Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 december 2022, 11:31   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard Noorwegen +20% BEV in zijn wagenpark.

Noorwegen heeft einde november 20% aandeel BEV in zijn wagenpark overschreden.

Op 3 jaar tijd van 10% naar 20%, en binnen 2 jaar zal dat 30% zijn.

Deze december is alvast een nieuwe recordmaand, nog 4 dagen en reeds 23.174 erbij (alle E-voertuigen, incl vrachtwagens en bussen: https://elbilstatistikk.no/)

Om cijfers an sich te vergelijken Noorwegen schrijft deze maand evenveel nieuwe BEV in als BE op 1 jaar.

Noorwegen heeft afgerond 3 miljoen personenwagens in zijn wagenpark, daarvan ruim 600.000 pure EV. (636k alle E-voertuigen)

Deze link maakt een vergelijk met Nederland, zelfs de minst BEV-dichte Noorse provincie Finnmark doet het beter dan Nederland:
Citaat:
https://www.maakindustrie.nl/nieuws/...jn-elektrisch/

AUTOMOTIVE / 22 DECEMBER 2022
TWINTIG PROCENT VAN ALLE AUTO’S IN NOORWEGEN ZIJN ELEKTRISCH

Noorwegen bereikt een nieuwe mijlpaal in de omarming van elektrische voertuigen. Twintig procent van alle auto’s op de Noorse wegen zijn inmiddels elektrisch.

Dit meldt de Norwegian Electric Vehicle Association aan diverse media. In drie jaar tijd is het aandeel van elektrische voertuigen in het Noorse wagenpark gestegen van 10 naar 20 procent. De organisatie verwacht dat het aandeel blijft stijgen en over twee jaar 30 procent bedraagt.

Belastingvoordelen

De Noorse overheid stimuleert al langere tijd het gebruik en de aanschaf van elektrische voertuigen. Onder meer met belastingvoordelen op de aanschaf van elektrische voertuigen. Het land streeft ernaar dat in 2025 alle nieuwe auto’s die worden verkocht geen uitstoot hebben.

De aandeel van elektrische voertuigen in het Noorse wagenpark varieert overigens sterk per regio. Zo ligt het percentage in de hoofdstad Oslo op 33,2%. In de provincie Finnmark in het noorden van het land blijft het percentage echter steken op 4,7%.

Voorsprong op Nederland

Hiermee loopt de provincie Finnmark overigens nog altijd voor op Nederland. Zo meldt RAI Vereniging dat 3,3% van alle voertuigen in Nederland volledig elektrisch zijn. Benzineauto’s zijn nog altijd veruit in de meerderheid met 7,2 miljoen stuks, waarmee zij goed zijn voor 79% van het Nederlandse wagenpark. 10% van de voertuigen op de Nederlandse wegen is een dieselauto (950.000 stuks).

Het aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen groeit gestaag. RAI Vereniging meldt dat per 1 september voor het eerst meer dan 300.000 elektrische voertuigen geregistreerd waren in Nederland. Op 1 januari 2020 waren dit er nog krap 108.000. Bijna 600.000 voertuigen beschikken over een hybride aandrijflijn. Dat is bijna twee keer zoveel als ruim 2,5 jaar geleden.

Stimuleringsbeleid

Deze groei wijt RAI Vereniging in belangrijke mate aan het Nederlandse stimuleringsbeleid. Deze voordelen worden echter ieder jaar verder afgebouwd. Voor na 2025 is er vooralsnog geen beleid voor elektrische voertuigen voorzien. RAI Vereniging verwacht dat de ingroei van EV’s daardoor gaat afvlakken.

Het Nederlandse kabinet streeft ernaar dat 100% van de verkochte nieuwe auto’s in 2030 elektrisch is. Om de klimaatdoelen voor de sector mobiliteit in zicht te houden en tegelijkertijd te werken aan een gezond aanbod van gebruikte EV’s voor Nederlanders is er volgens RAI Vereniging ook na 2025 nog gericht EV-beleid nodig, zowel voor de zakelijke als particuliere markt.

Nederlandse politie gaat elektrisch rijden

De Nederlandse politie maakte begin deze maand nog bekend een aanbesteding te starten voor het basis politievoertuig, waarbij het gaat om zowel personenvoertuigen als personenbussen. Voor het eerst besteedt de politie ook elektrische voertuigen aan.

