeie restaurants wordt er gevraagd om tijdens het eten niet te roken.
Dat lijkt een elegante wijze om een standpunt in te nemen.
Ik vind het ook heel hoffelijk vanwege de rokers die het plezier van mijn lekker maaltje respecteren.

Ik geniet wél gratis mee van de heerlijke aroma's der sigaren, als ze na de koffie opgestoken worden.
Nu begrijpt iedereen waarom ik spaarzaam ben in cliché-matige kritiek op Schotten, Hollanders e.d.
Oud 18 december 2004, 13:32   #7
schaduw
Gouverneur

schaduw's schermafbeelding

Standaard

Ik ben nu weer eens bijna een jaar gestopt en deze keer is het voorgoed. In een ruime goed geventileerde cafetaria hou ik het wel even uit maar het dorpscafé verdraag ik niet langer dan een uur. Nu weet ik vanwaar die verschrikkelijke katers vroeger kwamen. Eén uur in dat dorpscafé en ik ben de rest van de dag misselijk. Voor mij hoeft een verbod niet maar ik hoop wel dat meer en meer drank en eetgelegenheden de rokers de gelegenheid geven om in een apart zaaltje eventjes te gaan roken. Zo zullen ze waarschijnlijk ook wat minder roken. Het lijkt wel of ik slechter tegen de rook kan dan mensen die nooit gerookt hebben.
schaduw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 13:41   #8
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduw
Ik ben nu weer eens bijna een jaar gestopt en deze keer is het voorgoed. In een ruime goed geventileerde cafetaria hou ik het wel even uit maar het dorpscafé verdraag ik niet langer dan een uur. Nu weet ik vanwaar die verschrikkelijke katers vroeger kwamen. Eén uur in dat dorpscafé en ik ben de rest van de dag misselijk. Voor mij hoeft een verbod niet maar ik hoop wel dat meer en meer drank en eetgelegenheden de rokers de gelegenheid geven om in een apart zaaltje eventjes te gaan roken. Zo zullen ze waarschijnlijk ook wat minder roken. Het lijkt wel of ik slechter tegen de rook kan dan mensen die nooit gerookt hebben.
Ik heb hetzelfde voor... Ik denk dat het komt omdat ik nu echt besef wat voor een degoutante viezigheid roken is. Zowel niet-rokers als rokers beseffen dat niet voldoende. De eersten omdat ze eigenlijk niet goed weten wat en hoe, en de laatsten gewoon omdat ze zielig verslaafd zijn en de waarheid niet onder ogen durven zien. Doen ze dat wel, dan hebben ze stress en dan hebben ze toch hun opkikkertje nodig. Vicieuze cirkel.
Oud 18 december 2004, 13:54   #9
Tyr de Dietser
Lokaal Raadslid

Tyr de Dietser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
verbod voor minderjarigen te beginnen bij 14-jarigen en progressief verhogen met de jaren
Dat is exact wat ik vind dat men moet invoeren! We pesten er niemand mee, aangezien de rokers van nu mogen blijven roken tot ze doodgaan, en tegelijk helpen we toch een kwaad uit de wereld (nu ja, uit Dietsland).

Voor de goede orde: ik rook momenteel zelf, maar ga stoppen met Nieuwjaar, eerlijk waar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
In goeie restaurants wordt er gevraagd om tijdens het eten niet te roken.
Klinkt mooi, maar dan moet wel iedereen tegelijk eten, of dat sigaretje komt er niet van.

Laatst gewijzigd door Tyr de Dietser : 18 december 2004 om 13:56.
Tyr de Dietser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 14:18   #10
Flipgirl
Banneling

Flipgirl's schermafbeelding

Standaard

Sigaretten: Rook maar opt straat of in je eigen tuin ... Hoe minder, hoe liever (liefst natuurlijk helemaal niet, maar da's jammer genoeg een utopie) ... Verbod op roken in horeca-zaken zegt mij dus wel degelijk iets! Of het haalbaar is (economisch gezien), is een andere zaak ...
Flipgirl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 15:37   #11
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Een partij wordt in deze discussie over het hoofd gezien: het personeel. Heeft iemand die in dienst werkt van een cafe, restaurant, kabberdoesjke het recht op een rookvrije werkplek? Mag een werkloze weigeren in een rokerig cafe, restaurant, kabberdoesjke te werken zonder gevaar voor sancties?

Laatst gewijzigd door driewerf : 18 december 2004 om 15:39.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 15:45   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Een partij wordt in deze discussie over het hoofd gezien: het personeel. Heeft iemand die in dienst werkt van een cafe, restaurant, kabberdoesjke het recht op een rookvrije werkplek? Mag een werkloze weigeren in een rokerig cafe, restaurant, kabberdoesjke te werken zonder gevaar voor sancties?
Zeer goeie opmerking.

