Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juli 2025, 13:09   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.398
Standaard Steeds meer particulieren willen een EV, ook in Nederland, 1e halfjaar 2025

De Belgische cijfers staan op een andere draad, daar hebben een kleine 10% van de Belgische particulieren een nieuwe BEV gekocht.

In Nederland is dat marktaandeel particulieren bijna tweemaal zo groot met 18,2% komende van 16,7 %. In 2025 daalde de algemene verkoop van alle soorten autos wel met 5,5%.

De BEV-verkoop is in Nederland ook de tweede grootste stijger na alle soorten hybrides, waarvan de plug-in hybride nog altijd 40,4% van uitmaakt.

Fossiele wagens zonder enige electrificatie maken nog maar 16,7 % marktaandeel uit (15% benzine+ 1,4% diesel+ 0,3% gas)

Soit autoweek.nl heeft de cijfers binnengekregen:

Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...omments-867294

Elektrische auto wordt nog vooral zakelijk gereden

De cijfers
1 juli 2025 om 16:24

Het is 1 juli en dat betekent dat de cijfers op de mat vallen die weergeven hoe het in juni met de Nederlandse automarkt gesteld was. Juni was niet fantastisch, het eerste half jaar van 2025 zelfs nog minder best.

In juni zijn in Nederland 34.641 nieuwe personenauto's op kenteken gezet, zo blijkt uit cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC. Dat zijn er 1,5 procent minder dan in diezelfde maand vorig jaar.

Vegen we de cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar op een hoop, dan ontstaat een voor de autobranche nog minder rooskleurig beeld. In het eerste halfjaar van dit jaar zijn in Nederland 182.680 nieuwe personenauto's geregistreerd. Dat zijn er 5,5 procent minder dan in het eerste halfjaar van 2024.

Registraties naar brandstofsoort - eerste helft 2025

Type aandrijflijn Aantal jan-jun 2025
Marktaandeel jan-jun 2025 | Marktaandeel jan-jun 2024 | Verschil in procentpunten

Hybride 88.293 48,3 % 43,4 % +4,8
Elektrisch 63.877 35 % 31,2 % +3,8
Benzine 27.382 15 % 23,6 % -8,6
Diesel 2.556 1,4 % 1,2 % +0,2
LPG 572 0,3 % 0,6 % -0,3

Ruim een derde van alle auto's die in het eerste halfjaar van dit jaar in Nederland zijn geregistreerd, was een volledig elektrische auto. Het ging om 63.877 auto's (35 procent). In heel 2024 waren EV's goed voor een marktaandeel van 30,8 procent. Het EV-aandeel in de Nederlandse 'autoverkopen' groeit dus gestaag. Ook in absolute zin zijn er in de eerste helft van 2025 meer (8 procent) nieuwe elektrische auto's geregistreerd dan in de eerste helft van vorig jaar (60.277 stuks). Slechts 18,2 procent - nog niet één op de vijf - van alle dit jaar gekentekende nieuwe elektrische auto's is gekocht door een particulier. De resterende 81,8 procent staat dus zakelijk geregistreerd. Wel is het aandeel van particuliere aankopen in de EV-registraties iets toegenomen (2024: 16,7 procent).

Hybrides waren met 88.293 geregistreerde exemplaren goed voor een marktaandeel van 48,3 procent. Daarvan waren er 35.680 stuks (40,4 procent) een plug-in hybride, 27.110 stuks (30,7 procent) een mild-hybride en 25.423 stuks een volwaardige hybride zonder stekker (28,8 procent).

Traditionele benzineauto's zonder enige vorm van elektrificatie kwamen tot slechts 27.382 registraties (15 procent marktaandeel). Dat aandeel is aanzienlijk gekrompen ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. Diesels waren goed voor een verwaarloosbaar marktaandeel van 1,4 procent (2.556 exemplaren). In totaal zijn er 572 auto's met een benzinemotor die ook lpg lust gekentekend (aandeel: 0,3 procent).
Wat me wat verwondert is dat men zelden leest (ook in het verleden) hoeveel het aandeel zakelijke of particuliere rijders is bij specefieke brandstofwagens.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 13:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 13:23   #2
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De Belgische cijfers staan op een andere draad, daar hebben een kleine 10% van de Belgische particulieren een nieuwe BEV gekocht.

