Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2023, 12:51   #1
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard Het Verhaal van Vlaanderen nu ook op Nederlandse televisie.

Het Verhaal van Vlaanderen is inmiddels ook op de Nederlandse televisie te zien en wordt zover ik weet best goed bekeken. Zelf kijk ik ook, ik ben bij aflevering 4.

Wat me wel opviel is dat aflevering 2 stopt ten tijde van de Gallo-Romeinse periode, en aflevering 3 begint met de ‘duistere’ middeleeuwen. Maar wat ik eigenlijk miste is de periode hier precies tussenin. Dus de komst van de Germanen en het ontstaan van de taalgrens. Nu begint aflevering 3 met zoiets als “onze contreien worden nu bewoond door Germanen”, maar wordt niet uitgelegd waar zij vandaan gekomen zijn (of waar de Gallo-Romeinen gebleven zijn)?

Voor de rest een knap gemaakte serie. Ik kijk er graag naar
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 13:16   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Het Verhaal van Vlaanderen is inmiddels ook op de Nederlandse televisie te zien en wordt zover ik weet best goed bekeken. Zelf kijk ik ook, ik ben bij aflevering 4.

Wat me wel opviel is dat aflevering 2 stopt ten tijde van de Gallo-Romeinse periode, en aflevering 3 begint met de ‘duistere’ middeleeuwen. Maar wat ik eigenlijk miste is de periode hier precies tussenin. Dus de komst van de Germanen en het ontstaan van de taalgrens. Nu begint aflevering 3 met zoiets als “onze contreien worden nu bewoond door Germanen”, maar wordt niet uitgelegd waar zij vandaan gekomen zijn (of waar de Gallo-Romeinen gebleven zijn)?

Nog een beetje volhouden tot de aflevering van de periode voor 1830 komt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 16:15   #3
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het verhaal van de Luikse/Waalse "revolutie" kennen we ondertussen wel. En de Vlaming was (én is nog steeds) de pineut.
Oud 24 april 2023, 16:22   #4
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verhaal van de Luikse/Waalse "revolutie" kennen we ondertussen wel. En de Vlaming was (én is nog steeds) de pineut.
dat was ook de bedoeling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 16:33   #5
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dat was ook de bedoeling
De Nederlandstaligen waren toen geen factor om rekening mee te houden. Dat is nu gelukkig wel anders
Oud 24 april 2023, 16:35   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Nederlandstaligen waren toen geen factor om rekening mee te houden. Dat is nu gelukkig wel anders
t'is nu niet dat we dat cadeau hebben gekregen eh, gewoon keihard gewerkt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 16:37   #7
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar wel op een erg laat uur geprogrammeerd.
Iets voor nachtraven dus.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 17:29   #8
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Maar wel op een erg laat uur geprogrammeerd.
Iets voor nachtraven dus.
Dat klopt. Maar op NPO Start kun je op ieder moment terugkijken
Oud 24 april 2023, 21:36   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Het is een mooie serie. Geschiedkundig. Goed gemaakt. Niet volledig, uiteraard. Alleszins het bekijken waard.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 21:43   #10
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mij valt op dat Tom Waes niet ondertiteld wordt in zijn vertellersstem, maar wel in zijn informele stem. Dat houdt steek voor een keer.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 22:26   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hmmm Gallo Romeinse zal ergens eindigen in de 4' eeuw en de duistere middeleeuwen beginnen daar eigenlijk net iets achter, dus de periode dat de Romeinen het hier voor bekeken houden en het licht dus uitdoen.

Daarin heb je een periode waarover bitter weinig gekend is (geen geschreven bronnen)
Waarin Frankische koningen allerhande de boel regelen. (Clovis etc ) en wat monniken die langzaam voet aan de grond krijgen en de boel kerstenen.

Het licht gaat dan eindelijk terug aan bij Karel De Grote omstreeks 800. Verbetering van de landbouw, scholing die belangrijk wordt, abdijen die meer en meer floreren etc...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 23:05   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Hmmm Gallo Romeinse zal ergens eindigen in de 4' eeuw en de duistere middeleeuwen beginnen daar eigenlijk net iets achter, dus de periode dat de Romeinen het hier voor bekeken houden en het licht dus uitdoen.

Daarin heb je een periode waarover bitter weinig gekend is (geen geschreven bronnen)
Waarin Frankische koningen allerhande de boel regelen. (Clovis etc ) en wat monniken die langzaam voet aan de grond krijgen en de boel kerstenen.

Het licht gaat dan eindelijk terug aan bij Karel De Grote omstreeks 800. Verbetering van de landbouw, scholing die belangrijk wordt, abdijen die meer en meer floreren etc...
Tsja, de enige keer dat ‘Groot-Vlaanderen’ aanspraak kon maken op een ‘heersende’ rol was met de Pepiniden.
Dat gelul dat de Bourgondiërs ‘Vlamingen’ waren is hilarisch.
Oud 24 april 2023, 23:16   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tsja, de enige keer dat ‘Groot-Vlaanderen’ aanspraak kon maken op een ‘heersende’ rol was met de Pepiniden.
De Bourgondiers, waren Bourgondiers he, daarom noemen het ook Bourgondiers, ze kwamen ook van die kanten,...

