Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2014, 06:03   #1
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard Belg op 2 na rijkste burger v/d wereld

Citaat:
'Belg op twee na rijkste burger ter wereld'

Gisteren om 14:12 door bvb | Bron: BELGA

De gemiddelde Belg heeft het op twee na grootste nettovermogen ter wereld. Enkel in Zwitserland en de Verenigde Staten ligt het gemiddelde nettovermogen per inwoner hoger, zo blijkt dinsdag uit het 'Global Wealth Report' van de Duitse verzekeraar Allianz. Nederland staat op de vierde plaats.

Voor België staat een gemiddeld vermogen van 78.300 euro in de tabellen voor 2013, een stijging op jaarbasis met 4,6 procent. De Zwitsers spannen de kroon met gemiddeld 146.540 euro, gevolgd door de inwoners van de VS met 119.570 euro.

Op wereldvlak bereikte de rijkdom van de huishoudens een nieuw record met 118.000 miljard euro, een stijging met 9,9 procent. 'De groei is vooral te danken aan de uitstekende beursprestaties in Japan, de Verenigde Staten en Europa', luidt het in de studie, die het vermogen en de schulden van huishoudens in meer dan 50 landen uitploos.

Goede cijfers dus, ondanks de lage rente die de Europese Centrale Bank (ECB) hanteert en waardoor de spaarboekjes amper nog iets opbrengen. Volgens Allianz heeft die lage rentevoet van de ECB al meer dan 6 miljard euro gekost aan de Belgische spaarders, of zowat 560 euro per inwoner.

Het totaalbedrag van de bruto financiële activa nam daarentegen met 4,7 procent toe in België, wat iets minder is dan het Europese gemiddelde. Met in 2013 bijna 2.130 euro per inwoner, behoren de Belgen tot de huishoudens die het meest sparen, net achter de Noren en Zweden.

Wat de schulden betreft ten slotte, heeft België een van de laagste schuldgraden in Europa: gemiddelde 19.850 euro per inwoner in 2013 ten opzichte van gemiddelde 24.730 euro in de eurozone
.
Demonen zal het wellicht niet graag lezen...

Ook de zwartkijkers die houden van doemscenario's en zo graag orakelen hoe we naar de afgrond afstevenen, hoe de regering het land mismeesterde en hoe fijn het wel in het buitenland is zullen wellicht dit artikel straal negeren.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140923_01283027
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 06:11   #2
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het nog altijd achterlijk dat dit soort onderzoeken met gemiddeldes werkt.

Als Bill Gates de kamer binnenwandelt zijn we allemaal gemiddeld miljardairs.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 06:34   #3
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Ook de zwartkijkers die houden van doemscenario's en zo graag orakelen hoe we naar de afgrond afstevenen, hoe de regering het land mismeesterde en hoe fijn het wel in het buitenland is zullen wellicht dit artikel straal negeren.

Vandaar dat de overheid politiekers de rooftocht verder kunnen zetten ; alles ligt voor de hand nu ze den truck met het verdubbelen van de zorg kas in de hand hebben in de Vlaamse regering kunnen ze misschien afkijken met de federale regering en leren van ;volgen er nog meer verdubbelingen misschien ;het verdubbelen van de grondlasten? het verdubbelen van auto taksen? verdubbelen van de successie rechten ? enz .. . We zijn rijke burgers dus ? wat houd hen tegen ? ons te bestelen? de rooftocht kan mooi verder ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 06:38   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Zit in die schatting de immobilienprijs ?

Maw, als ik, zeg maar, een huis heb dat een geschatte marktprijs heeft van 400 000 Euro, en ik heb nog een lening lopen van 200 000 Euro, en daarnaast, zeg maar, 30 000 Euro spaargeld, word ik dan in de tabel opgenomen onder:

400 000 - 200 000 + 30 000 = 230 000 Euro, of enkel maar als 30 000 Euro ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 september 2014 om 06:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 06:42   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik vind het nog altijd achterlijk dat dit soort onderzoeken met gemiddeldes werkt.

Als Bill Gates de kamer binnenwandelt zijn we allemaal gemiddeld miljardairs.
Het geeft niettemin een indicatie. Maar de vraag is natuurlijk hoe je zo een beenhouwersboekhouding doet.

Vandaar eerst mijn vraag betreffende immobilien.
Maar eigenlijk zou de staatsschuld daar ook moeten in zitten, in de mate dat uw spaargeld zelf geen staatsbon is.

Stel dat de staat aan iedereen 10 000 Euro uitdeelt, en dat daardoor de staatschuld met 100 miljard omhoog gaat, geleend bij een Duitse bank.

Zijn de Belgen nu allemaal 10 000 Euro rijker ?
Als het zo simpel is, dan stel ik voor dat de staat elke maand 10 000 Euro uitdeelt aan elke Belg

Of zijn de Belgen van nu dan 10 000 Euro van de Belgen van morgen aan 't opdoen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 september 2014 om 06:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 06:43   #6
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

gemiddeld
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 06:56   #7
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
gemiddeld
Dat geeft ook het niveau van het onderzoek aan. Snap niet waarom deze draad werd opgestart met vlaggegezwaai, tenzij het een poging tot provocatie is
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 07:01   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Belg op twee na rijkste burger ter wereld'
Ik ben daar al zeker niet bij.

