Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2022, 11:19   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Drukke dagen voor pechverhelpers "batterijen begeven het"

Altijd weer miserie met die 20-eeuwse techniek van die plofbakken.

Wat die allemaal nodig hebben om überhaupt 1 meter te rijden.

13 december 2022 - 18:04

Drukke dagen voor pechverhelpers: "Batterijen begeven het"

VAB pechbijstand heeft er één van de drukste dagen van het jaar opzitten.

Er waren tot een derde meer oproepen dan op een normale dinsdag. Door de extreme koude van afgelopen nacht met minima rond -7, lieten heel wat auto's het afweten vanmorgen.

Meestal ging het om problemen met de batterij. Onze ploeg ging mee op pad met pechverhelper Dirk uit Grobbendonk.

https://www.rtv.be/artikels/drukke-d...en-het-a124102

En over het bijna dubbel zo hoog verbruik, veel hogere slijtage, veel meer luchtvervuiling mogen we dan nog niet spreken. (bij korte afstanden, de meeste verplaatsingen gebeuren met de auto)
Citaat:
Iets meer dan de helft van onze verplaatsingen zijn korte verplaatsingen tot 5 km, en 52 procent daarvan gebeurt met de auto, als bestuurder en passagier.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201127_94180232
En ook de pechdienst doet meer kilometers.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2022 om 11:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 12:27   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Er waren tot een derde meer oproepen dan op een normale dinsdag. Door de extreme koude van afgelopen nacht met minima rond -7, lieten heel wat auto's het afweten vanmorgen.

Meestal ging het om problemen met de batterij. Onze ploeg ging mee op pad met pechverhelper Dirk uit Grobbendonk.

En over het bijna dubbel zo hoog verbruik, veel hogere slijtage, veel meer luchtvervuiling mogen we dan nog niet spreken. (bij korte afstanden, de meeste verplaatsingen gebeuren met de auto)

Laatst haalde ik de accu mijn ouders hun wagen A6 (27 jaar oud en een 285.000km op de teller) er uit om die in de garage te laten opladen.

Mijn ouders rijden er niet meer mee of raar of zelden.

Ik doe daar meestal het wat men noemt kleine onderhoud aan, die is precies 'nieuw'

Die seffens nog eens laten draaien...
Oud 16 december 2022, 13:13   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een voorgewarmde BEV zal alvast minder verliezen dan een ICE, verrast ben ik daar helemaal niet van.

~ bronnen zijn er daar ook van:

Citaat:
Want niet alleen elektrische auto’s komen bij koud weer minder ver zonder een tussenstop. Brandstofauto’s lopen écht onzuiniger als het buiten koud is.

De afgelopen weken zakten de buitentemperaturen flink, dus het kan goed zijn dat je gemerkt hebt dat je minder ver komt op één tank. Maar waarom is een auto onzuiniger in de winter? Volgens het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) kan het brandstofverbruik met 12 tot 28 procent toenemen als de temperatuur buiten zakt van 24 naar 7 graden. Er is niet één enkele reden aan te wijzen waarom je auto onzuiniger is in de winter.

https://topgear.nl/autonieuws/waarom...-in-de-winter/
Oud 16 december 2022, 13:16   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het lijkt erop dat een belangrijk deel van het kiesvee niet doorheeft dat een auto-accu maar voorzien is op 4 jaar levensduur, en 2 jaar als het een wagen met start-stop systeem is.

Bof, als mijn wagen een starthikje heeft, zomer of winter, dan hang ik die accu aan mijn tester, en als die zegt " nah, niet zo goed ", dan vervang ik die. Die €125 staat niet in verhouding tot het gezeik dat je er mee kan hebben.
Als de tester aangeeft dat de accu goed is, dan rij ik ergens in de nabije toekomst
even tot bij de vaste garage (die helaas gaat stoppen), en laat ik de boordcomputer uitlezen.
Oud 16 december 2022, 13:20   #5
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een voorgewarmde BEV zal alvast minder verliezen dan een ICE, verrast ben ik daar helemaal niet van.

~ bronnen zijn er daar ook van:
Elke batterij verliest capaciteit bij koude ook een EV verliest dan +/- 30% in rijbereik .

En fossiele verbrander kan je ook voorverwarmen.....het zoveel meerverbruik is onzin
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 13:25   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het lijkt erop dat een belangrijk deel van het kiesvee niet doorheeft dat een auto-accu maar voorzien is op 4 jaar levensduur, en 2 jaar als het een wagen met start-stop systeem is.
Mijn xx-jaren ervaring is 8 tot 10 jaar dat ze meegaan. Allez toch die jaren dat ik niet na elke 3 jaar de auto verkocht, lol.

