Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2022, 11:07   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Slimme meter

Deze man lijkt veel te kennen over electriciteit en in onderstaande video lijkt hij ook te bewijzen dat de slimme meter een verkeerde berekening uitvoert waardoor uw verbruik wel eens helemaal onjuist zou zijn.

https://youtu.be/ljjGc-HGJYg

Waarom in milieu?

Nou als men van iedereen verkeerde verbruikscijfers binnen krijgt klopt ook het verdere niet meer.

Plus de rekening.

Iets met schijnbaar vermogen en belast vermogen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 november 2022 om 11:11.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 21:52   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Is cat met cosinus phi? Ik ben niet goed in elektriciteit, maar ik dacht dat dat enkel een belangrijke rol speelde bij industriële machines, niet bij particuliere toepassingen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 22:39   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Is cat met cosinus phi? Ik ben niet goed in elektriciteit, maar ik dacht dat dat enkel een belangrijke rol speelde bij industriële machines, niet bij particuliere toepassingen.

Heb gewoon een ampere meter/logger mee geplaatst, net omdat ik de overheids-opgedrongen firma's niet vertrouw.

Het moment ik duidelijke verschillen zie, laat ik de ampere meter/logger ijken en beëedigen door een deurwaarder, en ga ik voor de volle pot, 22 jaar teveel betaald, want als de moderne digitale meter al ligt, hoeveel week de originele mechanische dan niet af?

Maar tot nu toe is het wattjes plus en min.
Oud 26 november 2022, 06:22   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Heb gewoon een ampere meter/logger mee geplaatst, net omdat ik de overheids-opgedrongen firma's niet vertrouw.

Het moment ik duidelijke verschillen zie, laat ik de ampere meter/logger ijken en beëedigen door een deurwaarder, en ga ik voor de volle pot, 22 jaar teveel betaald, want als de moderne digitale meter al ligt, hoeveel week de originele mechanische dan niet af?

Maar tot nu toe is het wattjes plus en min.
Ge doet mij denken aan een collega van mij, die, toen ze zijn digitale meter kwamen plaatsen ook eerst dacht dat die mis was.... tot die ontdekt heeft dat er een radiator continu aan stond in een kleine serre op 't einde van zijn vrij grote tuin
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 06:53   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Industriële bedrijven worden extra belast als de cosinus phi niet goed is. Ik dacht dat die 8 moest zijn (kan ook 0.8 zijn).
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 06:55   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ge doet mij denken aan een collega van mij, die, toen ze zijn digitale meter kwamen plaatsen ook eerst dacht dat die mis was.... tot die ontdekt heeft dat er een radiator continu aan stond in een kleine serre op 't einde van zijn vrij grote tuin
Oei, twee verbruikers!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 13:14   #7
Deo
Staatssecretaris

Standaard

Vanaf wij 3 slimme stopcontacten gebruiken met gsm app op digitale meter is piekverbruik met 3kwh per maand verminderd.
Van 8,3 kwh piek naar 5,2kwh.
Ja, meten is weten.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 14:35   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kwam het volgende tegen.

is voor energieleveranciers al geruime tijd een probleem. Ouderwetse energiemeters (met een draaiende schijf) kunnen namelijk geen blindstroom meten. Dat betekend simpelweg dat led lampen met een lage Power Factor niets meer kosten dan led lampen met een hoge Power Factor terwijl de lampen met een lage Power Factor wel meer stroom gebruiken dan in rekening wordt gebracht.

Bij nieuwe energiemeters (de slimme meter) is dit probleem voor energieleveranciers opgelost. Slimme meters meten ook de blindstroom en dat maakt het kiezen van een led lamp met een hoge Power Factor aanzienlijk interessanter. Bij dergelijke energiemeters betaalt u dus voor zowel het werkelijk vermogen als het schijnbaarvermogen!

Maar 6 watt is toch 6 watt?
Ja en nee. Een 6 watt led lamp met een Power Factor van 0.93 gebruikt bijvoorbeeld 7% meer stroom, totaal dus 6.42 watt. Maar als diezelfde led lamp een Power Factor van 0.6 heeft is het werkelijke verbruik 8.4 watt (40% meer). De leds in beide lampen gebruiken uiteindelijk 6 watt, de rest van het vermogen gaat verloren.

En bij LED heeft het de PF maar een kleine invloed maar ga maar na wat er aan toestellen ( wasmachine, ijskast, diepvriezer, electr kookvuur, stofzuiger, pompen enz...)in huis zijn waar de blinde stroom met de terugdraaide teller niet gerekend wordt maar met de ""slimme"" meter wel.