“Een deel van de aanbesteding basis politievoertuigen wordt elektrisch”, zegt producten- en dienstenmanager Voer- & vaartuigen Irene Meulenkamp. “In een aantal eenheden is al getest met elektrische auto’s. De politie kiest voor elektrisch rijden om de uitstoot van broeikasgassen te beperken. Het deel dat nog een fossiele verbrandingsmotor heeft, zal benzine of mild-hybride worden. Om het risico op leveringsproblemen te beperken, kiezen we voor de personenvoertuigen om twee merken te contracteren. Voor elektrische personenbusjes is de markt nog niet ver genoeg ontwikkeld, dus dat worden wel diesels. We houden wel de optie open voor elektrische busjes.”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 december 2022 om 11:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2022, 11:35   #2
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.244
Standaard

... en dan staan al hun BEV's daar, nog bruikbaar als kippenhok of voor de kinderen om in te spelen.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2022, 11:40   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
... en dan staan al hun BEV's daar, nog bruikbaar als kippenhok of voor de kinderen om in te spelen.
Daarvoor dienen hun afgedankte ICE.

Slechts 0,72% van hun ooit ingeschreven BEV zijn wrakken:
https://elbilstatistikk.no/deregistered/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 december 2022 om 11:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2022, 12:17   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Koers tesla ferm gezakt inmiddels.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2022, 15:34   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard Nog een weetje over Noorwegen...

Meest nieuw ingeschreven automodel in 1 jaar tijd is nu de Tesla Model Y.

Het vorige record had de... VW Kever met 16.706 in 1969.

Het model Y heeft momenteel ... 17.135 > https://elbilstatistikk.no/

Citaat:
https://twitter.com/Tesla/status/160...w-kaefer-55577

Model Y just broke the bestselling car record in Norway, held since 1969 by the Beetle!

7:36 PM · Dec 22, 2022
https://teslamag.de/news/allzeit-spi...w-kaefer-55577
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 december 2022 om 15:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2022, 16:02   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

De meest Noordelijke regio van Europa, het Noorse Finnmark heeft 4,7 % BEV in zijn wagenpark:

https://www.maakindustrie.nl/nieuws/...jn-elektrisch/

Finnmark is 1,5 maal België in oppervlakte, en heeft maar 76.000 inwoners.

België moet nu ~1,3% BEV tellen in zijn wagenpark.

Per 1 augustus 2022 was het 1,2%: https://www.egear.be/hoeveel-elektrische-wagens-2022/
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  aantal-elektrische-wagens-2022.png‎
Bekeken: 259
Grootte:  13,7 KB
ID: 117300  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2022, 16:36   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

De Noren zijn, met hun gasvoorraden, en hun niet-lidmaatschap van de EU, gewoonweg de Europese Arabieren.
Zij kunnen zich permitteren om hun mensen te verplichten om over te gaan tot elektrificatie van hun auto's voor lokaal gebruik.

Ik zie veel auto's met Noorse nummerplaten in het winterse Spanje. Natuurlijk geen personenwagens. Wel mobilhomes. Maar niet het type dat wij kennen hier. Wel minstens de grootte van een kleine autobus. (tussen haakjes, die komen overwinteren, maar beschouwen de zonnestralen eer als een hinderlijk nevenproduct. Die komen voor het licht !!)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2022, 16:43   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Noren zijn, met hun gasvoorraden, en hun niet-lidmaatschap van de EU, gewoonweg de Europese Arabieren.
Zij kunnen zich permitteren om hun mensen te verplichten om over te gaan tot elektrificatie van hun auto's voor lokaal gebruik.

Ik zie veel auto's met Noorse nummerplaten in het winterse Spanje. Natuurlijk geen personenwagens. Wel mobilhomes. Maar niet het type dat wij kennen hier. Wel minstens de grootte van een kleine autobus. (tussen haakjes, die komen overwinteren, maar beschouwen de zonnestralen eer als een hinderlijk nevenproduct. Die komen voor het licht !!)
De Arabieren van de groene stroom, wel *GO. lol.