Maar ja ze hebben hier wel de plak gezwaaid, en dat tijdens een periode van bloei en voorspoed voor Brugge.

dat had echter niets met de bourgondiers te doen, maar wel met den Vlaamschen Nering doender.

Het waren (die bourgondiers) uiteindelijk ook weer bloedzuigers uit het zuiden die met de poen gingen lopen.
Oud 24 april 2023, 23:28   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Bourgondiers, waren Bourgondiers he, daarom noemen het ook Bourgondiers, ze kwamen ook van die kanten,...

Maar ja ze hebben hier wel de plak gezwaaid, en dat tijdens een periode van bloei en voorspoed voor Brugge.

dat had echter niets met de bourgondiers te doen, maar wel met den Vlaamschen Nering doender.

Het waren (die bourgondiers) uiteindelijk ook weer bloedzuigers uit het zuiden die met de poen gingen lopen.
Het historisch Vlaanderen is altijd een Franstalige vazalstaat geweest van Frankrijk en/of de Bourgondische familieleden van de koning van Frankrijk.

Brabant/Holland was lang een rots in de branding, maar viel uiteindelijk ook ten prooi aan Francofoon West-Francië/Vlaanderen.
Oud 25 april 2023, 00:09   #15
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik zie ook niemand dat beweren, eigenlijk. Soms zeggen ze dat Vlamingen Bourgondiërs (eerder 'Bourgondisch') zijn, maar daarmee bedoelt men dat niet letterlijk, maar dat levensstijlen van de Bourgondiërs werden overgenomen, he?

Er werd wel Diets gesproken in onze delen overheerst door die Franstalige Bourgondiërs en de Franstalige Bourgondiërs sloegen er soms politieke munt uit door het op z'n Koning Filip van België uit te spreken. Jan Zonder Vrees sprak zo matig Diets en kreeg het ook aangeleerd in zijn opvoeding, met gering succes.

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 april 2023 om 00:17.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 01:12   #16
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

vooral niet fier zijn

en stillekes blaten he
Oud 25 april 2023, 06:40   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe zat dat eigenlijk in holland in dien tijd, met de nakomelingen van de Batavieren en de Friesen etc...

Die geschiedenis moet toch min of meer gelijklopend zijn.
Oud 25 april 2023, 07:49   #18
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Ja juist. Maar juist die overgangsperiode is interessant:

Aan het einde van de Romeinse periode werden onze contreien geteisterd door plunderende Germanen die in grote getalen de Rijn overstaken. De situatie was dusdanig dat de Rijngrens door de Romeinen werd opgegeven. De grens werd naar het zuiden verlegd (Zuidgrens), waarmee er een bufferzone werd gecreeerd. De Gallo-Romeinse locals (lees geromaniseerde Kelten) vluchtten, in het kielzog van de Romeinen, in groten getale naar het zuiden, uit angst voor de plunderingen en moordpartijen.

De Franken (eveneens Germanen van over de Rijn) werden in de vrijgekomen ‘bufferzone’ toegelaten en vestigden zich hier definitief. Doordat de Gallo-Romeinse locals het gebied in groten getale hadden verlaten vormden de Germanen hier al snel een numerieke meerderheid. Het was door deze ontwikkelingen dat de nieuw gevormde ‘Zuidgrens’ tevens een taal- en cultuurgrens werd. Een taal- en cultuurgrens die vandaag de dag nog steeds bestaat en België al bijna tweehonderd jaar in tweeën splitst.

Een bepalend stukje geschiedenis al met al….

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 25 april 2023 om 07:53.
Oud 25 april 2023, 07:55   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja juist. Maar juist die overgangsperiode is interessant:

Aan het einde van de Romeinse periode werden onze contreien geteisterd door plunderende Germanen die in grote getalen de Rijn overstaken. De situatie was dusdanig dat de Rijngrens door de Romeinen werd opgegeven. De grens werd naar het zuiden verlegd (Zuidgrens), waarmee er een bufferzone werd gecreeerd. De Gallo-Romeinse locals (lees geromaniseerde Kelten) vluchtten, in de kielzog van de Romeinen, in groten getale naar het zuiden uit angst voor de plunderingen en moordpartijen.

De Franken (eveneens Germanen van over de Rijn) werden in de vrijgekomen ‘bufferzone’ toegelaten en vestigden zich hier definitief. Doordat de Gallo-Romeinse locals het gebied in groten getale hadden verlaten vormden de Germanen hier al snel een numerieke meerderheid. Het was door deze ontwikkelingen dat de nieuw gevormde ‘Zuidgrens’ tevens een taal- en cultuurgrens werd. Een taal- en cultuurgrens die vandaag de dag nog steeds bestaat en België al bijna tweehonderd jaar in tweeën splitst.

Een bepalend stukje geschiedenis al met al….
Zeker en vast, het is ook net omdat er niet veel echt over bekend is dat het interresant wordt.

Onze echte geschiedschrijving begint ook pas na deze periode bij de opkomst van de Abdijen en wanneer de boel hier stevig gerkerstend is. Er zijn dus pastoors/geestelijken die wat meer kunnen dan de rest van de bevolking en de zaken beginnen neer te schrijven. Alles wat aan die periode voorafgaat hebben we te danken aan Romeinse geschiedschrijving die uiteraard plots stopt als ze het hier weer afbollen.
Oud 25 april 2023, 10:59   #20
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die aflevering ga ik overslaan.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be