Dat betekent flink bijbetalen!

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 november 2022 om 14:37.
Oud 26 november 2022, 14:58   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik het goed op heb is schijnbaar vermogen tussen 100 watt en effectief opgenomen verbruikt vermogen bv 0,6 watt het blind vermogen.

En de slimme meter brengt 0,6 watt terug naar 1 watt.

Zo een beetje als in de winkel.
0,98 cent ronden ze af op 1€.

Feitelijk bespaar je dus minder op zuinige led en zo.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 november 2022 om 14:59.
Oud 26 november 2022, 15:45   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zie je wel?

Afgerond verbruik zonder decimale getallen?
? Grafiek
Mijn grafiek geeft het verbruik enkel weer zonder decimale getallen, waarom ronden jullie deze getallen af?
Antwoord
Een klein deel van de slimme meters stuurt geen decimale getallen door. We krijgen de meterstanden dan afgekapt(!) door van de netbeheerder. Dit is voornamelijk het geval bij de netbeheerder Stedin. Omdat de meterstanden (mogelijk) afgekapt zijn, kan dit rare grafieken veroorzaken. Bijvoorbeeld de meterstand 100,99 wordt dan namelijk 100.

https://enelogic.uservoice.com/knowl...imale-getallen
Oud 26 november 2022, 15:50   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

3 keer meer verbruik?

Kan een slimme meter afwijken?
Slimme meters blijken niet altijd feilloos te werken. Bij een steekproef door keuringsinstantie Kiwa kwam naar voren dat duizenden gasmeters het verbruik niet goed registreren. Sommige elektriciteitsmeters gaven tot wel drie keer te veel kilowattuur door.14 okt. 2022
https://www.parool.nl/nederland/slim....google.com%2F
Oud 26 november 2022, 15:56   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
3 keer meer verbruik?

Slimme meters blijken niet altijd feilloos te werken. Bij een steekproef door keuringsinstantie Kiwa kwam naar voren dat duizenden gasmeters het verbruik niet goed registreren. Sommige elektriciteitsmeters gaven tot wel drie keer te veel kilowattuur door.14 okt. 2022
https://www.parool.nl/nederland/slim....google.com%2F
Citeer eens het belangrijkste: Vanaf 3% afwijking werden ze kapot verklaard.

En dit:
Citaat:
Was die analoge meter niet veel betrouwbaarder?

Bij de invoering van de slimme meter waren er nogal wat telefoontjes naar de netbeheerders over gestegen verbruik. Dat zat niet in de slimme meter, maar waarschijnlijk gaf de draaischijfmeter te weinig aan.
Citaat:
Hoe kwamen de fouten aan het licht?

Elke vijf jaar laten netbeheerders steekproefsgewijs controle doen. Dit keer werden 1,3 miljoen van de 7,3 miljoen slimme meters gecheckt. 30.000 meters moesten worden vervangen: 22.000 omdat ze verouderd waren en 8000 omdat ze kapot waren. Die 8000 meters hadden een afwijking van meer dan de toegestane 3 procent.

Wat voor fouten zijn het?

Sommige gasmeters registreren bij een laag verbruik tot 30 procent procent meer verbruik. Ook raken elektriciteitsmeters soms van de wijs door eenvoudige elektronica als dimmers. Het verbruik wordt dan te hoog of te laag gemeten. Netbeheerders denken dat allerhande geïmporteerde elektronica de meter op hol brengt.

Kan ik de slimme meter zelf controleren?

Globaal wel. Druk alle aardlekschakelaars in en draai de gaskraan dicht. Het verbruik moet nu nul zijn. Schakel nu één groep zonder verborgen verbruikers (zoals wifi of een deurbel) weer in en zet bijvoorbeeld een strijkijzer van 1200 Watt aan. De meter zou nu tijdens het opwarmen ongeveer 1,2 kWh verbruik moeten laten zien.

En als ik het precies wil weten?
Dan moet de netbeheerder de slimme meter komen controleren. Dat kost ruim 500 euro. Als er inderdaad sprake is van een kapotte meter, krijg je dat geld terug.

Krijg ik het geld dat ik te veel heb betaald voor energie ook terug?

Ja, de netbeheerders zullen een slechte meter vervangen voor een nieuw exemplaar. Dan wordt het verbruik gemeten en vergeleken met het eerdere verbruik. Vervolgens wordt er een berekening op losgelaten die tot een correctie leidt. Het energiebedrijf zorgt vervolgens voor de terugbetaling.

