![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Een vraag aan de moslims op dit forum:
Vieren jullie kerstmis op een of andere manier? Of hebben jullie een kerstboom staan? Een allochtone familie in mijn straat wel (en er zijn er nog hoor ik), en ik vroeg me af hoe het er bij jullie aan toe gaat? En wat met ons nieuwjaar? Alvast vrolijk kerstmis (of lichtfeest voor de germanen) en gelukkig nieuwjaar gewenst! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben een allochtoon maar geen moslim. Mag ik dan ook antwoorden?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Nee moslims vieren geen kerstmis of nieuwjaar.
Er zullen wel sommige zijn die gewoon meedoen uit gezelligheid ofzo. En nieuwjaar wordt ook niet echt speciaal gevierd. Ik blijf wel wakker om vuurwerk te zien ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Vanuit onze geloofsovertuiging hebben wij maar twee feestdagen in heel het jaar , maar dat sluit niet uit om iemand uit een andere geloofsovertuiging een "gelukkige nieuwjaar" toe te wensen of een "gelukkige chanuka" !
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En ik vier het ook maar uit gezelligheid, net zoals 95% van mijn landgenoten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zei al dat ik enkele dagen geleden was uitgenodigd bij een Iraans vluchtelingengezin. Daar stond een kerstboom. Bij mij staat er gene en ik word toch christen genoemd. ![]() Toch een vrolijke kerstmis ook voor jou! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Of ik kerstmis vier? Ik denk het niet. Onder andere omdat ik ziek te bed lig. ![]() Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 24 december 2004 om 13:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Partijlid
|
![]() In feite is de naam Kerstmis puur Christelijk, en moet het als een Christelijk feest gezien worden. Wie geen Christen is, kan onmogelijk Kerstmis vieren, me dunkt. Dat is in feite niet meer dan logica.
Want door het overdreven commerciële gedoe rond Kerstmis wordt de ware betekenis vergeten waarom wij Kerstmis vieren. En voor een Christen is dat niet voor de gezlligheid, niet voor de solidariteit, maar voor de geboorte van Christus. Door de naam Kerstmis te misbruiken wordt dit door Jan en alleman gevierd waardoor de oorspronkelijke betekenis vergeten wordt. Dus om op de kern van de zaak te antwoorden: Neen, moslims kunnen/mogen geen Kerstmis vieren. Wij vieren toch ook de ramadan niet? Maar anderzijds, rond de periode van Kerstmis vierden de Germanen ook een feest. Dat feest kan voor mijn part iedereen vieren, behalve de gelovigen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Och, niet alles moet strak zitten hé
![]() vroeger deed ik mijn communie, niet uit geloof, maar owv de kadookes. De pastoor kon er niet mee lachen toen ik dit openlijk verkondigde. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Kerstmis was oorspronkelijk een volksfeest om de langste nacht(en) te vieren, het was een soort van lichtfeest waarin de zomer werd opgeroepen om terug te komen. Symboliek of afgoderij, kies zelf maar. De christenen hebben dit feest ontvoerd en misvormd tot wat het voor jou nog steeds is. Ik en vele anderen met mij eisen ons gezellig volksfeest opnieuw op. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Wat ik dan zou doen? Lekker voor m'n pc zitten kletsen over godsdienst en filatlie zeker? De meeste mensen die ik ken vieren trouwens of enkel in besloten familiekring of helemaal niet wegens niet christelijk van huis uit.
Maar Serieus nu: voor iemand die geen kerst viert (wegens samenloop van omstandigheden zeg maar) lijkt dat feest best te gek als ik zie hoe iedereen rondrent met cadeautjes, zich optut, het huis transformeert, dure spullen koopt voor de maaltijd, enz. Maar misschien idealiseer ik dat en zijn er genoeg mensen die blij zijn als het weer voorbij is? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Dankje Lincoln dat is lief! Ik hoop het ook, want maandag moet ik weer werken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Het suikerfeest is een periode van bezinning en vaak het moment om afgeknipte familiebanden weer aan te halen.
![]() |
![]() |
#17 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |