Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2022, 21:58   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Begraaf eens een onderbroek

Mocht ik nog in mijn huis met tuin wonen, ik deed het experiment ook. Een onder het gazon, een in de buurt van de struiken en een onder een bomenrij-haag langs de afscheiding.

Geef je mening. Zijn jullie bezig met de tuin en zijn toestand?

Titel: Is jouw bodem gezond? Begraaf eens een onderbroek om het te testen
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038

quoot:

Mechelen/Diepenbeek -

33 werknemers van de OVAM hebben hun (gebruikte) onderbroeken twee maanden begraven. Om te testen hoe arm of rijk de bodem is. “De foto’s van de onderbroeken achteraf spreken voor zich”, aldus Jan Verheyen, woordvoerder van OVAM.
Caroline Vandenreyt
Vandaag om 15:13

Hoe actiever het bodemleven, hoe meer jouw slipje wordt verorberd. Dat wilde de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij in de kijker zetten en tegelijk mensen inspireren om dat bodemleven een handje toe te steken. “Onze bodem is geen vieze, dode, bruine klodder zoals hij al eens wordt afgeschilderd, maar een ecosysteem vol leven. Vandaar deze onderbroeken-uitdaging”, zegt Jan Verheyen, woordvoerder van OVAM. “De foto’s van de onderbroeken achteraf spreken voor zich...”
Oregon

“Dit onderzoek is overgewaaid uit de VS: in 2018 werd deze campagne in Oregon gelanceerd om boeren bewust te maken van de rol van het bodemleven voor hun weides en akkers. Een gezonde bodem met een actief bodemleven is immers cruciaal voor sterke en vitale gewassen”, beschrijven Jan Verheyen en onderzoekster Sofie Thijs van Universiteit Hasselt.
De dubbele laag in het midden van de slip lijkt het bodemleven genekt te hebben in Zele.?*

De dubbele laag in het midden van de slip lijkt het bodemleven genekt te hebben in Zele. — © rr?*

Wat gebeurt er concreet? “33 werknemers van OVAM hebben onderbroeken begraven in hun tuin. Verspreid over heel Vlaanderen: Leuven, Mechelen, Gent,... Het moest wel gaan om witte katoenen onderbroeken, dus niet geverfd en niet synthetisch. Want bodemorganismen hebben een voorliefde voor natuurlijke vezels als bamboe en katoen. We vroegen ook dat het ging om ‘gebruikte’ onderbroeken, geen nieuwe: omdat we bij OVAM werken en dus geen nieuw ondergoed willen verspillen. Eigenlijk kan iedereen dit experimentje proberen: je moet gewoon een schop pakken en een putje graven.”
Gekleurde slipjes waren eigenlijk niet de bedoeling. In Aarschot bleef er dan ook nog veel van over.?*

Gekleurde slipjes waren eigenlijk niet de bedoeling. In Aarschot bleef er dan ook nog veel van over. — © rr
Elastiek

De slipjes gingen twee maanden de grond in, zo’n 10 tot 30 centimeter diep. Daarna mochten ze allemaal weer opgegraven worden. “Er waren grote verschillen: sommige collega’s vonden alleen de elastieken band terug, anderen konden hun onderbroek na een wasbeurt gewoon weer aantrekken. Grotere diertjes als wormen gaan als eerste aan de slag, door de grotere stukken stof in kleinere te verdelen. De vezels zelf worden daarna afgebroken door schimmels zoals Mortierella en Trichoderma en bacteriën als Cellulomonas. Hoe minder onderbroek er overbleef, hoe actiever het bodemleven.”
In deze tuin in Grembergen is er nog veel werk aan de winkel.

In deze tuin in Grembergen is er nog veel werk aan de winkel. — © rr?*

En het resultaat: kunnen jullie daar conclusies voor heel Vlaanderen uit trekken? Waar zit het meeste leven in de grond? “Neen, het was een ‘klein’ experiment, dus gefundeerde conclusies trekken is lastig. Soms waren er bijvoorbeeld zelfs grote verschillen in één tuin. Wat wel opviel: de ‘meest opgegeten’ onderbroeken waren bijna altijd in de moestuin of in de buurt van planten begraven. De aanwezigheid van een groentetuin of van plantenwortels bevordert de activiteit van het bodemleven.”
Het lijkt gesmaakt te hebben.?*

Het lijkt gesmaakt te hebben. — © rr
Theezakjes

In Limburg gingen geen onderbroeken de grond in, volgend jaar zijn er bij het Centrum voor Milieukunde van UHasselt wel plannen om in deze provincie de bodem in duizend tuinen te testen door theezakjes - met rode en groene thee - te begraven. Maakt het een verschil qua afbraak waar je woont, in Lommel met z’n armere zandgrond of in Sint-Truiden met vruchtbare leem? Onderzoekster Sofie Thijs: “Leem is inderdaad rijker dan zandgrond, je hebt daar van nature meer biodiversiteit. Maar je kan dat verbeteren door bijvoorbeeld hummus toe te voegen. Op zich maakt dat ook deel uit van het onderzoek: mensen leren wat ze kunnen doen om het bodemleven in hun tuin te stimuleren.”
In de moestuin in Grembergen was het duidelijk smullen geblazen.?*

In de moestuin in Grembergen was het duidelijk smullen geblazen. — © rr?*

En hoe verbeter je dan jouw bodem? “Vermijd verstoring: zorg voor wandelpaadjes, niet spitten of berijden met zwaar materiaal, zo min mogelijk verharden. Ook een belangrijke: bedek je bodem zoveel mogelijk met levende planten of mulch (organisch materiaal, nvdr.). Zorg ook voor bovengrondse biodiversiteit met inheemse planten, afwisseling,... En natuurlijk: vermijd verontreiniging door gebruik van schadelijke stoffen.”

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2022, 22:10   #2
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Om een vergelijking te maken moeten we wel allemaal dezelfde onderbroek begraven. Dus graag model, winkel enzovoorts. Hoe lang gedragen, mogen er al gaten in zitten ?
Oud 11 december 2022, 23:20   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mocht ik nog in mijn huis met tuin wonen, ik deed het experiment ook. Een onder het gazon, een in de buurt van de struiken en een onder een bomenrij-haag langs de afscheiding.

Geef je mening. Zijn jullie bezig met de tuin en zijn toestand?

Mijne grond is denk ik wel ok, die zit vol met pieren, slakken, mieren, kevers en ander gespuis.
Of ze fan zijn van mijn onderbroeken zal ik hen morgen eens vragen.
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be