Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 3 januari 2005, 15:21   #1
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Kristof Miele's schermafbeelding

Standaard RWF/RBF: We moeten de Walen voorbereiden op het einde van België

Vandaag (3 januari) in De Tijd:

'De arresten van de Raad van State over de rondzendbrief-Peeters bewijzen het eens te meer: Vlaanderen is op weg een onafhankelijke staat te worden. Maar als Vlaanderen onafhankelijk wordt, waar moeten de Franstaligen dan heen?

De oprichting van een onafhankelijk Wallonië of het voortbestaan van een klein-België zijn mogelijkheden. Maar veel beter is het aansluiting te zoeken bij Frankrijk, zegt Claude Thayse, de nieuwe voorzitter van het Rassemblement Wallonie-France/Bruxelles-France (RWF/RBF).

Zijn uitdrukkelijke ambitie: de Franstaligen voorbereiden op het einde van België.'

Het begint te dagen in het zuiden...
Kristof Miele is offline  
Oud 3 januari 2005, 15:26   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hopelijk valt ook de euro van Di Rupo vermits niet het RWF de touwtjes in handen heeft maar de Dieu Di Rupo.
Oud 3 januari 2005, 16:28   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Miele
Vandaag (3 januari) in De Tijd:

'De arresten van de Raad van State over de rondzendbrief-Peeters bewijzen het eens te meer: Vlaanderen is op weg een onafhankelijke staat te worden. Maar als Vlaanderen onafhankelijk wordt, waar moeten de Franstaligen dan heen?

De oprichting van een onafhankelijk Wallonië of het voortbestaan van een klein-België zijn mogelijkheden. Maar veel beter is het aansluiting te zoeken bij Frankrijk, zegt Claude Thayse, de nieuwe voorzitter van het Rassemblement Wallonie-France/Bruxelles-France (RWF/RBF).

Zijn uitdrukkelijke ambitie: de Franstaligen voorbereiden op het einde van België.'

Het begint te dagen in het zuiden...
Het RWF/RBF heeft geen politieke gewicht op de Franstalige kant, aangezien dit partij geen success heeft. Natuurlijk kan die Claude Thayse zeggen wat hij wil maar ja, who cares? Niemand. Zever dus.
Everytime is nu online  
Oud 3 januari 2005, 17:04   #4
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Het RWF/RBF heeft geen politieke gewicht op de Franstalige kant, aangezien dit partij geen success heeft. Natuurlijk kan die Claude Thayse zeggen wat hij wil maar ja, who cares? Niemand. Zever dus.
Dit partij heeft misschien (nog) geen invloed, maar dat doet er weinig toe. Het belangrijkste is dat er ook aan de andere kant van de taalgrens besef groeit dat het zo niet verder kan.

De partij zegt bij monde van haar voorzitter dat ze zal proberen meer in de aandacht te komen om zo haar doel te bereiken. Ze hoeft daar in eerste instantie niet veel stemmen voor te halen. Mij lijkt het best mogelijk dat de Walen de eerstvolgende járen nog met die idee zullen lachen. Maar hoe begint zoiets? Eerst belachelijk klein en bescheiden. Maar gaandeweg kan er meer steun voor zulks komen, ook in Wallonië. Het is tenslotte in hun eigen voordeel.

Of denkt u misschien dat ze aan populariteit zullen inboeten als ze wat meer media-aandacht zouden kunnen krijgen? Lijkt me onwaarschijnlijk. Als natuurlijk, want in het rijk van keizer Di Rupo wordt er niet veel belang gehecht aan de oppositie. Tot in de diepste geledingen van de media zijn PS'ers doorgedrongen die niet hoog oplopen met begrippen als pluralistische democratie.

Laat mij tot slot nog even aanstippen dat de laatste maanden almaar meer Waalse politici over het après-Belgique-tijdperk beginnen praten. Vreemd hè?
Kristof Miele is offline  
Oud 3 januari 2005, 17:50   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als de geesten er rijp voor zijn komt het vanzelf wel in de media.
Het feit dat er steeds meer over gesproken wordt bewijst dat de geesten er minstens voor beginnen open te staan.
En de gedachte is het begin van alle actie.
Oud 3 januari 2005, 21:05   #6
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En de gedachte is het begin van alle actie.
Laat die actie maar snel komen dan ...