In Nederland is dat marktaandeel particulieren bijna tweemaal zo groot met 18,2% komende van 16,7 %. In 2025 daalde de algemene verkoop van alle soorten autos wel met 5,5%.

De BEV-verkoop is in Nederland ook de tweede grootste stijger na de hybrides.

Soit autoweek.nl heeft de cijfers binnengekregen:
81.8% van de nieuwe EV's waren bedrijfswagens, maar jij doet alsof iedere particulier een overprijsde batterij op 4 wielen wilt. Van dus de 182.688 personenauto's die in totaal zijn verkocht in de eerste 6 maand waren er 11.625 EV's door particulieren gekocht.

Gij klampt je ook echt vast aan strohalmen zeg...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2025, 13:34   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
81.8% van de nieuwe EV's waren bedrijfswagens, maar jij doet alsof iedere particulier een overprijsde batterij op 4 wielen wilt. Van dus de 182.688 personenauto's die in totaal zijn verkocht in de eerste 6 maand waren er 11.625 EV's door particulieren gekocht.

Gij klampt je ook echt vast aan strohalmen zeg...
Klopt, dat is toch bijna 1 op 5 of niet?

Hoeveel wagens zijn er eigenlijk gekocht zonder enige Li-ion batterij?
Al uitgerekend? En hoeveel particulieren kochten die?

Diesels hebben het meeste rijbereik met een volle tank, hoeveel particulieren kochten eentje? Van strohalmen gesproken...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2025 om 13:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 06:29   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Klopt, dat is toch bijna 1 op 5 of niet?

Hoeveel wagens zijn er eigenlijk gekocht zonder enige Li-ion batterij?
Al uitgerekend? En hoeveel particulieren kochten die?

Diesels hebben het meeste rijbereik met een volle tank, hoeveel particulieren kochten eentje? Van strohalmen gesproken...
Het probleem voor ne particulier is het aanbod hé.
Je moet eens kijken welke auto's je nog kunt kopen die enkel op diesel of benzine rijden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 06:39   #5
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Klopt, dat is toch bijna 1 op 5 of niet?

Hoeveel wagens zijn er eigenlijk gekocht zonder enige Li-ion batterij?
Al uitgerekend? En hoeveel particulieren kochten die?

Diesels hebben het meeste rijbereik met een volle tank, hoeveel particulieren kochten eentje? Van strohalmen gesproken...
11.625 is "bijna 1/5de" van 182.688?

Iets zegt me dat dat niet bepaald klopt...

En dieselverkoop wordt afgeraden door de steeds hogere wegen- en inschrijvingstax deze kortzichtige roverheid implementeerd (en denk zelf dat het nog een pak hoger is in Nederland, dus natuurlijk is de verkoop van diesel gedaald. Heb zelf ook geen diesel meer hierdoor...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 09:26   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
11.625 is "bijna 1/5de" van 182.688?
bijna 1/5 van alle electrische wagens of van 63.877, ging naar particulieren, daarover ging het.

Slechts 18,2 procent - nog niet één op de vijf - van alle dit jaar gekentekende nieuwe elektrische auto's is gekocht door een particulier. De resterende 81,8 procent staat dus zakelijk geregistreerd. Wel is het aandeel van particuliere aankopen in de EV-registraties iets toegenomen (2024: 16,7 procent).

Citaat:
Elektrisch 63.877 35 % 31,2 % +3,8
63.877 * 18,2 % = 11.625,614

En belangrijker is dat het %-cijfer blijft stijgen, want hetzelfde semester 2024 was het 16,7 %.

Citaat:
En dieselverkoop wordt afgeraden door de steeds hogere wegen- en inschrijvingstax deze kortzichtige roverheid implementeerd (en denk zelf dat het nog een pak hoger is in Nederland, dus natuurlijk is de verkoop van diesel gedaald. Heb zelf ook geen diesel meer hierdoor...
De Nederlanders waren een van de vijftal landen in Europa die hun dieselwagenpark in toom gehouden heeft door fiscaal te bestraffen, of de ademluchtvervuiler betaald.
Zelfs het Duitse milieuministerie heeft dat eerlijk toegegeven dat de Nederlanders veel meer CO2-daling bereikt heeft door die maatregelen. (link kan ik geven, vraag 7 en antwoord : https://www.umweltbundesamt.de/theme...tworten-diesel)
De Belgen hebben dat nooit toegegeven dat ze volledig verkeerd waren met het promoten van diesels, zelfs met honderden miljoenen ecopremies.