En ik blijf mij steeds afvragen, met wat gaat men nog afkomen om al die 'rijke Belgen' hun centjes, in de veel gevallen zuur verdiende, nog af te 'pakken'.
Oud 24 september 2014, 07:48   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Vandaar dat de overheid politiekers de rooftocht verder kunnen zetten ; alles ligt voor de hand nu ze den truck met het verdubbelen van de zorg kas in de hand hebben in de Vlaamse regering kunnen ze misschien afkijken met de federale regering en leren van ;volgen er nog meer verdubbelingen misschien ;het verdubbelen van de grondlasten? het verdubbelen van auto taksen? verdubbelen van de successie rechten ? enz .. . We zijn rijke burgers dus ? wat houd hen tegen ? ons te bestelen? de rooftocht kan mooi verder ...
We zijn GEMIDDELD rijke burgers...
Ik vrees dat dit onderzoek
1. georchestreerd is
2. "toevallig" NU op tafel komt omdat
3. inderdaad de "rooftocht" verder kan gaan.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 08:38   #10
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het geeft niettemin een indicatie. Maar de vraag is natuurlijk hoe je zo een beenhouwersboekhouding doet.
Sure, het geeft een indicatie, maar waarom dan geen goede indicatie gebruiken? Voor mijn werk, als ik op een set met gekende uitschieters enkel maar gemiddelden zou geven zou ik rap bij mijn baas staan.

Door de lage roerende voorheffing en gebrek aan vermogenstaks staat er nu eenmaal redelijk wat kapitaal in Belgie.

Ik zou ook geinteresseerd zijn in meer uitleg rond de methode, maar dat betekent niet dat een krant geen taak heeft om de resultaten betekenisvol weer te geven.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 08:43   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Ter info om een idee te geven over de verdeling:

Citaat:
De vermogens in België zijn, zoals elders in de rijke wereld, zeer ongelijk verdeeld.
Het mediaan netto vermogen (het totaal van alle vermogenscomponenten minus schulden) van de Belgische huishoudens is 206.000 euro.
Tien procent van de Belgische gezinnen heeft echter minder dan 2.700 euro netto vermogen, terwijl 10 procent van de huishoudens meer dan 687.000 euro netto waard is.
De spanning tussen de top 10 % en laagste 10% bedraagt een factor tweehonderdvierenvijftig.
Het huishouden waar de top 5 procent begint bezit netto iets meer dan een miljoen, het huishouden waar de top 1 procent begint bijna 3 miljoen euro. De helft van de Belgische huishoudens bezit samen minder dan 10 procent van het totale vermogen.
De top 10 procent bezit 44 procent van het totaal. De top 5 procent bezit 32 procent van het totale vermogen; dit is grofweg gelijk aan het gezamenlijk aandeel van driekwart van de bevolking. Het vermogen van de Belgen bestaat overwegend uit het eigen huis. Zowat 70 procent van dehuishoudens bezit een huis, waarvan de mediaanwaarde 250.000 euro is.
25 procent van de woningen is echter minder dan 175.000 euro waard, 10 procent meer dan 400.000 euro.
bron: http://www.dewereldmorgen.be/docs/20...1-mei-2014.pdf p20

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 september 2014 om 08:45.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 08:48   #12
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Het water loopt reeds uit de sossenmond.
Oud 24 september 2014, 08:53   #13
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Wat zit daar in , in die 78300 euro, want als dat met inbegrip van het vastgoed is , is dat niet echt ne vette ?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 09:06   #14
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik ben daar al zeker niet bij.

En ik blijf mij steeds afvragen, met wat gaat men nog afkomen om al die 'rijke Belgen' hun centjes, in de veel gevallen zuur verdiende, nog af te 'pakken'.
De volgende tour zal waarschijnlijk zijn ; er staat teveel geld op de spaarboekjes ! dat is pervers ! we gaan moeten inleveren ! we hebben terug een groot tekort in de staatskas ! we mogen de schulden niet doorgeven aan onze kinderen ? schulden? bla bla bla en we gaan door tot het gaatje allemaal zeer doorzichtig gespeeld beste politiekers ge zijt bezig door de mand te vallen zeer goedkoop toneel spel geen ingang kaart is het mij nog waard hoor , amateurstoneel 3 e rang . De echte kijker heeft het opgemerkt omdat het zo slecht gespeeld is.
Oud 24 september 2014, 09:08   #15
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
We zijn GEMIDDELD rijke burgers...
Ik vrees dat dit onderzoek
1. georchestreerd is
2. "toevallig" NU op tafel komt omdat
3. inderdaad de "rooftocht" verder kan gaan.
Ja, want enkele Belgische politici zullen Allianz, de grootste verzekeraar en 11de grootste financiële bedrijf ter wereld hebben omgekocht
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 09:10   #16
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Wat zit daar in , in die 78300 euro, want als dat met inbegrip van het vastgoed is , is dat niet echt ne vette ?
Op pakweg 5miljoen inwoners ? of zouden er meer of minder zijn? alleen de minister financiën weet de echte cijfers ,,
Oud 24 september 2014, 09:11   #17
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ja, want enkele Belgische politici zullen Allianz, de grootste verzekeraar en 11de grootste financiële bedrijf ter wereld hebben omgekocht
Is in die 78300 euro het vastgoed inbegrepen , dat vraag ik me af.
Indien wel , dan zijn we gemiddeld nog altijd sukkelaars.
Oud 24 september 2014, 09:14   #18
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Begin maar eens te rekenen ,
Oud 24 september 2014, 09:17   #19
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Is in die 78300 euro het vastgoed inbegrepen , dat vraag ik me af.
Indien wel , dan zijn we gemiddeld nog altijd sukkelaars.
Het volledige document is hier te vinden, weet het mij te zeggen. http://www.allianz.be/allianz/out/Al...Report2014.pdf
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2014, 09:19   #20
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Begin maar eens te rekenen ,
Het vastgoed zit er niet bij.
Wat meteen ook elke vergelijking onmogelijk maakt, want in sommige landen bezit de bevolking veel vastgoed en in andere weinig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be