Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2022, 11:35   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Kan Jelle Engelbosch de eed af leggen (vernietigend rapport audit Vlaanderen).

Het ziet er naar uit dat Jelle Engelbosch z'n boekje te buiten gegaan is bij de aankoop van de grond van het kerkfabriek.

Op zich geen reden om hem niet de eed te laten afleggen. Vraag is alleen of het gezond is dat ie de eed aflegt!

Moest ik in zijn plaats zijn, ik zou verzaken aan de sjerp, Sint-Truiden heeft momenteel iemand nodig die zuiver is van alle blaam en ... .

Hoe zal onze voorzitter reageren op dit feit?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221014_93611971
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 15:51   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De steun brokkelt af.
Vooral de CD&V wil het hard spelen.
Voor OVLD moet Jelle zelf inschatten of ie de eed kan afleggen.

De lokale N-VA afdeling blijft achter Jelle staan.

Ben benieuwd hoe dit zal aflopen.
Oud 14 oktober 2022, 16:17   #3
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het ziet er naar uit dat Jelle Engelbosch z'n boekje te buiten gegaan is bij de aankoop van de grond van het kerkfabriek.

Op zich geen reden om hem niet de eed te laten afleggen. Vraag is alleen of het gezond is dat ie de eed aflegt!

Moest ik in zijn plaats zijn, ik zou verzaken aan de sjerp, Sint-Truiden heeft momenteel iemand nodig die zuiver is van alle blaam en ... .

Alweer een storm in een glas water.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 17:10   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Het is in eerste instantie een zaak van de NVA en de coalitiepartners. Er zijn trouwens nog een paar burgemeesters van andere partijen in opspraak (Staden en Moorslede) dus een heksenjacht kan je het niet noemen.
https://www.demorgen.be/politiek/ook...jken~b8cbdd3f/

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 14 oktober 2022 om 17:20.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 17:13   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Alweer een storm in een glas water.
Ik zou dat niet zeggen, als die beschuldigingen waar zijn dan heeft hij geen plaats als burgemeester. Dat geldt trouwens ook voor de twee andere gevallen. Staden (VLD) en Moorslede (Visie? Wat is dat?).
Oud 15 oktober 2022, 06:07   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221014_93780127

Jelle Engelbosch laat weten dat hij zich geen zorgen maakt over de audit. “Na tien maanden onderzoek stelt Audit Vlaanderen duidelijk dat er nergens aanwijzingen zijn gevonden van enige beïnvloeding, niet op de prijs, noch over de aankoopprocedure”, vindt Engelbosch. “De doorverwijzing omwille van mogelijke ‘schijn van belangenvermenging’ is een gangbare passage die in dit soort kwesties wordt opgenomen om het onderzoek verder te kunnen laten lopen. Ik kijk die eventuele verdere onderzoeken met veel vertrouwen tegemoet. Ik sta recht in mijn schoenen. Ook het rapport noemt geen enkel feit waaruit zou blijken dat ik mijn politieke functie zou hebben misbruikt voor een private aankoop. Ik ben ook steeds te rade gegaan bij een notaris, die mij er altijd van verzekerd heeft dat alles correct verliep. Ik hoop dat dit onderzoek snel voorbij is, zodat de onterechte reputatieschade die ik hierdoor lijd kan stoppen.”
Oud 15 oktober 2022, 08:04   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Is dit nu erger dan dit ?

https://www.apache.be/dossier/visafraude
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2022, 09:13   #8
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

dat is mogelijk
Oud 15 oktober 2022, 10:15   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als ge godverdomme het stuk grond naast of achter je eigen tuin nog niet meer moogt kopen ... dan wordt het echt wel kommaneuken.

Gebeurde de aankoop transparant en open?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2022, 22:59   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ge godverdomme het stuk grond naast of achter je eigen tuin nog niet meer moogt kopen ... dan wordt het echt wel kommaneuken.