* https://www.fluxenergie.nl/vlaandere...e/?gdpr=accept

En de Arabieren van de blauwe waterstof gaan ze nu ook worden voor Vlaanderen:
Citaat:
https://www.hln.be/milieu/vlaanderen...rgie~ab7c63e1/

Vlaanderen gaat nauwer samenwerken met Noorwegen op vlak van energie

We kunnen pas volledig onafhankelijk zijn van Russisch gas als we evolueren naar waterstof. Dat heeft Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) donderdag verklaard tijdens een diplomatieke missie in de Noorse hoofdstad Oslo. Energiereuzen Engie en Equinor plannen in dat kader een project rond blauwe waterstof in Gent, waar natuurlijk gas uit Noorwegen wordt omgezet in waterstof en de vrijgekomen CO2 zal worden opgevangen.

GVBR 17-03-22, 16:59 Bron: BELGA
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 december 2022 om 16:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 15:53   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

Noorwegen als emigratieland steeds populairder.

Zeker als je kinderen hebt die aan longproblemen, zoals astma, lijden.

Net een opgenomen video van gisteren aan het bekijken. "Het hoge Noorden", 9 Vlaamse gezinnen die emigreren naar Noorwegen, en na 2-3 jaren integratie bezocht worden.

Een familie uit Aartselaar heeft reeds een kind verloren en emigreert nu definitief naar NO, met 3 kinderen. Verkoopt alles.

Citaat:
https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/ni...t-9-vlaamse-g/

13 december 2022

Nieuw seizoen Het Hoge Noorden: Annemie Struyf volgt 9 Vlaamse gezinnen in Noorwegen

Na het grote succes van Het Hoge Noorden trekt Annemie Struyf opnieuw naar Noorwegen. Het resultaat is een gloednieuwe, hartverwarmende reeks, in een verbluffend decor van fjorden, sneeuw, ijs en noorderlicht.
[...]

Maarten en Cathy met hun kinderen Delphine, Josephine en Maurice

Maarten (50) en Cathy (50) verkopen hun bloeiende traiteurszaak in Aartselaar om met hun drie kinderen naar Noorwegen te verhuizen. Maar corona steekt stokken in de wielen: door het Noorse inreisverbod zien Maarten en Cathy zich verplicht om online een huis te kopen in een land dat ze nauwelijks kennen.

Waarom deze snelle en drastische beslissing? Twaalf jaar geleden verloren Maarten en Cathy hun zoontje Mathieu aan een longaandoening. Nu willen ze er alles aan doen om hun twee jongste kinderen gezond te houden. Om een nieuw drama te vermijden - de twee jongsten hebben astma - willen Maarten en Cathy absoluut verhuizen naar een land met zuivere lucht. Na lang wikken en wegen kiezen ze voor Noorwegen.

Begin juli 2021 gaat alles in de verhuiswagen. Dochter Delphine (20) wil dit gezinsavontuur absoluut meemaken, maar raakt in Noorwegen moeilijk van start. Ook Maarten en Cathy hebben moeite om hun plek te vinden. Ze spreken geen Noors en zijn van Delphine afhankelijk voor alle administratieve rompslomp.
[...]
Citaat:
https://www.tijd.be/politiek-economi.../10414366.html

Noorwegen, het nieuwe beloofde land?

Volgens het Noorse ministerie van Migratie vroegen vorig jaar 19.650 buitenlanders een verblijfsvergunning aan, onder wie 300 Belgen.

16 september 2022 20:45

Een verhuizing naar Noorwegen lijkt steeds verleidelijker te worden. Terwijl de rest van Europa onder de energiecrisis kreunt, worden de Noren slapend rijk. Al begint dat wel op het collectieve geweten te wegen. ‘Wij zijn de profiteurs van de oorlog.’

Leidinggevende loodgieter, au-pair, lasser in fjordengebied, zorgondernemer, bakker, huisarts, operator in een kartonfabriek, operator in een bronwaterbedrijf. Voor wie naar Noorwegen wil verhuizen, staan op de website van de Nederlander Gert Rietman een reeks jobs die klaar zijn om ingevuld te worden door een buitenlander.

[.....]

Rekening houdend met de hogere consumentenprijzen komt de Noorse levensstandaard ongeveer overeen met de Belgische. De grootste motivatie om er te gaan wonen zijn volgens Taeymans nog altijd de extreme rust en de overweldigende natuur. ‘Bovendien heb je hier een langetermijnperspectief. Scandinavië trok altijd al migranten aan door zijn voortrekkersrol in de wereld. Met de huidige energiecrisis in de EU groeit die aantrekkingskracht van Noorwegen nog veel meer.’
In Nederland is NO ook populair als emigratieland, maar in BE is de lucht nog meer vervuild dan in NL. Soit 300 Belgen en 480 Nederlanders per jaar die verhouding klopt ongeveer.

