![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beringen krijgt tweede centrum in Limburg om plasma te geven
Ik zag het, als frequent plasmagever, met lede ogen aan. Toen reservespeler nog ne redelijk jonge man was, probeerde ie om de 14 dagen plasma te geven. Eerst verdween het plasmacenter in onze deelgemeente en moesten we 10 km verder gaan om plasma te kunnen / mogen geven. Nadien verdween ook dit centrum en moesten we al 25 km (enkel) afleggen om ons zooitje kwijt te raken. Ik ben toen overgestapt naar bloedgever en op afroep naar bloedplaatjesgever. Sinds ik op pensioen ben, ben ik terug bloedplaatjes- en plasmagever geworden (ondertussen toch al bijna 500 giften op de teller). Maar daar gaat het even niet om. Het gaat om het feit dat er "goedkoop" buitenlands plasma ter beschikking gesteld werd. Iets waar onze gezondheidszorg gretig gebruik van maakte. Tijdens de "coronacrisis" werd pijnlijk duidelijk dat we niet meer in staat waren om te voorzien in ons eigen bloed, plasma of bloedplaatjes, en wegens het gevaar op besmetting mocht bloed van het buitenland niet meer gebruikt worden. Gelukkig zien ze nu in dat wij zelfvoorzienend moeten blijven en de plasmacenters daarvoor terug naar de mensen moeten brengen. De meer kost nemen ze er nu blijkbaar graag bij. Misschien en hopelijk worden er terug meer centra geopend. HBVL Beringen - Rode Kruis Vlaanderen opent in april een tweede donorcentrum in Limburg om plasma te geven. Het nieuwe plasmacentrum komt in Beringen. Wie plasma wil doneren, kon sinds 2006 enkel nog in Genk terecht. Limburg was daarmee lang de enige provincie met slechts één plasmacentrum. Limburg krijgt een tweede donorcentrum, waar mensen naast bloed ook plasma kunnen geven. Rode Kruis Vlaanderen opent het nieuwe plasmacentrum in Beringen. Het centrum zal ondergebracht worden in een handelsruimte op het gelijkvloers van een nieuwbouw langs de Koolmijnlaan in Beringen. Bij Rode Kruis Vlaanderen bevestigen ze de komst van het nieuwe donorcentrum. “Maar meer info kunnen we daar nu nog niet over kwijt”, zegt een woordvoerder. “We kunnen alleen zeggen dat het centrum wellicht in april zal openen.” Wat de openingsuren zullen zijn van het nieuwe donorcentrum in Beringen en of je er naast bloed en plasma ook bloedplaatjes zal kunnen geven, is nog niet duidelijk. Burgemeester van Beringen Thomas Vints (cd&v) was vrijdag nog niet op de hoogte van het nieuwe donorcentrum in zijn stad, maar vindt de komst alvast een goede zaak. Begin deze eeuw telde Limburg nog tien plasmacentra en waren de Limburgers met 40.000 giften dé plasmakampioen van Vlaanderen. Maar omwille van besparingen, en omdat er in die periode in ons land veel goedkoop buitenlands plasma werd aangeboden, gingen de jaren nadien negen van de tien Limburgse centra op slot. In 2002 sloten de donorcentra van Lommel, Peer en Diepenbeek. In 2006 gingen ook de centra van Overpelt, Bree, Heusden, Maaseik, Hasselt en Sint-Truiden dicht. Sindsdien bleef enkel nog het donorcentrum van Genk open. Wie in Limburg plasma wil doneren, kan sinds 2006 dus enkel nog daar terecht. Limburg was daarmee jarenlang de enige provincie in Vlaanderen met slechts één plasmacentrum. Ter vergelijking: Vlaams-Brabant heeft twee plasmacentra, West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen tellen elk drie plasmacentra, Antwerpen heeft er zelfs vier. Waarom Limburg na al die jaren dan toch een tweede donorcentrum krijgt, is voorlopig onduidelijk. Vinden misschien te weinig Limburgers de weg naar Genk om plasma te geven? Feit is wel dat er in Vlaanderen veel nood is aan plasma. “Jaar na jaar stijgt de vraag naar plasma en dit zal de komende jaren nog aanhouden”, klinkt het bij Rode Kruis Vlaanderen. “Wellicht gaan er de komende jaren daarom nog extra donorcentra bijkomen in Vlaanderen.” Laatst gewijzigd door reservespeler : 21 januari 2023 om 08:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik gaf vroeger ook om de twee weken plasma maar vermits mijn stem niet meetelt doe ik enkel nog wat nodig is om zelf te overleven.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er volgens het RK veel nood is aan plasma in Vlaanderen, waarom verkopen ze dan tienduizenden liters aan Australië?
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De meeste die bloed of plasma geven doen het voor de compensaties.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik krijg voor: - bloed 1 bonnetje - plasma 2 bonnetjes - plaatjes 3 bonnetjes Om u even de waarde te geven van zo' bonnetje Je hebt 6 bonnetjes nodig voor een filmticket in de Euroscoop. Ik moet om zes bonnetjes bij elkaar te sparen, 150 km rijden (3 keer 2 x 25 km). Waaaaaaaaw! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer vrijdag dan een feestdag was, dan gingen we woensdag na het werk, op weg naar huis, even bloedgeven. Je was dan vrij tot na het weekeind. Voor plasma geven kreeg je niets in ruil, dat werd dan ook niet gedaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Altijd om dezelfde reden, geld.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als men nu de overschotten van eicellen en zaadcellen, bevruchte eicellen en foetussen zou bewaren en laten ontwikkelen in labo's op zo'n manier dat hun nieuw bloed (breed genomen, dus ook plasma en plaatjes) maximaal kan afgetapt worden?
Om niet meer te moeten afhangen van het buitenland en bla bla ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was een grote onrechtvaardigheid t.o.v. degenen die in de privé werkten. Ondertussen krijgt volgens mij niemand nog extra vrij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België moest tot voor kort zelf bloed- en plasma invoeren. https://www.donneurdesang.be/nl/FAQ/faq-bloeddonatie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Niet zwanzen hé. Ik zal u een dezer dagen vertellen aan wie ze het verkopen en hoeveel liter. Doordat ze het in Australië gingen verkopen kon er in het Belgisch bedrijf, waar ze al 50 jaar mee samenwerkten, een afdeling worden gesloten en stond er 20 man op straat.
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 23 januari 2023 om 08:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=267760 |
|
![]() |
![]() |