Op het eerste zicht zou je kunnen stellen: je hebt de vrijheid om al dan niet te gaan werken in een ongezonde omgeving.

Doch werk wordt in onze maatschappij vaak opgedrongen.
Dan komt het recht van de gedwongen werknemer idd in het gedrang.

Ik geloof dat een publiek rookverbod wereldwijd op komst is.
In Canada en VS is de anti-tabak-hetze reeds heel machtig, en in Ierland is er reeds het rookverbod uitgerekend in pubs!

Heeft iemand weet hoe de bevolking ermee omgaat?
Word er minder gerookt?
Minder op pub-bezoek gegaan?
Buiten gerookt?
Oud 18 december 2004, 16:06   #13
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

ik ben een niet-roker

in cafés heb ik er niet zoveel last van dat mensen roken: kom er al niet vaak, en blijf ook meestal niet te lang plakken, in frituurs of restaurants ligt dat anders: dan irriteert het me enorm dat ik die smerige kankerverwekkende stank moet inademen terwijl ik kom om van mijn eten te genieten.

meestal werken die afzuiginstallaties onvoldoende, en komt die stank ook in het niet-rokersgedeelte, en vaak zit men nog aan die kankerstokken te zuigen waar het niet mag

in openbare plaatsen kan men die hele smeerlapperij maar best meteen afschaffen!
Oud 18 december 2004, 18:08   #14
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Een correcte opmerking.
Oud 18 december 2004, 18:09   #15
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik geloof dat een publiek rookverbod wereldwijd op komst is.
Het zou mooi zijn moest de tabak het geen 6 eeuwen uit houden in de westerse wereld. De kaap van de 5 eeuwen is jammer genoeg al gepasseerd.
Oud 18 december 2004, 18:41   #16
Flat V
Partijlid

Standaard

Ik heb vroeger nog gerookt en ik zou het verbod ervan in de horeca enkel toejuichen.

Ik merk dat er heel veel topics gestart zijn over roken, maar ze gaan jammer genoeg allemaal over hetzelfde.. Telkens worden dezelfde argumenten gebruikt om het verbod goed te keuren of af te keuren. De discussies gaan altijd zo:

-contra: Roken moet verboden worden want ongezond, passief roken blablabla
-pro: Neen, want auto's.., open zelf een café, gat in de markt blablabla

Niemand kon echter een deftige reactie geven op hetgeen ik al herhaaldelijk gepost heb. Zolang dit niet ontkracht wordt, kan je me in ieder geval niet overtuigen (en waarschijnlijk anderen ook niet).

-Antwoord op: "Een cafébaas doet toch wat hij wil in zijn café! Het is zijn EIGEN zaak."

Citaat:
Ik dacht dat het common knowledge was (voor mensen met een minimum aan gezond boerenverstand) dat het eigendomsrecht niet tot in het oneindige moet gevrijwaard worden. Het recht op eigendom is maar tot op zekere hoogte heilig.

Wilt u ook de monopolie-regels afschaffen? Ondernemingen die erin slagen om een monopolie te vormen hebben dat toch zelf verwezenlijkt? Het is toch hun bedrijf, dan mogen ze toch ook zelf kiezen welke prijzen en voorwaarden ze de consumenten opleggen (lees: doen slikken). Jaja, het recht op eigendom is heilig...

Zelfs in het meest vrije systeem, namelijk de vrije markt, zijn er spelregels nodig. Uiteindelijk staat de gemeenschap centraal en niet het eigendomsrecht of privébezit. De vrije markt heeft nu eenmaal zijn gebreken en dat betekent niet dat men dat systeem moet verbannen, maar wel dat men het zodanig moet aanpassen dat ieders belangen in acht genomen worden, dus niet alleen de belangen van groepen die automatisch door de werking van de vrije markt gediend worden.

In het huidige debat over het al dan niet verbieden van roken op openbare plaatsen en uitgaansgelegenheden komen de volgende afwegingen naar voor:

Rokersbelangen:
-het recht om te roken. Dit recht blijft onaangetast.
-het recht/gemak om te roken waar men wil. Dit recht wordt beperkt als roken verboden wordt op openbare plaatsen en uitgaansgelegenheden. Men moet dan even naar buiten om een sigaret op te steken.
-de gezelligheid/sfeer (dit is geen argument want het heft elkaar op voor rokers en niet-rokers)

Niet-rokersbelangen:
-het recht om in een niet-schadelijke, niet-stinkende rookomgeving te zitten. Dit recht wordt beperkt door het toelaten van roken op openbare plaatsen en uitgaansgelegenheden
-niet-rokers worden gediscrimineerd als er gerookt mag worden op openbare plaatsen en uitgaansgelegenheden. De keuze wordt: thuisblijven of ongewild verkankerd worden
-de gezelligheid/sfeer (dit is geen argument want het heft elkaar op voor rokers en niet-rokers)

+ Het feit dat de verhouding rokers/niet-rokers 30/70 is.