Wel regelmatig dagelijks rijden (afstanden +15 km) en-of aan de druppellader.

De Skoda Fabia (benzine) batterij heeft het bijna 10 jaar volgehouden. Km-stand ca. 152.000. De laatste 5 jaren wel 95% overdag gereden, dat scheelt ook.

Diesels hebben in de regel zwaardere batterijen, de redenen kent men...

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2022 om 13:27.
Oud 16 december 2022, 13:33   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Elke batterij verliest capaciteit bij koude ook een EV verliest dan +/- 30% in rijbereik.
Nope, gemiddeld een heel pak minder bij een degelijke BEV. Zie NAF.

En als een startbatterij foert zegt, is het 0 km rijbereik.

Citaat:
En fossiele verbrander kan je ook voorverwarmen.....het zoveel meerverbruik is onzin
Ja dat kan men, maar ook door apart meerverbruik, brandstof of stroom.

Een BEV-batterijpack met eigen temperatuurmanagement kan je niet vergelijken met een ordinaire loodbatterij, of wordt die laatste warm gehouden?
Lol.

Citaat:
https://www.nrcan.gc.ca/energy-effic...-weather/21032

Cold weather means higher fuel consumption
The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) estimates that a drop in temperature from 24°C to 7°C can increase fuel consumption in urban commutes by 12 to 28%.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2022 om 13:35.
Oud 16 december 2022, 13:40   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Mijn xx-jaren ervaring is 8 tot 10 jaar dat ze meegaan. Allez toch die jaren dat ik niet na elke 3 jaar de auto verkocht, lol.

Wel regelmatig dagelijks rijden (afstanden +15 km) en-of aan de druppellader.

De Skoda Fabia (benzine) batterij heeft het bijna 10 jaar volgehouden. Km-stand ca. 152.000. De laatste 5 jaren wel 95% overdag gereden, dat scheelt ook.

Diesels hebben in de regel zwaardere batterijen, de redenen kent men...
Dat veranderd niet dat de autofabrikanten de accu's voorzien voor 4 jaar, elk jaar meer is gewoon winst voor de koper.

En de zwaardere accu in een diesel is zeer logisch. Het voorwarmen (net zoals uw EV batterijen) met de gloeipluggen en de zwaardere startmotor wegens hogere compressie.

Maar ja, chemische accu's zijn temperatuursgebonden. En dan?
Mensen die dat niet begrijpen, awel, die mogen blijven sukkelen.

Ja, 20% van een "startaccu" is veel, in tegenstelling van een EV, waar 20% in absolute waardes eens lacht met een 100% accu in een gewone wagen.
Oud 16 december 2022, 15:14   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

[quote=chris k;10084044]Elke batterij verliest capaciteit bij koude ook een EV verliest dan +/- 30% in rijbereik ./QUOTE]

30 procent verlies zie ik ook in de Bosch batterijen van onze elektrische fietsen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Met de moderne motoren (van jonger dan 20 jaar) is dit even nuttig als uwen auto laten zegenen door een pastoor.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 15:16   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De laatste keer dan mijn autobatterij het begaf, belde ik met de vab-pechdienst.
Na 35 minuten stonden ze daar. Die gasten hebben een paar batterijen bij en placeren die voor uwe neus. Mits voor die batterij te betalen natuurlijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 16:29   #11
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Meestal ging het om problemen met de batterij.
Onze ploeg ging mee op pad met pechverhelper Dirk uit Grobbendonk.

Er staat nergens dat het over "plofbakken" zou gaan (what's in a name? Het zijn nét EV's dat rijdende, onblusbare plof-brandbommen zijn )
En zelfs niet dat het specifiek over diesels gaat.
Het kunnen evenzeer en vermoedelijk allemaal EV geweest zijn...maar elke kans aangrijpen om brandstofwagens uit te spuwen en propaganda te voeren voor elektrische brol, hé?

De originele fabrieksaccu van mijn wagen heeft zonder haperen of hikken al 24 jaar dienst en meer dan 200.000 km.
Benieuwd hoelang jouw EV brol het uithoudt..je weet toch dat ik nog 8 jaar verder kan rijden als jouw EV-ke al gerecycleerd moet worden?

Dat artikel toont enkel aan dat de huidige batterijen echte ROMMEL zijn die het bij een beetje vriezen meteen begeven. (zoals alles tegenwoordig om maar te kunnen verkopen.)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be