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 3 januari 2005, 21:12   #7
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Daar zullen we voor zorgen.
Hans1 is offline  
Oud 3 januari 2005, 21:13   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bij de volgende federale verkiezingen zal er actie zat zijn...
Oud 3 januari 2005, 21:38   #9
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Daar zullen we voor zorgen.
Hoe denkt de BUB dat te doen?

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 3 januari 2005, 22:16   #10
ilfalco
Minister-President

Standaard

Wat me vooral opvalt is dat hij toegeeft dat m'n in een onafhankelijk wallonie 20% meer belastigen zal moeten betalen als m'n op dezelfde voet als nu wil blijven leven , dus daarom liever aansluiten bij frankrijk ... je kan je dus voorstellen hoeveel wij minder zouden moeten betalen aan de fiscus bij een onafhankelijk Vlaanderen.
ilfalco is offline  
Oud 3 januari 2005, 23:43   #11
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Die partij is al bekend hoor. En die heeft de media al enkele keren behaald.
Het rattachisme bestaat al lang en is nu aan zijn dieptepunt gekomen...
eniotna is offline  
Oud 3 januari 2005, 23:58   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Naar aanleiding van de oproep om zich voor te bereiden op de aansluiting bij Frankrijk 'zag' ik opeens iets dat op het eerste zicht misschien vreemd lijkt doch in feite een logisch vervolg is op zekere oorzaken.

Overheersers worden overheerst.

Het valt te verwachten dat Frankrijk zal zich niet laten de les spellen door zijn Waalse broedervolk zoals de Vlamingen dat sinds het ontstaan van België lieten gebeuren door de Franstaligen. De 'Zuid-Belgen' zullen zich noodgedwongen moeten neerleggen bij de wil van Frankrijk daar ze niet optijd op eigen benen leerden staan. Ze waren nooit anders gewend dan hun middelen uit de overheersing van anderen te puren, en raakten daar zo aan gewend dat ze niet zagen dat ze zich mét die middelen beter onafhankelijk hadden gemaakt inplaats van afhankelijk erv�*n.

Er zal nog gevochten worden voor het zover is.
De bittere werkelijkheid van overheersers die beseffen voortaan de overheersten te zullen zijn zal niet klakkeloos aanvaard worden.
Oud 4 januari 2005, 00:04   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Die partij is al bekend hoor. En die heeft de media al enkele keren behaald.
Het rattachisme bestaat al lang en is nu aan zijn dieptepunt gekomen...
Welke partij is, waarom, al bekend en heeft al enkele keren de media 'behaald'?
Oud 4 januari 2005, 14:29   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Wat me vooral opvalt is dat hij toegeeft dat m'n in een onafhankelijk wallonie 20% meer belastigen zal moeten betalen als m'n op dezelfde voet als nu wil blijven leven , dus daarom liever aansluiten bij frankrijk ... je kan je dus voorstellen hoeveel wij minder zouden moeten betalen aan de fiscus bij een onafhankelijk Vlaanderen.
Steeds opnieuw komt het argument van de transfers weer bovendrijven. ik vind dat geen argument. Als dat een argument was stel ik voor dat we Limburg ook buiten gooien.

Het al of niet bestaan van financiele transfers (en ik twijfel er niet aan) is op zich geen argument op een land te splitsen. Er zijn veel beter argumenten voor een Vlaamse en Waalse staatsvorming dan fiscale statistieken.

Trouwens, ooit al gehoord van het Marshall plan idee van Antoon Roosens?
Oud 4 januari 2005, 18:09   #15
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Steeds opnieuw komt het argument van de transfers weer bovendrijven. ik vind dat geen argument. Als dat een argument was stel ik voor dat we Limburg ook buiten gooien.

Het al of niet bestaan van financiele transfers (en ik twijfel er niet aan) is op zich geen argument op een land te splitsen. Er zijn veel beter argumenten voor een Vlaamse en Waalse staatsvorming dan fiscale statistieken.

Trouwens, ooit al gehoord van het Marshall plan idee van Antoon Roosens?
Transfers vind ik ook geen direct argument om een land op te splitsen. Ik ben niet tegen solidariteit - maar wel tegen de huidige losbandige manier van herverdeling. Maar indirect zijn ze wel een aanleiding om het te overwegen.

Wat zou Vlaanderen niet allemaal kunnen doen met dat vrijgekomen geld? Niet enkel puur politiek en ideologisch drijven de twee eilanden - Vlaanderen en Wallonië - almaar verder uit elkaar. Ook qua strategische toekomstkeuzes vinden we elkaar almaar minder.