Op welke manier worden de gemeenschapsbelangen het beste gediend? Met of zonder rookverbod op openbare plaatsen en uitgaansgelegenheden.
-Antwoord op: "Start gewoon uw eigen zaak. Een gat in de markt!"

Citaat:
-Als je een zaak (bv café) start waar niemand mag roken, dan kies je bewust voor een heel klein segment van de markt. Dat segment is zo klein omdat er bijvoorbeeld maar weinig groepen mensen bestaan (vriendenkringen) die samen uitgaan waarvan niemand rookt. In principe rookt gemiddeld 30% van elke groep. En aangezien roken nu eenmaal niet verboden is op dergelijke plaatsen, is het taboe om een opmerking te maken over hoe asociaal roken wel is. Dat is trouwens ook niet erg bevorderlijk voor de sfeer. Rokers zullen nooit begrijpen of aanvaarden hoe asociaal roken is, zolang de maatschappij (of de regering) het overal toelaat of stimuleert. Als je dus kiest voor het starten van een rookvrij café dan ben je dus eigenlijk bijna gedoemd om te mislukken door de huidige status quo in onze maatschappij. Tijd dus om er iets aan te veranderen. Of zijn jullie werkelijk zo conservatief? Of beter: conservatief als het u uitkomt.

-Als je roken toelaat in je café, dan sluit je daarentegen maar een heel beperkte groep potentiële consumenten uit, namelijk zij die liever thuisblijven als het alternatief is in de kankerlucht te zitten. Jammer genoeg hebben vele niet-rokers zich ONTERECHT verzoend met het feit dat anderen hun gezondheid aantasten. Of anders: met het feit dat ze de keuze opgedrongen krijgen: thuisblijven of in de kankerlucht zitten.

De markt zal dit probleem dus niet oplossen. Volgens de markt is er immers geen probleem. U ziet dus duidelijk dat de markt niet heilig is, want het probleem bestaat weldegelijk, anders zaten we hier niet te discussiëren over het probleem.
Ik val misschien in herhaling, maar geef er dan eens een DEFTIGE repliek op. Of negeren de tegenstanders van een rookverbod dit bewust omdat ze geen antwoord hebben?
Flat V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 18:46   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
Ik val misschien in herhaling, maar geef er dan eens een DEFTIGE repliek op. Of negeren de tegenstanders van een rookverbod dit bewust omdat ze geen antwoord hebben?
Ik ben nogal tegen verboden, maar vind op het eerste gezicht geen repliek op je argumenten.............
Oud 18 december 2004, 19:46   #18
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Vermits ik een niet-roker ben, vind ik alle rokers een stelletje schurftige stinkzaken van de eerste tot de laatste. Ik hoop dat jullie allemaal kanker hebben, en zeer traag sterven aan het groeiende gezwel in jullie keel.

Dat terzijde ben ik niet zozeer gevonden voor het opleggen van allerlei regeltjes over wat mensen al dan niet mogen doen in hun leven met betrekking op wat ze gebruiken/zeggen/denken
Oud 18 december 2004, 23:38   #19
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

De laatste tijd wordt er in overdreven, maar regels zijn nodig. De meeste mensen kunnen zich wel fatsoenlijk gedragen, maar sommigen niet (en die verpesten de boel voor de rest). Om die op de vingers te kunnen tikken als ze over de schreef gaan heb je wetten nodig.

Als ik een nu op cafee een roker vraag om niet te roken gaat hij mij zeggen dat ik het maar moet aftrappen want hij heeft het recht om mij mee te sleuren in zijn vervroegde "uitstapregeling". Ik heb ondertussen 2 familieleden zien wegkwijnen van de sigaretten, en er zijn leukere dingen in 't leven dan bij een hoestbui van zo'n patient stukjes long te zien vliegen.
Als er regels rond bestaan, kan ik hem zeggen dat hij het maar moet aftrappen en ergens anders mag sterven.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 10:31   #20
camaris
Schepen

Standaard

Rookvrije café's bestaan wel degelijk. In Leuven is er onlangs nog eentje open gegaan. Beetje sluikreclame mag wel zeker? http://www.wereldcafe.be/ Ben er al eens geweest. Best wel de moeite waard om eens binnen te springen, ze hebben er een hele boel speciale bieren! Enige tegenvaller is misschien een beetje het publiek... da's doorgaans vrij oud vergeleken met de gemiddelde student
camaris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be