Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2023, 20:25   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Wat blijkt uit de laadpraatjes? Dat het nog te vroeg is !

Een laadpraatje is als een koffieklets of cafépraatje. Small talk.

Een reporter ging eens polsen. Die pioniers hebben toch hun bedenkingen nog altijd.

titel: Onze reporter op de snelwegparking houdt geen koffieklets, maar laadpraat: “Spijt dat ik hier van heb!”
link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038

Citaat:
U zag ze ook al staan op de snelwegparkings. Of u stond er zelf al. De elektrische auto ingeplugd en laden maar. En dan houden ze een laadpraatje. Wildvreemden onder elkaar. Straks doen we het allemaal: vanaf 2035 worden geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht. Eind dit jaar zullen in ons land al bijna 150.000 elektrische wagens rijden. Maar waar gaan die gesprekken in godsnaam over?
Jan Claeys
Gisteren om 09:00

Het is het grote gemak voor wie met een klassieke verbrandingsmotor rijdt. De snelweg af. De slang in de auto. Een liter of veertig tanken en na een paar minuten kan je er weer tegen voor een kilometer of vijfhonderd. Zeshonderd als je het rustig aan doet. Bestuurders van elektrische auto’s, – dit jaar komen er 60.000 bij – moeten geduld hebben. Thuis of langs de openbare weg duurt het uren om hun batterij vol te krijgen. Maar ook aan de snelladers, meestal langs de – jawel – snelweg, moeten ze even op de rem van het haastige leven gaan staan. Nog 100 km naar huis? Das snel een kwartier laden. Als het meezit. Want die dingen gaan ook niet ?*ltijd even snel. Ionity, met 12 laadpunten en 60 ultrasnelle laders in ons land één van de grootste spelers, heeft het uitgerekend. Wie de kabel aansluit, blijft er gemiddeld 25 minuten. In het laatste kwartaal van 2022 waren er 3 keer zoveel sessies als in het laatste kwartaal een jaar eerder. And the only way is up. En wat doet meneer of mevrouw intussen? Om een koffietje of een worstenbroodje in de shop. Even online vergaderen achter het stuur. De mails checken. Of ze slaan een praatje. Een laadpraatje. Met ondergetekende, in dit geval.

Maak kennis met Patrick, met Sarah, met Rob en met de familie Schipper. Of niet. Want we kwamen behalve over ons verbruik weinig van elkaar te weten. Heeft Sarah kinderen? Is ze meer een Werchter-madam of toch Tomorrowland. Of Patrick. Waar heeft hij laatst het lekkerst gegeten? Die Nederlanders zie ik vast niet meer terug aan de paal. Patrick en Sarah ongetwijfeld wel. En dan babbelen we verder. Er is meer in het leven dan een batterij. Er is nog werk aan de laadpraat-winkel.
De terugreis met ‘oma Coby’ liep niet helemaal zoals gepland.

De terugreis met ‘oma Coby’ liep niet helemaal zoals gepland. — © jcd

“Van der Valk, da’s al een beetje Nederland”
- De familie Schipper uit Nederland

Op de parkeerplaats langs de E17 in Kruibeke, richting Nederland, parkeert een Audi E-Tron. Behalve drie mensen voel je ook dat er duizend kilo stress uit de auto komt. En evenveel opluchting. Ze hebben de paal gehaald. “Moet je mijn scherm zien. Ik kan nog vijf kilometer rijden.” Het is Kees Schipper, een Nederlandse makelaar. Samen met zijn zus Tanja en hun mama, ‘oma Coby’, zijn ze op de terugweg van hun vakantiehuis in Midden-Frankrijk. “Doen we één keer per jaar sinds papa is overleden. Zonder partners en kinderen, gewoon wij en mama.”