Met de vele miljarden zouden we de loonlasten bijvoorbeeld kunnen verlagen, om zo onze bedrijven wat concurrentiëler te maken en banen te scheppen.
Kristof Miele is offline  
Oud 4 januari 2005, 19:17   #16
ilfalco
Minister-President

Standaard

.. maar verspilling , sociaal profitariaat , en enkel flitspalen in vlaanderen zijn dat wel. m'n moet solidair zijn met een gemeenschap en ik zie niet in waarom wij als vlamingen x aantal meer solidair zijn met wallonie en met franstaligen die zich in vlaanderen weigeren aan te passen dan met bvb frans-vlaanderen en zeeuwsvlaanderen of de friezen .

Voor u is de transfers geen reden om belgie te splitsen .. voor onkelinckx en co zijn die transfers juist de reden waarom Belgie moet blijven bestaan , wat bewijst dat wallonie enkel uit is op de vlaamse jackpot . Dus weg met die transfers en Belgie splitst vanzelf .....
ilfalco is offline  
Oud 4 januari 2005, 19:26   #17
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
.. maar verspilling , sociaal profitariaat , en enkel flitspalen in vlaanderen zijn dat wel. m'n moet solidair zijn met een gemeenschap en ik zie niet in waarom wij als vlamingen x aantal meer solidair zijn met wallonie en met franstaligen die zich in vlaanderen weigeren aan te passen dan met bvb frans-vlaanderen en zeeuwsvlaanderen of de friezen .

Voor u is de transfers geen reden om belgie te splitsen .. voor onkelinckx en co zijn die transfers juist de reden waarom Belgie moet blijven bestaan , wat bewijst dat wallonie enkel uit is op de vlaamse jackpot . Dus weg met die transfers en Belgie splitst vanzelf .....
Er zijn inderdaad een heleboel onaanvaardbare constructies die enkel bestaan om Wallonië overeind te houden, maar structureel niets veranderen. Ik ben er mij volledig van bewust dat als die 'constructies' verdwijnen en er met andere woorden geen transfers meer zijn, de Waalse politici zelf België opblazen. Niet voor niets zegt Thayse dat in een onafhankelijk Wallonië de belastingen met 20% zouden moeten stijgen...
Kristof Miele is offline  
Oud 5 januari 2005, 10:27   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Miele
Niet voor niets zegt Thayse dat in een onafhankelijk Wallonië de belastingen met 20% zouden moeten stijgen...
En willen wij dat? Willen wij een buurland dat een economisch kerkhof wordt? Dat zou voor ons ook niet zo goed zijn. Ik ben er mee akkoord dat Belgique moet verdwijnen - uiteraard - maar wij hebben wel een zekere verantwoordelijkheid tegenover Wallonië en onszelf. Uiteindelijk zijn zowel wij als het waalse buurvolk slachtoffer van het Systeme Belgique. En het laatste dat slachtoffers moeten doen is elkaar de rug toekeren.
Oud 5 januari 2005, 10:41   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je weet best wat wij willen, Pelgrim: duidelijkheid of al die miljarden die aan Vlaanderen ontrokken worden ook tot iets dienen. Uiteindelijk zijn de veel te hoge belastingen er ook in Vlaanderen de oorzaak van dat buitenlandse investeerders zich tien keer bedenken voor ze nog naar hier komen.
Wij willen toch ook niet dat Vlaanderen een economisch kerkhof wordt omdat het zijn verplichtingen tegenover Wallonië ten allen prijze moet blijven nakomen? Waarom zouden we als het in Wallonië geen zak aan de dijk zet en het spendeergedrag er niet eens op wijst dat er zuinig(er) met de gekregen centen wordt omgesprongen?

Jaren geleden hoorde ik Sauwens al een voorstel doen om de hele Belgische staatschuld op Vlaamse schouders te nemen. Daar kwam het uiteindelijk toch op neer ook al is dat niet zo goed geweten.
Wat wil een derde wereld land nog meer dan dat zijn totale schuld wordt kwijtgescholden?
Oud 5 januari 2005, 12:20   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Antoon Roosens heeft ooit al eens een poging gedaan een marshall-plan voor Walonië in gang te trekken, dat lijkt me geen slecht idee.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be