Neen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221015_92889075

Citaat:
Volgens de onderzoekers van Audit Vlaanderen stellen de richtlijnen van een omzendbrief van 12 februari 2010 duidelijk dat de openbare verkoop van een onroerend goed door een kerkbestuur de algemene regel is. Een onderhandse verkoop moet een uitzondering blijven, tenzij er een motivering wordt gegeven om redenen van algemeen belang. Dat algemeen belang en die motivering treffen ze nergens aan. Er was dus een mededingingsverplichting en het kerkbestuur had op een transparante manier de markt moeten raadplegen. Als schepen van Ruimtelijke Ordening had Jelle Engelbosch dat moeten weten. Bovendien stellen de onderzoekers vast dat hij door de notaris was ingelicht over de regelgeving maar hij gaf hier geen gevolg aan. Een getuige van de kerkfabriek laat optekenen dat de notaris en de schepen hadden verzekerd dat een openbare verkoop niet nodig was toen ze ernaar vroegen.

Engelbosch was als schepen ook op de hoogte van ontwikkelingsmogelijkheden van het perceel. Door het niet vervullen van de publiciteits- en mededingingsverplichting creëerde hij voor zichzelf een unieke positie als koper van het perceel met ontwikkelingsmogelijkheden, concluderen de onderzoekers. Hierdoor ontstaat er een schijn van belangenvermenging. Engelbosch was immers, samen met de pachter van de grond, als enige op de hoogte van de bereidheid van de kerkraad om over te gaan tot verkoop. Dat hij in die periode ook bestuurder wordt van een nieuwe vennootschap in vastgoed, versterkt die schijn van belangenvermenging nog.

Misleid

Audit Vlaanderen heeft ook ernstige bemerkingen bij de wijze waarop het schattingsverslag tot stand kwam. Op 27 september 2019 stuurt Engelbosch een mail naar de schatter voor een schatting van het perceel. Op 8 oktober krijgt hij het schattingsverslag in zijn mailbox. Diezelfde dag mailt hij naar de pastoor met de vraag of hij een schatter moet aanschrijven, en hij stelt de schatter voor. Zo wekte hij de indruk dat er nog een schatter moest aangesteld worden terwijl het verslag al in zijn mailbox zat. Op 24 oktober vraagt hij aan de notaris om de schatting en de factuur op naam van het notariaat op te maken om de onafhankelijkheid van de schatter te benadrukken. “Anders lijkt het of het mijn schatter is.” Vervolgens vraagt hij de schatter om de datum aan te passen. Die past de datum van het plaatsbezoek aan naar 23 oktober en de datum van de opmaak naar 24 oktober. Volgens Audit Vlaanderen werd de kerkraad zo misleid en getuigt dat niet van integer en transparant gedrag en is dat een inbreuk op de deontologische code.
En voor de rest, de andere twee burgemeesters waarvan sprake praat ik ook niet goed. Integendeel.
Jij wel Schoof?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 15 oktober 2022 om 23:17.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 07:35   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Blijkbaar niet.
Oud 16 oktober 2022, 09:25   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

De zaak stinkt, de man toch benoemen als burgemeester is Belgische corruptie op haar best.
Oud 16 oktober 2022, 09:32   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De zaak stinkt, de man toch benoemen als burgemeester is Belgische corruptie op haar best.
Is dat zo?

Zijn er echt geen ernstigere zaken gebeurt in België?
Oud 16 oktober 2022, 09:55   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221015_92889075

En voor de rest, de andere twee burgemeesters waarvan sprake praat ik ook niet goed. Integendeel.
Jij wel Schoof?
Ik wil niks dat scheef zit goedpraten.
En waar ik helemaal niet tegen kan: politieke spelletjes spelen om een politieke afrekening te maken.
Ook in de Vlaamse ambtenarij zitten nog vuile sossen en groensels die een zogenaamde rechtse rauw lusten. Nog straffer: die elke succesvolle ondernemer rauw lusten.
Ik weet dus niet in individuele gevallen, hoe de vork aan de steel zit.
En gij weet het nog minder dan ik. Veel minder.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 09:57   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat zo?

Zo werkt het niet.
We laten geen pedofielen hun lusten botvieren op kinderen omdat Dutroux erger was.

We sluiten ook de mensen met twee gram cannabis op, zelfs al zijn er met vier gram gepakt.
Oud 16 oktober 2022, 10:02   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo werkt het niet.
We laten geen pedofielen hun lusten botvieren op kinderen omdat Dutroux erger was.