Voor het eerst was het met de elektrische wagen, vertellen ze me. “Ging prima. Het is heerlijk rijden. Lekkere acceleratie, geen lawaai.” Kees plugt de laadkabel in en de batterij vult zich weer. “We zouden laden in Nazareth, een kilometer of dertig voor deze parking.” Oma Coby wou dat graag. “Daar is een Van der Valk”, zegt ze in sappig Hollands. “En als je daar stopt, dan ben je al een beetje thuis in Nederland. Appelmoes met een kersje op als toetje, lekker.” Maar de laadpaal werkt er niet. En dus ging de stress in de Audi even hard omhoog als de batterij naar beneden. “Aan honderd per uur zijn we naar hier gereden. Om het nét te halen.”

Die stress zat trouwens meer bij de kinderen dan bij oma. “Waarom zou ik me opwinden? Ik heb toch mijn zoon en mijn dochter bij me? Ik heb altijd voor hen gezorgd. Nu moeten zij maar voor mij zorgen.”

“Als ik op reis ga, pak ik mijn sportmachine”

- Patrick (53) uit Melsele

“Spijt dat ik hier van heb!” Patrick Terryn (53) is al aan zijn tweede laadsessie van de dag bezig als hij naast me staat aan één van de palen langs dezelfde E17 in Nazareth. Nu werken ze wel. “Het is dat we niet anders gaan kunnen in de toekomst, anders zou ik nooit nog een elektrische auto kopen. Mijn auto kan met een volle batterij 300 kilometer rijden. Maar in de garage hebben ze me gezegd dat ik best niet meer laad dan 80 procent en dat ik hem beter niet laat zakken onder de 30 procent. Dan schiet er niet veel meer over. ” De man heeft een hespfabriek in Deerlijk, op 85 kilometer van zijn huis in Melsele. “En ik moet elke dag een paar klanten en leveranciers bezoeken. Reken maar uit!”

Op vakantie mag zijn elektrische Mercedes alvast niet meer mee. “Ik ga niet elke 200 kilometer een uur langs de kant van de weg staan. Nee, dan neem ik mijn sportmachine.” Patrick heeft een Jaguar F-Type in de garage staan. “Met een kleine koffer. Een nadeel? Nee hoor. Mijn vrouw weet dat ze er rekening moet mee houden. En dat ze best alleen lingerie en lichtje jurkjes meeneemt.” (lacht)
Patrick rijdt graag elektrisch. Maar op reis? Dan pakt hij zijn sportmachine.

Patrick rijdt graag elektrisch. Maar op reis? Dan pakt hij zijn sportmachine. — © jcd

“Elke keer moet ik die paardenkar loskoppelen”
- Rob uit Eindhoven

“Kutzooi!” Rob Van Sleuwen uit Eindhoven staat te vloeken naast een paal in Kalken. Zijn pasje werkt niet en met de Visa-kaart wil het niet lukken. Wij helpen hem uit de nood met onze laadpas. En zo kan hij straks toch doorrijden naar Flanders Expo in Gent, waar hij op een paardenbeurs staat. Het is zijn ochtend niet. “Hoe hebben ze dat hier in godsnaam ingeplant”, foetert hij. Je kan er nauwelijks die parkeerplekken indraaien. Ik heb twee velgen beschadigd.”

En dat was niet het enige. “Ik trek een paardenkar mee. Vol met spullen die ik straks hopelijk ga verkopen. En die moet ik elke keer loskoppelen als ik ergens wil laden. Heel vervelend.” Rob mist in ons land de handige laadstations van Fastned, die hebben dubbele parkeerplaatsen, waardoor je ook met een aanhangwagen of caravan kan laden. “Wie deze zomer vakantieplannen heeft, kan het beter uitzoeken”, zegt hij. “En ik zal hem nog vaak moeten loskoppelen. Met die volle kar achter me verbruikt mijn auto het dubbele. Tweehonderd kilometer haal ik niet.”
Rob uit Eindhoven ziet veel nadelen. “Met mijn paardenkar verbruik ik het dubbele.”

Rob uit Eindhoven ziet veel nadelen. “Met mijn paardenkar verbruik ik het dubbele.” — © jcd

“We missen het geluid van een échte auto”
- Sarah uit De Pinte

Het is één van dé vragen. Hoe dicht ben je al bij de ‘nul’ geweest? Die laatste wedstrijd heeft Sarah De Weirdt (40) uit De Pinte alvast gewonnen. Ze vertelt het verhaal aan een laadstation in Deinze, terwijl haar Ford Mustang aan het vollopen is. Haar man is garagist, een beetje verder in Kruishoutem. Ze zijn mee met hun tijd, maar na een paar weken is dat elektrisch rijden toch maar half hun ding. “Mijn man hoort graag een auto. Een échte auto.”

“Mijn man hóórt graag een auto. Een échte auto”

Sarah De Weirdt

En dat laden zorgde al voor heel veel stress. Zeker die keer in Knokke. “We waren er een dagje op uit. Vrienden bezoeken en iets eten. De auto was aan het laden langs de straat. Als we terug naar huis zouden gaan, zou hij vol zijn. Niet dus. De paal gaf een foutmelding. We hadden op die dag niets erbij.” En dus probeerden ze toch thuis te geraken. Ze hadden nog een kilometer of 80 te goed, net de afstand tussen de kust en thuis. “Vijf kilometer voor onze voordeur ging de teller naar nul. Meteen voelde je dat de auto kracht verloor. Als een auto-op-afstandsbediening die aan het einde van zijn batterij zit. Niks power.” Maar ze haalden hun huis. “Die nul is dus geen echte nul. Maar ik zou het de mensen toch niet aanraden.”

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 07:36   #2
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Een reporter ging eens polsen. Die pioniers hebben toch hun bedenkingen nog altijd.

titel: Onze reporter op de snelwegparking houdt geen koffieklets, maar laadpraat: “Spijt dat ik hier van heb!”
<micelemodus> De reporter liegt. </micelemodus>

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 07:39   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die praatjes hadden we vroeger aan een benzinestation, dat was toen ieder station nog bediening had. De pompbediende sloeg met iedereen een praatje.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 08:24   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat ik me in 2030 nog een naftje ga kopen,

Wat ik niet snap is, dat als ge een paardentrailer moet trekken ge u zo een electrisch strijkijzer koopt ? dat weet ge toch dat ge daar momenteel goed mee gekloot zijt ? Een plug in hybride of nog beter iets met koppel en nen diesel die ge niet kapot krijgt. Toyota Hilux of iets gelijkaardigs.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 14:05   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Wat ik niet snap is, dat als ge een paardentrailer moet trekken ge u zo een electrisch strijkijzer koopt ? dat weet ge toch dat ge daar momenteel goed mee gekloot zijt ? Een plug in hybride of nog beter iets met koppel en nen diesel die ge niet kapot krijgt. Toyota Hilux of iets gelijkaardigs.
Elektrische motor heeft wel een vet koppel.
En als je met je paarden nooit verder rijdt dan 50 km ...

Nu, ik zou momenteel zeker ook nog opteren voor een plug in.
Maar in 2030 ... ??? Hoe gaan de batterijen evolueren? De oplaadsnelheid?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 14:13   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als je in de nabije toekomst zelfs tot 6,5 ton wilt trekken kun je deze al bestellen.

Trek je veel minder (tot 2,25 ton) zijn er ook al relatief veel, uiteraard 30% minder rijbereik, (bij een ICE zal het niet veel anders zijn):
Citaat:
https://www.autoweek.com/news/techno...s-towing-test/

Tesla Model X Sees 71 Percent of Range While Towing a Luxury Travel Trailer
The Bowlus Terra Firma only cost the EV about 100 miles.

MAY 19, 2022

Bowlus tests the Tesla Model X's towing capabilities with its Terra Firma travel trailer.