Dat diesels echt iets bijdragen aan de CO2-verlaging is eerder bedrog, oordeel zelf:
Citaat:
7. Brauchen wir den Diesel nicht für den ??*Klimaschutz??*?

7. Hebben we diesel niet nodig voor klimaatbescherming?

In 2019 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw geregistreerde benzineauto's 157,6 gram CO2 per kilometer (g CO2/km), lager dan die van dieselauto's met 167,6 g CO2/km. Overigens bedroeg het totale gemiddelde voor alle nieuwe auto's slechts 157 g CO2/km – dankzij hybride en elektrische auto's. Diesel is dus geen klimaatredder meer.

Het voordeel van dieselauto's bestaat alleen op papier. Met hetzelfde motorvermogen stoten dieselauto's theoretisch tot 15 procent minder CO2 uit dan benzineauto's. De realiteit is echter anders: SUV's en high-performance voertuigen worden meestal uitgerust met dieselmotoren om het brandstofverbruik binnen acceptabele grenzen te houden. Zo kwamen deze voertuigen steeds vaker op de markt. Tegenwoordig is één op de vijf nieuwe auto's een SUV. Dit is terug te zien in het vermogen en gewicht van het nieuwe wagenpark: met 120 kW en 1.701 kg waren dieselauto's in 2016 respectievelijk 21 kW en 387 kg zwaarder dan benzineauto's. Het overeenkomstig hogere brandstofverbruik van deze zware en krachtige dieselauto's holt het CO2-voordeel uit. Het resultaat: nieuwe diesels hebben gemiddeld over het gehele wagenpark slechtere CO2-waarden dan nieuwe benzineauto's.

Nederland laat zien hoe het ook anders kan: in 2018 lag de gemiddelde CO2-uitstoot van het nieuwe wagenpark daar ruim 20 g CO2/km lager dan in Duitsland (in de NEDC-rijcyclus, die destijds nog de basis vormde: Nederland 107 g CO2/km, Duitsland 128 g CO2/km). Nog in 2004 waren de NEDC CO2-waarden van beide landen gelijk (circa 172 g CO2/km). Nederlanders hebben weinig trek in diesel: slechts iets minder dan 13% van de nieuw geregistreerde auto's in 2018 was een diesel, vergeleken met bijna één op de drie (ongeveer 32%) in Duitsland. Hoe komt deze trend tot stand? In tegenstelling tot Duitsland hanteert Nederland een sterk gelijkgestelde belasting op de aanschaf en het bezit van voertuigen met CO2-uitstoot, zelfs de belasting op bedrijfswagens. Daardoor wordt de aanschaf van krachtige voertuigen met een hoog brandstofverbruik in Nederland financieel benadeeld, maar niet in Duitsland.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juli 2025 om 09:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 09:37   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Diesels hebben het meeste rijbereik met een volle tank, hoeveel particulieren kochten eentje? Van strohalmen gesproken...
Dodo-eieren zijn keilekker.
Hoeveel mensen eten ooit dodo-eieren?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 09:41   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dodo-eieren zijn keilekker.
Hoeveel mensen eten ooit dodo-eieren?
In 2014 waren 96% van de (Belgische) nieuwe bedrijfswagens diesels.

Het gaat niet echt over eten maar meer over het extra inademen, het ganse jaar 24/24 7/7.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juli 2025 om 09:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 10:03   #9
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In 2014 waren 96% van de (Belgische) nieuwe bedrijfswagens diesels.
Toen kon je ook nog praktisch elk model in een diesel-uitvoering krijgen.

Citaat:
Het gaat niet echt over eten maar meer over het extra inademen, het ganse jaar 24/24 7/7.
Ik had het ook niet over eten...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 10:11   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In 2014 waren 96% van de (Belgische) nieuwe bedrijfswagens diesels.