We sluiten ook de mensen met twee gram cannabis op, zelfs al zijn er met vier gram gepakt.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Een vraag die ging over uw bewering, en ik citeer:
"De zaak stinkt, de man toch benoemen als burgemeester is Belgische corruptie op haar best."
Oud 16 oktober 2022, 10:04   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Een vraag die ging over uw bewering, en ik citeer:
"De zaak stinkt, de man toch benoemen als burgemeester is Belgische corruptie op haar best."
Het is in ieder geval een antwoord op deze vraag:

Citaat:
Oud 16 oktober 2022, 10:15   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is in ieder geval een antwoord op deze vraag:
Niet echt in de context waarop ik de vraag stelde.
Oud 16 oktober 2022, 10:27   #19
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

In Sint-Truiden is het met een vergrootglas zoeken naar iemand die onbesproken is zodat ze een burgemeester kunnen hebben.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 10:30   #20
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat zo?

Dat is het punt niet.
Vraag is of het slim is om iemand nu te benoemen, tegen wie er na het auditrapport mogelijk nog een strafrechterlijk onderzoek en vervolging loopt.
Indien dat zo (zou) zijn, dan zit je achteraf met een nog veel groter lokaal probleem.

Citaat:
Volgens Stas is Audit Vlaanderen in de meeste bevindingen uit de oorspronkelijke klacht meegegaan. “In zekere zin is dat geruststellend", klinkt het. “We hadden het vermoeden dat er vanalles aan de hand was met die verkoop en dat blijkt nu ook uit de resultaten van het onderzoek. Maar eigenlijk is dat allemaal zeer onrustwekkend. Waar we van opkeken was het feit dat de kerkfabriek van Velm misleid geweest is door Engelbosch bij de verkoop van het woonuitbreidingsgebied. De onderhandse procedure blijkt illegaal gebeurd te zijn en de foutief aangestelde schatter van de grond heeft minstens 42% onder de prijs geschat. Bovendien liet de toezichthoudende overheid het na om in te grijpen.”

“Jelle Engelbosch heeft een gebrek aan integer en transparant gedrag getoond, stelt het onderzoek, en hij heeft voor zichzelf ook een unieke positie gecreëerd om het betrokken perceel met de inherente ontwikkelingsmogelijkheden aan te kopen. Op drie plaatsen is de deontologische code geschonden, blijkt ook uit het verslag. Als je bedenkt dat Veerle Heeren juist dezelfde soort fouten maakte en daarvoor is afgetreden, zegt dat veel. Het moreel kompas binnen het schepencollege blijkt volledig weg te zijn.”
Ook gemeenteraadslid Carl Nijssens (CD&V) reageert geschokt. “Het rapport is ondubbelzinnig en levert echt geen fraai beeld op. Er is volgens Audit Vlaanderen minstens een schijn van belangenvermenging en een meerwaarde creëren op grond. De stad moet nu sowieso handelen. Eventueel met een tuchtcommissie of een klacht met burgerlijke partijstelling bij het parket”, vindt Nijssens. “Elke steen moet omgedraaid worden”, klinkt het.
Eed afleggen

“Of Engelbosch binnenkort de eed kan gaan afleggen bij de gouverneur? Dat is aan het schepencollege en de meerderheid om te beslissen, maar de waarheid moeten we sowieso kennen”, zegt Nijssens. En ook in de Vooruit-fractie rijst dezelfde vraag. “Jelle Engelbosch vertelde vorige week nog rust te willen in de stad. Dan denk ik dat hij nu best de eer aan zichzelf houdt voor hij de eed gaat afleggen. Zelf klampt hij zich vast aan bepaalde elementen uit het verslag en doet hij alsof hij onschuldig is, maar het wordt tijd dat hij eens in de spiegel kijkt.”

Op de eerstvolgende gemeenteraad op maandag 24 oktober zal het rapport ter sprake komen in een gesloten zitting.
https://www.hln.be/sint-truiden/op-d...neur~a5b204b2/

Een schepen van openbare werken, actief in de immo, die via gefoefel iets onderhands aankoopt van een misleide verkoper die niet wist dat dit openbaar MOET gebeuren -zwaar onder de echte waarde- en zelfs zover gaat om een privé aangestelde schatter te verzoeken zijn verslag te antidateren en weg te moffelen dat hijzelf de opdrachtgever was... Dat ruikt naar bedrog.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be