The Tesla Model X seees 71 percent of its range while trailering the 3200-pound trailer.
Deze BMW iX versies mogen 2,5 ton trekken:
https://ev-database.org/car/1473/BMW-iX-xDrive50

Met ADAC-gemeten tot 610 km rijbereik zonder trailer, heb je dan al voldoende reserve op een paardenhanddoek zoals Vlaanderen.
De meeste grote EV suvs is tussen 1,8 en 2,5 ton trekgewicht.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 14:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 14:33   #7
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Toch al een paar pk meer...
e-motoren hebben koppel genoeg, vanaf stilstand. Met afremmen duwt uw trailer nog wat stroom naar uw batterijen in plaats van sleet aan schijf en remblokjes. Natuurlijk zal de actieradius minder zijn.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 20 februari 2023 om 14:33.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 15:39   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elektrische motor heeft wel een vet koppel.
En als je met je paarden nooit verder rijdt dan 50 km ...

Nu, ik zou momenteel zeker ook nog opteren voor een plug in.
Maar in 2030 ... ??? Hoe gaan de batterijen evolueren? De oplaadsnelheid?
Dat is de vraag he schoof,

Hoe gaat dat evolueren, ...

ik ben akkoord, veel koppel geen lawaai, ik heb ook al met gelectrificeerde bakskes meegereden en niet van de minste. Uw ballen in uwe nek jong als ge optrekt...

maar dat nooit verder dan 50 km,... dat is al zever he, koopt u dan ne velo.

bovendien speelt bij mij de beschikbaarheid heel erg mee. Daarmee wil ik zeggen ik kom thuis van mijn werk, ik steek hem in de prieze, maar ineens krijg ik een oproep of vraag van kunt ge nu afkomen, ... ja nee hij zit in de prieze ik moet eerst een paar uur laden, ... ik zou dus doodvallen he, en ge ziet op voorhand dat dat gaat gebeuren.

Of in de winter hij heeft een weekend buiten gestaan in de ardennen, wel bijgeladen, ja hij stond toch stil en dan vertrekt ge en ziet ge dat bereik naar beneden duikelen.

Bovendien zijn die dingen loodzwaar van de accu , weggedrag ? ik vond dat in dien Tesla maar zozo hij pakte wel vlotjes een rond punt, maar ik pak dat vlotter. In den Etron viel dat wel mee, maar als ik hoor wat dat ding kost... ja dat is dus goed dat den baas betaalt he, want voor ne normale sterveling is dat een kostelijke grap. Komt er op neer dat ik voor dat bedrag 2 keer den auto van mijn goesting kan kopen met alle opties die ge maar kunt denken.

En dat ding rijdt ook vlot heeft ook flink wat koppel maar staat volgetankt op mijn oprit, tikken en weg, in de winter, op t nat op t glad.

Dus voor een particulier, zelf als is de naft duurder. naftje of hybride.
Oud 20 februari 2023, 15:43   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Toch al een paar pk meer...
e-motoren hebben koppel genoeg, vanaf stilstand. Met afremmen duwt uw trailer nog wat stroom naar uw batterijen in plaats van sleet aan schijf en remblokjes. Natuurlijk zal de actieradius minder zijn.
Het is al te zien hoe die versnellingsbak afgesteld is. Maar inderdaad koppel genoeg.

En mits die energie terug in het systeem gestoken kan worden ja, dan win je iets terug, maar 30 % rijbereik verliezen is al iets he.

Met dien Hilux kapt ge gewoon dien bak vol en ge zijt weg. met dat electrisch ding sta je eventjes stil Ja je kan je paarden eens uitlaten een toerke doen en laten kakken op de snelwegparking ondertussen.
Oud 21 februari 2023, 09:54   #10
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hebben die pioniers nog altijd "bedenkingen"?
Me dunkt dat ze, volgens de laadpraat, toch vet spijt hebben.

Citaat:
Maar waar gaan die gesprekken in godsnaam over?
Over spijt van elektrisch rijden?

Of over de koppel en een paardentrailer?