Kan ik van de slimme meter af?
Nee, als hij eenmaal hangt, blijft ie. Op verzoek schakelt de netbeheerder wel het automatisch uitlezen uit. Meterstanden moeten dan weer handmatig doorgegeven worden. Wie zonnepanelen heeft, is verplicht een slimme meter in de meterkast te hebben zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Was die analoge meter niet veel betrouwbaarder?

Bij de invoering van de slimme meter waren er nogal wat telefoontjes naar de netbeheerders over gestegen verbruik. Dat zat niet in de slimme meter, maar waarschijnlijk gaf de draaischijfmeter te weinig aan.
- - - - - -

Een ding weet ik zeker verbruiksmeters van plofwagens wijken niet zelden meer dan 3% af en worden nooit kapot verklaard.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...rbrauchswerte/

En daar maak je geen k&k draad over? Beetje hypocriet niet? Brandstof is sowieso veel duurder dan electriciteit (vooral het totaal, 2000 € per jaar is gewoontjes, bij stroom is dat wellicht 1/3e)

Bovendien is dat een NL-link (elke 5 jaar steekproeven, hoor je de bel al bellen?), me dunkt dat Belgie wslk al een nieuwe generatie digitale meters zal hebben. De mijne is nieuw van 2022, dat is wellicht 10 jaar later dan Nederland.

Uit wikipedia de slimme meter in Nederland:

Citaat:
Proefprojecten

Het op verzoek laten installeren van slimme meters was al geruime tijd mogelijk in Nederland. Zo introduceerde energieleverancier Oxxio in 2005 de eerste slimme meter voor zowel elektriciteit als gas in Nederland. Oxxio heeft deze activiteit sinds 1 januari 2012 overgedragen, omdat de overheid besloten heeft dat de regionale netbeheerders de vervanging, plaatsing, en het beheer van de slimme meters vanaf die datum moeten verzorgen.

Op 20 maart 2007 berichtte Eneco in een persbericht,[33] dat ENECO-klanten die over een slimme meter beschikten, gebruik konden maken van het “Telmi EnergieTegoed”, een betaalsysteem voor de levering van gas en elektriciteit, op basis van een vooraf gestort tegoed.

Sinds 2009 waren er in Nederland verscheidene proefprojecten[34] gaande om de bestaande gas- en elektriciteitsmeters bij wijze van proef door slimme meters te vervangen of in nieuwbouwprojecten te plaatsen, om ervaring met de apparatuur en de mogelijkheden op te doen.

Op 19 mei 2011 bleek uit een persbericht[35] van de KEMA dat het mogelijk was om met bestaande technologieën een “smart grid” of slim energienet te creëren, inclusief bijbehorend marktmodel waarin gebruikers onderling elektriciteit kunnen uitwisselen.

Met de officiële invoering van de slimme meter werd op 1 januari 2012, voor een periode van twee jaar gestart met het plaatsen van slimme meters in nieuwbouw- en renovatieprojecten, bij reguliere vervanging van meters, en op verzoek van de burger zelf, waarbij de eerdere ervaringen met de slimme meters op iets grotere schaal werden beproefd. Op deze manier wilden de overheid, de netbeheerders en de energiebedrijven verdere ervaring opdoen met de plaatsing van slimme meters, en eventuele aanpassingen in de architectuur kunnen testen en beschrijven. Tot 2014 werd nog met de slimme meter getest, ook door het aantal locaties uit te breiden, waarna de ervaring met het invoeren en plaatsen van de slimme meter geëvalueerd werd. De regering zou hierna in overleg met het parlement besluiten hoe de meter in de rest van Nederland verspreid zal worden.

In 2014 is besloten dat netbeheerders de slimme meter gratis aan alle Nederlandse huishoudens aan gaan bieden. Als de gebruiker al eerder wil beschikken over een slimme meter, dan kunnen er wel kosten aan de plaatsing verbonden zijn.[36] De netbeheerder mag voor de plaatsing van de slimme meters voor zowel elektriciteit als gas maximaal € 72,60 rekenen. Indien er geen gasaansluiting in het huis aanwezig is, dan kost de plaatsing van de meter voor alleen elektriciteit maximaal € 66,64.
Om de 5 jaar steekproeven, lol.
Zal ik eens een oude NL link geven die heelwat nuanceert, wslk heeft BE geen enkele van die meterversies:
Citaat:
https://www.fluxenergie.nl/negen-ver...s/?gdpr=accept
Dit zijn de negen ‘verdachte’ slimme meters

Gepubliceerd op 08-03-2017

8 maart 2017 – Netbeheer Nederland heeft bekend gemaakt welke slimme meters mogelijk storingsgevoelig zijn. Omdat de website van Netbeheer Nederland onbereikbaar is publiceert FluxEnergie die lijst hier.