Citaat:
https://www.vakantienaarnoorwegen.nl...ren-noorwegen/

Ieder jaar emigreren er gemiddeld zo’n 480 Nederlanders naar Noorwegen. Noorwegen neemt gestaag toe in populariteit als emigratieland. Er is in Noorwegen dan ook al een hechte community van geëmigreerde Nederlanders. Deze keuze om naar Noorwegen te emigreren is niet onterecht; wie van natuur, ruimte, rust en vrijheid houd is in Noorwegen op de juiste plaats!

Redelijk veel Nederlanders wonen (en werken) dus al in Noorwegen. De redenen daarvoor zijn natuurlijk uiteenlopend. Wie in Noorwegen gaat wonen zal daar ook, in de meeste gevallen, moeten gaan werken. Hetzij met een eigen onderneming hetzij voor een Noorse werkgever. Wanneer u het idee heeft om naar Noorwegen te emigreren moet u wel rekening met een aantal zaken. Deze zaken bespreken wij uitgebreid op deze pagina. Allereerste wat statistieken.

Emigratie Statistieken van Nederland naar Noorwegen

Jaar Migratie naar Noorwegen
2010 324
2015 439
2017 477
2018 500
2019 486
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2022 om 16:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2022, 23:38   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard Noorwegers betalen ook BTW vanaf 2023, maar enkel boven 500k NOK

Noorwegen is op weg ruim 35.000 BEVs in te schrijven in de laatste maand december. November was dat nog 17.386

Teller staat op 28k en bijna elke dag komen er minstens 2,8k bij...

De redenen van die sprint?

- Tesla heeft dan zijn sprintmaand maar dat is anno 2022 maar in de marge.

- Dé absolute hoofdreden is dat vanaf 1 januari de BEVs boven 500.000 NOK of 47.600 € dan BTW moeten betalen, ttz hoe duurder de wagen wordt hoe meer BTW, want enkel op het bedrag boven 500.000 NOK betaald men de volle pot of 25% BTW.

Maar er komt blijkbaar ook nog een toeslag op het gewicht van de wagen.

12,5 NOK per kg boven de 500 kg, dat is € 1,19 per kg boven de 500 kg.

Een BEV van 2 ton betaald dan € 1,19*1500 kg = € 1.785 extra.

De NAF staat op zijn achterpoten want ze hadden dat pas ten vroegste in 2024 verwacht.

Ze vrezen dat de vraag naar BEV wel eens zou kunnen stilvallen.

Bron, en ggl-vertaald

Citaat:
https://nye.naf.no/politikk-og-samfu...oms-pa-elbiler

In het kort:

• Vanaf 1 januari 2023 is er btw op elektrische auto's boven NOK 500.000, waarbij u btw betaalt over het deel van de aankoopprijs dat hoger is dan NOK 500.000

• Elektrische auto's die minder kosten, zijn nog steeds vrijgesteld van btw

• Er komt ook een gewichtsbelasting op elektrische auto's, die ongeveer 20 - 30.000 NOK zal bedragen

Vanaf 2023 komt er btw op elektrische auto's

Vanaf 1 januari komt er btw op elektrische auto's, dat hebben de regering en SV afgesproken in de rijksbegroting. Het is het aankoopbedrag boven de NOK 500.000 waarover u btw betaalt. Is de elektrische auto goedkoper dan dit, dan betaalt u geen btw.

Heel veel gewone elektrische gezinsauto's krijgen btw.

Voorbeeld: een nieuwe elektrische auto die 600.000 NOK kost, ontvangt 25 procent btw over de laatste 100.000 NOK. Dit komt neer op 25.000 NOK. Een elektrische auto die 750.000 NOK kost, ontvangt dienovereenkomstig een btw van 62.500 NOK en de prijs voor de koper is 812.500 NOK.

Ook aanschafbelasting op elektrische auto's

Vanaf januari 2023 krijgen ook alle auto's een nieuwe gewichtsbelasting. Deze is zo ontworpen dat u een vergoeding betaalt van NOK 12,50 per kg boven de 500 kg. Dit zal met name gevolgen hebben voor elektrische auto's met grote accu's en dus een grote actieradius.