Maar blijkbaar niemand die zich afvraagt waarom de staatspropaganda gazet pro-BEV dan nu opeens wél de praktische nadelen en spijt van elektrisch rijden mag belichten?
Wellicht te moeilijk om te begrijpen en onbelangrijk voor een discussie door het hoogstaande niveau van allerlei experts met toogpraat op dit forum.
Oud 13 maart 2023, 21:00   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wara Genk opent 2 snellaadpunten van 150 kW, als er maar ene laadt is het vermogen tot 300 kW.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230313_97120556

Krachtigste laadpaal van Genk staat bij Wara

GENK - Het warenhuis Wara in de Stalenstraat heeft een elektrische laadpaal van 300 kW laten installeren voor haar klanten. Volgens schepen van Mobiliteit Karel Kriekemans gaat het om de krachtigste in Genk.

Het toestel staat op de parking van de Wara en slaagt erin om binnen de vijftien minuten de batterij van een elektrische wagen volledig op te laden. “Er kunnen twee voertuigen gelijktijdig geladen worden”, zegt Olivier Strauwen, CEO van Wara. “Zij het dan maar aan 150 kiloWatt.

De prijs zal rond de euro per kW schommelen. De maatregel kadert in ons streven naar een grotere duurzaamheid.

Dat is ook de reden waarom we voor 200 kWh aan zonnepanelen hebben laten plaatsen. We gaan nu laten onderzoeken of daar nog eens voor 220 kWh bij kan. Het dak moet immers stabiel genoeg zijn om het kunnen dragen. Het gaat om een totale investering van 350.000 euro.” (cn)
Volgens het nieuws van TV-Limburg - en interview met de baas van de Wara - kunnen ook niet-klanten van Wara daar gewoon laden voor 75 cent/kWh. Of die betalen 1 €/kWh, kan ook, de Wara wil er ook wat aan terugverdienen.

Het laden zou mogelijk beperkt worden op 15 minuten voor niet-klanten? (had ik niet gans begrepen). De meeste BEV hebben er dan 30 tot 36 kWh bij of genoeg voor extra 200 tot 250 km.

Uw nieuw hebbeding in de Wara gaan kopen of afhalen, en je hebt er zonder tijdverlies weer ruim 200 km bij. En men hoeft niet te zoeken voor een vrije parkeerplaats. De 2 plaatsen staan direct aan de ingang.

De Chargefinder-site is up to date:
Citaat:
https://chargefinder.com/nl/laadpaal-genk-wara/jzn3nz

WARA - E-Flux
Stalenstraat 86, Genk
300 kW CCS 1/1 Beschikbaar
BEEFLEV7139901
in dezelfde Stalenstraat bevinden zich nog 4 trage AC-laadpunten aan 11 kW van Allego.
Citaat:
Oplaadpunten in de buurt
Stalenstraat 187 100 m
2 (Type 2) Allego, 11 kW
Stalenstraat 121 237 m
2 (Type 2) Allego, 11 kW

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2023 om 21:16.
Oud 13 maart 2023, 21:16   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wara Genk opent 2 snellaadpunten van 150 kW, als er maar ene laadt is het vermogen tot 300 kW.

Volgens het nieuws van TV-Limburg - en interview met de baas van de Wara - kunnen ook niet-klanten van Wara daar gewoon laden voor 75 cent/kWh. Of die betalen wat meer, kan ook, de Wara wil er ook wat aan terugverdienen.

Het laden zou mogelijk beperkt worden op 15 minuten voor niet-klanten? (had ik niet gans begrepen). De meeste BEV hebben er dan 30 tot 36 kWh bij of genoeg voor extra 200 tot 250 km.

Uw nieuw hebbeding in de Wara gaan kopen of afhalen, en je hebt er zonder tijdverlies weer ruim 200 km bij. En men hoeft niet te zoeken voor een vrije parkeerplaats. De 2 plaatsen staan direct aan de ingang.
Wohoo, reclame, en nu stromen alle EV's daar samen, alsof het een ICE pronkparade aan de Burj Kalifa in Dubai is.
Oud 13 maart 2023, 21:17   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wohoo, reclame, en nu stromen alle EV's daar samen, alsof het een ICE pronkparade aan de Burj Kalifa in Dubai is.
Je kunt er niet tegen hé.

Op een radius van 20 km vind je snelle laadpunten in overvloed, niemand daarheen, want 95% laadt veel goedkoper thuis of bij de werkgever, of gratis.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2023 om 21:24.
Oud 14 maart 2023, 07:51   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Volgens het nieuws van TV-Limburg - en interview met de baas van de Wara - kunnen ook niet-klanten van Wara daar gewoon laden voor 75 cent/kWh. Of die betalen 1 €/kWh, kan ook, de Wara wil er ook wat aan terugverdienen.

De Chargefinder-site is up to date:

in dezelfde Stalenstraat bevinden zich nog 4 trage AC-laadpunten aan 11 kW van Allego.
Pure luxe. Wat een comfort Niemand wil nog een plofbak of toch ?

Iedereen een EV maar niet Ikke

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 maart 2023 om 07:54.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2023, 09:48   #15
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Met een EV heb je veel meer sociaal contact ......je laad je wagen op en je doet een praatje met de buur .

Na 200 km kan je het praatje verderzetten met diezelfde buur .
Enz...............

Maar..............................

Als het met die buur dan niet klikt .....gaan er vechtpartijen en moordpartijen komen aan die laadposten.

De Fossiele verbranders verbieden zal wel nog niet in 2035 zijn er komen meer en meer bezwaren ......volgende verkiezingen in elk land moeten Politiekers kleur bekennen.

Laatst gewijzigd door chris k : 14 maart 2023 om 09:51.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2023, 10:05   #16
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Met een EV heb je veel meer sociaal contact ......je laad je wagen op en je doet een praatje met de buur .

Enz...............

Maar..............................

Als het met die buur dan niet klikt .....gaan er vechtpartijen en moordpartijen komen aan die laadposten.

De Fossiele verbranders verbieden zal wel nog niet in 2035 zijn er komen meer en meer bezwaren ......volgende verkiezingen in elk land moeten Politiekers kleur bekennen.
Voortgaand op uw laatste zin: als ik het zéér uitzonderlijk geluk zou mogen beleven in 2035 hier op onze planeet nog rond te lopen, dan ben ik 98 jaar. Het zou kunnen…
Oud 14 maart 2023, 10:56   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook laadpassen in zomer 2023 verleden tijd?

Voor de EVs die (nog) niet compatibel zijn aan plug-and-charge dat is nog eenvoudiger.

• In Duitsland is het vanaf 1 juli 2023 wettelijk verplicht dat elke openbare laadpaal uitgerust is met een betaalterminal voor eenderwelke (leesbare) bankkaart.

De oude laadpunten (met laadpasjes) zullen dan ook aangepast moeten worden (meestal enkel software).

De andere landen -die achter staan- zullen wel volgen. De recente laadpunten hebben het wslk al.

De meeste laadpalen bij de grote verdelers zijn wellicht al vandaag in orde.

Citaat:
https://www.autobild.de/artikel/e-au...-17419097.html
E-Autos: Laden an Ladestation, Karte, bezahlen, Ladekarte, RFID
So viel kostet das Laden an einer E-Auto-Ladesäule – so bezahlt man

27 nov 2022 — Offiziell ist erst ab 1. Juli 2023 jeder Ladesäulenbetreiber verpflichtet, kontaktlose Bezahlfunktion anzubieten.
Iemand van de GLS-bank legt uit waarom dit allemaal toch zo lang geduurd heeft: (Duits).
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=7uUX...1MAtWXFvUeEDny

Elektroauto einfach mit Kreditkarte laden - So endet das Ladekarten-Chaos: GLS Pay-t
Het is een kwestie van geldomzet/dag (aantal laadklanten per dag) die alle (transactie)kosten moet dekken. Er zijn heelwat tussenverdieners tussen laadpunt en afrekening bank, zeker bij kredietkaarten. Ook de veiligheid (criminaliteit) speelt een voorname rol. Ook de reglementitis en conformititis (ook alle banken) moesten geregeld zijn, enz... Soit iedereen moest er genoeg aan verdienen, en nu er veel meer EV laden klopt de kassa.