Het gaat niet echt over eten maar meer over het extra inademen, het ganse jaar 24/24 7/7.
En is dat de keuze van de bedrijfsleiders?
Of is dat gewoon de fiscale keuze? M;A.W. het wordt ons de stroot ingeramd.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 10:27   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.700
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En is dat de keuze van de bedrijfsleiders?
Of is dat gewoon de fiscale keuze? M;A.W. het wordt ons de stroot ingeramd.
Voor Nederland heb ik er niet zo'n zicht op. Maar die hun methode van rekenen voor de belastingen, taksen en toeslagen is wel anders dan in België.

Voor Belgische bedrijven is er weinig keuze. Of niet?
Ik dacht dat ze alleen nog EV's mochten aanbieden, of anders er dubbel en dik voor moeten betalen, en de werknemer ook nog eens.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 8 juli 2025 om 10:28.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 10:50   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En is dat de keuze van de bedrijfsleiders?
Of is dat gewoon de fiscale keuze? M;A.W. het wordt ons de stroot ingeramd.
Er waren toen toch 4% bedrijfswagens op benzine, dus beide.

Ik denk niet dat er toen geen keuze genoeg was voor zuinige benzineversies.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juli 2025 om 10:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 10:53   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Toen kon je ook nog praktisch elk model in een diesel-uitvoering krijgen.
Verklaart dat die 96%?

Ik google dat de verdieseling reeds in 2013 gestopt was, dus nog 2 jaar voor dieselgate:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/03...013-1-1909243/

Verdieseling van wagenpark in België gestopt in 2013

Het aantal dieselauto's in het Belgische wagenpark nam jarenlang toe, maar in 2013 is die trend gebroken. Dat meldt de automobielfederatie Febiac. Het aandeel van diesels bleef vorig jaar stabiel op 62,3 procent (3,386 miljoen wagens), dat van benzinewagens steeg van 36,5 in 2012 naar 36,6 procent (1,991 miljoen wagens).
Dan was het dieselaandeel nog hoger in 2012, of 97,5%
Citaat:
In 2012 was het Belgische bedrijfswagenpark sterk diesel-georiënteerd. Ongeveer 97,5% van de nieuwe bedrijfswagens die in 2012 door leasemaatschappijen werden ingeschreven, waren diesels. Dit aandeel was toen al een aandachtspunt vanwege de impact op de luchtkwaliteit, vooral in stedelijke gebieden.
Een aandachtspunt...

De 1 januari 2008 voerde Keulen zijn milieuzone in met verplichte fijnstofsticker op de ruit.
Het spreekwoord het in Keulen horen donderen was in Brussel van toepassing.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juli 2025 om 11:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2025, 11:15   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor Nederland heb ik er niet zo'n zicht op. Maar die hun methode van rekenen voor de belastingen, taksen en toeslagen is wel anders dan in België.

Voor Belgische bedrijven is er weinig keuze. Of niet?
Ik dacht dat ze alleen nog EV's mochten aanbieden, of anders er dubbel en dik voor moeten betalen, en de werknemer ook nog eens.
Deze website legt het fiscale uitdoofscenario netjes uit, het begint eigenlijk de 1 juli 2023:
https://lumiworld-business.luminus.b...ns-aftrekbaar/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2025, 07:43   #15
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor Nederland heb ik er niet zo'n zicht op. Maar die hun methode van rekenen voor de belastingen, taksen en toeslagen is wel anders dan in België.

Voor Belgische bedrijven is er weinig keuze. Of niet?
Ik dacht dat ze alleen nog EV's mochten aanbieden, of anders er dubbel en dik voor moeten betalen, en de werknemer ook nog eens.
De wagen van mijn keuze is in België leverbaar met drie motorversies. eHybride, benzine en Diesel. In Nederland is die enkel leverbaar met eHybride aandrijving. Dan is de keuze in Nederland snel gemaakt.

Wat België betreft: een dikke soep. Schrijven ze dat hybride bedrijfswagens aftrekbaar zijn. Doe je een bestelling. Dan beslissen die pippo's in Brussel op een zondagmiddag dat dit toch niet doorgaat.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2025, 11:27   #16
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.758
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En is dat de keuze van de bedrijfsleiders?
Of is dat gewoon de fiscale keuze? M;A.W. het wordt ons de stroot ingeramd.
Inderdaad !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be