Afgelopen vrijdag kwam de Universiteit Twente met de uitslag van een onderzoek waaruit bleek dat onder omstandigheden sommige stroommeters enorme afwijkingen kunnen vertonen.
Na een aanvankelijke ontkenning van de mogelijke problemen (‘nooit gebleken’) publiceerde Netbeheer Nederland dinsdag toch een lijst van ‘verdachte’ meters die ‘in extreme omstandigheden afwijkingen kunnen vertonen’.
Omdat de site van Netbeheer Nederland sindsdien door ‘een technische storing’ onbereikbaar is, publiceert FluxEnergie nu de lijst. Er staan negen meters op de lijst, ze zijn afkomstig van vier fabrikanten: Echelon, Enermet, Iskra en Landis.

En dit is de summiere instructie van Netbeheer Nederland:
‘(…) Hebt u zo’n meter én vindt u dat uw meterstanden onverklaarbaar hoog zijn? Neem dan contact op met uw energieleverancier. De fabrikant en het typenummer vindt u aan de voorzijde van de energiemeter. De metercode is in de meeste gevallen het eerste deel van het cijfer bij de streepjescode. (…)’

Bronnen
Netbeheer Nederland, 8 maart 2017: Lijst meters (pdf, 3 pag.)

Zie ook
FluxEnergie, 6 maart 2017: Digitale stroommeter kan bijna zes keer te hoog verbruik aangeven
FluxEnergie, 6 maart 2017: Netbeheer Nederland: ‘Meters werken in de praktijk wél naar behoren’
FluxEnergie, 6 maart 2017: Netbeheerder Liander erkent wel dat er een probleem is
FluxEnergie. 6 maart 2017: ‘Meters van te slechte kwaliteit’
FluxEnergie, 6 maart 2017: Ondeugdelijke meters – Wat is er precies mis?

Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2022 om 16:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 16:35   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is natuurlijk prettig om, als je een elektrische auto rijdt, je deze in een redelijk tempo kunt laden en dit geldt ook voor de thuissituatie. Heb je een éénfase-aansluiting in de meterkast, dan gaat laden niet sneller dan met 3,7 kW per uur. De EV heeft dan flink wat uren nodig om te laden. Bij een driefase-aansluiting – tot 11kW – gaat laden een stuk sneller, maar het vraagt ook meteen meer van de capaciteit aan stroom.

Men heeft uitgerekend dat traag laden van een elektrisch voertuig (3,7 kW) waarschijnlijk bij het nieuwe tarief zo’n honderd euro aan netkosten zal besparen, maar dat iemand die sneller laadt tegen 11 kW per uur, tot 250 euro extra kwijt zal zijn. Bij laden met 7,4 kWh blijft de schade waarschijnlijk beperkt tot een paar euro.

https://www.evservice.eu/ev-opladen-...in-belgi%C3%AB
Oud 26 november 2022, 16:39   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is natuurlijk prettig om, als je een elektrische auto rijdt, je deze in een redelijk tempo kunt laden en dit geldt ook voor de thuissituatie. Heb je een éénfase-aansluiting in de meterkast, dan gaat laden niet sneller dan met 3,7 kW per uur. De EV heeft dan flink wat uren nodig om te laden. Bij een driefase-aansluiting – tot 11kW – gaat laden een stuk sneller, maar het vraagt ook meteen meer van de capaciteit aan stroom.

Men heeft uitgerekend dat traag laden van een elektrisch voertuig (3,7 kW) waarschijnlijk (b) bij het nieuwe tarief zo’n honderd euro aan netkosten zal besparen (/b), maar dat iemand die sneller laadt tegen 11 kW per uur, tot 250 euro extra kwijt zal zijn. (b) Bij laden met 7,4 kWh blijft de schade waarschijnlijk beperkt tot een paar euro. (/b)

https://www.evservice.eu/ev-opladen-...in-belgi%C3%AB
Typisch Mambo als hij niet meer weet wat zeggen (na al die argumentatie), in zijn k&k-draad, begint die over heel wat anders.

En uw punt is? Off topic in jouw draad? lol.

Capaciteitstarief heeft de bedoeling om mensen 's nachts in de daluren te doen laden (na 22h), en dat doen ze sowieso 9 kansen op 10 langzaam (3,7 kW), en dan besparen ze ~ 100 € aan netkosten.
Zelfs laden aan 7,4 kW is de extra kost quasi NUL. (dus de dure BEV met de allergrootste batterijen)

Mambo linkt dus "voordelig nieuws" over BEV, dat zal zijn eerste keer zijn.