Bij de snelle laadpalen heeft men een veel hogere omzet als bij de trage laadpunten. Daarom was het daar eerder in gebruik. Omdat daar 30-40 maal per dag geladen wordt (voor een hogere prijs), bij de trage hooguit een 5-tal en voor een lagere prijs.

Bij betalen-met-pin-buiten bij tankstations zal het ook niet veel anders geweest zijn. Maar kontaktloos betalen - zoals in de winkel - is het daar nog altijd niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2023 om 11:08.
Oud 14 maart 2023, 12:49   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.autoblog.nl/nieuws/duits...n-2023-3449484

Duitse autobond verwacht elektrische apocalypse in 2023
Auteur: jaapiyo, gepost 4 februari 2023 om 16:50 –
Oud 14 maart 2023, 13:49   #19
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
https://www.autoblog.nl/nieuws/duits...n-2023-3449484

Duitse autobond verwacht elektrische apocalypse in 2023
Auteur: jaapiyo, gepost 4 februari 2023 om 16:50 –
Citaat:
Wel is het zo dat (financiële) voordeeltjes nog steeds vaak een belangrijke reden zijn voor het succes. Daarnaast is infrastructuur belangrijk.
....enkele marktanalisten verwachtten dat het aandeel stekkerauto’s gaat dalen. Het Verbands der Automobilindustrie (VDA) bevestigt nu deze analyse.
Zij verwachten dat stekkerauto’s dit jaar samen 28 procent van de Duitse verkopen voor hun rekening zullen nemen.
Dat is dus een minnetje van vier procent.
Het VDA verwacht overigens wel dat deze daling volledig veroorzaakt wordt door een teruggang van de verkoop van plug-in hybrides.
Daarvoor loopt de subsidie van de Duitse overheid namelijk af.

Dit zal volgens het VDA zorgen voor een terugval van liefst 30 procent van de plug-in verkopen...
-4% en dus 28% aan verkoop van stekkerauto's...dit jaar.
Dat betekent dat in 2023 er dus nog meer dan 72% plofwagens verkocht zullen gaan worden in Duitsland.

Zoals verwacht rijden mensen hoofdzakelijk hybride/elektrisch voor financiële redenen, voor de subsidies die ze krijgen.
Eenmaal die voordeeltjes wegvallen, stuikt het elektrische kaartenhuisje in elkaar want als er geen subsidies meer zijn voor plug-in hybrides, dan gaan mensen opnieuw plofwagens kopen en geen peperdure full EV.

Intussen wekken het tijdverlies aan te weinig/gebrekkige laadpalen, het beperkte rijbereik, het vooruitzicht van gedwongen gespreid laden en andere ongemakken wrevel en steeds meer weerstand op.
Ze zullen nog een fors tandje aan subidies moeten gaan bijsteken om de elektrische brol aangesmeerd te kunnen krijgen of het is Game Over voor het hele EV verhaaltje.
Oud 14 maart 2023, 17:05   #20
Boa
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
-4% en dus 28% aan verkoop van stekkerauto's...dit jaar.
Dat betekent dat in 2023 er dus nog meer dan 72% plofwagens verkocht zullen gaan worden in Duitsland.

Zoals verwacht rijden mensen hoofdzakelijk hybride/elektrisch voor financiële redenen, voor de subsidies die ze krijgen.
Eenmaal die voordeeltjes wegvallen, stuikt het elektrische kaartenhuisje in elkaar want als er geen subsidies meer zijn voor plug-in hybrides, dan gaan mensen opnieuw plofwagens kopen en geen peperdure full EV.

Intussen wekken het tijdverlies aan te weinig/gebrekkige laadpalen, het beperkte rijbereik, het vooruitzicht van gedwongen gespreid laden en andere ongemakken wrevel en steeds meer weerstand op.
Ze zullen nog een fors tandje aan subidies moeten gaan bijsteken om de elektrische brol aangesmeerd te kunnen krijgen of het is Game Over voor het hele EV verhaaltje.
Of ze verbieden gewoon wagens met uitstoot, dan zit je ook aan 100% EVs. Wat er dus duidelijk zit aan te komen.
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be