Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juli 2023, 17:03   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard De scheepvaart koolstofvrij

Vandaag in DS: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230707_96931861

Citaat:

De uitstoot van broeikasgassen door schepen moet sneller naar beneden. Dat is door de sector afgesproken op een VN-milieu?*top. De scheepvaart was tot nu toe een van de achterblijvers. Maar voor de milieubeweging is het te weinig en te laat.

De voorbije weken was de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de VN-organisatie waarvan 175 landen lid zijn en die instaat voor de veiligheid van de internationale scheepvaart, in Londen bijeen voor een jaarlijks congres rond milieudossiers. Deze keer stond dat vooral in het teken van de klimaatopwarming. Vlotter dan verwacht werd een overeenkomst bereikt over het aanscherpen van de reductie van broeikasgassen in de scheepvaart. Tot nu toe gingen de klimaatafspraken van de sector veel minder ver dan bijvoorbeeld die van de Europese Unie.
(...)
Daar word je toch niet goed van.
Zowaar een VN-top, 175 landen, wie weet hoeveel mensen daaraan bezig zijn geweest, wie weet hoeveel geld dat gekost heeft en wie dat moet betalen en dat allemaal voor een sector, de scheepvaart, die met moeite instaat voor 2 - 3% van de uitstoot aan broeikasgassen. Niets dus. Een bagatel.

Totaal geen prioriteit. Moeten we geen seconde tijd insteken. Elke € is een € teveel.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2023, 19:54   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Je vergeet alweer de gezondheidsschadelijke uitstoot.

Vb Nederland 2021:
Citaat:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/det...%20scheepvaart

Bronnen Perioden

Scheepvaart 2021

CO2 (mln kg) 7.100
SO2 (mln kg) 3,4
NOx (mln kg) 126,4
PM10 (mln kg) 3,46
PM2.5 (mln kg) 3,28


Bron: CBS.
Vb NOx: 13,6 % aandeel door scheepvaart.

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dos...%2C6%20procent.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  emissie-van-stikstofoxid.png‎
Bekeken: 601
Grootte:  92,5 KB
ID: 118060  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juli 2023 om 20:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2023, 20:32   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Tweede link, zwavelverbindingen (SOx) zou in verhouding veel erger zijn:

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06...it-dan-alle-e/
wo 05 jun 2019

Wetenschap

Grootste operator van luxecruises stoot meer zwavelverbindingen uit dan alle Europese auto's

Carnival Corporation & plc, de grootste operator van luxecruises, heeft in 2017 bijna tien keer meer zwaveldioxide (SOx) uitgestoten dan de 260 miljoen auto's in Europa. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van de duurzame transportgroep Transport & Environment (TE). Royal Caribbean Cruises, de op een na grootste operator, komt ook op de tweede plaats wat uitstoot betreft, en stoot vier keer meer uit dan het Europese wagenpark. SOx-emissies vormen sulfaat (SO4) aërosols die een gevaar vormen voor de gezondheid en bijdragen aan de verzuring van land en water.

In absolute cijfers worden Spanje, Italië en Griekenland het meest blootgesteld aan de SOx-vervuiling van de cruiseschepen, gevolgd door Frankrijk en Noorwegen. Barcelona, Palma de Mallorca en Venetië zijn de Europese havensteden die het meest getroffen worden, gevolgd door Civitavecchia bij Rome en Southampton.

Deze landen worden blootgesteld aan de vervuiling omdat ze belangrijke toeristische bestemmingen zijn, maar eveneens omdat ze minder strikte normen hebben voor zwavel in de brandstof van schepen, wat cruiseschepen toelaat de vuilste brandstof met het meeste zwavel te gebruiken langs hun kustlijn, zo zegt TE in een persmededeling.

"Luxecruiseschepen zijn drijvende steden die aangedreven worden door een aantal van de vuilste brandstoffen die er bestaan. Steden verbannen terecht dieselwagens, maar ze geven vrije doorgang aan cruisemaatschappijen die giftige dampen uitspuwen die onmetelijke schade berokkenen aan de mensen aan boord en op de nabijgelegen kusten. Dat is onaanvaardbaar", zei Faig Abbasov, de manager voor scheepvaart van TE.

Voor ons land staat Zeebrugge op de 27e plaats in de lijst van de 50 meest getroffen Europese havens.

Stikstof

Ook de uitstoot van stikstofverbindingen, NOx, door cruiseschepen in Europa heeft zware gevolgen voor sommige steden, en komt overeen met zo'n 15 procent van de stikstofoxides die jaarlijks uitgestoten worden door de Europese personenwagens, zo stelt het verslag van TE.

In Marseille bijvoorbeeld, hebben in 2017 57 cruiseschepen bijna evenveel NOx uitgestoten als een kwart van de 340.000 personenwagens in de stad. Langs de kusten van landen als Noorwegen, Denemarken, Griekenland, Kroatië en Malta zijn een handvol cruiseschepen verantwoordelijk voor meer NOx dan het grootste deel van de personenwagens in die landen.

Europa zou zo snel mogelijk een nul-emissiestandaard moeten invoeren in de havens voor cruiseschepen, die dan later uitgebreid kan worden naar andere scheepstypes, zegt TE.

Het rapport van de groep beveelt ook aan de Emission Control Area's (ECAs, gebieden met uitstootcontrole), die nu enkel van kracht zijn in de Noordzee, de Baltische Zeeën en het Kanaal, uit te breiden tot de rest van de Europese zeeën. Bovendien beveelt het rapport aan de NOx-uitstoot ook te reguleren voor bestaande schepen, die nu vrijgesteld zijn van de normen voor NOx die toegepast worden in de ECAs.

"Er zijn genoeg beproefde technologieën om cruiseschepen schoner te maken. Walstroom kan helpen om de uitstoot in de havens te verminderen, batterijen zijn een oplossing voor kortere afstanden en waterstoftechnologie kan zelfs de grootste cruiseschepen aandrijven. De sector lijkt niet bereid om vrijwillig de omslag te maken, en dus hebben we regeringen nodig om op te treden en nul-emissienormen op te leggen", zei Faig Abbasov nog.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juli 2023 om 20:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be