En dat ben je nog vergeten, 1) load balancing en 2) het slimme laadpunt: (een slimme BEV kan 2) ook)
Citaat:
Piekbelasting verlagen middels load balancing

Om ervoor te zorgen dat de piekbelasting thuis niet extreem hoog is, omdat er veel apparaten tegelijkertijd gebruikt worden (zoals wasmachine, wasdroger en afwasmachine), is het verstandig om een slimme oftewel een intelligente lader aan te schaffen. Deze laders maken gebruik van het zogenoemde Load Balancing; ze maken zo efficiënt mogelijk gebruik van het beschikbare vermogen, door dit aan te passen als er relatief veel stroom gevraagd wordt door andere apparaten.

Naast te kiezen voor Load Balancing is het verstandig om een EV dagelijks bij te laden en dit te doen op een lage laadsnelheid, ook al is de accu nog niet leeg. Hierdoor is vaak per dag minder stroom nodig. Heb je een elektrische auto waarvan de stroom door je werkgever wordt betaald, probeer de auto zoveel mogelijk op het terrein van je bedrijf te laden. Ook zo kun je piekbelasting bij je thuis eenvoudig verminderen.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2022 om 17:01.
Oud 26 november 2022, 17:29   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik had de wagens niet genoemd.

Maar ja idd.

Hoewel het nachttarief verdwijnt en iedereen uiteraard in de nacht zal opladen kom je dus op het duurste punt uit die dan al uw verdere facturen meer dan duchtig zal verhogen.

Op zijn minst een verhoging van 250€ op je auto alleen al zonder dat je daar stroom voor zal gehad hebben.

Tel daar de rest van je huis bij, wassen strijken koken what ever en zal allicht richting 1000€ extra's vergaren zonder dat je iets gehad zal hebben.

Proficiat...

Micele vind dat weer goed uiteraard.
Oud 26 november 2022, 21:31   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mambo linkt dus "voordelig nieuws" over BEV, dat zal zijn eerste keer zijn.

En nu kun je verder met je verouderde slimme meters van de Nederlanders van 5-10 jaar geleden.

Daar heb ik al eigenlijk genoeg over gelinkt, maar ik heb nog een betere technische link met de details van het probleem:

https://www.deingenieur.nl/artikel/n...ms-flink-naast

De Belgische meters zien er alvast anders uit:

https://www.engie.be/nl/blog/allerle...aar-niet-waar/

9 keer “waar” of “niet waar” over de digitale meter

Stilaan vervangt de digitale meter de oude, vertrouwde elektromechanische meters voor gas en elektriciteit. Welke gevolgen heeft dit voor de consument? Wij doen de factcheck: wat is er al dan niet waar van de verhalen die de ronde doen?

Sébastien V. 15/03/2021

Nog veel succes met je "Nederlandse" meters:
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20170227_104028.jpg‎ (84,3 KB, 152x gelezen)

Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2022 om 21:54.
Oud 26 november 2022, 22:39   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Energie rekening met factor 10 omhoog.

Hollanders hebben er al jaren ervaring mee.
U kan het zelf zien op NOS journaal.

https://youtu.be/iQ09oNmxl6c
Oud 26 november 2022, 22:42   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.parool.nl › nederland
Slimme meters zijn verre van feilloos, maar hoe ontdek je een ...
Oud 26 november 2022, 22:43   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nou dat wil ook zeggen dat er een heleboel co2 wantoestanden bezig zijn.
Oud 26 november 2022, 23:22   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

En nu kun je verder met je verouderde slimme meters van de Nederlanders van 5-10 jaar geleden.

Daar heb ik al eigenlijk genoeg over gelinkt, maar ik heb nog een betere technische link met de details van het probleem:

https://www.deingenieur.nl/artikel/n...ms-flink-naast

De Belgische meters zien er alvast anders uit:

https://www.engie.be/nl/blog/allerle...aar-niet-waar/

9 keer “waar” of “niet waar” over de digitale meter

Stilaan vervangt de digitale meter de oude, vertrouwde elektromechanische meters voor gas en elektriciteit. Welke gevolgen heeft dit voor de consument? Wij doen de factcheck: wat is er al dan niet waar van de verhalen die de ronde doen?

Sébastien V. 15/03/2021

Nog veel succes met je "Nederlandse" meters:
De ‘digitale’ gasteller is nog altijd de oude mechanische balgteller met een electronische uitlezing.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 26 november 2022 om 23:27.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be