Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2004, 16:13   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Favoriete huisdier clonen

Intussen heeft iedereen dit nieuws wel vernomen :

Citaat:
Een Amerikaanse vrouw betaalde vijftigduizend dollar (37.400 euro) om haar zeventien jaar oude kat na zijn dood te laten klonen. Ze heeft dus nu een genetisch identieke kat. "Hij is identiek. Zijn persoonlijkheid is hetzelfde", zei de vrouw Julie over haar Little Nicky, die nu negen weken oud is. De vrouw wilde wel met het beestje op de foto, maar wilde dat haar achternaam en haar woonplaats in Texas onvermeld bleven, om niet het mikpunt te worden van groepen die zich tegen klonen verzetten.

Die kritiek is er intussen wel degelijk. "Het is moreel problematisch en enigszins laakbaar", zegt David Magnus, codirecteur van het Centrum voor biomedische ethiek aan de Stanford-universiteit. "Voor vijftigduizend dollar had ze heel veel zwerfkatten kunnen opnemen." Wetenschappers waarschuwen ook dat gekloonde dieren meer gezondheidsproblemen hebben dan hun traditioneel verwekte soortgenoten en dat klonen een nog erg onzekere techniek is. Wat veel mensen zich ook niet realiseren, is dat de gekloonde kat niet dezelfde is als de originele kat, zegt Bonnie Beaver, voorzitter van het Amerikaanse genootschap van dierenartsen. "Hij heeft een andere persoonlijkheid, hij heeft andere levenservaringen. De mensen willen Pluisje, maar het is Pluisje niet."

Genetic Savings and Cloan heeft nu minstens vijf gekloonde katten voortgebracht. Little Nicky was de eerste kat die 'op bestelling' werd gekloond, er zijn er nog vijf in aantocht. Tegen het einde van volgend jaar hoopt het bedrijf er vijftig te hebben voortgebracht. In mei hoopt het bedrijf de eerste gekloonde hond te kunnen produceren, een nog veel lucratievere markt.
In de forumquiz kwam het al even ter sprake :

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door oriana
Ik snap die dame eigenlijk wel... als ge dan toch genoeg centen hebt... ik zou direct mijn ouwe lab terug willen en mijn overleden siamees ook hoor maar soit, da's mss een poll/thread in maatschappelijke discussies waard
Bij deze is die uitdaging aangenomen, Oriana

Ik ben nogal vierkant tegen, en wel omdat :
* Er duizenden katten en honden in asielen wegkwijnen.
* Iemand dat egoïstische baasje misschien eens moet diets maken dat vooraleer Pluisje terug was, er duizenden mislukte gehandicapte, misvormde kopietjes van Pluisje geaborteerd zijn geweest of geboren en daarna afgemaakt.
* Het nieuwe Pluisje cellen heeft die even oud zijn als die van het donor dier. Het nieuwe Pluisje is dus genetisch gezien reeds een oud dier en zal niet lang leven.

Kortom : Ik vind dit, los van de walgelijke som geld die er wordt aan gegeven, een stotende vorm van egoïsme waar egocentrische kortzichtigheid het wint van gezond verstand en ethische overwegingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2004, 16:48   #2
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Intussen heeft iedereen dit nieuws wel vernomen :

In de forumquiz kwam het al even ter sprake :

Bij deze is die uitdaging aangenomen, Oriana

Ik ben nogal vierkant tegen, en wel omdat :
* Er duizenden katten en honden in asielen wegkwijnen.
* Iemand dat egoïstische baasje misschien eens moet diets maken dat vooraleer Pluisje terug was, er duizenden mislukte gehandicapte, misvormde kopietjes van Pluisje geaborteerd zijn geweest of geboren en daarna afgemaakt.
* Het nieuwe Pluisje cellen heeft die even oud zijn als die van het donor dier. Het nieuwe Pluisje is dus genetisch gezien reeds een oud dier en zal niet lang leven.

Kortom : Ik vind dit, los van de walgelijke som geld die er wordt aan gegeven, een stotende vorm van egoïsme waar egocentrische kortzichtigheid het wint van gezond verstand en ethische overwegingen.
Ok, hier is mijn antwoord en ik vrees dat er geen sprake is van een tegenstelling of tegenarument.
Mijn initiële reactie in de quiz was een emotionele. Puur gevoelsmatig en dus ondoordacht en subjectief. Uiteraard zou ik mijn oude labrador en mijn bejaarde siamees terug willen. De ene is nog maar pas overleden, de andere nu een jaar. 't Is nog vers en ik mis ze nog steeds.

Als ik dan rationeel jouw tegenargumenten lees ben ik het volkomen met je eens.
Zowel op algemeen vlak: de vele, voorafgegane, mislukte kopietjes en het feit dat je met 50.000 dollar héél wat sukkelaartjes kunt helpen, als op het persoonlijke gebied: inderdaad die oude cellen kunnen geen gezond en normaal jong dier voortbrengen. Ik wil dus geen jong kitten met de kwaaltjes die mijn 19 jr oude siamees op 't laatst had.

máár....
als de wetenschap ooit zover staat dat er geen mislukte kopietjes meer voorafgaan en oa. daardoor de prijs drastisch naar beneden gaat....
Dan zou ik misschien wel zo vooruitdenkend zijn om van mijn jonge kat of hond in de toekomst, cellen te laten invriezen/bewaren om zodoende dat oude cel-probleem voor te zijn
Niet dat ik dat nog zal meemaken.
Ik heb een asielhond gehad en heb daar nu nog een dochter van. Ik heb een asielkat én een raskat.
Ik steun de poezenboot en mijn volgende hond wordt weer een asielsukkelaar. Me dunkt dat ik persoonlijk daar genoeg voor doe en dat ik daarom mijzelf een 'folieke' mag permiteren.
Oud 26 december 2004, 16:53   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En daar ben ik het volledig mee eens.
Het klonen van huisdieren is gewoon een stap verder tot de volledige decadentie.

Klonen van organen om levens te redden; Ok. maar volledige levende wezens. Neen dank U

Laatst gewijzigd door maddox : 26 december 2004 om 16:53.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2004, 17:00   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik denk dat ik het daar ook mee eens kan zijn. Men mag cellen clonen, maar geen wezens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be