De belasting zal de meeste nieuwe elektrische auto's tussen de 20.000 en 30.000 NOK duurder maken.

Nu begint de belastingsrace

Bij zowel de btw als de gewichtsbelasting is het uitgangspunt dat elektrische auto's ook hoge aanschafbelasting moeten betalen. Daar is de NAF tegen, wij vinden dat de belastingen op de aanschaf van een auto veranderd moeten worden.

Niet alleen zullen hoge autobelastingen op elektrische auto's de autoverkoop vertragen, het zal ook leiden tot een hogere uitstoot van personenauto's, omdat er minder emissie-auto's zullen worden vervangen door elektrische auto's.

Op basis van onderzoek van Østli en Fridstrøm van het Institute of Transport Economics heeft NAF berekend dat een belasting gelijk aan de volledige BTW op elektrische auto's zal resulteren in 270.000 minder elektrische auto's op de weg dan zonder dergelijke belastingen.
Nu begint ook de belastingrace op elektrische auto's.

Deze kosten zijn van toepassing wanneer u een auto koopt

Veel mensen weten niet dat het moment waarop u de auto ontvangt - niet wanneer u hem bestelt - bepaalt welke belastingen u betaalt. Velen riskeren daarom in 2023 een extra rekening.

Lees meer over uw rechten in dit geval: Wat doet u als de door u bestelde auto duurder is dan verwacht?

Had moeten wachten tot 2024

We hebben gezegd dat de btw op elektrische auto's moet worden ingevoerd met een bodemaftrek die langzaam wordt afgebouwd. De introductie zou echter pas in 2024 moeten beginnen. Want de tijd werkt voor de elektrische auto, en in 2024 beginnen prijs, modellengamma en actieradius de elektrische auto concurrerend te maken met andere auto's.

In het voorjaar van 2022 zijn grote leveringsvertragingen en wachtlijsten voor nieuwe elektrische auto's aangekondigd, als gevolg van corona, de oorlog in Oekraïne en de toegenomen vraag naar elektrische auto's op het continent. Veel nieuwe auto's die in 2022 zijn besteld, zullen daarom pas in 2023 in Noorwegen worden afgeleverd.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 20:00   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Noorwegen is op weg ruim 35.000 BEVs in te schrijven in de laatste maand december. November was dat nog 17.386

Teller staat op 28k en bijna elke dag komen er minstens 2,8k bij...

De redenen van die sprint?

- Tesla heeft dan zijn sprintmaand maar dat is anno 2022 maar in de marge.

- Dé absolute hoofdreden is dat vanaf 1 januari de BEVs boven 500.000 NOK of 47.600 € dan BTW moeten betalen, ttz hoe duurder de wagen wordt hoe meer BTW, want enkel op het bedrag boven 500.000 NOK betaald men de volle pot of 25% BTW.

Maar er komt blijkbaar ook nog een toeslag op het gewicht van de wagen.

12,5 NOK per kg boven de 500 kg, dat is € 1,19 per kg boven de 500 kg.

Een BEV van 2 ton betaald dan € 1,19*1500 kg = € 1.785 extra.

De NAF staat op zijn achterpoten want ze hadden dat pas ten vroegste in 2024 verwacht.
De Noren kopen die BEVs die beschikbaar zijn, wslk ook uit de stock.

Momenteel voorlaatste dag december reeds 35.321.

Vandaag (al 265) en gisteren (429!) stond zelfs de Volvo XC40 op de eerste plaats (wordt gemaakt in Gent)

Vandaag haalt de Mustang Mach E zelfs de tweede plaats niet ver van de Volvo. 2 modellen die algemeen 2022 op de 7e en 10e plaats staan.
https://elbilstatistikk.no/

Bij Tesla zijn de Model X Plaids ondertussen ook aangekomen, vandaag met 79 stuks zelfs de meest ingeschreven Tesla, voorlopig toch.
Registered today: 214 ( 26 MS / 79 MX / 51 M3 / 58 MY)
https://teslastats.no/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2022 om 20:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 15:19   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

De recordcijfers zijn nu officieel.

Door de komende maatregelen vanaf 2023 kende december 2022 een recordverkoop van 32.713 BEV (enkel personenwagens) dat wslk niet meer gebroken zal worden.

Ook de benzinewagens kenden een kleine heropleving omdat vanaf de inschrijvingen 2023 de emissietaks verhoogd wordt.

Citaat:
BEV's zagen pull-forward verkopen, met een volume van ongeveer 2,5x hun vorige maandrecord, vooruitlopend op nieuwe gewichtsbelastingen en btw-belastingen. Benzinevoertuigen kenden ook een relatieve stijging van de verkoop, vooruitlopend op verhoogde emissiebelastingen. Er kwamen verschillende interessante nieuwe BEV-modellen op de markt en de Tesla Model Y was de algehele bestseller.
Citaat:
https://cleantechnica.com/2023/01/04...olicy-changes/

Norway’s EV Sales Explode Ahead Of Policy Changes

BEVs saw pull-forward sales, with volume around 2.5x their previous monthly record, ahead of new weight taxes, and VAT taxes. Petrol vehicles also saw a relative sales surge ahead of increased emissions taxes. Several interesting new BEV models joined the market, and the Tesla Model Y was the overall best seller.

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2023 om 15:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 16:20   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Vooruitlopend op de verhoogde taksen.

Dwz dat er een dieptepunt zal zijn na invoering van die taksen.
Mogelijks tot 0.

Voor een elektrische auto met een prijskaartje van 600.000 kronen, zullen de Noren vanaf 2023 25.000 kronen aan de staatskas geven. Kost die 1.000.000, dan loopt de btw op tot 250.000 kronen.

De nieuwe regeling kon meteen op kritiek vanuit de sector rekenen. “Het hele beleid voor elektrische auto’s staat op het spel. Dit is in andere landen uitgeprobeerd en heeft geen resultaat opgeleverd. Het is een onbegrijpelijk slecht idee”, vertelde Christina Bu, directeur van Norway’s Electric Car Association, tegen de NRK.

https://businessam.be/gedaan-met-bel...-in-noorwegen/

Noorwegen wil namelijk na de overstap naar EV het gehele autobezit uitfaseren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 januari 2023 om 16:27.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 18:02   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

Een recent filmpje over Noorwegen in de winter en zijn reeds redelijke electrificatie.
Enjoy...
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=0F6Bz-0EKA0

Electrek does Norway: So much more than electric cars!
Of tekst via:
Citaat:
https://electrek.co/2023/01/03/norwa...ransportation/

Ik ging naar Noorwegen om een paradijs voor elektrische voertuigen te zien, maar ik vond iets verrassenders

Micah Toll | Jan 3 2023

We horen vaak dat Noorwegen een utopie voor elektrische auto's is, een voorbeeld van een land dat voluit ging voor elektrische auto's en daar de vruchten van plukte. En dus ging ik er zelf heen om te zien waar het allemaal om draaide. Ik verwachtte een enorme hoeveelheid elektrische auto's te vinden, en dat deed ik. Maar wat ik me niet realiseerde, was dat die elektrische auto's slechts een deel zijn van het grotere verhaal achter de duurzame transportambities van Noorwegen.

Het is waar dat elektrische auto's een belangrijk onderdeel van het verhaal zijn. Noorwegen is de definitieve wereldleider op het gebied van elektrische auto's.

Het land heeft de titel van de meeste elektrische voertuigen per hoofd van de bevolking en ligt op schema om zijn doel te bereiken om na 2025 geen ICE-voertuigen meer te verkopen. Sterker nog, het ligt voor op schema.

Het gebeurde niet van de ene op de andere dag, maar de conversie was nog steeds verrassend snel. Tien jaar geleden vertegenwoordigden elektrische auto's minder dan 3% van alle autoverkopen. Nu zijn ze meer dan 80%.

Plug-in hybrides zijn goed voor meer dan 10% van de verkoop van nieuwe voertuigen in het land, wat betekent dat puur ICE-voertuigen (interne verbrandingsmotor) nu in de enkele cijfers staan. Het is niet moeilijk om het schrift op de muur te zien: die ICE-aangedreven auto's zullen binnenkort uitsterven in Noorwegen.

Het vermogen van Noorwegen om vervuilende voertuigen te vervangen door emissievrije elektrische voertuigen is op zich al indrukwekkend, maar er zit zoveel meer achter dit verhaal dan op het eerste gezicht lijkt, ontdekte ik tijdens mijn reis.

Bekijk het in mijn video hieronder, waarin ik de transformatie van Noorwegen laat zien (en laat zien hoe mooi het land werkelijk is).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2023 om 18:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be